PDA

Bekijk Volledige Versie : (Te) Kleine hosters ?



marcussmit
07/11/09, 13:34
Hallo Allemaal,

Als (te) kleine hoster loop ik tegen een aantal problemen aan waarvan ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben. Zo heb ik bijvoorbeeld klanten die eisen dat ik 24 uur per dag beschikbaar ben, en hoewel ze best wat meer willen betalen voor die beschikbaarheid kan ik dat in mijn uppie natuurlijk nooit waarmaken. Ik wordt ook wel eens ziek en ga ook op vakantie of cursus. En om dan weer iemand in te huren om mijn werk over te nemen wordt direct een wel erg dure grap.. Om nog maar te zwijgen over langdurige uitval.

Of dan heb je de kastruimte waar je servers in staan. Een nieuwe kast bij nemen is direct een behoorlijke investering, waardoor je je huidige kast helemaal volstouwd..

Of al die ideeen voor nieuwe diensten en producten waar je niet aan de ontwikkeling toe komt omdat je lopende beheer natuurlijk altijd voor gaat.

Zijn er meer onder jullie die met deze problemen worstelen? En denken jullie ook na over (verregaande) samenwerking ? Ik alvast wel !

Ben benieuwd naar jullie reacties en/of PM's..

Met vriendelijke groet,
Marcus Smit

Dirkje
07/11/09, 14:18
Het moet ook niet te makkelijk worden natuurlijk :) Maar er zijn met de hedendaagse technieken genoeg oplossingen. Denk aan mobiel+laptop=internet! Zo kan je op vakantie bijvoorbeeld toch online blijven. En de eerste periode zal je inderdaad harder moeten werken om uit de kosten te komen en eventueel mensen te kunnen aannemen.

Maar je bent niet voor niets ondernemer, dus af en toe moet je even op een houtje bijten. En dan maar even geen vakantie!

marcussmit
07/11/09, 14:27
Grapjas.

Spyder01
07/11/09, 14:32
Grapjas.

Vreemde reactie voor een ondernemer. Zeker op het moment dat je wilt groeien, zul je water bij de wijn moeten doen. Soms meer investeren dan je er op korte termijn uit kunt halen.

Freezer
07/11/09, 14:35
Grapjas.

Wat versta je zelf onder ondernemer zijn?

marcussmit
07/11/09, 14:36
Hm.. "vreemde reactie (...) ondernemer." Zijn ondernemers niet per definitie vreemd? ;-)

marcussmit
07/11/09, 14:37
Zeg.. is het weer zaterdagmorgen ofzo ?

marcussmit
07/11/09, 14:41
Is mijn vraag dan inderdaad zo vreemd? Ondernemer zijn betekent inderdaad ongeveer hetzelfde als "risico's nemen", maar dan wel risico's die te nemen zijn. Personeel aannemen kan een hele goede stap zijn en misschien moet ik dat ook wel gaan doen, maar als het fout gaat, gaat het ook gelijk goed fout.

Jullie hebben blijkbaar allemaal de stap durven nemen en aan de reacties te horen is dat blijkbaar ook goed gegaan. (Of juist niet en ben je daarom zo kippig ;- )

ukipuki
07/11/09, 14:53
als je klant gericht wilt zijn, kan je een callcenter ter hand nemen voor je helpdesk en informatie aan uw klanten, dit kan je dan doen met een 070 of een 0800 nummer. ik ben sinds kort bezig met het opzetten van mijn eigen hosting bedrijf, maar voor ik van start ga ben ik eerst inderdaad zelf alle pisten aan het aflopen want je zit inderdaad met het probleem dat je klanten je altijd willen bereiken en via een callcenter kan dat. het kost natuurlijk ook weer wel iets maar dat haal je er gerust uit één je klanten je support goed vinden begint de mond op mond reclame. daar naast is het ook handig om je te automatiseren zo hoeft het callcenter geen bestellingen op te nemen en deze door te spelen, dit kan de klant zelf handig vanuit de website.

Spyder01
07/11/09, 14:55
Marcus,

Het gaat meer om jouw reactie als "grapjas" op Dirkje. Die reactie plaats ik meer i.c.m. het opgeven van vakantie, of het meenemen van een laptop met internet en een telefoon. Dat zie ik niet als grap, maar iets als serieuze actie, tot daar het moment komt dat je wel backup voor jezelf kunt inhuren (voor bijvoorbeeld 3 weken).

Remote kun je veel dingen doen, er zijn altijd mensen in te huren om je server in welk DC dan ook weer leven in te blazen, mocht het hardwarematige problemen betreffen. Zelfs als kleine hoster kan dat, het is een risico dat je in moet calculeren.

Domenico
07/11/09, 14:56
Kippig? Het is jij die kippig reageerd. Dat van geen vakantie nemen is geen grapje maar pure werkelijkheid, zeker in het begin. Ondernemen is risico's nemen en er moet een flinke bereidheid zijn om te investeren, zowel kwa geld als tijd. Kom hier niet 'zeuren' als je niet op vakantie kunt als je alleen bent. Dat wist je vantevoren en zeker als het gaat om hosting. Wat gebeurd er bijvoorbeeld als er een server down gaat en jij zit ergens in het zuiden te zwemmen in de zee?

Je klanten hebben een punt en zodra je stopt met het luisteren naar je klanten is je onderneming al bij voorbaat gedoemd om te mislukken.

wonko
07/11/09, 14:59
Nee, even doorbijten, even geen vakantie... als je een zaak begint, calculeer dan alles in. Als je 24/7 beschikbaarheid wil bieden, dan gaat dat idd niet als je alleen bent. Verder zijn er mogelijkheden met call-centra, of via een deal met een zakenrelatie als je toch eens een weekend je of enkele dagen weg wil.

Risico's nemen is niet gewoon "hop, geld ertegenaan en vingers kruisen", het is lange-termijn denken, uitgaan van rampscenario's, en dan kijken wat er tegenover staat. Als dat de moeite is, dan kan je het doen...

bigall
07/11/09, 15:05
Ondernemen moet je gewoon doen. Maar doe wel iets dat bij je past. Zo is deze meneer ooit begonnen als webhoster en is uiteindelijk omgevormd tot systeembeheerder doordat opdrachtgevers zoveel tijd in beslag gingen nemen dat ik geen tijd meer had voor mijn eigen klanten.

Ik ben ook van mening dat je een webhosting bedrijf niet in je 1-tje kunt runnen. Het is ook niet verstandig; stel er overkomt jou iets, heb je dat allemaal geregeld? enzovoorts.

Bullcat
07/11/09, 15:21
definitie van een ondernemer:

Vakantie, vergeet het maar een jaar of 3.
Ziek worden, ja nou en, gewoon doorwerken.
Klanten die eisen stellen, go zijn er ook andere dan :)
Ik besta nu 4 jaar , en eindelijk kan ik in het 4de jaar eens wat anders tussendoor doen, ben nog steeds wel tussen 1100 en 2300 bereikbaar voor "lastige" klanten :) elke klant is wel een klant die geld in het laatje brengt, vergeet dat niet.
Investeren is groeien, groeien is groter worden = anderen ook wat laten doen tegen betaling.

Ik ben nog steeds alleen, maar weet ondertussen wel op wie ik kan steunen mochten er kalimiteiten zijn.

hans

Exsilia
07/11/09, 15:25
Er zijn natuurlijk best wat mogelijkheden. Zo kun je iemand (of een collega hoster) vragen om standby te staan als je op vakantie wil of ziek bent. Je betaald diegene dan per uur dat ie daadwerkelijk iets doet. Dat kan je dan eventueel nog combineren met een bedrag voor het beschikbaar zijn als iemand niet standby wil staan voor nop.

