PDA

Bekijk Volledige Versie : interface grafisch



mikespa
31/10/09, 20:26
hey,

ik ben beginner maar wil veel bijleren.

ik merk dat veel mensen of toch de tutorials in cmd stijl zijn.
werkt iedereen zo?

zo nee wat zijn de verschillen met het het cmd interface of de meer grafische interface.

wat is het beste om te beginnen? ik bedoel dan de linux versie, tutorials , handige websites, boeken? nog tips.

dit topic komt miss wel meer voor, maar ik zat echt met de grafische interface vraag wat ik niet kon vinden.

jullie zijn alvast bedankt.


hoe lang duurt het om het een beetje onder de knie te krijgen?
ik ben momenteel aan het experilmenteren ubuntu en de website howtoforge.
maar ik heb niet echt de indruk dat ik veel "leer" van de website.

nog maals alvast bedankt

MMaI
31/10/09, 21:11
linux webservers zijn inderdaad (uitzonderingen daargelaten) voornamelijk alleen command line door het ontbreken van een GUI (Grafische User Interface).
COmmunicatie met deze servers geschied vrijwel altijd via ssh (Windows client : Putty) en simpele file transfers via winSCP (SFTP combi).

De grafische interface die je nog wel tegen kan komen op veel servers is in de vorm van een controlpanel (directadmin/Plesk/cPanel/webmin). Dit is vrijwel altijd een php/perl module welke de aansturing van de verschillende confiratie files uit handen neemt.

Uiteindelijk zul je het meeste leren door daadwerkelijk aan de slag te gaan, en voor serieuze webhosting ga je dan voor de stabiele, bewezen omgevingen zoals Dedian, CentOS of RHEL (prijzig). Om hier vervolgens van te leren doe je alle vanaf scratch op een testmachine of in een virtual machine waarbij je een beoogd doel (bijvoorbeeld meerdere website via je ADSL lijntje onder verschillende url's serveren als test) probeert te bereiken. Hiervoor kun je gebruik maken van howto's, fora en boeken voor je specifieke doel en als je dit lukt zul je zien dat je heel wat vaardigheid hieruit meekrijgt.

Uiteindelijk zijn er ook nog de opties voor professionele certificeringen, vergelijkbaar met MCSE/MCSA etc. die respectievelijk LPI (algemeen) RHCE (RedHat) of CompTIA(+) (algemeen). Meer informatie is hier te vinden: http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=20&t=23201&p=124302

Wat ik je zeker AF kan raden, is het idee hebben dat je wel aardig op weg bent, en al diensten aan gaat bieden tegen betaling, zonder gedegen achtergrondkennis te hebben van beveiliging, upgrading en troubleshooting.

Rest me nog een ding te zeggen,

Welkom op WHT en succes! :lovewht:

marsipulami
31/10/09, 21:49
http://www.webhostingtalk.nl/unix-linux-bsd/150946-linux-cli-gui.html

mikespa
03/11/09, 19:36
dank jullie wel voor de tips,
ik ben al veel aan het lezen experimenteren.

heb ook een boek gekocht.

nu het gaat okver linux maar er wordt niet vermeld welke.
zijn de commando's uniform?

groetjes

Paulewk
03/11/09, 19:59
dank jullie wel voor de tips,
ik ben al veel aan het lezen experimenteren.

heb ook een boek gekocht.

nu het gaat okver linux maar er wordt niet vermeld welke.
zijn de commando's uniform?

groetjes

Ja, in principe wel.

Al moet wel opgemerkt worden dat veel commando's programma's zijn, het kan zijn dat je die apart moet installeren.

Je kan denk ik veel leren als je ubuntu op je desktop installeert, de nieuwste variant is enorm gebruiksvriendelijk en zo opgezet. Je kan dan in de GUI doen wat je onder windwos ook wilde doen en toch ook onder de motorkap sleutelen door een console venster te openen.

succes