PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan dit met een shared hosting account?



Nino
03/11/09, 17:36
Hallo,

Ik wil een nieuw forum op gaan starten met extra opties zoals een gallery en blogs voor leden.
Voor dit wil ik de Community Suite van IPB (http://www.invisionpower.com/products) gaan gebruiken.
Dit pakket bevat de volgende software:
Forum
Blogs
Gallery


Recommended Server Requirements

* PHP 5.2
o GD2 Extension
o SPL Extension
o DOM XML Extension
o JSON Extension
* MySQL 5.0+

In eerste instantie denk ik nog niet veel bezoekers tegelijk op het forum te krijgen,maar denk dat dit snel zal gaan oplopen naar 100 leden tegelijk en na verloop van tijd zal dit meer gaan worden.

Verder heb ik nog geen kijk wat betreft diskruimte en dataverkeer.

Kunnen jullie mij misschien wat advies geven?

Ik wil graag zo goedkoop mogelijk beginnen(shared indien mogelijk),maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat het goed en snel werkt allemaal.
Niets is erger dan een traag forum.

Ik kijk uit naar jullie reakties.

Groeten,
Richard

Randy
03/11/09, 18:35
Hoi Richard,

Begin gewoon met een shared hostingpakket bij een aanbieder. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een aanbieder die DirectAdmin als controlpanel gebruikt, kun je vrij makkelijk back-ups maken en doorgroeien naar een dedicated (eigen) server. Zeker wanneer je een eigen IP-adres vraagt. Zonder echte downtime (nieuwe install en omzetten is een uurtje) draai je dan op je eigen omgeving. Prijzen bij een goede aanbieder die zijn server niet overboekt beginnen bij ~20 euro per maand, maar met ~3000 hosting aanbieders is dit erg variabel omdat het gros van hen concurreerd op prijs in plaats van kwaliteit.

Eventueel kun je - afhankelijk van je budget - beginnen met een virtuele server. Deze zijn met enkele muisklikken/commando's te upgraden met disk-space, geheugen en cpu-cores. Let er dan wel op, dat je iemand hebt die het beheer voor je doet en dat je back-ups geregeld worden. Reken op 80~100 euro per maand als vanafprijs.

Dan heb je ook nog de fysieke dedicated servers. Ikzelf kan hier niet echt een oordeel over geven omdat ik ze enkel nog voor zeer specifieke toepassingen lever (Oracle of specifieke hardware eisen / kaarten / controllers) maar het is niet echt meer van deze tijd, mede als je bedenkt dat volgend jaar 50%+ van alle servers virtueel zal draaien. Virtuele servers bij een goede aanbieder, zullen altijd sneller zijn binnen hetzelfde prijssegment dan een fysieke dedicated server omdat je bij een virtuele server een goede raid-set hebt.

Wat je wil, kan dus prima met een shared hostingaccount om te beginnen. Zo kun je ook de service en support van een provider testen zonder een hog maandelijks bedrag te betalen. Kies we wel voor het domein in eigen beheer te houden en kies een controlepaneel dat uniform is (Directadmin bijvoorbeeld) om makkelijk te kunnen switchen tussen servers / providers.

swedendedicated
03/11/09, 18:37
Dit zou op de meeste shared hosting pakketjes moeten werken. Wel even op letten of alle modules ondersteund worden:

o GD2 Extension
o SPL Extension
o DOM XML Extension
o JSON Extension

Nino
03/11/09, 19:08
Hoi Richard,

Begin gewoon met een shared hostingpakket bij een aanbieder. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een aanbieder die DirectAdmin als controlpanel gebruikt, kun je vrij makkelijk back-ups maken en doorgroeien naar een dedicated (eigen) server. Zeker wanneer je een eigen IP-adres vraagt. Zonder echte downtime (nieuwe install en omzetten is een uurtje) draai je dan op je eigen omgeving. Prijzen bij een goede aanbieder die zijn server niet overboekt beginnen bij ~20 euro per maand, maar met ~3000 hosting aanbieders is dit erg variabel omdat het gros van hen concurreerd op prijs in plaats van kwaliteit.

Eventueel kun je - afhankelijk van je budget - beginnen met een virtuele server. Deze zijn met enkele muisklikken/commando's te upgraden met disk-space, geheugen en cpu-cores. Let er dan wel op, dat je iemand hebt die het beheer voor je doet en dat je back-ups geregeld worden. Reken op 80~100 euro per maand als vanafprijs.

Dan heb je ook nog de fysieke dedicated servers. Ikzelf kan hier niet echt een oordeel over geven omdat ik ze enkel nog voor zeer specifieke toepassingen lever (Oracle of specifieke hardware eisen / kaarten / controllers) maar het is niet echt meer van deze tijd, mede als je bedenkt dat volgend jaar 50%+ van alle servers virtueel zal draaien. Virtuele servers bij een goede aanbieder, zullen altijd sneller zijn binnen hetzelfde prijssegment dan een fysieke dedicated server omdat je bij een virtuele server een goede raid-set hebt.

