PDA

Bekijk Volledige Versie : Datum livegang DRS5 bekend



SIDN
10/11/09, 18:00
Het project DRS-EPP is een veelomvattend project waarbij alle disciplines binnen SIDN betrokken zijn. De ontwikkeling van het nieuwe DRS, dat officieel de naam DRS5 zal krijgen, loopt tegen het einde. Wij zijn dan ook verheugd de datum voor de livegang bekend te kunnen maken. U heeft er lang op gewacht en wij hebben er lang aan gebouwd, maar nu is het toch bijna zover. De registrartestomgeving voor DRS5, het nieuwe DRS met EPP-interface wordt voor uw gebruik op 4 januari opengesteld en de applicatie gaat op 17 februari 2010 live! Vanaf vandaag is er een eerste versie van de handleiding (http://weblog.sidn.nl/wp-content/uploads/2009/11/Handleiding_Domeinregistratie_DRS5_v2-0_rc1.pdf)*beschikbaar.

Bij de ontwikkeling van het nieuwe registratiesysteem, dat voorzien zal zijn van een web- en EPP-interface en een tijdelijke servicelaag ter vervanging van de e-mailinterface, hebben wij getracht zoveel mogelijk de bestaande EPP-protocollen te volgen. Tevens hebben wij de ontwikkeling van de EPP-interface aangegrepen om een aantal ingrijpende wijzigingen in onze processen en procedures door te voeren. Zo wordt de bestaande verhuisprocedure vervangen door een gestroomlijnder en veiligere procedure waarbij de houder een token gebruikt om de verhuizing te autoriseren. Het resultaat is een robuust systeem, zonder complexe functionaliteit, dat aansluit bij de common practice in de wereld. Een systeem dat u en SIDN helpt bij de verbetering van de dienstverlening en een goede basis is voor toekomstige ontwikkelingen.

In de periode tot aan 17 februari staan er verschillende activiteiten op de planning die voor u als registrar van belang zijn. In chronologische volgorde zijn dat:

10 november 2009 oplevering handleiding
Natuurlijk mag een goede handleiding, waarin u de exacte werking van DRS5 kunt terugvinden, niet ontbreken. Dinsdag 10 november publiceren wij een draft-versie van de nieuwe handleiding (http://weblog.sidn.nl/wp-content/uploads/2009/11/Handleiding_Domeinregistratie_DRS5_v2-0_rc1.pdf). In de daaropvolgende weken wordt er gewerkt aan de definitieve versie en de vertaling hiervan. Hierin worden ook eventuele bevindingen uit de Registrar Pretest nog verwerkt.

12, 13, 18 en 20 november 2009 regionale sessies
Op 12, 13, 18 en 20 november organiseren wij voor onze registrars EPP-sessies in het land. Deze informatiebijeenkomsten staan volledig in het teken van DRS-EPP. Op het programma staan o.a. de impact van DRS5 op het registratieproces, de gevolgen voor u als registrar en de planning. Verder zal er ruime gelegenheid zijn voor het stellen van al uw vragen. U ontving hiervoor reeds een uitnodiging per e-mail. Wilt u zich nog aanmelden? Ga dan naar www.eppsessie.nl (http://www.eppsessie.nl).

14 december tot 18 december 2009 Registrar Pretest
De Registrar Pretest is een testronde die wordt uitgevoerd in samenwerking met een kleine groep registrars (maximaal vijf) alvorens de registrartestomgeving wordt opengesteld. Deze registrars onderwerpen DRS5 aan verschillende gebruikerstesten om te bevestigen dat DRS5 correct werkt in samenhang met hun eigen systemen. Eventuele bevindingen uit deze tests worden zoveel mogelijk opgelost. Daarnaast wordt de opgedane ervaring m.b.t. het zo eenvoudig mogelijk aansluiten op DRS5 gedeeld met andere registrars. Wilt u deelnemen aan de Registrar Pretest? Geef u dan op via relatiebeheer@sidn.nl.

