PDA

Bekijk Volledige Versie : server beheer in datacenter



mikespa
04/11/09, 23:47
hey,
een nieuwsgierig vraagje zal niet voor de eerste jaren zijn namelijk.

maar als jullie onderhoud /wijzigingen moeten doen aan jullie server. Dit verloopt toch zo goed als altijd vanuit thuis? met putty dan veronderstel ik?

en als jullie nu locaal gaan (datacenter), nemen jullie dan scherm, toetsenbord mee? of bestaat daar iets voor de laptop voor, of?

groetjes mike

Mikey
04/11/09, 23:48
Alles via putty of rs console, en bij nood kvm-ip. Datacenter zoveel mogelijk vermijden :)

Erik H.
04/11/09, 23:55
Om Mikey aan te vullen: in het datacenter zijn karren met monitor en toetsenbord aanwezig (tenminste nog nooit NIET gezien). Laptop mee is altijd handig om de oneindige knowledgebase* te raadplegen

* google ;-)

ResellerHosting
04/11/09, 23:55
hey,
een nieuwsgierig vraagje zal niet voor de eerste jaren zijn namelijk.

maar als jullie onderhoud /wijzigingen moeten doen aan jullie server. Dit verloopt toch zo goed als altijd vanuit thuis? met putty dan veronderstel ik?

en als jullie nu locaal gaan (datacenter), nemen jullie dan scherm, toetsenbord mee? of bestaat daar iets voor de laptop voor, of?

groetjes mike

Als het Unix (BSD/SystemV) achtige OS is (zoals MacOS, Linux) kun je daar SSH voor gebruiken, liefst via een versleutelde VPN.

Als het Windows Server achtige os is kun je RDP (remote desktop) gebruiken, ook weer liefst via een versleutelde VPN.

Duurdere servers hebben standaard vaak een oplossing waarmee je op stand het scherm kunt over nemen, zo hebben Compaq server ILO of Supermicro server (als optie) IPMI.

Verder heb je KVM over IP, waarbij server fysiek gekoppeld met VGA/Muis/Keyboard aan een doosje die je over het internet kun benaderen en scherm over kunt nemen.

Eigenlijk probeert elke beheerder zijn infrastructuur dusdanig in te richten dat hij nooit naar DC toe hoeft. Alleen bij fysiek problemen (netwerk kabel stuk, switch stuk, harddisk stuk) of plaatsing van nieuwe hardware ontkom je er niet aan.

Uit of Aan zetten van servers kun je of via OS doen, of via ILO/IPMI of via een APC (oveer IP geschakelde wandcontactdoos).

Installeren van een os op een server kun je ook remote doen door via netwerk te laten booten van een installatie server.

Meeste datacentra's hebben een karretje met keyboard/muis/monitor. Een laptop en mobiele telefoon met modem meenemen is altijd handig om dingen van buiten te kunnen testen.

pvdpf
04/11/09, 23:56
In de meeste datacenters zijn wel een tafel met monitor, keyboard en muis aanwezig.

mikespa
05/11/09, 00:04
dus een volledig linux install kan je bv ook van thuis uit doen als ik het goed bergijp?

aanzetten en uitschakelen van de server gaat ook dan?

en het raadplegen van de bios om bv de cd als boot in te stellen?

mmm het gaat precies wel ver, heel ver
mercikes trouwens voor de vele snelle reacties met vele uitleg
groetjes

ResellerHosting
05/11/09, 00:09
dus een volledig linux install kan je bv ook van thuis uit doen als ik het goed bergijp?

aanzetten en uitschakelen van de server gaat ook dan?

en het raadplegen van de bios om bv de cd als boot in te stellen?

mmm het gaat precies wel ver, heel ver
mercikes trouwens voor de vele snelle reacties met vele uitleg
groetjes

Op alle vragen is het antwoord ja.

Dat is al heel lang mogelijk echter was een jaartje of 10 geleden de benodigde hardware (KVM over IP, Redundante servers met beheer module die los van server werkt) voor meeste hosting partijen die hier rondhangen onbetaalbaar. Vandaag de dag om van 16 servers de scherm/keyboard/muis over het internet over te nemen ben je hooguit 4 a 5 duizend euro kwijt. (incluis bekabeling).

ps: als je een paar keer last hebt gehad van suizende oren doordat je een paar uur in een DC hebt rondgehangen of verkouden bent geworden door de grote temperatuur verschil, leer je vanzelf af om onnodig in DC rond te hangen.

mikespa
05/11/09, 00:19
hooguit 4 a 5 duizend euro kwijt. (incluis bekabeling).


voor de startende beheerder van een server is dit toch vel een groot bedrag?
of zijn er nog minder uitgebreide oplossingen miss?

