PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe bewaren jullie je wachtwoorden?



Magnetronkip
01/11/09, 16:48
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een manier om de paswoorden die ik gebruik op mijn servers goed op te slaan, zodat ook mijn collega er makkelijk bij kan komen als ik er niet ben er iets mis zou zijn met de servers.

Hoe doen jullie dit eigenlijk? ik gebruik normaal altijd pwsafe enkel werkt dat niet zo handig omdat je niet kan synchroniseren met elkaar.

Groetjes,
Dion

DutchTSE
01/11/09, 16:53
pwsafe en het wachtwoorden bestand op een share opslaan, en anders na elke wijziging naar elkaar mailen of op een geheime ftp zetten en daarna er weer afhalen.

Zo kun je het doen.. zo doe ik het in ieder geval niet :p
pwsafe is een mooi tooltje iig.

Magnetronkip
01/11/09, 16:57
pwsafe en het wachtwoorden bestand op een share opslaan, en anders na elke wijziging naar elkaar mailen of op een geheime ftp zetten en daarna er weer afhalen.

Zo kun je het doen.. zo doe ik het in ieder geval niet :p
pwsafe is een mooi tooltje iig.

mijn collega werkt op een mac dus dat gaat niet op met PWsafe.

Marin
01/11/09, 17:01
Keepass, is er ook voor MacOS

Randy
01/11/09, 17:44
SSH-Keys gebruiken voor Linux?

Magnetronkip
01/11/09, 18:07
Gaat niet alleen om keys van servers, maar ook van website's en cp's. Ik zoek eigenlijk iets wat sync't met elkaar maar dat heb ik nog niet kunnen vinden :P

MikeN
01/11/09, 18:08
Gewoon post-it's op je monitor, dan kan je collega gewoon even naar je bureau lopen wanneer hij een password nodig heeft (Y)

Magnetronkip
01/11/09, 18:15
Gewoon post-it's op je monitor, dan kan je collega gewoon even naar je bureau lopen wanneer hij een password nodig heeft (Y)

niet als hij in Rotterdam zit en ik in Roosendaal ;)

en dan zit heel me monitor vol :P

cyberbootje
01/11/09, 18:51
Keepass hierzo maar dan op deze manier:

Keepass db bestand in een truecrypt container en die op een share gooien welke alleen via vpn benaderd kan worden:thumbup:

mikeh
01/11/09, 19:28
OpenPGP crypto smartcard i.c.m gpg2 (dus geen cached keys ;) )

En pwgen voor het genereren van random passwords van 12 tot 16 tekens.

systemdeveloper
01/11/09, 20:03
OpenPGP crypto smartcard i.c.m gpg2 (dus geen cached keys ;) )

En pwgen voor het genereren van random passwords van 12 tot 16 tekens.
Dat is best een aantrekkelijke manier maar na wat gegoogle kom ik alleen op die fellowship card uit. Weet je toevallig of dit ook werkt met andere cards?

Magnetronkip
01/11/09, 20:08
Ik zou daar ook wel wat meer over willen weten.

MediaServe
01/11/09, 20:19
Een beetje IT-er kan toch gemakkelijk 50+ wachtwoorden onthouden? :D

Geert-Jan
01/11/09, 20:24
Een beetje IT-er kan toch gemakkelijk 50+ wachtwoorden onthouden? :D

Ligt er aan. Voor een bepaalde groep heb ik er wel een algoritme in zitten, die om de x tijd wijzigt.
Voor andere groepen is het random......

ju5t
01/11/09, 21:18
Gewoon overal "welkom123" gebruiken?

Spyder01
01/11/09, 21:35
Gewoon overal "welkom123" gebruiken?

Wil je mijn wachtwoord hier even niet posten :O

machit
01/11/09, 22:02
Wil je mijn wachtwoord hier even niet posten :O

Mijn idee.. Wij hebben er logica in zitten... Wij kunnen elkaar met hints het wachtwoord doorgeven:)

mohamedboul
01/11/09, 22:05
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een manier om de paswoorden die ik gebruik op mijn servers goed op te slaan, zodat ook mijn collega er makkelijk bij kan komen als ik er niet ben er iets mis zou zijn met de servers.

