PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe 'service' van Transip



_HB_
08/11/09, 01:33
Sinds een aantal dagen kan je bij Transip nu zelf reboots regelen via hun controlpanel. Wat natuurlijk erg makkelijk is, maar als je 10U, 20U of een rack heb, dan kan je dus alleen je hele rack zonder stroom zetten en dan er weer op. Oftewel compleet nutteloos om één server te rebooten, want al je apparatuur ligt in één keer plat.
Hiervoor kon je een reboot actie aanvragen, waarna een engineer naar die server ging en een reset gaf.
Nu zou je, al je 10U, 20U of een rack hebt, remote hands moeten aanvragen, wat € 31,25 per kwartier kost. Wat mij betreft dus een achteruitgang qua service. Wat vinden jullie hiervan?

Spyder01
08/11/09, 01:42
Eerlijk gezegd lijkt het me merkwaardig als ze bij een power reboot je hele rack zonder stroom zetten. Heb ik ook nog niet eerder gezien of van gehoord.

_HB_
08/11/09, 01:44
Eerlijk gezegd lijkt het me merkwaardig als ze bij een power reboot je hele rack zonder stroom zetten. Heb ik ook nog niet eerder gezien of van gehoord.

Nou dat vonden wij ook, maar aangezien wij het nagevraagd hebben, en zij hebben aangeven dat ze de hoofdaansluiting uit- en weer aanzetten, is dat dus helaas wel het geval. Binnen in het rack hangen ook alleen maar normale stekkerblokken, die dus niet (apart) geschakeld kunnen worden.

swedendedicated
08/11/09, 01:45
Engineer? Naar mijn weten sturen ze nog steeds gewoon de receptie.

_HB_
08/11/09, 01:48
Engineer? Naar mijn weten sturen ze nog steeds gewoon de receptie.

Haha, dat zou goed kunnen... als die persoon maar het juiste knopje van de juiste server kan vinden...

Jesperw
08/11/09, 11:21
Als 't eerst gratis was dan zou je 't een achteruitgang of prijsverhoging kunnen noemen, maar per incident bekeken is het natuurlijk niet duur. :)

pvdpf
08/11/09, 11:46
Ik neem aan dat, als je meerdere servers zelf in 1 rack hebt hangen, je zelf een apc hebt o.i.d. of al je servers moeten uitgerust zijn met een ilo/drac/impi.

Trafego
08/11/09, 11:53
de complete hoofdaansluiting ofline/online van de voeding?

lijkt me persoonlijk erg stug..

Stel ik hang er 2 servers weg..
voor mij zullen ze echt geen heel rack alleen neerzetten. In dat rack hangen dus meer klanten.

Als ik dan reboot via online interface en x(xx) klanten gooi ik hiermee ook plat in de reboot?

VisualWeb
08/11/09, 11:54
Wij hebben een kwartrack bij TransIP. En heb via Ticket dit issue ook aangekaart. Vooral omdat in de technische specificaties van Rack Colocatie staat dat Reboot Service included is. Ik kreeg als antwoord dat we het inderdaad dan moeten bestellen via Remote Hands. Maar op de vraag of het dan nog steeds kosteloos is, heb ik geen antwoord meer ontvangen (net de vraag nog maar eens ingestuurd).


de complete hoofdaansluiting ofline/online van de voeding?

lijkt me persoonlijk erg stug..

Stel ik hang er 2 servers weg..
voor mij zullen ze echt geen heel rack alleen neerzetten. In dat rack hangen dus meer klanten.

Als ik dan reboot via online interface en x(xx) klanten gooi ik hiermee ook plat in de reboot?

Als rackklant heb je een eigen (horizontale) powerbar. Die gooi je helemaal uit als je de rebootservice van de website gebruikt.

_HB_
08/11/09, 11:56
Ik neem aan dat, als je meerdere servers zelf in 1 rack hebt hangen, je zelf een apc hebt o.i.d. of al je servers moeten uitgerust zijn met een ilo/drac/impi.

We hebben wel een KVM maar geen ilo/drac/IPMI. Dat was voor deze wijziging namelijk ook niet nodig. Nu zijn we plots genoodzaakt omdat dus te wijzigen. Vandaar ook dat ik het een achteruitgang vindt.

_HB_
08/11/09, 11:59
de complete hoofdaansluiting ofline/online van de voeding?

lijkt me persoonlijk erg stug..