Wat betreft de rackspace: Als de investering van een nieuw rack met slechts 1 server erin te veel is dan kun je overwegen om deze in een shared colo rack op te hangen en dan later als je bv. 10 servers in een shared colo rack hebt deze te verplaatsen naar een eigen rack. Natuurlijk heeft dat wat nadelige consequenties en ben je beperkt in de mogelijkheden die shared colo je biedt, maar het voorkomt dat een server een paar honderd euro per maand kost omdat je er een heel rack voor huurt.

lmp
07/11/09, 15:27
Het lastige is dat de internet bizniz 24 uur per dag doorgaat. Een 'gewone' winkel heeft openings tijden. Daar buiten ben je er ook nog wel mee bezig, maar er zullen bij een gewonen 'winkel' tijden dat je kunt slapen.

De internet/hosting bisniz is gewoon 24/7 en kun je eigenlijk sowieso niet niet alleen af. Iedereen heeft wel eens een overleg, waardoor je minder bereikbaar bent. Al is dat te beperken door je service afspraken met je klanten hierop af te stemmen.

Op wat voor gebied zoek je samen werking?

Marin
07/11/09, 15:52
Marcus,

Niet lullig (of kippig) bedoelt. Maar ik adviseer je toch om eens uit te kijken naar een mooie loondienstfunctie. Je kunt dan gewoon in de zomer, met de kerst, en andere bijzondere dagen lekker de deur achter je dichttrekken, en genieten van je vrije tijd. Je hebt dan absoluut geen zorgen, en anders lossen je collega's die dan wel aan het werk zijn het wel op.

Aan het ondernemerschap kleven voordelen, zeker wel. Maar ook echt wel nadelen. En veel mensen willen alleen de lusten (even snel rijk worden) en niet de lasten. Helaas gaat dat niet samen.

Zo zul je toch echt risico moeten nemen. EN wil je op vakantie? Dan kost dat je geld, flink geld. Niet alleen die vakantie, maar ook degene die jou moet vervangen als je er niet bent. Want jij kunt niet even een HD vervangen als je met je kont op een Grieks eiland zit.

En als jij volgende maand aan het kerstdiner zit met je famillie, en er belt een belangrijke klant op dat zn site/server plat ligt.. Kun je ook niet even zeggen "27/12 ben je de eerste"

Iedereen hier begint klein, iedereen heeft de problemen die jij noemt, maar dan moet je er inderdaad voor kiezen om maar even niet op vakantie te gaan. Als je groeit, en je krijgt personeel, dan kun je (tot op zekere hoogte) wel die deur voor een paar dagen achter je dicht trekken (let wel, je laat altijd dat keirtje open, ook op vakantie)

Wil je niet wachten tot die groei? Begin dan niet en kies voor de "veiligheid" van werken voor een baas.

Triloxigen
07/11/09, 16:29
Als je niet bereid bent om een vakantie te skippen, ben je geen ondernemer.
Zo simpel vind ik het eigenlijk wel.


Sinds ik ondernemer ben ga ik met laptop op vakantie, wil niet zeggen dat ik constant aan het werk ben.
Maar ik kan wel controleren of alles goed gaat en geeft me dus een rustiger gevoel, dus een beter vakantie gevoel ;)

DeziWeb
07/11/09, 17:42
Het ligt er maar net aan hoeveel je er voor over hebt. Samenwerken met een ander zou ik niet zo snel doen, 2 kapiteins op 1 schip werkt niet altijd goed. Soms wel...meestal niet.

Wanneer je er echt voor wilt gaan hou dan rekening met het volgende.
De eerste 5 jaar geen vakantie
Een paar ton investeren
18 uur per dag werken
De juiste mensen vinden voor systeembeheer
Een portie geluk hebben

Het is duidelijk dat het dan ten koste gaat van zo`n beetje alles :)
Het is een keuze die je maakt. Wanneer je daar dan ook voor gaat, dan heb je aan het einde van de rit een goed lopend bedrijf

vDong
07/11/09, 19:00
Hallo Allemaal,

Als (te) kleine hoster loop ik tegen een aantal problemen aan waarvan ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben. Zo heb ik bijvoorbeeld klanten die eisen dat ik 24 uur per dag beschikbaar ben, en hoewel ze best wat meer willen betalen voor die beschikbaarheid kan ik dat in mijn uppie natuurlijk nooit waarmaken. Ik wordt ook wel eens ziek en ga ook op vakantie of cursus. En om dan weer iemand in te huren om mijn werk over te nemen wordt direct een wel erg dure grap.. Om nog maar te zwijgen over langdurige uitval.

Als je het niet kan betalen om iemand een paar dagen te betalen om je werk over te nemen, vraag ik me serieus af of je wel naar een cursus of op vakantie kan, je afwezigheid zit bij de kosten in.
Dit kan natuurlijk goedkoper als je dat kan compenseren met afwezigheid opvangen van een concullega.


Of dan heb je de kastruimte waar je servers in staan. Een nieuwe kast bij nemen is direct een behoorlijke investering, waardoor je je huidige kast helemaal volstouwd..

Je kan je 2e kast (met 0A en 0GB) niet betalen uit de winst? of bedoel je dat je zelf dan een paar maanden niet kan eten, want dat hoort bij ondernemersschap, buffers opbouwen, je weet dat die nieuwe kast er aan komt.


Of al die ideeen voor nieuwe diensten en producten waar je niet aan de ontwikkeling toe komt omdat je lopende beheer natuurlijk altijd voor gaat.

Dat komt best goed als je realiseert dat een week geen 40 uur heeft maar 168 uur.


Zijn er meer onder jullie die met deze problemen worstelen? En denken jullie ook na over (verregaande) samenwerking ? Ik alvast wel !

Dit zal heel lastig zijn, misschien moet je overwegen om een partner te nemen en je huidige winst (en werkzaamheden) te delen door 2.

Mark17
07/11/09, 20:09
@vDong: van de 24 uur in een dag is 6 uur slapen genoeg, 8 uur is luxe mijnsinziens. Ten minste zolang je standby staat en/of een eigen bedrijf hebt.

@marcussmit: je noemt nu precies 1 van de grootste redenen waarom ik mijn bedrijf enige tijd terug heb verkocht aan SinnerG BV, hier ben ik inmiddels in dienst als systeembeheerder en dat bevalt goed. Vakantie? Standby met de telefoon is voldoende (ja, ik kan mijn baas telefonisch haast alles op laten lossen zonder dat ik een scherm zie omdat ik de systemen goed ken). Als ik ziek ben en er is een storing dan ga ik door (zit in me), tickets zal ik minder gauw beantwoorden/in de gaten houden (het voordeel van werken met meerdere personen). Klanten met een SLA kunnen 24/7 bellen en bij storing kunnen alle klanten 24/7 bellen op het moment. Dit is niet gewijzigd.

Toen ik nog een eigen bedrijf had bestond "vakantie" uit 2 of 3 maal per dag alles bijwerken en de rest van de tijd niet constant de tickets in de gaten houden. Een eigen bedrijf is verder met veel te combineren (als er goede afspraken zijn). Vakantie en/of ziekte is nu iets beter geregeld (afwezig zijn is mogelijk), maar mocht er een storing zijn dan sta ik altijd beschikbaar. Verder kan ik nu (na het even te melden) rustig een dag(deel) de telefoon uit hebben staan, klanten merken hier niks van (020-nummers die over gaan bij degene die bereikbaar is en klanten worden zo snel en goed geholpen).

