PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe moeilijk of makkelijk is een VPS ?



yamada
03/11/09, 13:13
Hallo, even een serieuze vraag, hoe moeilijk of makkelijk is het om een VPS te onderhouden ?
Ik bedoel, als je heel lang een reseller pakket hebt gehad en dan naar een VPS moet waar krijg je dan mee te maken en welke "kennis" moet je minimaal hebben?

XBL
03/11/09, 13:26
Als het een serieuze vraag is kan je wel wat beter je best doen.

Een VPS is voor de gebruiker gewoon hetzelfde als een dedicated of colocated server (alleen wat beperkter in resources, doorgaans). Dus als je geen managed VPS afneemt, dan moet je alle kennis hebben om het OS te beheren wat je op die VPS gaat draaien (en bijbehorende software als een webserver, mailserver, databaserver, etc).

yamada
03/11/09, 13:32
ik dacht dat ik m,n best deed...om de vraag redelijk te formuleren...
Maar hoeveel werk heeft een VPS nodig als deze goed draait ?

XBL
03/11/09, 13:38
Je vraag is wel duidelijk, maar dit soort dingen kan je zelf uitzoeken. Als je niet weet hoeveel werk het is om een server te beheren, weet je dan wel wat het inhoud om een server te beheren?

In principe kost het allemaal niet zoveel tijd, als het spul draait. In principe enkel updates van de gebruikte software met enige regelmaat uitvoeren. Maar in het initieel opzetten kan je zoveel tijd stoppen als je zelf wilt, en moet wel goed gebeuren - anders heb je daarna enorm veel werk om je rotzooi op te ruimen.

Ook zit je natuurlijk altijd met het probleem dat er onvoorziene dingen kunnen gebeuren (software die niet meewerkt, je VPS wordt gehackt). Dit moet je dan wel kunnen debuggen en oplossen.

Vandaar: als je niet weet wat het inhoud om een server te beheren, zou ik me daar eerst in gaan verdiepen. Dan krijg je een veel beter beeld wat er allemaal bij komt kijken.

Overigens zijn VPSen niet zo duur, je kan er natuurlijk altijd eentje naast je reseller pakket nemen en kijken hoe het je vergaat met het beheer. Dan kan je op een later moment volledig switchen, als je het vertrouwen hebt dat je weet hoe je je VPS moet beheren.

yamada
03/11/09, 13:46
nou,voor zover ik begrijp word de vps geheel klaar gemaakt als ik daar voor kies. Nou heb je het over niet duur etc,maar als ik een beetje rondkijk dan zie ik veel verschil. Ook gaat de prijs aanzienlijk omhoog naarmate je meer geheugen neemt.
En als ik wat meer wil lezen over vps beheer waar kan ik enig leesvoer vinden ?

XBL
03/11/09, 13:53
Dat hangt af van het OS en de software wat je gaat draaien. Zoals gezegd is een VPS voor jou niet heel anders dan een 'normale' server. Dus alle how-to's e.d. die van toepassing zijn op het beheer van een server, zijn ook van toepassing op jouw VPS.

Als je bijvoorbeeld Ubuntu als OS kiest, kan je met Google heel makkelijk how-to's vinden door te zoeken op bijvoorbeeld http://www.google.com/search?q=%22how+to%22+apache+mysql+php+ubuntu (Apache, MySQL en PHP installeren op een Ubuntu server).

howtoforge.com is voor de beginner ook fijn. Al zie die met goede Google queries vaak wel als één van de eerste hits.

Echte boeken moet ik je schuldig blijven, al mijn kennis komt primair uit learning by doing.

WIPANederland
03/11/09, 13:55
Antwoord is heel simpel, het exact zelfde als een dedicated server. Het is dan ook in feite het zelfde (qua werking)

Randy
03/11/09, 17:50
Antwoord is heel simpel, het exact zelfde als een dedicated server. Het is dan ook in feite het zelfde (qua werking)

+1... Helemaal correct.

Ikzelf beheer voor meerdere partijen de servers en ben hier gemiddeld 40 minuten per maand mee bezig. Dit kan enkel doordat vrijwel alle systemen gelijk zijn en er veel aan automatisering gedaan is. De echte tijd gaat erin zitten wanneer een server gehacked is of aan het spammen is. Veiligheid en usuability zijn twee dingen die elkaar wel eens tegen werken. Dus een te goed beveiligde server, is weer nadelig, zeker in een shared omgeving. En dan is het vaak zoeken en kost het veel tijd. Al is er natuurlijk een berg aan ervaring.