groetjes

Phu
05/11/09, 00:29
voor de startende beheerder van een server is dit toch vel een groot bedrag?
of zijn er nog minder uitgebreide oplossingen miss?

groetjes

Kan ook ebayen he scheelt soms zo 75% van de nieuwwaarde

ResellerHosting
05/11/09, 00:33
Kan ook ebayen he scheelt soms zo 75% van de nieuwwaarde

Of servers kopen die hierin al voorzien. (ILO/ipmi etc..)

wonko
05/11/09, 08:20
of je installeert je server op kantoor, en gaat hem dan plaatsen in het DC. Daarna kun je normaal alles doen via SSH (en in noodgevallen de IPMI/ILO/...)

Yourwebhoster
05/11/09, 08:34
Als je een enkele server hebt kan je ook een enkele KVM over IP nemen, deze kost een paar honderd euro. Als je het goedkoop wilt oplossen neem je een KVM switch derbij waar je de enkele KVM over IP op aansluit, let wel dat de KVM switch moet kunnen switchen bij een bepaalde toetsencombinatie zodat je niet naar de DC hoeft om de knop over te halen. Dit is een goedkope oplossing als je alleen zelf de servers beheerd en niet meerdere gebruikers tegelijk op de KVM hoeven te zitten.

Marin
05/11/09, 09:32
Je kan idd ook je server van te voren installeren en dan ophangen. Je kunt dan alles op afstand met putty doen.

Als je een goede colo provider hebt, heeft deze een nette APC hangen waar je op afstand bij kunt om de stroom van je server af te halen (en er weer op te zetten)

marsipulami
05/11/09, 09:35
of je installeert je server op kantoor, en gaat hem dan plaatsen in het DC. Daarna kun je normaal alles doen via SSH (en in noodgevallen de IPMI/ILO/...)

Heeft natuurlijk wel het nadeel dat het installeren van controlepanelen zoals diractadmin lastiger te installeren zijn ivm ip licentie.

Marin
05/11/09, 09:38
Heeft natuurlijk wel het nadeel dat het installeren van controlepanelen zoals diractadmin lastiger te installeren zijn ivm ip licentie.

Maar dat kan dan weer op afstand, als je OS maar draait.

DC^
05/11/09, 09:43
Om Mikey aan te vullen: in het datacenter zijn karren met monitor en toetsenbord aanwezig (tenminste nog nooit NIET gezien). Laptop mee is altijd handig om de oneindige knowledgebase* te raadplegen

* google ;-)

Karren met monitor, toetsenbord en muis inderdaad aanwezig, alleen ik zou er niet op rekenen dat je ze kan gebruiken meestal zijn ze al door iemand anders in gebruik. (Ligt eraan op welk tijdstip je komt)

lmp
05/11/09, 10:26
En als het meezit, ligt er ook nog wel een DVD speler met een USB aansluiting.

BDigitinternetdiensten
05/11/09, 10:26
Of in welk datacenter. De ene heeft er 2 of 3, en de andere hebben er tientallen.

t.bloo
05/11/09, 10:29
ik tref wel eens monitoren van afnemende kwaliteit aan op die karren, daarom heb ik standaard een *klein* TFT scherm en toetsenbord bij me, en 10 meter verlengsnoer (230V) ook heel belangrijk

bigall
05/11/09, 10:31
Maar dat kan dan weer op afstand, als je OS maar draait.

Ach, server op afstand installeren is ook geen probleem met KVM-over-IP i.c.m met een PXE bootserver.

Onze KVM-over-IP switch heeft zelfs de mogelijkheid om disk-images (iso's enzo) via een virtuele cdrom drive aan te bieden via USB. Je moet dan wel een usb kabel op elke server aansluiten, en daar hebben wij geen zin in, vandaar dat we via het netwerk booten.

hrodenburg
05/11/09, 10:42
Ik heb op onze kvm over ip switch gewoon een tft en toetsenbordje aangesloten. Zit je ook niet te klooien met zo'n kar die alleen maar te laag is en altijd in de weg staat :)
Je hebt het bijna nooit nodig, maar als je er dan toch in nood bij moet, kun je in ieder geval gelijk aan de slag!

XBL
05/11/09, 10:54
ik tref wel eens monitoren van afnemende kwaliteit aan op die karren, daarom heb ik standaard een *klein* TFT scherm en toetsenbord bij me, en 10 meter verlengsnoer (230V) ook heel belangrijk

Even offtopic: Helaas zijn het de collega hosters die ervoor zorgen dat jij je spul mee moet slepen, omdat ze niet met andermans spullen om lijken te kunnen gaan. Wij hebben een stuk of 5 karretjes staan en na een halfjaar kan je praktisch het hele karretje wegpleuren (al proberen we er weer leven in te blazen - maar als stekkers van toetsenborden gaan en wieltjes op karretjes naar de klote zijn...).