Als ondernemer bij een hostingbedrijf kun je als je niks geregeld hebt ook niet dronken rond lopen, voor hetzelfde geld moet je een uur later naar het DC en aan het werk of een andere storing oplossen. Dat vergeten veel mensen.

Randy
07/11/09, 21:13
Huur iemand in als je weg wilt. Is dat geen optie omdat het te duur is, zoek dan iemand met een soortgelijk probleem en kijk hoe je elkaar aan zou kunnen vullen. Desnoods kun je uitwijken naar support in het buitenland als je echt 24/7 support wil kunnen geven. Zo doe je zelf de dag en wordt de rest vanuit India en de VS gedaan. Deze (http://bobcares.com/) biedt die service onder andere aan.

Mark17
07/11/09, 21:20
Huur iemand in als je weg wilt. Is dat geen optie omdat het te duur is, zoek dan iemand met een soortgelijk probleem en kijk hoe je elkaar aan zou kunnen vullen. Desnoods kun je uitwijken naar support in het buitenland als je echt 24/7 support wil kunnen geven. Zo doe je zelf de dag en wordt de rest vanuit India en de VS gedaan. Deze (http://bobcares.com/) biedt die service onder andere aan.

Handig als je klanten Nederlandstalige support vereisen. Zolang dat geen eis is kan het wel zeer handig zijn.

Magnetronkip
07/11/09, 21:32
Gewoon je systemen goed in elkaar hebben zitten en jij hebt minder last van storingen. redudant op bouwen, monitoren vanaf de SERVICE en niet alleen een HTTP request doen om te kijken of je apache nog leeft. Extra server in ander datacentrum met een complete backup van je website's die nachtelijks worden overgepompt en ga zo maar door.

Telefoon centrale waar klanten naar kunnen bellen en te horen krijgen of er actuele storingen zijn, wel met lokaal nummer of gratis 0800 nummer. Grotere klanten hebben het storingsnummer andere klanten niet, wil je het storingsnummer dat kan moet je een duurder hosting pakket afnemen.

Dit geldt zowel voor hosting als voor beheer klanten. Ben altijd 24/7 bereikbaar neem ik niet op wordt je gegarandeerd binnen 15 min teruggebeld. Eerste paar jaar is het hard werken, en als je je hardware gewoon in orde heb kan jij gewoon op vakantie. Laptop mee en zorgen dat er een internet aansluiting is in het hotel. VPN verbinding op zetten en gaan met die banaan!

baahmi
07/11/09, 23:05
Zijn er meer onder jullie die met deze problemen worstelen? En denken jullie ook na over (verregaande) samenwerking ? Ik alvast wel !


Ik worstel ook met die "probleem" en het is zeker een interessante vraag en het geeft me aardig wat hoofdbrekers. Ik bied daarom ook op dit moment geen services aan die zaken als 24/7 bereikbaarheid vereisen, daar ik dan niet meer aan mijn werk toekom.

Per 1 januari heb ik het roer omgegooid in mijn bedrijf en ben me gaan richten op Software as a service (de ontwikkeling daarvan uiteraard) en hosting is dus wel een belangrijk onderdeel van het geheel, maar niet de "core" business.

Ik heb op dit moment 2 mensen in dienst (part-time : webdesign en marketing), die echter niet in staat zijn de wat complexere zaken op te pakken bij de wat grotere beheer problemen.

Tot nu de volgende scenario's bedacht :

- Later services aanbieden, zodat ik in ieder geval op huwelijksreis kan :)
- De designer wat verder opleiden, zodat hij meer taken van me over kan nemen
- Mijn netwerk in Nederland is up-to-date en meerdere mensen zijn bereid te helpen cq het datacentrum inschakelen (uiteraard tegen betaling).
- Mensen aannemen die het beheer (remote) voor me doen in loondienst (zit ik vnl aan Rusland te denken in mijn geval, geen taalbarriere, top experts en lekker dichtbij)
- Een derde partij zoeken die de hosting voor me regelt. Echter is dat moment nog veel te vroeg in het proces.

Ik blijf altijd nog met belangrijkste zitten : wie kan mijn werk overnemen als expert, de rede waarom mensen met mij in zee willen gaan. Overdracht van die kennis zeer tijdsintensief en kostbaar, vanuitgaande dat je de goede persoon hebt getroffen..

Opdracht voor me is dus zoveel mogelijk de services zo gangbaar en toegankelijk te maken, dat het onderhoud super simpel is, wat uiteraard ook weer aardig wat meer tijd vergt om dat te realiseren. Belangrijkste op dit punt wat ik nu doe is : ieder detail documenteren, zodat mensen die basiskennis hebben, alle info makkelijk kunnen vinden.

Mvgr,
Martin

superweb
07/11/09, 23:14
als kleine webhost is het redelijk te doen wij doen het ernaast wij doen en gaat redelijk
moet wel zeggen ik zit bij een colo boer met goede service waar ik op terug kan vallen als het nodig is en ik heb een zwager die IT'er is waar ik een beroep op kan doen

maar zoals gezegd laptop en telefoon mee op vakantie om alles aan te sturen en altijd handig als je iemand achter de hand heb bv degene waar je je server in het rack heb hangen

Yourwebhoster
08/11/09, 01:04
vreemd trouwens dat TS inene niet meer reageert....

baahmi
08/11/09, 01:07
vreemd trouwens dat TS inene niet meer reageert....

Niet iedereen zit 24/7 op WHT :)

Mvgr,
Martin

Yourwebhoster
08/11/09, 01:08
Niet iedereen zit 24/7 op WHT :)

Mvgr,
Martin
Naja doel meer op zijn bericht dat als het zaterdag ochtend is...

Spyder01
08/11/09, 01:16
Niet iedereen zit 24/7 op WHT :)

Mvgr,
Martin



Laatste activiteit: 7 November 2009 18:23


Sinds vanochtend is hij dus wel weer online geweest. Maar de reacties zijn denk ik niet zoals hij gehoopt had.

Yourwebhoster
08/11/09, 01:17
Sinds vanochtend is hij dus wel weer online geweest. Maar de reacties zijn denk ik niet zoals hij gehoopt had.
:lovewht: :)

Magnetronkip
08/11/09, 01:59
Ik snap sowieso niet helemaal waar wij op moesten reageren, aangezien wanneer ik mijn telefoon altijd bij me heb dus altijd beschikbaar ben. En ja er zullen vast hosters ook het zelfde probleem hebben, die heb ik ook (gehad) maar op een gegeven moment gaat het over. En je weet eenmaal als je een eigen zaak begint dat je daar alles in moet steken wat je er in kan steken anders komt het niet goed.

Of in de geval ligt de TS al sinds vanochtend in bed omdat hij de hele nacht "beschikbaar" is geweest. Of de reacties zijn inderdaad niet wat hij er van verwachte :lovewht:

ResellerHosting
08/11/09, 03:32
Ten eerste leuke topic.


Zo heb ik bijvoorbeeld klanten die eisen dat ik 24 uur per dag beschikbaar ben, en hoewel ze best wat meer willen betalen voor die beschikbaarheid kan ik dat in mijn uppie natuurlijk nooit waarmaken.


Als je SLA's hebt dan zul je in je marketig mix je SLA's dusdanig hebben uitgedokterd dat het geen wat je op papier zult garanderen tot zekere hoogte KUNT garanderen.