Wat je wil, kan dus prima met een shared hostingaccount om te beginnen. Zo kun je ook de service en support van een provider testen zonder een hog maandelijks bedrag te betalen. Kies we wel voor het domein in eigen beheer te houden en kies een controlepaneel dat uniform is (Directadmin bijvoorbeeld) om makkelijk te kunnen switchen tussen servers / providers.


Randy,

Hartelijk dank voor je tijd om zo'n uitgebreide uitleg te geven.
Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden en denk dat ik inderdaad maar ga beginnen met een shared hosting account,maar dan niet bij een budget hoster.
Het domein zal ik onderbrengen bij TransIp om zo volledig alles in eigen beheer te houden.
Zelf heb ik al wat ervaring met Direct Admin,dus dat komt goed uit.
Het enige lastige is dat ik niet weet hoeveel diskruimte en dataverkeer ik ga krijgen,dus wordt het wat moeilijker om het juiste shared hosting pakket te kiezen.
Heb je daar eventueel nog wat advies voor?
Wat betreft een eigen IP aanvragen heb ik nog nooit gehoord,is het zo als ik naar een ander hosting bedrijf ga dat ik dan mijn eigen IP meeneem of hoe moet ik dat zien?
Misschien is het ook wel handig om even een aanvraag te plaatsen op het forum hier,heb je eventueel nog advies wat ik eventueel extra moet vermelden voor mijn offerte aanvraag?

Groeten,
Richard

®on
03/11/09, 19:36
Tracht een aanbieder te vinden die met je mee kan groeien, ook qua webruime en traffic. Begin beperkt, en vraag welke mogelijkheden er zijn om door te kunnen groeien/upgraden. Directadmin is niet het enige controlpanel wat eenvoudige backups kan realiseren, dat bijv. cpanel ook. Ook daarmee is overstappen naar een VPS of dedicated machine mogelijk.

t.bloo
03/11/09, 21:07
Een "eigen" IP adres kun je niet meenemen naar een andere aanbieder. Je kunt hooguit bij dezelfde aanbieder opschalen naar een dedicated server met hetzelfde IP adres.

Nino
03/11/09, 21:12
Een "eigen" IP adres kun je niet meenemen naar een andere aanbieder. Je kunt hooguit bij dezelfde aanbieder opschalen naar een dedicated server met hetzelfde IP adres.

Zoiets dacht ik dus al,vond het anders wel vreemd om een IP adres mee te nemen naar een ander hosting bedrijf.
Wat voor voordelen heeft het dan om een vast IP adres te hebben met een shared hosting account,geen downtime bij verhuizen van shared naar VPS of dedicated?
En zijn er hosting bedrijven die een vast IP adres geven?

t.bloo
03/11/09, 21:15
Het voordeel is minder downtime bij verhuizing inderdaad. Je hoeft dan geen DNS aan te passen en die wijziging hoeft niet te propageren door het wijde internet. Er zijn genoeg hosters die je een IP kunnen verhuren. Maar IP adressen zijn tegenwoordig schaars dus daar wordt wel rekening mee gehouden.

Nino
03/11/09, 21:24
Het voordeel is minder downtime bij verhuizing inderdaad. Je hoeft dan geen DNS aan te passen en die wijziging hoeft niet te propageren door het wijde internet. Er zijn genoeg hosters die je een IP kunnen verhuren. Maar IP adressen zijn tegenwoordig schaars dus daar wordt wel rekening mee gehouden.

Helemaal duidelijk.
Maar nu komt waarschijnlijk het lastige van het hele verhaal,hoeveel diskruimte en dataverkeer zou ik nodig hebben om mee te beginnen?
Is het misschien handig om een offerte aanvraag te doen op het forum of gewoon even via Ispgids.com kijken voor een aanbieder?
Ik heb namelijk geen zin in een budget hoster met vele accounts op een server,en wil natuurlijk ook wel een hoster met top apparatuur en een betrouwbaar datacenter.

kutagh
03/11/09, 23:02
Volgens mij kun je met een half GB schijfruimte de community suite van IPB wel installeren. Het is alleen de vraag of je veel uploads (zoals attachments van foto's, avatars) denkt te gebruiken op de forum, in dat geval zou ik 1GB als beginpunt nemen. Qua schijfruimte hoeft het maar een euro op de maand schelen.
Als je gemiddeld rond de 50 bezoekers per dag zit in het begin (en ik ga ervan uit dat je kunt doorgroeien) zou ik beginnen met 5 tot 10GB aan dataverkeer.