Waarom trouwens 10 meter stroom? Je plukt niet gewoon stroom uit je rack?

On topic: alles is al gezegd. iLO (HP) en IPMI (volgens mij open voor alle vendors?) zijn tegenwoordig relatief goedkoop en kunnen praktisch hetzelfde als een KVM-over-IP. Herinstallaties kunnen over het netwerk, maar dat is vaak pas interessant bij meerdere machines omdat je er een aparte machine voor moet inrichten. Of op z'n minst een deel van een machine moet gebruiken hiervoor. Zolang je maar een OS met een ssh-server (of remote desktop) hebt, kan je alles doen.

Ook kan je natuurlijk in een DC gaan hangen waar engineers aanwezig zijn, zeker als het een beetje gasten zijn met verstand is dat echt een uitkomst. Vooral met debuggen van hardware issues heb ik (als engineer) klanten meerdere malen een ritje (of zelfs een vlucht uit london) bespaard omdat het relatief makkelijk op te lossen was (of stiekem toch geen hardware probleem betrof).

marsipulami
05/11/09, 11:03
Waarom trouwens 10 meter stroom? Je plukt niet gewoon stroom uit je rack?

Bij ons gaat dat zowieso niet lukken, stroom zit aan de achterkant van het rack, en er zit max 1 meter tussen de racks. Ik sta liever aan de voorkant daar heb ik meer ruimte

t.bloo
05/11/09, 12:58
Waarom trouwens 10 meter stroom? Je plukt niet gewoon stroom uit je rack?

In het verleden vaak genoeg gestaan bij een shared rack dat er geen socket meer vrij is, of ik er niet goed bij kon. Je hebt dan de keus om het socket van je eigen server te splitten, of de server van je buurman er uit te trekken :D

Dan liever het socket in de muur verderop gebruiken om laptopje of monitor op aan te sluiten.

®on
05/11/09, 13:28
Hier is er naast een KVM over IP, ook een rack console (keyboard en TFT scherm) (http://i.ebayimg.com/23/%21BeIsGQg%212k%7E$%28KGrHqQOKjgEq45Q%29lW7BK8CW%2 1vUgw%7E%7E_12.JPG) aanwezig. Het gezeul met karretjes vond ik niet praktisch, plus dat de rack console op een voor mij prettige werkhoogte hangt.

nick@dcoostkamp
05/11/09, 13:47
Bij ons is toetsenbord en scherm voorzien.

Spyder01
05/11/09, 13:51
Bij ons gaat dat zowieso niet lukken, stroom zit aan de achterkant van het rack, en er zit max 1 meter tussen de racks. Ik sta liever aan de voorkant daar heb ik meer ruimte

Wil perfect hoor in het rack waar jouw server hangt. Je moet alleen net weten waar je de stroomkabel langs moet leggen om te zorgen dat hij lang genoeg is.

Zelf had ik altijd een koffer met een 15" tft scherm ingebouwd en een vast toetsenbord met een losse muis. Kon je een plateautje uitschuiven en had je nog echte muisruimte ook. Die heb ik destijds voor grof geld kunnen verkopen, moet nodig eens een nieuwe maken (handig tijdens kabel klusjes).

Yourwebhoster
05/11/09, 13:56
Heeft natuurlijk wel het nadeel dat het installeren van controlepanelen zoals diractadmin lastiger te installeren zijn ivm ip licentie.
Het kost maar een tientje, IP wijzigen is zo gedaan. Maar goed andere software kan hier problemen mee hebben.

Een andere manier is PXE boot, zoals piwi-web heeft. Hiermee kan met een druk op de knop zonder KVM gewoon je server herinstalleren, ookal heb je hem helemaal gesloopt (ehm de software dan:lovewht:).

Piwi-Web
05/11/09, 17:59
Een andere manier is PXE boot, zoals piwi-web heeft. Hiermee kan met een druk op de knop zonder KVM gewoon je server herinstalleren, ookal heb je hem helemaal gesloopt (ehm de software dan:lovewht:).

Jep =)

Maar denk dat TS geen 2 servers gaat hangen alleen omdat hij via het netwerk wil installeren :) Als je hoster dat aanbied is dat natuurlijk een ander verhaal en zeer handig! (Zeker als je er ook een Live CD in stopt en je je server via kvm-over-ip kan benaderen).