Dus als 24/7 vereist is dat komt erop neer dat je minimaal ten alle tijde 1 FTE beschikbaar hebt op wekelijkse basis 4,2 FTE (even vakantie, ziekte buiten beschouwing latend.) Je kunt met iets minder FTE's af door slim gebruik te maken van remote monitoring/trouble shooting, incombinatie met afdekken van risico's (o.a. door preventief beheer, redundantie etc..) echter indien er sprake is van structureel overwerk kun je in de problemen komen.

Dus als je 100 klanten hebt die 24/7 eisen en voor een SLA willen betalen die hierin voorziet, dien je je kosten te kunnen afdekken hiermee.

Grote partijen maken zelfs juist winst op hun SLA en kunnen hun gehele HR er mee bekostigen, waarbij de prijs voor de dienst (na aftrek afschrijvingen en vaste lasten etc..) pure winst is.


Ik wordt ook wel eens ziek en ga ook op vakantie of cursus. En om dan weer iemand in te huren om mijn werk over te nemen wordt direct een wel erg dure grap.. Om nog maar te zwijgen over langdurige uitval.

Als je onmisbaar bent en je klanten zijn daardoor regelmatig de dupe zul je ze verliezen. Een klant weet zelf wel dat alles geld kost en derhalve het onredelijk is om te verwachten dat hij voor die paar honderd euro per jaar er altijd iemand klaar kan staan.



Of dan heb je de kastruimte waar je servers in staan. Een nieuwe kast bij nemen is direct een behoorlijke investering, waardoor je je huidige kast helemaal volstouwd..

Vroeger toen het houden van een kast gewoon echt duur was, was het eerder regel dan uitzondering om kast zo efficiënt mogelijk te vullen. Dat er kasten waren die verlies opleveren was ondenkbaar.

Vandaag de dag met wegwerp prijzen voor hardware kun je een veelvoud aan nodes in een rack stoppen dan vroeger denkbaar was.



Of al die ideeen voor nieuwe diensten en producten waar je niet aan de ontwikkeling toe komt omdat je lopende beheer natuurlijk altijd voor gaat.

Kwestie van planning, als je reguliere diensten portfolio geheel gedocumenteerd en geautomatiseerd is, houd je tijd over, een incident is geen incident meer indien het vaker voor komt en hierop die je een structureel antwoord op te verzinnen.



Zijn er meer onder jullie die met deze problemen worstelen? En denken jullie ook na over (verregaande) samenwerking ? Ik alvast wel !


Waarom is het een probleem? Je moet definiëren wat je core business is en waaruit je het meest rendement haalt en je qua werkzaamheden het gelukkigst maakt (want dan houd je het het langst vol).

Als je telkens baalt dat je midden in de nacht naar DC toe moet, storing moet verhelpen, of dat je qua tijd dit niet uit kunt voeren, dien je je te onderzoeken of je het niet kan uitbesteden.

Het kosten aspect om alles zelf te willen doen is allang geen argument meer.
Door schaal grote en specialisaties kunnen anderen het beter aanbieden tegen een kostprijs die lager ligt dan als je het zelf gaat doen. Dit zal alleen maar gaan toenemen.

Dat is ook onze doelgroep mensen die van hun eigen colo of dedicated servers af willen en voor managed dedicated of reseller hosting gaan.
Aangezien ze vanaf het begin meer netto overhouden zijn ze er erg content over en aangezien ze niet van ons afhankelijk zijn (ze kunnen zonder veel moeite of downtime naar een andere partij overstappen) maakt het ze flexibel en kunnen ze zich focussen op verkoop en ontwikkelen van diensten.

Er komt een tijd (en dat is vandaag de dag al mogelijk) dat je gewoon (reseller)hosting ongelimiteerd (qua diskspace en traffic) gratis krijgt met 99,9% uptime garantie indien je alleen je domeinen bij een partij aanschaft.
Een volgende stap die wij op korte termijn verwachten is domein+ hosting gratis. (o.a. bij google)
Uiteraard betreft het hier generieke hosting dus een site met specifieke eisen zal daar niet kunnen draaien, echter hoeveel websites zijn er die echt specifieke eisen hebben? De grootste groep zijn allemaal sites die in een generieke (one-size-fits-all) hosting omgeving goed kunnen draaien.

Dus op termijn zul je je wel moeten specialiseren om een levensvatbare omzet te kunnen realiseren en de partijen die daadwerkelijk eigen hardware beheren zullen een bepaalde schaal grote of inkomsten bron moeten hebben om zich te kunnen blijven handhaven.

Wat je de laatste jaren ook heel duidelijk ziet is prijs differentiatie van belangrijke grote leveranciers (een dell een SIDN etc..) die erop gericht is om zoveel mogelijk te leveren aan zo min mogelijk, door middel van staffels.
Dit is geen nieuw fenomeen, Gillette leverde begin vorige eeuw direct aan eindgebruikers, als dat waren blijven doen waren ze geen marktleider gebleven.

Samenwerking is niet de oplossing, je kunt op korte termijn door samenwerking wel wat voordeel bereiken, bijvoorbeeld door gezamenlijk hardware inkoop, maar bij software licenties kun je middels verschillende (legale) constructies al een maximale voordeel zelfstandig halen.

Qua beheer zal samenwerking om verschillende redenen mislukken. Ten eerste heb je te maken met geografische spreiding van hardware en mensen.
Ten tweede is er geen basisopleiding/certificatie voor deze branche, waardoor je mensen op basis van hun CV en blauwe ogen moet vertrouwen op je infrastructuur.
Ten derde zal niet iedereen zijn operationele zaken op orde hebben, waardoor ze meer hardware / organisatorische problemen hebben door anderen.
Ten vierde zal niet iedereen dezelfde vergoeding / verrekening van zijn tijd hebben.
Ten vijfde arbeids ethos van mensen die niet voor je in loondienst werken heb je geen controle over, zo zal documenteren/rapporteren bij veel mensen ondermaats of zelfs ontbreken, wat problemen zal opleveren indien hij grotere handelingen op je infrastructuur heeft gedaan.
Het laatste wat je wilt dat je je gegijzeld voelt in je eigen omgeving omdat door "hulp" in het kader van samenwerking je van veel dingen niet meer weet waarom/hoe/wanneer het is aangepast. Wat weer een risico vormt richting je klanten.

Etc..

Toen laatst ivm SIDN perikelen een inkoop combinatie werd voorgesteld om hoofd te kunnen bieden tegen de grote registrars, kwamen al snel de kanttekening boven water, waardoor het niet (goed = naar ieders tevredenheid) mogelijk is.

Zoals aangegeven zal schaal grote voor velen op deze forum het einde betekenen. Deze zelfregulering in een vrije markt is gewoon goed.

Het enige wat je kunt doen is of je aansluiten bij een grote partij of zorgen dat je je zaken dusdanig op orde hebt dat je op lange termijn geen last van grotere partijen hebt.

Je kunt niet op concurreren tegen partijen die voor hun infrastructuur, hardware en beheer een fractie kwijt zijn.

Sterker nog ik zie o.a. Nederlandse partijen investeren in lage lonen landen, waardoor hun operationeel beheer nog goedkoper zal worden.

In Nederland kun je geen 4 afgestudeerde ICT ingenieurs voor 2000 euro laten werken. (even buiten de discussie dat je ze niet zult vinden met juiste arbeidsethos, competenties en ervaring).
En helemaal niet 8 operationele engineers voor het dagelijks werk en klanten support.

Hoe wil je daar tegen concurreren ?