Onder Aanbieding gezocht posten is wel vrij praktisch, maar je bent zelf verantwoordelijk voor het kiezen van de juiste partij. Het voordeel is wel dat de meeste hosters hier vrij veel informatie geven, in tegenstelling tot wat je op de meeste hosting websites terugziet. Je kunt altijd vragen voor de specs, datacenter en gemiddeld en/of maximale accounts per server (natuurlijk kunnen er ook enkele grote tussen zitten, maar bij een server met een 1TB harde schijf en de goedkoopste pakket heeft 500MB schijfruimte, moet er wel een belletje gaan rinkelen als ze 3000 gebruikers per server hebben...), als ze dat niet willen vermelden is dat hun probleem.

Randy
03/11/09, 23:13
een disk van 1 TB hoort gewoon niet in een webserver. Dit is naar geen enkele verhouding...

(Wido, kom er maar in) :lovewht:

WeServIT
03/11/09, 23:34
een disk van 1 TB hoort gewoon niet in een webserver. Dit is naar geen enkele verhouding...

(Wido, kom er maar in) :lovewht:

Volkomen met je eens Randy, naar mijn mening kun je beter je capaciteit opbouwen door RAID te gebruiken en dan bijvoorbeeld 4x500 GB in RAID10, heb je ook 1 TB maar dan wel veel sneller en veiliger.
Maar wanneer je 1 TB opslag capaciteit hebt moet je ook wel zorgen dat de rest van je systeem in orde is zodat niet je processor of geheugen de bottleneck worden. Verder kun je enorm veel accounts hosten op 1 TB opslag capaciteit en zal dit toch niet lukken omdat de rest van je systeem dan waarschijnlijk de bottleneck wordt, tenzij je natuurlijk de capaciteit nodig hebt voor bijvoorbeeld veel opslag.

t.bloo
03/11/09, 23:47
ach ik weet nog dat 10GB veel was in een server, die disks kun je al niet eens meer krijgen...

Randy
04/11/09, 00:10
ach ik weet nog dat 10GB veel was in een server, die disks kun je al niet eens meer krijgen...

Ik heb hier nog een 20Mb MFM disk liggen. Zal ik hem je kant op gooien? (ren vast weg, hij zal een flinke krater slaan vrees ik Toine).

De vraag diskruimte / dataverkeer blijft nog wel over. Zorg ervoor dat de verhouding minimaal 1:10 is, of eigenlijk 1:20 zoals ik meer gepast vind. Een Gigabyte opslag en 20 Gbyte dataverkeer zal wel volstaan om te beginnen.

Nino
04/11/09, 12:01
Hier ben ik weer met een vraag ;-)

Na wat onderzoek te hebben gedaan,zit ik te denken om toch een VPS te gaan nemen.
Ik heb namelijk een mooi aanbod gehad en lijkt mij een goede optie.

Het gaat om het volgende:

Linux VPS 512

* 2 CPU cores
* 512 MB geheugen
* 1024 MB swap
* 40 GB hardeschijf
* 300 GB dataverkeer
* 1 IP adres
* Linux OS naar keuze
Direct Admin control panel

Hier zit ook support,ondersteuning en backups bij inbegrepen.

Datacenter: Graphix Alphen a/d Rijn

Zou dit een goede optie zijn voor hetgeen ik wil gaan opstarten,en is het geheugen van 512MB genoeg?

Ik zou graag jullie mening willen horen,tenslotte hebben jullie er meer verstand van dan ik :thumbup:

kutagh
04/11/09, 12:30
een disk van 1 TB hoort gewoon niet in een webserver. Dit is naar geen enkele verhouding...

(Wido, kom er maar in) :lovewht:

Zolderhosts he ;)

Nino
04/11/09, 12:33
Het is erg interessant om te lezen wat wel en niet goed is in een server,maar kunnen we het een beetje ontopic houden :thumbup:

®on
04/11/09, 13:37
Na wat onderzoek te hebben gedaan,zit ik te denken om toch een VPS te gaan nemen.
Ik heb namelijk een mooi aanbod gehad en lijkt mij een goede optie.
Heb je in je onderzoek ook gekeken naar het vps-beheer? Wie gaat het OS voor je onderhouden, patches installeren, problemen verhelpen, controlpanel updaten etc.?
Shared hosting = volledig beheer door de webhoster.
VPS = afhankelijk van het contract: wel of geen beheer inbegrepen. Kijk je nog verder in je onderzoek, is het ook wijs om te kijken naar wat men exact voor je beheerd.

Nino
04/11/09, 13:43
Heb je in je onderzoek ook gekeken naar het vps-beheer? Wie gaat het OS voor je onderhouden, patches installeren, problemen verhelpen, controlpanel updaten etc.?
Shared hosting = volledig beheer door de webhoster.
VPS = afhankelijk van het contract: wel of geen beheer inbegrepen. Kijk je nog verder in je onderzoek, is het ook wijs om te kijken naar wat men exact voor je beheerd.

Hier heb ik inderdaad naar geinformeerd en het volledige beheer wordt door de hoster verzorgd.