4 januari 2010 Openstelling RTO
De registrartestomgeving wordt voor alle registrars opengesteld vanaf maandag 4 januari 2010. DRS5 is dan klaar voor lancering. Op advies van de Taskforce EPP is er gekozen voor een openstelling van de RTO van 6 weken .In de RTO kunt u de aanpassingen in uw systemen testen op DRS5.*

woensdag 17 februari 2010 livegang DRS5
Op verzoek van meerdere registrars en na afstemming met de Taskforce EPP is ervoor gekozen de lancering van DRS5 plaats te laten vinden op een woensdag. De belangrijkste redenen hiervoor zijn dat met een lancering in het midden van de week er vooraf gelegenheid is voor het doen van de laatste mutaties. Tevens is er nu ook achteraf voldoende tijd voor het stellen van vragen of het doen van eventuele aanpassingen naar aanleiding van de livegang. Meer informatie over de duur van dit onderhoudsvenster ontvangt ruim van tevoren. Uiteraard streven wij ernaar de duur van het venster tot een minimum te beperken.

Bovenstaande data zijn wat ons betreft harde deadlines. Nadrukkelijk stellen we de kwaliteit van DRS5 en de werkbaarheid voor u voorop. Dit betekent echter wel dat als er in de aankomdende periode toch nog tegenvallers optreden, dit gevolgen kan hebben voor het oplevermoment.

Gedurende de hele periode tot aan de livegang voorzien wij u van alle benodigde informatie, om u zo goed mogelijk te begeleiden bij de overgang naar DRS5. Houd u hiervoor de registrarssite in de gaten en meld u aan voor de e-mailnieuwsbrief of RSS Feed van dit weblog.

ISP Belang
11/11/09, 09:26
Het lijkt ondoenlijk de handleiding goed te lezen tussen oplevering en sessies en daardoor kunnen goede vragen niet worden verwacht?

RvdH
11/11/09, 10:19
Het lijkt ondoenlijk de handleiding goed te lezen tussen oplevering en sessies en daardoor kunnen goede vragen niet worden verwacht?

Ja als je echt gaat zoeken weet je altijd wel wat te vinden om over te zeiken he, het is immers de SIDN dus ze moeten wel iets verkeerds doen!

Maar serieus, de handleiding is +/- 140 pagina's, waarvan veel erg grote screenshots bevatten, dus het lijkt mij te doen. Vragen stellen kan je altijd aan de SIDN, dat hoeft echt niet alleen maar tijdens zo'n sessie te gebeuren.

ISP Belang
11/11/09, 10:25
Ja als je echt gaat zoeken weet je altijd wel wat te vinden om over te zeiken he, het is immers de SIDN dus ze moeten wel iets verkeerds doen!Dit zijn jouw woorden en jij zult wel gelijk hebben!

Moet ik hier echt nog serieus op ingaan?

Japje
11/11/09, 10:45
Dit zijn jouw woorden en jij zult wel gelijk hebben!

Moet ik hier echt nog serieus op ingaan?

Misschien moet je serieus ingaan op de rest van zn antwoord.. dat draagt nog wat bij aan het topic ook ;)

Ik heb mijn gedachten over het live gaan van DRS5 op ispam.nl al gemeld, maar zal ze hier nog even quoten:



Het kan volgens mij 3 kanten opgaan:

1) Ze redden het toch niet maar zeggen eerlijk.. we hebben het niet gered.. we doen het niet! (kudo’s dan iig)

2) Ze redden het (net) niet maar omdat ze het al zo vaak uitgesteld hebben gooien ze het toch live om te laten zien dat ze het toch gered hebben (deja vu iemand?) en de weken/maanden daarna is er (veel) gekut!

3) Ze halen het en het werkt!