Overigens zullen sommige partijen (waaronder wij) op termijn monitoring/remote-hands-on diensten aanbieden tegen naar Nederlandse maatstaven belachelijk goedkope prijzen. Je moet dan denken aan 50 euro per server die 24/7 gemonitord & remote-hands-on met maximaal 4 uur werkzaamheden per maand. Response tijden van 10 minuten (omdat ze daadwerkelijk naar schermen zitten te kijken en niet pas na sms/email reageren). Het enige issue dat blijft bestaan is fysieke aanwezigheid bij hardware issues, hierin gaan wij niet voorzien, maar je kunt bij verschillende partijen een SLA op hardware/infrastructuur afnemen en in trigger traject een dienst zoals hierboven beschreven je leverancier laten informeren en daarmee is je probleem bij ziekte/vakantie grotendeels afgedekt.

Het enige wat je ook niet middels samenwerkingsverband kunt afdekken is facturatie/administratie/klanten support/contact & marketing. Want dan ben je met een fusie bezig. En hierin zit juist de meeste tijd.

ps: ik zag een paar mindere opmerkingen, elke ondernemer heeft er voor gekozen om zich in bepaalde onzekere situatie te plaatsen waarin hij zelf verantwoordelijk is voor zijn broodwinning. In dat kader is het normaal indien je telkens tegen iets aanloopt en dat niet geheel zelfstandig kunt oplossen dit aan mede ondernemers voorlegt. Bij voorkeur uit dezelfde branche. Deze website zou geen zin hebben indien wij allen geheel en zelfstandig onze boontjes konden doppen. Dat is de reden dat we hier rond hangen. In sommige omstandigheden hebben wij elkaar nodig, een zeer actueel onderwerp is dataretentie (bewaarplicht) tot mijn verbazing is hier de discussie doodgebloed en een paar grote partijen waren bij meeting aanwezig omdat ik ze erop geattendeerd had.(niet uitgenodigd door Economische zaken)

Als wij in dergelijke zaken niet met elkaar tot een standpunt komen en ervoor geen lobbyen zullen we allemaal hier de dupe van worden, het kost ons allemaal geld en tijd namelijk.

Een lobby groep van grote partijen vind het helemaal niet erg als datarentie word verplicht, zolang de kleintjes er ook onder vallen omdat er anders ongelijke concurrentie ontstaat (naar hun mening) en hopelijk velen van hen verdwijnen.
Immers die partijen hebben vele bezoekers van deze website liever in loondienst (mits ze zich aan procedures kunnen houden) dan als concollega.
Ik vind eerste poster dan ook moedig om iets te adresseren wat volgens anderen ook ervaren.

Overigens ondernemen betekend wel aanpakken, hard werken terwijl daar vaak niet direct een beloning tegen overstaat, echter als je je jaren fysiek en mentaal ziek werkt, dan doe je iets niet goed. Klant mag dan wel koning zijn, maar hij is niet degene die over je fysieke en mentale toestand mag kunnen beschikken. Wat dat aangaat willen de meesten voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

ereemst
08/11/09, 11:04
Ik zie het zo, het is allemaal heel simple..

Jij wilt je eigen bedrijf en net als je iets klaarmaakt (kookt) dan wil je ook dat het lekker is en dat je werk niet voor niets is geweest en zul je meer tijd instoppen als je kookt voor een ander dan voor bij jezelf. Jou eigen bedijf is jouw keuze
ik ben klein begonnen met hosting en nog steeds niet groot maar hosting is een bijzaak die toch een ton per jaar opleverd (lekkere bijzaak) het kost me niet veel tijd als je goed hebt geinvesteerd in GOEDE hardware en kennis (Randy ten Have) De keuze is naar mijn idee meer wat doe je voor je klanten en wat doen je klanten voor jou,

Winst is een doelstelling en geen resultaatverplichting onthoudt dat en je wordt succesvol naar mijn mening.

Ik eet en drink er goed van en koop elke 3-4 jaar een nieuwe auto voor mij en me vrouw en woon in een huis van 400.000 euro maar er staat tegenover dat ik min. 80 uur per week met mijn bedrijf bezig ben (met plezier) dus het kan maar niet als je het half doet ik kom vaak mensen tegen die het erbij doen.. DAT KAN NIET tenzij je het alleen doet om geld te verdienen ITS NOT A JOB ITS A LIFESTYLE.

WeServIT
08/11/09, 11:15
Goede uitleg Erik! Ben het volkomen met je eens, je moet er gewoon enorm veel tijd in stoppen om een succesvol bedrijf te krijgen, dit doe je niet alleen door kwaliteit te leveren maar ook een goede service is erg belangrijk.
Ik vind het belangrijk dat ik het met plezier doe en mijn werk niet alleen mijn werk is maar ook mijn hobby.

Triloxigen
08/11/09, 11:19
ITS NOT A JOB ITS A LIFESTYLE.

Dat is ook nog wel een aandachtspunt.

Ik heb vrienden die ondernemer zijn, gelukkig.
Mensen die geen ondernemer zijn begrijpen niks van de problemen die je tegenkomt, de verantwoordelijkheden, etc en denken enkel dat je achteroverleunend bakken met geld verdiend.

WeServIT
08/11/09, 11:24
Dat is ook nog wel een aandachtspunt.

Ik heb vrienden die ondernemer zijn, gelukkig.
Mensen die geen ondernemer zijn begrijpen niks van de problemen die je tegenkomt, de verantwoordelijkheden, etc en denken enkel dat je achteroverleunend bakken met geld verdiend.

Ja, ook dat krijg je nog eens. Was het maar zo :thumbup:

wonko
08/11/09, 11:27
Mensen die dicht bij je staan (goede vrienden, ouders, familie) hebben al snel door dat je niet gewoon achterover leunt. Ik heb al meermaals een gezellige avond moeten onderbreken voor een telefoontje, of een weekendje uit een uurtje achter m'n laptop moeten doorbrengen. Ze weten dat gewoon, en respecteren dat.

Goede vrienden vragen dan ook oprecht naar bvb de invloed van de crisis, omdat ze weten dat m'n broodwinning iets dichter bij de economie staat dan die van hun.

Zonder begrip voor de situatie kan er vermoedelijk vrij veel frustratie zijn, en dat in beide richtingen.

Trafego
08/11/09, 11:45
Mijn vraag is altijd als iemand voor zich zelf wilt beginnen:

Wil je ondernemer zijn?
of
Denk je dat je binnen een jaar met weinig doen, geen risico's nemen binnen bent?

Mijn eigen antwoord is de eerste optie.

Als startende ondernemer werk je 5 keer zo hard als een ondernemer die wat langer in het vak zit (en nog steeds 70/80 uur per week werkt)
Je kunt niet alles weten/indekken van te voren.. je gaat een nieuwe wereld in van verantwoordelijkheden/belastingen/klanten. In dit traject ga je tegen problemen aanlopen zoals processen aanpassen en verbeteren zodat ze efficiënter verwerkt kunnen worden.

Heb je dat ervoor over? Heb je er ook voor over dat je soms enkele maanden door een investering op een houtje bijt..

Een kast huren is zo moeilijk nog niet.. na een een xxx klanten (ik praat hier over gemiddelde shared hosting pakketjes) speel je wel kiet hiermee :) Met wat bijservices ernaast en je eigen vrijheid erbij geteld.. leuke investering die er snel uit is..

Als je groeit moet je weer gaan herinvesteren.. nieuwe/betere hardware
meer garanties voor je eigen in gaan bouwen.. denk aan bv eigen IP space om je onafhankelijk te krijgen van bv je huidige provider.. maar daar horen ook weer DNS servers bij etc etc..

