PDA

Bekijk Volledige Versie : shared hosting en domeinnaam



solangeke
11/11/09, 23:48
Beste,

Ik woon in Luxemburg en aangezien het daar vrij duur is kwa hosting zou ik willen verhuizen met mijn site naar een hostingbedrijf in België.
Eerste vraag is : Is shared hosting zo goed als een gewone hosting ? Ik dacht aan Turtle hosting wegens hun zeer scherpe prijzen. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Tweede vraag : Voor het registreren van een domeinnaam kan je ook bij zo'n hostingbedrijf terecht. Niet elk bedrijf echter is geregistreerd agent bij DNS. Is dit een must ? Er zijn ook enorme prijsverschillen (ik heb be namen gezien vanaf 8 euro tot 34 euro...wat is het verschil ?)

Aangezien ik redelijk nieuw ben in deze materie graag goede raad vooraleer ik ergens inteken.

Hartelijk dank !
groetjes,
solange

pid
12/11/09, 00:01
Een gewone hosting is het zelfde als shared hosting.
De meeste partijen die 'hosting' aanbieden, doet dit op shared basis. Oftewel; met meerdere klanten/sites op dezelfde server.

Wens je dit niet, is het mogelijk een 'dedicated' server te huren, of een VPS met gegarandeerde resources tot je beschikking.

Het prijsverschil kan hem in diverse punten zitten, de kwaliteit van de hoster, of het een zolderkamer hoster is, etc.
Belangrijk is te kijken naar de betrouwbaarheid van partijen, en de reputatie op review sites te controleren (ispgids.nl, webhosters.nl etc.).
Het is lastig, de webhostingmarkt is alles behalve 'transparant', het ontbreekt aan een goed en duidelijk keurmerk.

Wel bestaat het gezegde: "If you pay peanuts, you get monkeys"

Een partij hoeft geen DNS.be Agent te zijn om domeinen te kunnen registreren. Dit kan via 'resellers'.

Blacky
12/11/09, 00:52
Er zijn ook enorme prijsverschillen (ik heb be namen gezien vanaf 8 euro tot 34 euro...wat is het verschil ?)
Het verschil ligt het plain and simple in de winst die een bedrijf moet maken om uit de kosten te kunnen komen. Aangezien de grotere en vaak kwalitatievere bedrijven ook personeel in dienst hebben is het vaak ook duurder. Kleinere bedrijven en eenmanszaken hebben daar minder last van en zijn daarom vaak goedkoper.
Dat is geen definitie, het is eigenlijk onzin om te stellen dat dit te maken zou hebben met kwaliteit of zolderkamerhost.
Neem bijv. St...o (weet niet of ik de naam mag noemen), een zeer groot bedrijf en je kunt daar gewoon zeer goedkoop een domein registreren met volledig dns beheer, dan kun je het in eigen hand houden.
Heb je er geen verstand van, dan kun je vaak beter je domein nemen bij een hoster die dat voor je regelt.
Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden.

En spreekwoorden gaan in de hostingbusiness ook lang niet altijd op. Ik ken hier een enorm goed hosting bedrijf, wordt door veel gebruikers/klanten hoog aangeschreven (niet zijnde mijn bedrijfje overigens) en die is ook gewoon goedkoop en toch kwalitatief ook goed.
Het is dus altijd koffiedik kijken.

Ik wist trouwens niet dat hosting in Luxemburg zo duur was want als ik daar naar de prijzen van een dedicated server ga kijken lach je je kapot. Maarja qua veiligheid is het dan ook lachen eigenlijk.

Dezo
12/11/09, 07:40
B Ik dacht aan Turtle hosting wegens hun zeer scherpe prijzen. Heeft iemand hier ervaring mee ?



Servers staan in USA.

solangeke
12/11/09, 08:38
Bedankt allemaal voor jullie reply.
Dezo : jij schrijft dat de servers van Turtle in USA staan. Is dat een nadeel (sorry voor deze misschien domme vraag, maar naast het maken van mijn website ben ik compleet leek wat de rest betreft...)

Alvast bedankt,
groetjes,
solange

vDong
12/11/09, 09:11
Het verschil ligt het plain and simple in de winst die een bedrijf moet maken om uit de kosten te kunnen komen. Aangezien de grotere en vaak kwalitatievere bedrijven ook personeel in dienst hebben is het vaak ook duurder. Kleinere bedrijven en eenmanszaken hebben daar minder last van en zijn daarom vaak goedkoper..

Economisch gezien slaat dit nergens op.... groter betekend goedkoper, betere inkoopprijzen en spreiden van winst marge die nodig is om je bedrijf te runnen.

Zeker bij domeinnamen (verschil in inkoop tussen 5 euro per jaar en 20 euro per jaar) doet zeer voor kleine bedrijven.

Het enige verschil zou kunnen zitten in het service nivo of een andere manier om geld te verdienen aan een klant. Ik zou bijvoorbeeld prima een domeinnaam gratis kunnen leveren, bij een webhostingpakket dat 10 euro per maand winst oplevert.

De beste tip voor de TS is om aanbiedingen te vragen op dit forum en zich te realiseren dat behalve misschien voor SEO de lokatie niet uitmaakt (als je het hebt over binnen de BeNeLux.. over de oceaan kan wat traagheid veroorzaken)

Dezo
12/11/09, 14:01
Dezo : jij schrijft dat de servers van Turtle in USA staan. Is dat een nadeel (sorry voor deze misschien domme vraag, ....)


Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden. Servers in de USA kunnen wat nadeliger zijn wat snelheden betreft en ook wat resultaten in Google betreft.