Toen ik gister hoorde dat ze de 17e live wilde gaan was mijn eerste reactie, zouden ze daar een kratje op durven zetten? (optie 1) Maar later bedacht ik me dat het waarschijnlijker was dat ze het gewoon live gooien no matter what (optie 2)…

Maar ik hoop natuurlijk dat ze de 17e live gaan en het allemaal goed werkt en er alsnog een (vlesje uit het) kratje genuttigd wordt

Just my 2 cents ofcourse

Ik hoop voor de deelnemers, en de SIDN dat het optie 3 wordt :thumbup:

VinceSTM
11/11/09, 11:18
Ja als je echt gaat zoeken weet je altijd wel wat te vinden om over te zeiken he, het is immers de SIDN dus ze moeten wel iets verkeerds doen!

Maar serieus, de handleiding is +/- 140 pagina's, waarvan veel erg grote screenshots bevatten, dus het lijkt mij te doen. Vragen stellen kan je altijd aan de SIDN, dat hoeft echt niet alleen maar tijdens zo'n sessie te gebeuren.

Niemand heeft het over zeiken gehad, echter, het is handig als de sessie over EPP daadwerkelijk iets kan opleveren voor de SIDN of de deelnemers. Het meest handige is dan dat alle betrokkenen voldoende zijn ingelezen / op de hoogte zijn van de mogelijkheden en dat de sessie een constructieve bijdrage kan leveren.

Het feit dat de handleiding 'slechts' 140 pagina's beslaat en er veel screenshots instaan, doet daar niet veel aan af. Ik hoop voor de deelnemers dat zij niet zoveel vrije tijd hebben dat ze daar in 2 dagen volledig doorheen kunnen komen, want ik hoop dat ze dan bezig zijn te ondernemen.

VinceSTM
11/11/09, 11:19
Misschien moet je serieus ingaan op de rest van zn antwoord.. dat draagt nog wat bij aan het topic ook ;)

Ik heb mijn gedachten over het live gaan van DRS5 op ispam.nl al gemeld, maar zal ze hier nog even quoten:

Ik hoop voor de deelnemers, en de SIDN dat het optie 3 wordt :thumbup:

Hoewel ik niet wil zeiken, denk ik dat er nog een optie 4 is. Het is op tijd, het werkt, maar niet zoals wij deelnemers het verwacht hadden en/of willen hebben.

RvdH
11/11/09, 11:33
Niemand heeft het over zeiken gehad, echter, het is handig als de sessie over EPP daadwerkelijk iets kan opleveren voor de SIDN of de deelnemers. Het meest handige is dan dat alle betrokkenen voldoende zijn ingelezen / op de hoogte zijn van de mogelijkheden en dat de sessie een constructieve bijdrage kan leveren.

Het feit dat de handleiding 'slechts' 140 pagina's beslaat en er veel screenshots instaan, doet daar niet veel aan af. Ik hoop voor de deelnemers dat zij niet zoveel vrije tijd hebben dat ze daar in 2 dagen volledig doorheen kunnen komen, want ik hoop dat ze dan bezig zijn te ondernemen.

Ik heb de handleiding er nog even bijgepakt, en er gaan 40 pagina's daadwerkelijk over de EPP implementatie, waarbij eigenlijk alleen pagina's 62 tm 66 interessant kunnen zijn voor zo'n EPP sessie. Die gaan over afwijkingen die SIDN maakt aan het EPP protocol.

En als je geen tijd hebt om 4 pagina's door te lezen, maar wel om de hele dag op WHT topics te volgen dan doe je iets verkeerd ;).

maxnet
11/11/09, 12:38
Het lijkt ondoenlijk de handleiding goed te lezen tussen oplevering en sessies en daardoor kunnen goede vragen niet worden verwacht?

Inderdaad wat kort dag.

Maar de relatiedag is een maand later.
Wellicht dat daar wat extra tijd voor vragen gereserveerd kan worden?