Voor je de basis van Linux goed onder de knie hebt, zegge Comptia Linux+ of LPIC-1 niveau, ben je gewoon een half jaar verder bij 10 uur studie per week. En dan nog mis je applicatiekennis en hands on ervaring. Zorg er dus voor, dat je altijd terug kunt vallen op je provider wanneer nodig.

Waarom wil je in dit geval van reseller naar een VPS toe? Misschien moet je eerst die vraag eens beantwoorden. Een resellerplatform is immers volledig beheerd, vaak ook nog inclusief back-ups en DNS, hetgeen je bij een VPS zelf ook nog eens moet gaan regelen.

aristo
03/11/09, 18:02
Ik bedoel, als je heel lang een reseller pakket hebt gehad en dan naar een VPS moet waar krijg je dan mee te maken en welke "kennis" moet je minimaal hebben?

In ons webdesignbedrijf hebben we op enig moment ook de overstap van reseller naar een eigen server gemaakt. Daarbij hebben we bewust gekozen voor een managed server (zie reacties van de anderen: Des te meer kennis en ervaring je hebt, hoe minder tijd het kost, en bij calamiteiten (hack en spam) kost het veel tijd en stress (je klanten willen immers ondertussen gewoon dat het werkt).
De kennis die je hebt bij een resellerpakket (wij werken met DirectAdmin) is voldoende om de overstap naar Adminstrator van DirectAdmin te maken.

Dus advies: Start met managed VPS + DirectAdmin, etc.
Doe de "vuile was" (onderhoud/beheer) de deur uit.
En als admin leer je weer een heleboel.

Veel succes, vr.gr. Eef

chielsen
03/11/09, 20:38
In ons webdesignbedrijf hebben we op enig moment ook de overstap van reseller naar een eigen server gemaakt. Daarbij hebben we bewust gekozen voor een managed server (zie reacties van de anderen: Des te meer kennis en ervaring je hebt, hoe minder tijd het kost, en bij calamiteiten (hack en spam) kost het veel tijd en stress (je klanten willen immers ondertussen gewoon dat het werkt).
De kennis die je hebt bij een resellerpakket (wij werken met DirectAdmin) is voldoende om de overstap naar Adminstrator van DirectAdmin te maken.

Dus advies: Start met managed VPS + DirectAdmin, etc.
Doe de "vuile was" (onderhoud/beheer) de deur uit.
En als admin leer je weer een heleboel.

Veel succes, vr.gr. Eef

Wat is het verschil tussen admin en reseller in DA? Dat je meerdere resellers kan aanmaken en in elke database kan? Je leert niet veel van het blijven hangen in DA.
Ik zou gewoon voor 10 euro de aller goedkoopst vps huren (of zelf een oud pctje installeren) en aan de gang gaan. Alleen om te testen natuurlijk.

Er zijn zooooveel tutorials en handleindingen voor veel dingen. Begin daar maar eens mee.
Dus dat houdt in:
- Hoe zit mijn os in elkaar en welke commando's zitten erin (bash leren, yum leren, partities en hds etc managen, processen bekijken, cronjobs ed bekijken).
- Welke software heb ik draaien, hoe kan ik die configureren en hoe kan ik meer dingen installeren? Dan aan apache, php , mailserver (exim oid) configuratie ed.
- Hoe werkt directadmin en kan ik deze configureren.

Nou ga nog maar door!
Veel succes ermee.

yamada
03/11/09, 21:46
bedankt heren voor de reacties. Het lijkt mij allemaal heel interessant om daadwerkelijk iets bij te leren maar een beetje opleiding richting Comptia Linux+ kost al gauw ongeveer 4000.-

zoals ik bij computerboek las "Dit boek leidt op voor LPI examens 101 en 102 en vormt daarmee een uitstekende voorbereiding voor het LPI 1 certificaat. Om deze examens te halen is echter niet alleen theoretische kennis nodig , maar ook veel 'hands-on' ervaring.". Het gaat hierbij om Leerboek Linux Deel 1 - Systeembeheer 4e druk

Zoals in mijn verhaal hopelijk duidelijk is,ik zit momenteel al lang met een resellers account en als na adverteren het aantal klanten oploopt dan red ik het niet meer met de hoogste reseller account die ik dan nog af kan nemen.
Dan blijft een VPS over,maar niet iedereen heeft automatisch alle kennis in huis.