Ik geloof dat OVH nog iets leuks heeft ... je server virtueel opstarten zodat je het scherm kan zien (virtual KVM) via het VNC protocol. Weet iemand trouwens hoe ze dat gedaan hebben want ben er jaloers op :drool:

Yourwebhoster
05/11/09, 18:04
Jep =)

Maar denk dat TS geen 2 servers gaat hangen alleen omdat hij via het netwerk wil installeren :) Als je hoster dat aanbied is dat natuurlijk een ander verhaal en zeer handig! (Zeker als je er ook een Live CD in stopt en je je server via kvm-over-ip kan benaderen).

Misschien dat de TS dan maar bij jou moet gaan hosten:) Het is maar een tip...




Ik geloof dat OVH nog iets leuks heeft ... je server virtueel opstarten zodat je het scherm kan zien (virtual KVM) via het VNC protocol. Weet iemand trouwens hoe ze dat gedaan hebben want ben er jaloers op :drool:
Jup, naja zoals je weet heb ik geprobeerd om via VNC een installatie te doen van CentOS alleen ging er iets mis, moet nog een keer uitzoeken waar de fout zat.
Wat OVH zelf over virtual KVM zegt is dat ze de server virtueel booten in de virtual KVM mode, weet alleen niet de details helaas, maar goed ga hier het topic inbreken over iets anders dus... TS heeft hier niets aan.

Randy
05/11/09, 18:16
HP servers met een iLO2 interface. Remote media, Remote KVM, alles lekker webbased. Powerboot zit erin en je kunt je geheugen, CPU's en temperaturen monitoren en het stroomverbruik uitlezen.

Alleen voor het vervangen van disken moet je nog naar het datacentrum (lees: engineer bellen en vragen om een hotswap disk met een spare model dat erbij ligt om te prikken) of voor eventuele upgrades van het geheugen, al koop ik iedere machine standaard met 32 Gbyte geheugen (72 Gbyte voor de 8 nieuwe Nehalam XEON's).

Dit is de laatste oude VMware node. Alle nieuwe servers in Amsterdam hangen uitsluitend in een VPN netwerk.

t.bloo
05/11/09, 20:10
iLO2 is inderdaad erg handig! Een aanrader, kant en klaar en je kunt alles altijd bereiken.


alles lekker webbased

Als je alleen tekst serial console nodig hebt, werkt SSH naar de iLO kaart echter stabieler bij mij dan het webbeest.

mikespa
06/11/09, 15:39
dus beste is bij aanschaf server kiezen voor een hp met iLO inbegrepen of uitbreiding hoe dan ook. zo heb je betere controle over je server.

groetjes

veel intressante posts mijn grote dank hiervoor. leer wel wat bij hier, is tamelijk veel ook allemaal.

The-BosS
06/11/09, 15:49
Bij ons is toetsenbord en scherm voorzien.

Kan ik bevestigen, heb gisteren wel gemerkt dat 1 scherm defect is en dat het andere een kras van een goede 10cm in het beeldscherm heeft. Dus hier zijn er ook klanten geweest die het niet zo nauw nemen met andersmans spullen. Alleen wel zien dat je zelf dingen mee neemt zoals null modem (seriel kabel). Of als jij andere scherm aansluiting dvi/hdmi gebruikt dat je zelf scherm of adaptor stuk mee neemt. Want meeste schermen is gewoon vga kabel, extension kabels voor scherm, muis en toetsenbord is ook altijd handig. Vooral als jouw servers bovenaan in het rack hangen en de standaard kabel te kort is, of je niet direct voor of achter je rack wenst te staan.

nick@dcoostkamp
10/11/09, 09:01
Kan ik bevestigen, heb gisteren wel gemerkt dat 1 scherm defect is en dat het andere een kras van een goede 10cm in het beeldscherm heeft. Dus hier zijn er ook klanten geweest die het niet zo nauw nemen met andersmans spullen.

Blijkbaar is het niet gemakkelijk om geleend materiaal als een 'goede huisvader' te beheren. We hadden dit reeds opgemerkt en het toestel wordt vervangen.

santema
15/11/09, 02:39
We hebben alle servers op kvm (ook over ip) en in het datacenter een rackconsole hangen (lade met monitor, toetsenbord en touchpad). Werkt prettig, bij het werken aan meerdere systemen tegelijk hoef je alleen op een knopje te drukken om van scherm te wisselen, geen gezeur met het in/uit pluggen van kabels.

Over het gebruik van andersmas spullen. Hoe netjes je er ook mee omgaat, kapot gaat het toch. We hebben ook een lange kvm kabel, maar die is geregeld door midden, zelfs de korte gaan wel eens stuk. Uiteraard wel zo netjes om te melden, maar ook dan moet je het zelf door hebben.

santema
15/11/09, 03:08
Oh, er hangt aan die kvm ook een servertje met xp, handig voor internet/e-mail/downloaden :).