Cybafish
11/11/09, 15:07
Wacht even, gaan we de handleiding nu publiek maken? Het is een gesloten systeem en het lijkt me dat de handleiding ook zo behandeld mag worden. Of willen we dat Piet Snot om de hoek zich gaat verdiepen in de werking van DRS?

RvdH
11/11/09, 16:37
Wacht even, gaan we de handleiding nu publiek maken? Het is een gesloten systeem en het lijkt me dat de handleiding ook zo behandeld mag worden. Of willen we dat Piet Snot om de hoek zich gaat verdiepen in de werking van DRS?

De SIDN heeft dit zelf gepost dus ik denk niet dat ze er een probleem mee hebben ;).

Domenico
11/11/09, 17:16
Inderdaad de handleiding staat gewoon online voor iedereen te bezichtigen. Ik denk dat Piet Snot wel andere prioriteiten heeft. ;)

M.C.
12/11/09, 18:37
Kan er verder ook geen kwaad in zien als Piet Snot met die kennis zou rondlopen, om eerlijk te zijn.

pdu
13/11/09, 00:37
Waarom heeft men DRS4 niet overgeslagen ? (niet lullig bedoelt) Ik vraag me af of daar een technische of organisatorische grondslag voor was.

pdu
13/11/09, 00:41
Wacht even, gaan we de handleiding nu publiek maken? Het is een gesloten systeem en het lijkt me dat de handleiding ook zo behandeld mag worden. Of willen we dat Piet Snot om de hoek zich gaat verdiepen in de werking van DRS?

Een jaartje of 8 geleden deed overheid moeilijk met TIIT (legal interception)specificaties te publiceren. Met als gevolg dat er wel specificaties waren maar ISP's er niet aan konden conformeren omdat er geen oplossingen voor waren. En op dit moment zijn de aantal leveranciers op 2 handen te tellen.

Bij datarententie (bewaarplicht) is het tot mijn verbazing omgekeerd, erg open en iedereen welkom, waardoor de markt als ook ISP's kunnen anticiperen.

Goede programmeurs hoeven niet perse in deze branche te zitten dus als iemand na het lezen van dit document met een product komen is dat alleen maar aan te moedigen. Bovendien hoef je als registrar je niet druk te maken over vertrouwelijkheid van dit soort documenten indien je het aan derden verstrekt.

WH-Tim
14/11/09, 13:58
Hoewel ik niet wil zeiken, denk ik dat er nog een optie 4 is. Het is op tijd, het werkt, maar niet zoals wij deelnemers het verwacht hadden en/of willen hebben.

Kijk, en dat is nu een mooi voorbeeld van achteraf praten. Als je verwacht dat het niet zo wordt als jij of anderen het graag zouden willen, dan moet je dat vroegtijdig laten weten aan SIDN en niet nadat het persbericht er staat dat het systeem klaar is. Daar kunnen we natuurlijk helemaal niets mee met zo een reactie :)

WH-Tim
14/11/09, 14:01
Waarom heeft men DRS4 niet overgeslagen ? (niet lullig bedoelt) Ik vraag me af of daar een technische of organisatorische grondslag voor was.

Beide. Kijk naar het verleden, ik noem SIDN daarin altijd 'een logge organisatie'. Er is de laatste jaren heel wat veranderd in het management van SIDN en juist die mensen vechten voor een beter SIDN. Ik spendeer vrij veel tijd met de mensen van SIDN en ik zie precies een reflectie daarvan. Ze willen wel, maar nog niet iedereen die veilig diep ergens binnen SIDN rondloopt wilt binnen 1 dag omslaan in zijn werkwijze. Dat kost nou eenmaal tijd om iedereen zover te krijgen.

Technisch gezien zou ook DRS5 een flop zijn geworden. Juist doordat ze nu steeds meer consulteren bij deelnemers en betere communicatie hebben is het systeem geworden wat het nu is. Zonder taskforce EPP was DRS5 een even grote flop geworden als DRS4.