Stel ik hang er 2 servers weg..
voor mij zullen ze echt geen heel rack alleen neerzetten. In dat rack hangen dus meer klanten.

Als ik dan reboot via online interface en x(xx) klanten gooi ik hiermee ook plat in de reboot?
Nee dat zei ik ook niet. Het gaat alleen op als je zelf 10U, 20U of een rack hebt bij Transip. Dan heb je 1 hoofdpowerport (Waar ook de stroomverbruik meting op plaats vindt), en die kan je een power down, power up commando geven. Dus bij losse servers is het gewoon per server (neem ik aan tenminste, maar ik kan dat niet controleren omdat wij dat niet hebben).

_HB_
08/11/09, 12:01
Wij hebben een kwartrack bij TransIP. En heb via Ticket dit issue ook aangekaart. Vooral omdat in de technische specificaties van Rack Colocatie staat dat Reboot Service included is. Ik kreeg als antwoord dat we het inderdaad dan moeten bestellen via Remote Hands. Maar op de vraag of het dan nog steeds kosteloos is, heb ik geen antwoord meer ontvangen (net de vraag nog maar eens ingestuurd).
Mmm dat is een goeie inderdaad. Had het contract er niet eens bij gepakt. Ik update mijn ticket daar ook nog meteen.

_HB_
08/11/09, 13:09
Wij hebben een kwartrack bij TransIP. En heb via Ticket dit issue ook aangekaart. Vooral omdat in de technische specificaties van Rack Colocatie staat dat Reboot Service included is. Ik kreeg als antwoord dat we het inderdaad dan moeten bestellen via Remote Hands. Maar op de vraag of het dan nog steeds kosteloos is, heb ik geen antwoord meer ontvangen (net de vraag nog maar eens ingestuurd).

Waar heb jij dat in je contract staan dan? Ik zie het niet direct staan namelijk.

Kon mijn bericht helaas niet meer bewerken, dus vandaar een nieuw bericht...

VisualWeb
08/11/09, 17:52
Waar heb jij dat in je contract staan dan? Ik zie het niet direct staan namelijk.

Kon mijn bericht helaas niet meer bewerken, dus vandaar een nieuw bericht...
Hier stond in dat de reboots gratis zijn/waren: http://web.archive.org/web/20080125113227/http://www.transip.nl/i/d/transip_colocatie.pdf

Overigens reageert transip zo:

Dit is helaas niet kosteloos. Indien u kosteloos uw servers wilt rebooten
kunt u er eventueel voor kiezen om een managed powerbar aan te schaffen.

_HB_
08/11/09, 17:56
Die reactie van TransIP valt me erg tegen. Altijd kosteloos die service aanbieden, op de website vermelden en dan nu die service gewoon laten vervallen. Ze zullen zich wel weer verschuilen achter het feit dat er geen woord gratis voor staat.... maar het is een service waar nooit geld voor gevraagd werd (tenzij je er te vaak gebruik van zou maken). Dus het is wel degelijk een wijziging in wat ze de klant aanbieden.

Glenn
08/11/09, 18:22
Uhm?! Wij hebben een heel rack daar en kunnen nog steeds via https://www.transip.nl/pro/controlpanel/colocation/#reboot een reboot laten uitvoeren. Daar is nog steeds de optie:


Label/naam van de te herstarten server en extra aanwijzingen:
Wilt u een telefonische bevestiging van de engineer na de herstart:


Wel zit er nu een tabblad "Remote Hands" bij, maar dat is inderdaad voor alles buiten de reboot. Kijken jullie wel goed?

_HB_
08/11/09, 18:28
Wij hebben bij dat tabblad het volgende staan:
Colocatie, Stroomblok, Stroompoort, Status, Acties

Bij stroomblok staat een powerbar naam en bij stroompoort een nummer. Als actie kan je dan uitschakelen of herstarten kiezen. Maar dat betekend bij ons dus dat je al je apparatuur uitschakeld of reboot.

_HB_
08/11/09, 19:57
Zojuist ook bericht gehad van TransIP:

Er zit nog steeds een reboot service bij uw colocatie, echter geld dit
direct voor de volledige 10u.

Zo als mijn collega al aangaf kunt u of een APC aanschaffen of een remote
hands indienen voor het herstarten van de servers.

