PDA

Bekijk Volledige Versie : Server 2008 VPS cluster over meerdere DC's



Polderdijk
02/11/09, 21:31
Op het moment is er gigantisch veel informatie te vinden over de Hyper-v mogelijkheden van Windows 2008 server in een cluster/cloud. Echter door de overvloet aan info kom ik nou nergens kunnen vinden óf en zo ja, hoe het mogelijk is om een server 2008 VPS op te bouwen over meerdere datacenters, dus fysiek gescheiden.

Als er dan bij 1 datacenter problemen zijn (onderhoud, storing, datacenterverhuizing ;), of wat dan ook) dat er zonder iets te doen hoeft te worden de server in een ander datacenter de services overnemen, dus zonder downtime o.i.d. en synchroon blijven van de data.

Het gaat dan ook niet om simpele website's, maar website's die veelvuldig gebruik maken van MSSQL 2008, MySQL5 samen met ASP(.Net), php, etc.

Ik heb hier intern wel eens 2 testservers opgezet met hierbij elke server een apart IP (dit moet ook bij verschillende datacenters neem ik aan?), en dan beide IP's in het A-record meegeven. Dit gaat prima, echter als ik 1 machine uitzet, en ga verder met het bekijken van de site, komt ik toch op een foutmelding. Pas na een F5 kom ik op de nieuwe server uit.

Dit is in een situatie met 2 aparte servers. Maar het lijkt mij mooier als ik één VPS opzet, die continu synchroon gehouden wordt op beide locaties, en zonder enig connectieverlies altijd wel een webserver beschikbaar.

Mijn vraag, is dit mogelijk, en wie kan mij hierin een beetje op weg helpen?

eXtreme Service
02/11/09, 23:59
Het grote probleem met het redundant maken over verschillende datacentra is het rekening houden dat er altijd maar 1 ip kan opgegeven worden in de DNS server. Dit wil zeggen dat het IP overgenomen moet kunnen worden naar de backup locatie. Als het dus mogelijk is om een ip uit het ene datacenter te laten overnemen door het backup datacenter dan is het mogelijk om iets redundant te maken over verschillende datacenter.

frankske
03/11/09, 16:12
Er zijn hier meerdere issues mee:

1) routering en ipadressen
2) (mogelijk nog lastiger op te lossen): blocklevel replicatie en syncronisatie


Voor beide zijn oplossingen, maar hou rekening met een hoog budget!

Randy
03/11/09, 18:39
Je zult in beide datacentra moeten beschikken over dezelfde set IP-adressen. Daarnaast moet je een vlan tussen beide datacentra hebben om alles in sync te houden. Een SAN is een vereiste. Microsoft gaat deze SAN's niet voor je syncen. Hier dien je zelf voor te zorgen.