PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen-tools



bebbet
03/11/09, 22:38
Hallo iedereen,

Ik ben wat aan het prutsen met xen-tools op een lokaal machientje, nu ben ik bezig om zelf een webinterface te scripten (gewoon voor de lol, misschien handig voor mijn opleiding (netwerkbeheerder)). Hiermee loop ik tegen een 'probleem(pje)' aan. Met het aanmaken van machines vraagt xen-tools op het einde voor het wachtwoord (zonder pass kun je later niet inloggen op ssh).

Dus hier mijn vraag: Hoe kun je met een .sh-tje of met php exec dat wachtwoord geven? Zodat het proces automatisch kan (duurt een tijdje om disks te maken en dan te debootstrappen op mijn magere 300kb/s lijntje). Zodat ik het aan kan zetten en dan kan verder kan gaan met andere dingen.

Als iemand hier een antwoord op heeft zou ik daar zeer mee geholpen zijn.

mvg,
Bebbet

Marin
03/11/09, 23:04
ssh kan dit middels shared keys.

bebbet
03/11/09, 23:23
Hmm ik zat meer te denken aan bijv:

# /mkxen.sh <rootpass>
en dat <rootpass> dan aan het einde van xen-create-image ingevuld wordt bij de "Interactieve prompt"

Zal ook eens kijken naar shared keys.

Alvast bedankt voor het shared keys gedeelte !

[edit]
Shared key verhaal is leuk maar hoe krijg ik dat in de debootstrap van xen-create-image. En daarna ook nog via ssh inloggen om pass te veranderen. Als ik dan toch zo in debootstrap aan het knoeien ben kan ik evengoed daar gaan knutselen met passwd. Ik wacht nog even af op een andere optie.

Marin
03/11/09, 23:32
oooh wacht even, ik las je vraag verkeerd. Het gaat je om de root passwords voor de nieuw aan te maken machines. Sorry

Tja, volgens mij kan dat niet. Heb daar aleens met iemand over gesproken die ook met een dergelijk script bezig is geweest.

bebbet
04/11/09, 00:33
Hehe, kan gebeuren. Het kan waarschijnlijk wel aangezien ik uit ervaring bij een vpsboer een automatisch proces door heb gelopen en ik via sms een wachtwoord kreeg (binnen 2-3 min). Dit systeem loopt ook op Xen.

(naam van vpsboer achterwege gelaten ivm reclame?)

Kippenijzer
04/11/09, 10:57
Gewoon het vragen om een wachtwoord uitzetten, na disk/image-creatie even de root (loopback-)mounten op bijv /mnt en dan even met een chroot gewoon de pass voor het nieuwe ding zetten. Unmounten, starten en gaan...

bebbet
04/11/09, 11:50
En met passwd krijg je hetzelfde venstertje als xen-tools gebruikt, die doet dat ook in loopback (debootstrap enzo). Dus blijft hetzelfde probleem. Het interactieve password zetten is gewoon passwd in de chroot.

wonko
05/11/09, 09:12
even kijken hoe het scriptje werkt. Als er gebruik gemaakt wordt van normale unix-commando's, dan kan je ofwel zelf de passwd file schrijven (een eenvoudige regex), en anders via een commando dat een MD5/Crypt hash neemt (kan even niet op de naam komen).

bebbet
05/11/09, 11:44
De hooks maken wel gebruik van de normale linux commando's (/etc/xen-tools/hooks.d/*)