PDA

Bekijk Volledige Versie : data overzetten



wijkkie
30/10/09, 12:47
Ik heb op dit moment een fedora 7 webserver met Cubepanel als adminpanel. Deze server draait thuis.

Nu heb ik een nieuwe server aangeschaft welke ik wil gaan co-locaten. Bij deze co-locate kan ik een licentie voor DirectAdmin erbij kopen.

Deze nieuwe server wil ik gewoon thuis configgen en de bestanden overzetten en dan bij de co-locate in het rack zetten als hij helemaal klaar is.
Nu wil ik de data zo makkelijk mogelijk overzetten van de oude naar de nieuwe. Ik wil graag weten of ik dat via t netwerk met een command kan doen. Ik moet dan als hij bij de co-locate hangt ook het ipadres wijzigen. Moeten hiervoor dan nog bepaalde instellingen gewijzigd worden?

Bedankt bij voorbaat.

daveww
30/10/09, 13:36
Als je overstapt van Cubepanel naar DA (goede beslissing vind ik persoonlijk) moet je wel handmatig de site(s) en database(s) overzetten naar DA.

Er bestaat volgens mij namelijk geen 'converter' van cubepanel naar DA backup programma.

fmanders
30/10/09, 14:16
Je moet goed opletten bij je DA licentie, deze is vaak gelimiteerd tot bijv alleen bruikbaar binnen het datacenter/ip-range van de co-locator. Dit is voornamelijk of je de DA licentie bij de co-locator haalt of bij DA zelf (bij DA zelf is vaak duurder).
Hiermee kun je dus DA niet thuis installeren.

wijkkie
30/10/09, 18:01
Ja okee. Ik koop de DA licentie via de co-locator, dat scheelt een boel centjes. Ik weet dat ik hem dan niet thuis kan installeren.

Maar al kon dat wel. Hoe kan ik dan makkelijk via het netwerk de data overzetten? Dat is mijn grootste vraag!

daveww
30/10/09, 18:07
Er zijn diverse methodes, je zou tar.gz's kunnen maken en deze d.m.v. ncftp naar je server kunnen uploaden.

Echter omdat je van CP switched zullen ook de locaties anders zijn. Je moet dan dus eerst DA accounts aanmaken met de domeinnamen en dan per domein alles in de juiste map plaatsen.

Je kunt ook je server installeren, ff de HDD van de oude server eraan koppelen en dan mounten. Je kunt dan gewoon ff alles overzetten en daarna schijf unmouten en weer loskoppelen...

Randy
30/10/09, 18:24
Ja okee. Ik koop de DA licentie via de co-locator, dat scheelt een boel centjes. Ik weet dat ik hem dan niet thuis kan installeren

Reselling is niet toegestaan. Enkiel bij een dedicated of virtuele server mag de provider een zogenoemde 'internal' licentie leveren. Je dient hem dus voor $299 (~200 euro) zelf aan te schaffen bij DirectAdmin. Dit zou ik overigens altijd doen, opdat je niet afhankelijk bent van derden.

De migratie moet inderdaad handmatig. Het enige dat lastig kan zijn is de e-mail, maar via IMAP2IMAP is deze ook goed om te zetten. Om hoeveen domeinen / accounts gaat het? Bij een 100-tal kun je dit zeer voordelig laten doen vanuit India voor $3.- per account/domein.

Verder heb je straks - net als nu - 1 server. Kijk dus waar je je secondary nameserver neerzet. Je domeinregistrar kan jehierbij mogelijk helpen.

wijkkie
30/10/09, 18:25
met ncftp kan je gewoon over t netwerk kopieeren? kan ik dan niet gewoon kopieeren zonder eerst te tarren?

daveww
30/10/09, 18:28
met ncftp kan je gewoon over t netwerk kopieeren? kan ik dan niet gewoon kopieeren zonder eerst te tarren?ncftp is een FTP client waarmee je bijv inlogd heb je nieuwe systeem en vervolgens zegt 'put *.tar.gz'.

Ik zelf pak liever de bestanden in en dan te verzenden, dan dat ik file-voor-file ga 'putten'.

Op internet zal hier vast en zeker meer over te vinden zijn. Dit is tevens niet 'netwerk' gericht, het is gewoon een FTP-client die via internet werkt en intern.

wijkkie
30/10/09, 18:31
@Randy

okee dat wist ik niet. Dus wat ze doen (Transip) mag dus eigenlijk niet?
Goed om te weten. Mijn domeinnamen heb ik bij een andere partijd gehost en via dns naar mijn server gerouteerd.

Moet ik dan nog een tweede nameserver gebruiken?

Randy
30/10/09, 18:54
@Randy

okee dat wist ik niet. Dus wat ze doen (Transip) mag dus eigenlijk niet?
Goed om te weten. Mijn domeinnamen heb ik bij een andere partijd gehost en via dns naar mijn server gerouteerd.

Moet ik dan nog een tweede nameserver gebruiken?

Geen idee. Ik ken de individuele afspraken tussen DA en de partijen niet. Zo heb ik een amendement op de EULA gekregen om DA te 'resellen' voor de periode dat servers bijvoorbeeld onder mijn beheer staan (hetgeen meteen een order van 120 licenties betekende).

TransIP is een goede keuze als datacentrum. Ikzelf heb er ook hardware staan en de uptime die ze bieden is erg goed. Ikzelf heb 1 minuut en 13 seconden downtime gehad in 1,5 jaar. Ook nog aangekondigd. Let wel erg goed op je server en het stroomverbruik. De genoemde prijs gaat uit van 0,4 Ampere. Extra stroom kost 5,90 per 0,1 Ampere.