Mijn advies: stel jezelf de vragen aan de start van mijn post.
Kijk eens of je xxxx ter beschikking hebt als buffer. Heb je bekende in deze wereld die je een handje kunnen (lees: willen) helpen..

indien alles overtuigd ja is.. go for it
Indien je twijfelt.. slaap er nog maar eens een nachtje over :)

Marin
08/11/09, 12:47
Wat is wel vremd vind, is dat de TS niet meer reageert. Hij opent een topic met een vraag, er komt ZEER uitgebreid antwoord, en vervolgens laat hij zich niet meer horen. Aan zijn profiel te zien is hij nog wel online geweest, maar het boeit hem waarschijnlijk allemaal toch niet zoveel.

Ook "eingenwijs" zijn en de discssie aan gaan is toch iets wat juist bij ondernemerschap hoort?

Dus, mijn advies: steek maar niet meer zoveel tijd in de antwoorden ;)

KristianT
08/11/09, 13:01
Nu ben ik zelf ook bezig met het opzetten van een webdesign, programming en webhosting bedrijf omdat er in mijn huidige werkomgeving volgend jaar haast niks meer te doen is. (tuinbouw automatisering)

Maar hoe presenteren beginnende eenmanszaken zich op hun website ?
Vermeld je bijvoorbeeld dat je een eenmanszaak bent ?
Of heb je het altijd over "wij" ipv. "ik" ?

Ik heb het gevoel dat er al veel mensen afhaken als ze gelijk zien dat het om een eenmanszaak gaat.

ereemst
08/11/09, 13:04
Ik blijf het moeilijk vinden dat zelf mijn vrouw er regelmatig moeite mee heeft datik gemiddeld de afgelopen 4 maanden 100 uur per maand draai en daar kom dan nog boekhouding bij en als k dan voorstel dat zij dat doet krijg je te horen ik werk ook al 24 uur en en we hebben ook nog een huishouden en kind.. en daar heeft zo gelijk in natuurlijk wat mij af en toe zwaar valt is dat je het uiteindelijk altijd weer alleen aanhet doen bent IK BEN VERANTWOORDLIJK en dat geeft nogal is zorgen, ik kan er slecht van slapen als ik nog niet gefactureerd heb of als er weer is over de 50.000 openstaat en me zakelijke rekening weer is onder de 20.000 komt. Drama.. en als je dan ook nog is die MKBer moet helpen omdat hij belt dat ze toetsenbord stuk is en of je die even kan komen vervangen (kost me met reistijd dan 2 uur) is service geven en mijn bedrijfspreuk (waar extra service normaal is) wellicht te hoog gegrepen..

t.bloo
08/11/09, 13:12
100 uur per maand is toch erg weinig?

systemdeveloper
08/11/09, 13:15
100 uur per maand is toch erg weinig?
Denk dat wij het 3 dubbele doen, niet ?

Spyder01
08/11/09, 13:19
Denk dat wij het 3 dubbele doen, niet ?

Neem aan dat hij per week bedoeld. Dan is het mijn inziens nog niet veel.
Uitgaande van 6 uur slapen per nacht, hou je zeker nog 26 uur over voor andere dingen zoals je gezin.

baahmi
08/11/09, 13:19
Erik,

Ik ben boekhouder (MBA) en heb onlangs zelf mijn boekhouding (en aangiftes) uitbesteed. Ik betaal nu wel wat extra ivm enig inhaalwerk, maar het uitbesteden heeft zich al meer dan verwacht/gehoopt terugverdient (ik heb overigens ook salaris administratie).
Het is in ieder geval een gigantische opluchting dat de boekhouding vanzelf gaat, hoef alleen mijn papierwerk in te leveren (bij wijze van spreke in een schoenendoos) en de belastingdienst en werknemers te betalen :)

Mvgr,
Martin

frankske
08/11/09, 13:28
Beste Marcus,

Welkom in de wondere wereld van de ondernemers. Of je nu hoster, verzekeringsmakelaar of kruidenier bent, dit soort vragen en problemen hebben alle startende ondernemers.



Zo heb ik bijvoorbeeld klanten die eisen dat ik 24 uur per dag beschikbaar ben, en hoewel ze best wat meer willen betalen voor die beschikbaarheid kan ik dat in mijn uppie natuurlijk nooit waarmaken. Ik wordt ook wel eens ziek en ga ook op vakantie of cursus. En om dan weer iemand in te huren om mijn werk over te nemen wordt direct een wel erg dure grap.. Om nog maar te zwijgen over langdurige uitval.


Je hebt drie mogelijkheden. Ofwel blij je alles alleen doet, en zal je "sorry, neen" moeten leren zeggen tegen je klanten. Dat is niet leuk, maar dat ga je blijven hebben. Onlangs kreeg ik een offerte-aanvraag voor een overheidsopdracht binnen. Het project was heel leuk, en echt wat wij met het team wouden doen. Toch heb ik "neen, sorry" moeten zeggen omdat de klant eiste dat wij 3 miljoen euro omzet per jaar draaiden de laatste 3 jaar. Neen, sorry dus.

Als je klanten enkel willen dat ze je 24/7 problemen kunnen melden, is een call-center echt niet zo duur. Die mensen noteren het problemen, en afhankelijk van de aard van het probleem (en de klant die belt), sturen ze je gewoon een mailtje, of een sms-bericht of bellen ze je wakker. Als je heel gestandaardiseerde hosting-oplossingen levert (bv enkel DirectAdmin Hosting, of unmanaged dedicated servers of zo), bestaan er ook it-support bedrijven (meestal uit India) die je weekend/nacht support kunnen overnemen.

De vorige twee opties laten je toe om "alleen" te blijven. De derde is dat je iemand in dienst neemt (voltijds of halftijds). Ja, dat kost een hoop centen. Ja, dat brengt een pak papierwerk en regeltjes mee. Ja, je hebt nu mensen die je echt op vaste tijdstippen een pak centen moet betalen, en die niet even kunnen wachten tot een grote klant betaald heeft. Laat je goed informeren wat zoiets kost (niet enkel aan pure loonkosten, ook aan alles wat er rond hangt), en reken dat *nu al* in je prijzen. Het moment dat je zo iemand nodig hebt, weet je dan dat je het kan betalen.





Of dan heb je de kastruimte waar je servers in staan. Een nieuwe kast bij nemen is direct een behoorlijke investering, waardoor je je huidige kast helemaal volstouwd..


Ook hier: bereken nooit je colokosten op basis van een volle kast. Zorg dat van zodra je kast bv 3 kwart vol zit, je begint te "sparen" voor een nieuwe.

Een tweede optie is dat je gaat praten met je colo-provider, en kijkt of je geen pay-as-you-grow model kan afspreken, waarbij je samen bepaalt hoeveel rackspace je binnen 3 jaar gaat hebben, maar dat je enkel betaalt voor wat je echt gebruikt (dus bv: rack dat quasi leeg is en waar je maar 2A stroom gebruikt, zal minder kosten dan rack dat vol staat en waar je 12A gebruikt).

Succes!

Triloxigen
08/11/09, 13:41
Ik laat de boekhouding ook doen.
Ik houd de facturen allemaal netjes op orde uiteraard en die gaan met enige regelmaat richting de boekhouder.

Spyder01
08/11/09, 13:53
Ik laat de boekhouding ook doen.
Ik houd de facturen allemaal netjes op orde uiteraard en die gaan met enige regelmaat richting de boekhouder.

