PDA

Bekijk Volledige Versie : Unbuntu Enterprise Cloud



Magnetronkip
01/11/09, 23:37
Zat zo is rond te kijken op de website van ubuntu en kwam daar ubuntu cloud tegen! heeft iemand het al draaien en wat zijn de ervaringen? Het wilt niet in vmware dus kan het niet echt testen.

Het ziet er in iedergeval wel goed uit. Enige ervaringen al daar mee?
Iemand misschien een test accountje waar ik even op mag kijken?

Groetjes,
Dion

Wido
02/11/09, 11:10
Ja, heb het gedraaid, maar zo spannend is het allemaal niet :)

Het klinkt allemaal érg gaaf, maar komt in essentie op het volgende neer.

Je hebt:
- Een Cloud controller
- Een Cluster controller
- Nodes die de VM's draaien

Wat er nu gebeurd, je maakt een cloud met daarin een of meer clusters, vervolgens wijs je VM hosts toe aan een cluster en kan je gaan draaien.

Je upload je VM naar het cloud en die komt daarna in het juiste cluster terecht.

Als je het start signaal geeft wordt de image van de VM over gezet naar de node die de VM gaat draaien en hij wordt gestart.

Als je hem afsluit ben je echter al je mutaties kwijt, net zoals bij Amazon EC2.

De daadwerkelijke virtualisatie gebeurd door middel van KVM, het is een leuke schil om KVM heen met een Amazon API, maar echt spannend vind ik het niet.

Magnetronkip
02/11/09, 11:44
Oh dus het valt allemaal wel meej, niet echt iets om te draaien in een productie omgeving. kan je beter naar een xen of linux-kvm opstelling gaan kijken zeker?

Wido
02/11/09, 11:55
Persoonlijk ben ik meer voorstander van een kale Ubuntu 9.04 (of 9.10) met daarop KVM.

Eucalyptus kan best leuk zijn, maar ik zie er als hoster geen voordeel in.

rensariens
02/11/09, 16:07
Toevallig, hetzelfde viel mij gister op toen ik weer eens op ubuntu.com kwam :) Ik had al mijn vermoeden dat het niet zo heel erg veel voorstelde, er is weinig echte informatie te vinden op ubuntu.com. Dit was nog het interessantste wat ik over Eucalyptus tegen kwam:

http://open.eucalyptus.com/documents/ccgrid2009.pdf

XBL
02/11/09, 20:03
Er is ook geen sprake van High Availability? De VM's draaien allemaal op hun eigen node en als die node zou crashen wordt de state niet overgenomen door een andere node?

Wido
02/11/09, 20:07
Er is ook geen sprake van High Availability? De VM's draaien allemaal op hun eigen node en als die node zou crashen wordt de state niet overgenomen door een andere node?Wat ik heb gezien niet, je VM draait gewoon op een server, gaat die dood, dan ist allemaal jammer.

Er is niets van RAM danwel DISK replicatie. Het is gewoon het zelfde als Amazon EC2, gaat het stuk blik waar je op staat kapot, dan ist vervelend.

XBL
02/11/09, 23:38
Ofwel: een pseudo-standaard API en een stuk software wat automatisch resources toewijst aan VM's. Opzich leuk, maar behoorlijk ingrijpend en een groot gevaar voor vendor lockin (los van - naar ik aanneem - beperkingen op het aantal opties in vergelijking met Xen of losse KVM bijv).