PDA

Bekijk Volledige Versie : Laptop als Server



rdevos
09/11/09, 15:25
goedendag, beste mensen.

Ik heb een vraagje,

k heb thuis een laptop staan, met de volgende specificatie`s, Intel pentium duel core t3400 2,16 ghz
4 Gigabyte Ramgeheugen op 800 Mhz
320 GB Harddisk, 8 MB Chache
Accu lion 6 Cells gaat 3/5 Uur mee.

Er draait nu windows server 2008 datacenter op.
Kan ik hier mee een mooie server draaien, met wat game servers, of wat andere zwaardere applicaties? de server is 64 Bit. is dit verstandg kan ik de accu dr misschien uithalen op warmte te voor komen of andere tips?

Groetjes Richard

WebMeso
09/11/09, 15:39
Wat zou het voordeel zijn om de accu erin te laten zitten? Kost alleen maar meer stroom en warmte denk ik. Je internet verbinding zal eerder de bottleneck zijn om gameservers soepel te laten lopen.

rdevos
09/11/09, 16:10
valt mee want wij hebben glasvezel thuis, 100mbit down/up

alleen accu is handig als stroom uitvalt zegmaar :O

Jorem
09/11/09, 16:19
Accu lijkt mij ook wel handig ja. Heb je altijd een backup :).

Zorg ook dat je je modem/router e.d. op een UPS hebt. Dan heb je die ook ingedekt voor stroomuitval.

rdevos
09/11/09, 16:27
haha oke, maar ehm is het dan wel mogelijk om een goeie server te runnen en is da wel verstandig om op een laptop te doen?

dicktump
09/11/09, 16:37
Het is niet direct onverstandig, maar ik betwijfel of de laptop het qua performance zal trekken.

De Pentium Dual Core processoren zijn vrij traag en laptops harddisk zijn ook niet bepaald geschikt voor zware I/O. Dus dat zijn 2 punten waarop je al wel problemen kunt gaan merken. Zeker bij sommige gameservers is het wel belangrijk om wat CPU kracht tot je beschikking te hebben.

Maar goed, je kunt het natuurlijk gewoon proberen :)

rdevos
09/11/09, 16:41
ja oke, maar me ma zet me pc niet uit, omdat ze de uitknop van de laptop nie weet te vinden, hahahaha :P en tmaakt geen geluid snachts, en geen lichtjes! :D ik denk da het wel moe lukke, cpu zijn 2 core`s en opzich kan ik ze ook nog overcloken toch en me koeling harder aan zetten? daar zijn wat tooltjes vooor?
en 4GB is toch zat aan ram?? en met een 100mbit up/down moet het lekke rlopen denk?

DC^
09/11/09, 16:47
Overclocken bij een laptop lijkt mij niet handig, qua warmte.
Proberen kan je altijd.

Internet snelheid is wel snel genoeg, alleen hoe zit het met redunantie ? (Indien je dit wilt).

Jorem
09/11/09, 16:56
Goeie server? nee dat denk ik niet. Lees net pas dat het een Pentium Dual Core is. Die dingen worden toch erg warm en verbruiken aardig wat stroom?

Voor hobby project is het thuis leuk. Maar is zou niks commercieels aan gaan bieden.

Als je een goedkope hobby server wilt hebben kan je altijd is kijken naar een Foxconn R10-S3 (onder andere te krijgen bij Alternate) voor 109 euro. Schijf erin met 7200rpm (wat sneller als een laptop schijf). 2GB geheugen erin en je hebt voor weinig een leuke test/hobby servertje voor thuis die ook nog is heerlijk stil is (draait bij mij meerdere taken zoals bijv. HTPC en backup locatie).
Wil je iets zwaarders, kijk dan is naar een Intel Core 2 Duo. Die worden niet warm, verbruiken weinig stroom. En zijn aardig snel en daar kan je al best wat op draaien.

WebMeso
09/11/09, 17:24
en 4GB is toch zat aan ram?? en met een 100mbit up/down moet het lekke rlopen denk?

4GB ram:
Dat moet ruim voldoende zijn ja. Ligt vooral aan welke game je wilt gaan hosten of het een ram vreter is.

100mbit up/down glasvezel:
Lees dit maar even http://www.webhostingtalk.nl/gameservers-algemeen/154361-css-homeserver.html#post1099761

Yourwebhoster
09/11/09, 18:43
Ik kan je dit echt afraden. Laptops zijn hiervoor niet gemaakt, als je even je hardware moet omwisselen dan moet de laptop helemaal uit. Daarnaast is het lastig om even aan een andere mobo te komen. Je kan wel even een gameserver draaien maar niet 24/7, wel voor een paar uurtjes dat je aan het gamen bent.

Overclocken zou ik sowieso niet doen, een laptop is gemaakt om net de warmte te kunnen afvoeren die hij maakt. Daarnaast kan je hardware sneller overlijden.