Boekhouding moet je ook uitbesteden. Zelf boek ik alles wel in op de juiste posten en de rest laat ik de boekhouder regelen. Als het te druk is, of ik heb geen zin, dan laat ik de boekhouder alles doen, maar krijgt hij het wel netjes aangeleverd.

wonko
08/11/09, 14:08
hier hetzelfde; de facturen boeken we zelf in (onze boekhouder raakt toch niet uit wat investering is, wat handelsgoed, en wat al die diensten zijn die we inkopen :)). Eens ingeboekt wordt het nagekeken, en gaat ie aan de slag met zijn ingewikkelde berekeningen.

Wat echter belangrijk is aan een boekhouder: je moet er vertrouwen in hebben, en hij moet zelf komen opzetten met goede suggesties, ruim op tijd.

ukipuki
08/11/09, 14:44
heb hier al zeer goede tips gelezen voor mij eigen.

marcussmit
08/11/09, 15:17
Dank allemaal voor de reacties.

De reden dat ik niet meer gereageerd hebt komt vooral doordat de reacties gisteren nou niet echt constructief waren naar mijn niet-al-te-bescheiden mening en gisteravond ben ik fijn naar een musical geweest. (Telefoon inderdaad uit en zonder mijn klanten in te lichten voor die wie het willen weten ;- )

Gelukkig zijn de reacties vandaag constructiever. Er worden tips gegeven waar iemand werkelijk iets mee kan: uitbesteden van werk en duidelijker in SLA's beschrijven wat wel en niet kan en misschien zelfs een keer nee-verkopen.

Mijn insteek was om hier een partner te vinden waarmee ik mijn (en zijn/haar) bedrijf samen kon runnen. Voordelen zijn er veel te vinden: makkelijker verkopen, beter aan klantwensen kunnen voldoen en vooral goedkoper inkopen en 1 administratie. Bovendien kun je elkaar (denk ik) goed aanvullen: je zult waarschijnlijk niet dezelfde kennis en kwaliteiten hebben, maar als er iets is kun je elkaar telefonisch wel helpen. En natuurlijk: dat kan ook door als concullega's in een samenwerking te gaan, maar heeft 1 naam dan niet de voorkeur ?

Magnetronkip
08/11/09, 15:28
Dank allemaal voor de reacties.

De reden dat ik niet meer gereageerd hebt komt vooral doordat de reacties gisteren nou niet echt constructief waren naar mijn niet-al-te-bescheiden mening en gisteravond ben ik fijn naar een musical geweest. (Telefoon inderdaad uit en zonder mijn klanten in te lichten voor die wie het willen weten ;- )

Gelukkig zijn de reacties vandaag constructiever. Er worden tips gegeven waar iemand werkelijk iets mee kan: uitbesteden van werk en duidelijker in SLA's beschrijven wat wel en niet kan en misschien zelfs een keer nee-verkopen.

Mijn insteek was om hier een partner te vinden waarmee ik mijn (en zijn/haar) bedrijf samen kon runnen. Voordelen zijn er veel te vinden: makkelijker verkopen, beter aan klantwensen kunnen voldoen en vooral goedkoper inkopen en 1 administratie. Bovendien kun je elkaar (denk ik) goed aanvullen: je zult waarschijnlijk niet dezelfde kennis en kwaliteiten hebben, maar als er iets is kun je elkaar telefonisch wel helpen. En natuurlijk: dat kan ook door als concullega's in een samenwerking te gaan, maar heeft 1 naam dan niet de voorkeur ?

Gewoon wanneer jij weg gaat iemand standby hebben staan die je altijd kan aanschieten mocht er wat zijn. Door middel van een contract etc. Je servers monitoren en in geval van nood gelijk de gene die standby staat een mailtje of smsje laten krijgen dat er iets fout is. En jij kan rustig naar een musical slapen of whatever je wilt doen, kost wel wat maar dan heb je wel zekerheid.

Marin
08/11/09, 15:35
Telefoon inderdaad uit en zonder mijn klanten in te lichten voor die wie het willen weten

En als je server plat ging moeten je klanten dus even wachten tot de musical is afgelopen?:D

Maar hoezo niet constructief? Omdat mensen je hier met je neus op de feiten van het ondernemerschap drukken?

Samenwerken is ook niet altijd even handig hoor. Want hoe jij het schetst (samenwerking, 1 naam) komt het dus neer op een soort partnerschap (VOF). Wat denk je dat dat kost? Je zult ea notarieel vast moeten leggen om later geen problemen te krijgen... (het gaat even wat minder, maar je partner trekt er wel een flink bedrag uit om eens lekker op vakantie te gaan, je partner wordt langdurig ziek maar wil wel winstuitkering, jullie willen op 1 avond allebei naar een muscical, je partner overlijdt etc. etc. etc. etc.

Al die SLA's, contractjes, notarissen zijn niet goedkoop hoor. Ben je dan met inhuren niet beter af?

Menig bedrijf is al over de kop gegaan door partners die het toch niet zo met elkaar eens waren...

ereemst
08/11/09, 15:38
Oeps... ik bedoelde per week haha was het maar zo..

ereemst
08/11/09, 15:49
Ik werk al z'n 5 jaar zogezegd samen ik we noemen elkaar CONCULEGAS en dat gaat goed zolang het heen en weer advies/werk niet teveel scheef loopt, ook gaan we samen naar trainingen (Zywall, Valadis, Microsoft etc) en maakt hij voor NS3 gebruik van mijn servers en ik van de zijne verde neem ik hem mee naar mijn grootste klanten en andersom en vakantie's natuurlijk. en we delen onze kennis, maar van mijn kant werkt het inziens beter omdat ik minder met GELD verdienen bezig ben dan hij Geld komt vanzelf en klanten ook, althans zo ervaar ik dat. En hoeveel klanten MOET/WIL je hebben uiteindelijk is er ook nog een leven, 100 uur per week ik veel te hoog en MOET minder worden daarom stoot ik al 3 jaar mkb klantjes af en particulieren alleen als ze al klant waren worden nog geholpen.
Ik kan leven van 6 klanten maar heb er met de MKB z'n 340 Excl. Hosting.. dat is gewoon te veel.

Maarja mijn klanten worden groter en dus moet ik mee..het blijft zoeken.. en zoals vandaag boekhouden..al vanaf 8 uur..maar als het klaar heb ik weer een tevreden gevoel en dat is net zoiets als een medewerker zijn salaris krijgt (dat gevoel)

Ik gebruik Reeleezee en voor de vraagposten gebruik ik een klein boekhoudertje af en toe.al ik dat eigenlijk niet voldoende meer, Ik zit er ook over na te denken om dan toch maar naar een Accountantsbureau die Reeleezee kent te stappen maar die kost 80 per
uur. hier in Zwaag

baahmi
08/11/09, 16:42
Ik gebruik Reeleezee en voor de vraagposten gebruik ik een klein boekhoudertje af en toe.al ik dat eigenlijk niet voldoende meer, Ik zit er ook over na te denken om dan toch maar naar een Accountantsbureau die Reeleezee kent te stappen maar die kost 80 per
uur. hier in Zwaag

Ik heb 3 Register Accountants tot mijn beschikking voor 60 euro per uur, waar het niet standaard werk betreft (in mijn geval dus inhaal werk van begin dit jaar en verwerking van investeringen in 2007 en 2008). Verder is de boekhouding een vast bedrag (weet eigenlijk niet wat dat is, moet ik eerlijk bekennen). Dus misschien toch maar eens gaan praten daar om te kijken waar ze die 80 euro voor vragen ? Lijkt me dat ze gewoon vaste prijzen vragen per kwartaal voor het doen van de boekhouding. Ik vond het bedrag in ieder geval niet de moeite om er zelf mee verder te gaan..