Oftewel de dienst die ze eerst aanboden en ook mee adverteren, is nu geschrapt en je moet er hoe dan ook voor betalen; hetzij via remote hands, hetzij via de aanschaf van een APC.

t.bloo
08/11/09, 20:13
Reboot service voor een heel rack is wel een beetje zinloos inderdaad.

Maar ja, Transip heeft meer van die rare dingetjes zoals de prijzen van domeinen die het eerste jaar laag zijn en het tweede jaar kom je er pas achter wat het echt kost. "Actie" heet dat op de website, maar dan wel andersom gelinkt dan de meeste acties werken :)

rensariens
08/11/09, 20:19
Gewoon een "truuk" om zich wel aan de lopende contracten te houden en toch niet al die reboots uit te moeten voeren ;)

_HB_
08/11/09, 20:20
Het slechte aan het verhaal vind ik ook dat het gewoon wijzigt zonder dat je er invloed op hebt. Je kiest een dienst en tekent een contract toch op basis van dat soort dingen. Ineens wordt dat dus terug gedraaid en heb je het niet meer. Oftewel de dienst was inclusief die service voor x euro en nu zonder die service voor dezelfde x euro. Persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen.

En als 'oplossing' wordt dan aangedragen zelf te investeren. Maar dat noem ik geen oplossing. Want als je dat van te voren weet, kan je bij het inrichten van je rack er rekening mee houden. Nu moet je alle server plat gooien om die powerbar te installeren.

En voor het antwoord jammer maar helaas ... is zeker wat te zeggen, maar doe dat bij nieuwe klanten. Die kunnen het dan meenemen in hun beslissing. Want in feite waren 'de kosten' verrekent in de prijs die je betaalde per maand, maar de prijs gaat nu niet naar beneden.

VisualWeb
08/11/09, 20:45
Het slechte aan het verhaal vind ik ook dat het gewoon wijzigt zonder dat je er invloed op hebt. Je kiest een dienst en tekent een contract toch op basis van dat soort dingen. Ineens wordt dat dus terug gedraaid en heb je het niet meer. Oftewel de dienst was inclusief die service voor x euro en nu zonder die service voor dezelfde x euro. Persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen.

En als 'oplossing' wordt dan aangedragen zelf te investeren. Maar dat noem ik geen oplossing. Want als je dat van te voren weet, kan je bij het inrichten van je rack er rekening mee houden. Nu moet je alle server plat gooien om die powerbar te installeren.

En voor het antwoord jammer maar helaas ... is zeker wat te zeggen, maar doe dat bij nieuwe klanten. Die kunnen het dan meenemen in hun beslissing. Want in feite waren 'de kosten' verrekent in de prijs die je betaalde per maand, maar de prijs gaat nu niet naar beneden.

Ik kan ons gevoel niet anders verwoorden dan _HB_ doet.

Moc
08/11/09, 20:47
Uit nieuwsgierigheid; ik neem aan dat er in het contract hierover niets vermeld stond?

jansen mgj
08/11/09, 21:32
Ben ik blij dat ik me eigen APC hebt - dat werkt dan in vergeleken met TransIP perfect :)

XBL
08/11/09, 21:47
Raar om inderdaad eerst de reboots kosteloos te laten doen door een mannetje/vrouwtje en nu voor datzelfde mannetje/vrouwtje een dik bedrag per kwartier te rekenen.

Verder denk ik wel te weten waarom de reboots niet per server, maar per kwart/half/heel rack (en voor losse colo waarschijnlijk nog steeds per server): veel bedrijven zijn hun stroommetingen beter aan het uitvoeren... een aantal van die kasjes hebben ook de mogelijkheid om stroom te schakelen. Enige probleem is: die bedrijven hangen hun klanten niet met elke server los eraan, maar met enkele powerbars tegelijk indien de klant meerdere servers in 1 rack heeft.

Geen flauw idee of TransIP dit doet, maar ik weet minimaal 1 ander bedrijf die exact hetzelfde verhaal kent. Ook daar kunnen klanten nu zelf stroom uit- en inschakelen, maar bij meerdere servers gooi je meteen alles uit (of aan).

Apoc
08/11/09, 21:59
Het slechte aan het verhaal vind ik ook dat het gewoon wijzigt zonder dat je er invloed op hebt. Je kiest een dienst en tekent een contract toch op basis van dat soort dingen. Ineens wordt dat dus terug gedraaid en heb je het niet meer. Oftewel de dienst was inclusief die service voor x euro en nu zonder die service voor dezelfde x euro. Persoonlijk vind ik dat echt niet kunnen.