Je kan wel als hobby een webserver draaien op je laptop om het een en ander uit te testen, maar als je een serieuze server wilt gebruik dan een server in een dc. Ookal heb je 100Mbit, wat als dit lijntje/netwerk uitvalt? Wat als je stroom langer uit valt dan je accu aan kan? Wat als er hardware kapot gaat? Wat als de koeling van je laptop uitvalt door bijvb stof? Het zijn net de kleine dingetjes maar wel de belangrijke kleine dingetjes.

erikjansen
09/11/09, 21:35
:p Volgens mij geeft ts nergens aan dat hij het commercieel wilt doen. Als hobby projectje lijkt het me geen probleem :-)

Yourwebhoster
09/11/09, 23:20
:p Volgens mij geeft ts nergens aan dat hij het commercieel wilt doen. Als hobby projectje lijkt het me geen probleem :-)
Laat ik het nader toelichten: als hobby de server voor een paar uurtjes draaien op een laptop. TS geeft aan hem ook snachts te willen draaien...

rdevos
11/11/09, 10:10
ja dat klopt, 24/7 dat moet volgens mij wel mogelijk zijn, de laptop heeft al weinig warmte ik heb na een paar dagen al gevoelt en hou de temperatuur al in de gaten, en er gaat niks mis, draait lekker, het draait nu als webserver, dat kan dan opzich wel toch? ik hoeft er niet percee een game server op te draaien, maar ik vind het gewoon leuk om tye prberen, maar dan kan ik dus beter in princiepe gewoon de laptop gebruike als desktop gebruik en er windows 7 op gooien of zo?

Groetjes Richard de Vos.

DC^
11/11/09, 19:42
Gewoon Windows Server 2008 houden, omdat Windows 7 er niet voor gemaakt is om als server OS te draaien en er dus onnodige dingen worden opgestart die je niet nodig hebt bij een server.

Serve-xs
11/11/09, 20:16
Beter probeer je gewoon een Windows Server 2003/2008 erop te zetten zoals DC^ aangeeft. Eventueel installeer je op je laptop met windows xp/7 of wat dan ook een virtual machine waar je dit in gaat draaien.

Ben alleen bang dat de performance een probleem zal worden. De disk IO is van groot belang bij een virtual machine.

rdevos
11/11/09, 23:51
oke, maar laptop als webserver & file server kan toch gewoon?
hij schrijft snel genoeg over hoor 68,5/20 MB/s is toch snel zat?

Groetjes

BramICT
11/12/09, 17:17
een hobby servertje op een laptop is volgens mij geen probleem. hij wil er volgens mij gewoon een beetje mee prutsen, wat is er dan verkeerd aan de laptopje? maar idd overclocken etc is een no-no met laptops kan je dat volgens mij echt beter niet doen. als dit nou voor commercieel gebruik was, tja dan moet je niet aan zoiets beginnen. maargoed dat is volgens mij niet zo omdat hij aangeeft dat het gewoon voor de "leuk" is, dus redundantie, responstijd (ms) dat is toch allemaal niet belangrijk!

gjtje
11/12/09, 19:02
Ik zeg doen. ;)
Je moet alleen even kijken waar de koeling zit, niet elke laptop (vooral de niet-zakelijke modellen) is er voor gemaakt om met de klep dicht te kunnen werken.

Yourwebhoster
11/12/09, 19:21
Topic is alweer een maand oud:) Beetje late reacties dus.

cfmweb
12/12/09, 14:20
Het ontgaat me een beetje waarom je dit nou op een laptop zou willen doen.
Die dingen koelen al niet fatsoenlijk als ik er een uurtje mee op de bank lig te designen. Toevallig doe ik hier bijna alles met laptops, maar m'n thuis servers zijn beide tower modellen. Is ook makkelijker om eens een schijf bij te prikken enzo.

Yourwebhoster
12/12/09, 14:23
Het ontgaat me een beetje waarom je dit nou op een laptop zou willen doen.
Die dingen koelen al niet fatsoenlijk als ik er een uurtje mee op de bank lig te designen. Toevallig doe ik hier bijna alles met laptops, maar m'n thuis servers zijn beide tower modellen. Is ook makkelijker om eens een schijf bij te prikken enzo.
Vraag me af wat voor laptop je dan hebt, heb hier een dell die zichzelf goed kan koelhouden. Maar je moet natuurlijk niet de gaatjes onder je laptop dichthouden wat bijvb gebeurt als je hem op schoot hebt, doe er dan een plankje of iets anders tussen waardoor de koeling de kans krijgt om door die gaatjes lucht heen te zuigen.

Serveo
05/01/10, 10:43
Weet je toevallig welke disk erin zit?

EDIT:

My bad, zit hier iemand een topic te kicken...