Hoe doen jullie dit eigenlijk? ik gebruik normaal altijd pwsafe enkel werkt dat niet zo handig omdat je niet kan synchroniseren met elkaar.

Groetjes,
Dion

Misschien heb je iets aan https://online.roboform.com/bookmarklet of http://www.roboform.com/nl/

MMaI
01/11/09, 22:29
postIT ftw!

http://www.f-secure.com/weblog/archives/passwords_on_a_post-it.jpg

Magnetronkip
01/11/09, 22:56
Logica zit er bij ons ook wel in, maar dan nog. Als ik op vakantie ben moet mijn collega er bij kunnen zonder al te moeite en zonder dat ik gebeld moet worden in me vakantie.

Domenico
01/11/09, 23:26
SPB Wallet is ook een mooi programma hiervoor (ook op je iPhone of andere smartphone!).

http://www.spbsoftwarehouse.com/products/wallet/

VisualWeb
02/11/09, 08:02
Ik gebruik 1Password op mijn Mac. Prima Tool :)

ARKO
02/11/09, 08:34
Hier Keepass op een netwerk share die enkel via VPN te benaderen is. Hier is ook een Mac versie van. Leuk programma, maar heb hem meestal niet nodig. Alles zit in mijn geheugen, enkel voor lastige system services wachtwoorden.

davhog
02/11/09, 09:08
Wij stoppen de documentatie samen met de wachtwoorden op een virtuele truecrypt drive. Gewoon 1 folder per server. Werkt perfect

http://www.truecrypt.org/

mikeh
02/11/09, 20:31
Dat is best een aantrekkelijke manier maar na wat gegoogle kom ik alleen op die fellowship card uit. Weet je toevallig of dit ook werkt met andere cards?

Euh, uiteraard werkt dat, zolang je maar gebruik maakt van GnuPG en hun key systeem.
Maar zover ik zie is de fellowship card gelijk aan de crypto smartcards wat wij gebruiken.

mikeh
02/11/09, 20:36
Ik zou daar ook wel wat meer over willen weten.

Zie de link:
http://www.gnupg.org/howtos/card-howto/en/smartcard-howto.html

Wat het kan, doet en waarom staat redelijk uitgebreid omschreven op de site van GnuPG.

Zo hebben we hier bijvoorbeeld bestanden wat door ( gpg2 -e -r keyid keyid keyid blaat.txt) 50(bijv) mensen versleuteld zijn, maar ook door iedere individue te openen en te modificeren is.
Ik ken zelfs bedrijven wat hun hele bedrijfs informatie in een SVN repository hebben staan en versleuteld is met de door de cryptocard gegenereerde sleutel.
:lovewht:

-FoX-
03/11/09, 14:07
Mijn idee.. Wij hebben er logica in zitten... Wij kunnen elkaar met hints het wachtwoord doorgeven:)

Werkt dat dan net zo zoals bij het baseball, tussen pitcher en catcher?

BDigitinternetdiensten
03/11/09, 14:25
Of toch maar een heel goed geheugen hebben :)

machit
03/11/09, 14:53
Werkt dat dan net zo zoals bij het baseball, tussen pitcher en catcher?

Ja zoiets.. Best handig hoor :D Vooral leuk als je tussen een gezelschap staat en roept het is de colonel van... uit 2008..

mikeh
03/11/09, 17:17
Of toch maar een heel goed geheugen hebben :)

Kan jij ~600 passwoorden van 12 tot 16 tekens onthouden ?

if so, respect (headbang)

HielkeJ
03/11/09, 20:57
Wat natuurlijk ook een optie is KeePass (zoals al eerder geroepen) icm. Dropbox. Op die manier werk je eigenlijk altijd met de nieuwste versie.

Vintendo
03/11/09, 21:09
Wat natuurlijk ook een optie is KeePass (zoals al eerder geroepen) icm. Dropbox. Op die manier werk je eigenlijk altijd met de nieuwste versie.

Of pwsafe met dropbox...

Magnetronkip
04/11/09, 15:33
We gaan toch voor de dropbox met Keepass, werkt handig :) Bedankt alle voor de suggesties!