Wat de snelheden betreft, alles is natuurlijk relatief. Kies je voor een budgethoster in BE of NL die zijn servers overvol zet om toch maar de goedkoopste te kunnen zijn kan het zijn dat je uiteindelijk slechter afbent bij een hoster met servers in BE of NL of UK of DE (wat ook een goed alternatief is).

Als het om identieke servers zou gaan met een gelijke bezetting zou je best opteren voor servers met een locatie binnen de EU.



Tweede vraag : Voor het registreren van een domeinnaam kan je ook bij zo'n hostingbedrijf terecht. Niet elk bedrijf echter is geregistreerd agent bij DNS. Is dit een must ? Er zijn ook enorme prijsverschillen (ik heb be namen gezien vanaf 8 euro tot 34 euro...wat is het verschil ?)


Het is geen must om te registreren bij een DNS.be agent, maar je schakelt opnieuw een tussenpersoon uit. Mijn persoonlijke opinie is toch een agent te verkiezen. Nog beter is om hosting en domein van elkaar te scheiden.

Het prijsverschil is eenvoudig ... de inkoopprijs van een .be is 2.5 euro (exclusief BTW). Het verschil tussen de verkoopprijs en de 2.5 euro is dus de winstmarge die de agent neemt en die kan heel wat verschillen. Alles onder de 15 euro lijkt me een redelijke prijs. Daarboven vind ik het wat overdreven, dan spreek je over winstmarges van 1000 procent en meer.

solangeke
12/11/09, 14:07
Hallo,

Nog's bedankt allemaal voor de reacties.

Dezo : Ik heb gedaan zoal je hebt aangeraden. Domeinnaam behouden via DNS LU in Luxemburg en hosting apart genomen (via Belgisch bedrijf). Dat de servers van deze hosting in USA staan neem ik er maar bij als risiko ;-) Het is geen professionele site, en valt het echt tegen dan kan ik volgend jaar nog altijd veranderen. Ik vind het verschil in prijskaartje met wat ik hier betaalde in elk geval de moeite waard om het risico te nemen.

Groetjes vanuit Luxemburg,
solange

Dezo
12/11/09, 14:14
Hallo,

Nog's bedankt allemaal voor de reacties.

Dezo : Ik heb gedaan zoal je hebt aangeraden. Domeinnaam behouden via DNS LU in Luxemburg en hosting apart genomen (via Belgisch bedrijf). Dat de servers van deze hosting in USA staan neem ik er maar bij als risiko ;-) Het is geen professionele site, en valt het echt tegen dan kan ik volgend jaar nog altijd veranderen. Ik vind het verschil in prijskaartje met wat ik hier betaalde in elk geval de moeite waard om het risico te nemen.

Groetjes vanuit Luxemburg,
solange

Succes met je site :)

Blacky
12/11/09, 17:18
Economisch gezien slaat dit nergens op.... groter betekend goedkoper, betere inkoopprijzen en spreiden van winst marge die nodig is om je bedrijf te runnen.

Zeker bij domeinnamen (verschil in inkoop tussen 5 euro per jaar en 20 euro per jaar) doet zeer voor kleine bedrijven.
Dan klopt jouw economisch plaatje niet met de realiteit lijkt me. Ik heb bijv. een klein bedrijf en ik koop domeinnamen in tusen de 4,45 en 12,50 per jaar (voor de weinig gebruikte namen). Groter hoeft ook economische gezien voor de klant echt niet goedkoper te betekenen. Normaliter zou je wel zeggen dat er goedkoper ingekocht kan worden en betere spreiding van de winstmarge, maar die heb je wel nodig, omdat groter ook betekent meer personeel, meer servers, meer onderhoud dus ook meer kosten.

Er zijn zat grote bedrijven die domeinnamen onder de 5 euro inkopen en ze voor de klant voor 7,50 of hoger aanbieden, gewoon om uit de kosten te komen en winst te maken. Er zijn er ook waar jouw verhaal wel op gaat. Waar ik op doel is dat je het niet kunt zien als een definitie, aangezien het beiden voor komt, en redelijk veel.
Vooral bij een .nl domein loont het zich dan om eens goed rond te kijken vaak, in elk geval zeker als je DNS in eigen beheer wilt hebben.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, TS kon inderdaad gewoon het beste eens hier vragen in het aanbiedingen topic maar heeft al iets gevonden.

Succes met de site Solange!

solangeke
12/11/09, 18:33
Bedankt allemaal !

Ik ben de site momenteel aan het uploaden op de nieuwe server. Echter met een voorlopig adres aangezien DNS LU eerst officiëel moet verwittigd worden (brief onderweg) dat de hosting veranderd is. Momenteel loopt de site dus nog op de andere server ook.
Maar tot nu toe gaat het uploaden heel vlot, heel goeie service gekregen en 101 vragen werden probleemloos beantwoord. De in Luxemburg logge en stugge en afstandelijke klantenservice gewend zijnde ben ik tot nu toe dus super tevreden.

Groetjes !
solange

Triloxigen
12/11/09, 19:25
Economisch gezien slaat dit nergens op.... groter betekend goedkoper, betere inkoopprijzen en spreiden van winst marge die nodig is om je bedrijf te runnen.

Je vergeet dat groot ook staat voor overhead.
Ben je klein, kun je van thuis uit werken.
Groei je, moet je kantoor.
Groei je meer, groter kantoor, eigen parkeerplekken,
Nog groter heb je een afdeling personeel nodig enkel omdat je personeel hebt (HRM).

En zo gaat de groei maar door en worden je kosten hoger.