Mvgr,
Martin

Apoc
08/11/09, 19:31
Erik,

Ik ben boekhouder (MBA) en heb onlangs zelf mijn boekhouding (en aangiftes) uitbesteed. Ik betaal nu wel wat extra ivm enig inhaalwerk, maar het uitbesteden heeft zich al meer dan verwacht/gehoopt terugverdient (ik heb overigens ook salaris administratie).
Het is in ieder geval een gigantische opluchting dat de boekhouding vanzelf gaat, hoef alleen mijn papierwerk in te leveren (bij wijze van spreke in een schoenendoos) en de belastingdienst en werknemers te betalen :)

Mvgr,
Martin

Uh, dit begrijp ik even niet. Je bent boekhouder en besteedt boekhouding uit? Wat doe je zelf dan nog, bemiddeling o.i.d.?

Mathew
08/11/09, 19:41
Ik ben zelf geen ondernemer, maar wel familie van :-). Ondernemen is inderdaad risico's nemen, durven, en de eerste jaren meer geld erin steken dan eruit komt.

Maar indien je na al dat zweet, toch eens weg wil, zijn er zeker mogelijkheden genoeg.

Laptop met internet (is tegenwoordig helemaal niet duur meer, en mails, http, ssh verbruiken helemaal geen traffiek. Dus met een goedkoop abbo'tje ben je er al vanaf.)

In het hostingwereldje, zeker als je zelf hoster bent, heb je toch wel zeker een vriend die voor jou het even kan overnemen?

En oja, telefoneren gaat tegenwoordig toch op de meeste plaatsen?
Ik denk dat bereikbaarheid - waar ook ter wereld - in 2009, helemaal geen probleem mag vormen?

baahmi
08/11/09, 20:00
Uh, dit begrijp ik even niet. Je bent boekhouder en besteedt boekhouding uit? Wat doe je zelf dan nog, bemiddeling o.i.d.?

Ik ben een boekhouder en it'er.. Heb echter voor de it gekozen, maar nog prima in staat de boekhouding te verzorgen. Alleen kan ik mijn tijd beter besteden aan zaken waar ik echt passie voor heb en goed in ben...

Mvgr,
Martin

t.bloo
08/11/09, 20:17
En als je server plat ging moeten je klanten dus even wachten tot de musical is afgelopen?

Euhm, ja? Er zijn wel meer redenen te verzinnen dat een SLA-loze dienst wat langer op zich laat wachten.

Overigens is het wel bere vervelend als er een server down gaat als je net naar een theater ofzo gaat. Ik had laatst dat ik vlak voor een uitvoering te horen kreeg dat een reseller server er uit lag doordat landelijke media aandacht een webshop plat gooide. Dan ben je blij dat je nog snel wat kan aanpassen met de smartphone voordat je de zaal in moet.

jansen mgj
08/11/09, 21:40
Ik ben dan 1 jaar bezig, en ik heb vrienden die ook aan hosting doen en die willen het in die periode aflossen. En ik heb dan een opleiding multimedia dus ben ook dagelijks online te vinden waardoor ik mijn klanten 12/7 hulp kan aanbieden.. verder rest gaat alles via de mail en is dus ook mogelijk om elke dag even te kijken en te reageren.

energykind
11/11/09, 13:05
dit zijn inderdaad waar bijna alle kleintjes tegenaan lopen.
ik heb het anders opgelost.

2 maaten van mij zijn ook webhosters. Ik ken ze al jaren en kan ze blind vertrouwen.
Als ik op vakantie ga, nemen zij het over... klant contact, alles... en andersom precies zo.

we zitten samen met onze servers in de zelfde rekken. Zo kunnen we mekaar meteen (tegen de prijs van een kratje bier) uit de brand helpen als het moet. Verder doen we creatieve sessie en gunnen mekaar een heleboel. Voor elk webhosting bedrijf verzinnen we een uitgedacht reclame campagne en groeien we samen door.

Deze combinatie is vrij uniek denk ik en het is alleen realiseerbaar als men mekaar blind vertrouwen kan en mekaar niet als concurrent/concollega ziet.

goconnected
25/11/09, 20:23
dit zijn inderdaad waar bijna alle kleintjes tegenaan lopen.
ik heb het anders opgelost.

2 maaten van mij zijn ook webhosters. Ik ken ze al jaren en kan ze blind vertrouwen.
Als ik op vakantie ga, nemen zij het over... klant contact, alles... en andersom precies zo.

we zitten samen met onze servers in de zelfde rekken. Zo kunnen we mekaar meteen (tegen de prijs van een kratje bier) uit de brand helpen als het moet. Verder doen we creatieve sessie en gunnen mekaar een heleboel. Voor elk webhosting bedrijf verzinnen we een uitgedacht reclame campagne en groeien we samen door.

Deze combinatie is vrij uniek denk ik en het is alleen realiseerbaar als men mekaar blind vertrouwen kan en mekaar niet als concurrent/concollega ziet.Dit verhaal heb ik ook een beetje met twee vrienden. Ik ben daar uit de VOF gestapt sinds september en voor mezelf begonnen. Met name omdat ik wat dingen anders zag dan hun. Maar bij elkaar gunnen we alles en kunnen over de meeste dingen open praten.

Verder heb ik altijd een blackberry bij me zodat ik in de meeste gevallen een mail terug kan sturen of even bellen. Blackberry gaat overal mee naar toe.

SF-Jeroen
25/11/09, 20:40
Of je huurt zo'n telefonische support dienst. Die nemen op met jouw bedrijfsnaam en kunnen dan basis support leveren. 0900 nummer ervoor en je hebt alweer de helft terugverdient. Zag een jaar geleden oid een topic langskomen voor een dergelijke dienst voor hostingbedrijven.

hires
28/11/09, 17:50
Ik kan op genoeg momenten geen tijd meer vinden. Ik maak dan ook steeds vaker afspraken met andere partijen, zodat ik werk kan delegeren. Dus op die manier valt echt wel een goede planning te maken. Maar het kost meteen wat meer geld.

Ik vind wel: het is alles of niets. Wat heb je er aan als je de helft van de tijd bezig kan zijn met je bedrijf maar er, neem ik aan, wel 24 uur per dag aan denkt? Tenminste, ik ben continue met mijn bedrijfje bezig. Ik ga binnenkort waarschijnlijk de boel verkopen omdat ik vind dat ik er niet alles uit haal. Dat is op sommige momenten frustrerend genoeg om te zeggen: zo niet langer! Dan heb je de keuze: er volledig vol gaan, dan maar toch die risico's, of: ik stop er mee. Maar ok, het is misschien niet zo zwart wit.

dennis1309
28/11/09, 20:34
Beste SF-Jeroen,

Weet jij nog de naam van dat bedrijf. Ik kan het nergens vinden en wij zijn ook opzoek naar een partij om de telefonische support uit te bestelden.

Ik hoor het graag van je.

Alvast bedankt.

Mvg,

Dennis

The One Hosting
30/11/09, 15:33
@Dennis1309

Phonecare - nette partij, maar niet 24 / 7
Antwoord Service Nederland - nette partij wel 24 / 7

rensariens
30/11/09, 16:33
Iedereen moet hier aan het boek "the 4-hour workweek" :) Heb er zelf nog niks van toegepast (lees: doe teveel zelf), maar zeker een aanrader.