Op gevoel heb je wellicht gelijk, maar anderzijds had je ook zelf kunnen aandragen om dit soort dingen contractueel vast te leggen als je er op rekent. Het feit dat jij ergens op rekent is dan eigenlijk je eigen fout, tenzij er specifiek iets geadverteerd is wat je nu niet meer ontvangt.Het feit dat er voorheen iets gratis werd aangeboden is geen garantie dat die situatie altijd zo blijft, tenzij het iets is wat specifiek geadverteerd wordt en/of contractueel is vastgelegd.

Kwaliteit en garanties is iets waar je voor betaalt, zeker als je er op wilt kunnen rekenen.

Overigens moet ik wel zeggen dat het redelijk normaal is te noemen dat bij colocatie van een kwart-rack of groter, de klant een Power Distribution Unit (PDU) aanlevert met (eventueel) remote toegang functionaliteit. Het is ook niet meer dan normaal om voor manuren te betalen, tenzij het iets is wat reeds bij de service is inbegrepen (waar hier geen sprake van lijkt te zijn).

_HB_
08/11/09, 22:50
Op gevoel heb je wellicht gelijk, maar anderzijds had je ook zelf kunnen aandragen om dit soort dingen contractueel vast te leggen als je er op rekent. Het feit dat jij ergens op rekent is dan eigenlijk je eigen fout, tenzij er specifiek iets geadverteerd is wat je nu niet meer ontvangt.Het feit dat er voorheen iets gratis werd aangeboden is geen garantie dat die situatie altijd zo blijft, tenzij het iets is wat specifiek geadverteerd wordt en/of contractueel is vastgelegd.


Nou ze adverteren er nu zelf nog mee. En hiervoor stond het in een PDF op hun website dat er een reboot service was met een FUP. Dat houdt dus in dat je gratis reboots kan laten doen, tenzij je er teveel aanvraagt. En daar heb ik ook alle begrip voor. Dus de aangeboden dienst is naar mijn mening wel degelijk gewijzigd.

Serveo
09/11/09, 19:17
Nou ze adverteren er nu zelf nog mee. En hiervoor stond het in een PDF op hun website dat er een reboot service was met een FUP. Dat houdt dus in dat je gratis reboots kan laten doen, tenzij je er teveel aanvraagt. En daar heb ik ook alle begrip voor. Dus de aangeboden dienst is naar mijn mening wel degelijk gewijzigd.

Als je 10U hebt hang je toch zelf een powerswitch neer? Nu je dat niet hebt ben je afhankelijk van handmatige hard resets. Wat uberhaupt zonde is van het uurloon.

Ik zou dus zeggen koop een powerswitch...

jansen mgj
09/11/09, 19:40
Naja ik vind het ook inderdaad een zeer gek idee van Transip, dat kwartier loon van die werknemers van transip kan ik wel andere leuke dingen van doen ;)

VisualWeb
10/11/09, 11:33
Mailtje van TransIP binnen:

Geachte,

Naar aanleiding van onze nieuwe remote hands en remote reboot services zijn er door sommige klanten vragen gesteld over het vervallen van de handmatige reboot dienst. Graag lichten wij dit toe.

De nieuwe remote reboot sluit aan bij de behoefte van onze klanten aan nog meer vrijheid en flexibiliteit. U kunt nu op elk gewenst moment uw server automatisch rebooten en in- of uitschakelen, zonder dit vooraf te hoeven inplannen.

10U- en 20U-klanten kunnen overwegen om extra powerpoorten af te nemen, die per stuk zijn te rebooten. De kosten hiervoor bedragen EUR 10,- per powerpoort per maand.

Als alternatief hebben wij inmiddels via onze inkoopkanalen een goede prijs weten te onderhandelen voor een viertal powerbars:
- 8-poorts APC MasterSwitch voor EUR 350,-
- 24-poorts APC MasterSwitch voor EUR 500,-
- 8-poorts Raritan Dominion voor EUR 375,-
- 24-poorts Raritan Dominion voor EUR 700,-

Alle modellen bieden de mogelijkheid om op afstand de poorten aan of uit te zetten. De Raritan modellen ondersteunen tevens het uitlezen van het stroomverbruik per afzonderlijke poort.