Heb vanmiddag goed gesprek gehad met iemand van het forum en heeft veel dingen duidelijk gemaakt.

Randy
03/11/09, 22:02
Een Comptia boek kost 50 euro. De examens ergens rond de 200. De rest, doe je lekker zelf thuis. Installeer VMware Server op je desktop en draai daar Linux in. Met name de snapshot functie is erg makkelijk om met een paar muisklikken weer terug bij een schone installatie te zijn.

LPI is iets duurder, 50 euro voor het boek en 2x 140 euro voor het examen. Mar je kunt de stof dan over twee examens spreiden.

Verder weet ik niet waar je zit, maar wil best wel eens een uurtje vrij maken om je op weg te helpen als je serieus aan de slag wilt gaan. Discipline is echter noodzakelijk.

Even ter referentie (mar ik vind mezelf ook heel goed): LPI1 heb ik in 12 weken gedaan, Linux+ in 5 dagen (kreeg een gratis examenvoucher voor het 2009 beta examen), maar LPI-2 was bijna 4 maanden voor me, omdat ik hier echt terug de boeken voor in moest. Dat laatste, is dan ook een reeele termijn waar je rekening mee moet houden.

LPIC-3 ooit, maar ik ken echt helemaal niemand die het heeft. Misschien ben ik dan wel de eerste in Nederland (anyone?). Probleem is - net als LPIC-2 - dat er geen cursusmateriaal in boekvorm beschikbaar is.

vDong
03/11/09, 22:13
+1... Helemaal correct.
Voor je de basis van Linux goed onder de knie hebt, zegge Comptia Linux+ of LPIC-1 niveau, ben je gewoon een half jaar verder bij 10 uur studie per week. En dan nog mis je applicatiekennis en hands on ervaring. Zorg er dus voor, dat je altijd terug kunt vallen op je provider wanneer nodig.


Vanuit de visie van iemand die al jaren linux/unix beheer doe, wil ik toch een beetje bot reageren hierop.
Een jaar geleden heb ik de lpi 101 en 102 examens gedaan en denk toch serieus dat naast de ervaring en applicatie kennis LPI2 toch wel noodzakelijk is.

Toch blijft de beste manier om het "in het veld" te leren, zo heb ik redelijk wat enthousiaste aankomende beheerders een hoop laten leren door het ze zelf te laten doen (terwijl ik als vraagbaak er bij bleef)

yamada
03/11/09, 22:30
hoi, nou het boek dat ik vond was deze..
http://www.computerboek.nl/boek/9789039525678/leerboek_linux_deel_1_-_systeembeheer_4e_druk_sander_van_vugt

weet niet of dat de goede is..,hij kost wel 50.-
@Randy , morgen zal ik je wel proberen te bellen...

xserve
03/11/09, 22:30
Zoals in mijn verhaal hopelijk duidelijk is,ik zit momenteel al lang met een resellers account en als na adverteren het aantal klanten oploopt dan red ik het niet meer met de hoogste reseller account die ik dan nog af kan nemen.
Dan blijft een VPS over,maar niet iedereen heeft automatisch alle kennis in huis.
Een VPS is met dezelfde resources meestal duurder dan een dedicated server, omdat de systemen en de software bij een VPS vaak wat duurder zijn. Maar vaak is het wel een stuk betrouwbaarder. Maar los daarvan is een dedicated server en een VPS hetzelfde.

Als je uit je reseller pakket groeit, maar je nog niet de volledige kennis hebt om zelf je server te beheren, lijkt het me handig om een managed VPS of managed dedicated server af te nemen met hetzelfde controle paneel. Zodra je door het testen op een test VPS en de eventuele examens voldoende kennis in huis hebt om de server zelf te gaan beheren, kun je het management zelf doen.

Het zou zonde zijn als je je opgebouwde klantenbestand snel weer ziet verdwijnen omdat je door het gebrek aan kennis net de verkeerde truken uithaalt op je server.

yamada
03/11/09, 22:58
nou, ik ga zelf geen overhaaste beslissingen nemen....ik wil wel voorbereid zijn op wat komen gaat..

cyberbootje
03/11/09, 23:31
Sowieso zou ik in jou geval, mocht je al genoeg kennis hebben, toch bij het afnemen van een vps met je hoster afspreken dat die jou kan helpen indien je er niet uit komt, heb je alsnog een fallback mocht het echt niet lukken.:rolleyes:

yamada
03/11/09, 23:46
ja...veilig spelen doe ik sowieso