U kunt ook onze remote hands service gebruiken voor het rebooten van uw server. Bij mogelijke opstartproblemen is 1 van onze engineers aanwezig om de situatie direct te verhelpen. De kosten hiervoor bedragen EUR 31,25 per kwartier.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail vragen hebben, dan kunt u via het controlepaneel een ticket sturen aan onze supportafdeling.

Met vriendelijke groet,

TransIP BV
http://www.transip.nl/

Glenn
10/11/09, 12:02
Mailtje van TransIP binnen:
Als ik het goed begrijp geldt dat de handmatige kostenloze reboot alleen voor minder dan 46 u is komen te vervallen?

_HB_
10/11/09, 12:20
Als ik het goed begrijp geldt dat de handmatige kostenloze reboot alleen voor minder dan 46 u is komen te vervallen?

Daar lijkt het wel op. Jullie hebben het met 46U dus nog wel?

Glenn
10/11/09, 12:30
Daar lijkt het wel op. Jullie hebben het met 46U dus nog wel?

Yup. Ik heb geen eens de optie om in te loggen op een webomgeving om een soort van masterswitch om te zetten.

_HB_
10/11/09, 12:43
Yup. Ik heb geen eens de optie om in te loggen op een webomgeving om een soort van masterswitch om te zetten.

Er is geen aparte webomgeving, maar het zit gewoon verwerkt in het controlpanel van TransIP. Bij Colocatie -> Server reboots. Daar staan de opties dan om een powerpoort uit te schakelen of te herstarten.

Spyder01
10/11/09, 13:55
Ondanks dat ik verder over TransIP te spreken ben, heb ik ze ook eens gemaild naar aanleiding van hun banner op WHT. Ze adverteren met de laagste prijs voor domeinnamen, terwijl dat zeker niet zo is.

Op mijn vraag of er in 2010 prijzen gaan dalen en het verschil van het 1e jaar € 4,99 en daarna € 7,50 wordt verkleind, werd alleen geantwoord dat ze geen prijswijzigingen voor 2010 hebben bedacht.

M.b.t. het mailtje een paar posts terug, met € 10,- per poort om te rebooten zijn ze één van de duurste. Daarnaast kan iedereen op z`n klompen aanvoelen dat niemand 10U of meer in 1x wil rebooten. Je gooit toch niet meer servers plat dan degene die het probleem veroorzaakt?

Verder ben ik best over ze te spreken, maar ze zijn nu wel heel vreemd aan het doen.

_HB_
10/11/09, 14:01
Ondanks dat ik verder over TransIP te spreken ben, heb ik ze ook eens gemaild naar aanleiding van hun banner op WHT. Ze adverteren met de laagste prijs voor domeinnamen, terwijl dat zeker niet zo is.

Op mijn vraag of er in 2010 prijzen gaan dalen en het verschil van het 1e jaar € 4,99 en daarna € 7,50 wordt verkleind, werd alleen geantwoord dat ze geen prijswijzigingen voor 2010 hebben bedacht.

Dat was mij eigenlijk nog nooit opgevallen. Maar als ze daarmee adverteren is het zeker wel krom.


M.b.t. het mailtje een paar posts terug, met € 10,- per poort om te rebooten zijn ze één van de duurste. Daarnaast kan iedereen op z`n klompen aanvoelen dat niemand 10U of meer in 1x wil rebooten. Je gooit toch niet meer servers plat dan degene die het probleem veroorzaakt?

Dat is ook zeker duur, zeker ook omdat het per maand terug komt en dus op 120,- euro per jaar per server neerkomt. Dan kan je beter dus zelf zo'n masterswitch kopen.
Maar ik blijf gewoon van mening dat je de aangeboden dienst niet zomaar stop kan zetten voor de bestaande klanten! En dat is hetgeen ze nu wel doen. Voor nieuwe klanten is het gewoon een keuze die je kan maken. En dan is het wel duur, maar je kan dat meenemen in je keuze, plus eventueel zelf een masterswitch kopen en meteen installeren. Nu moet je bij de installatie daarvan, je server uitzetten.

_HB_
11/11/09, 22:51
Wij hebben nu nog een reactie gehad via een ticket. Het komt er in elk geval op neer dat het zo is en dat ze het niet veranderen....
Ik moet nog maar zien hoe dat gaat als wij een reboot nodig hebben, ben nog steeds niet van plan dat te betalen, aangezien het bij ons bij het afsluiten van het contract niet zo was.