PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijfsvoering van een Hostingbedrijf



Derek-Jan
30/10/09, 00:46
Ik heb het I3D topic gelezen en val bijna van verbazing van mijn stoel als ondernemer. (Let wel, ik ben geen klant noch gedupeerde van de betreffende partijen)

Wat ook de reden geweest is van deze actie, dit valt niet goed te praten. Verder is het voor mij onbegrijpelijk dat er dan nog posters zijn die begrip vragen voor de situatie.

Ik wil niet speculeren over het het hoe en waarom maar als je als dienstverlener niet begrijpt dat een downtime van meer dan 24 uur totaal niet kan dan ben je het predicaat 'dienstverlener' niet waard.

Je zal maar net als website eigenaar een leuke reclamecampagne hebben lopen waar je duizenden euro's in hebt geinvesteerd en je website komt even 36 uur plat te liggen. Dat is dan toch niet meer uit te leggen?

En wat te bedenken van imago schade omdat een website niet te bereiken is? Als ik op een link klik en er komt een wit of zwart scherm ga ik echt niet na een paar uur nog eens kijken of er per ongeluk wel wat te zien is.

Zo zijn er nog wel situaties te bedenken waarbij downtime gewoon geld kost.

Onbegrijpelijk dat 'ondernemers' die dit soort acties bedenken de regie in handen hebben van een datacenter.

[x] ongeschikt (en dan druk ik me nog voorzichtig uit)

DeziWeb
30/10/09, 02:24
Mee eens. Ik ga er ook vanuit dat men ingecalculeerd heeft dat x % van alle klanten door deze actie hun contract niet meer verlengt voor men de beslissing nam om te verhuizen.

Het genoemde aantal servers verhuis je niet in 1 nacht, zelfs niet in 48 uur met x man personeel en een *professioneel* verhuis bedrijf...zo blijkt.

Wat de reden ook is geweest van deze actie, ik zou het zo niet gedaan hebben. Meer informatie naar je klanten toe om te beginnen, en dan de servers in delen verhuizen.

Deze actie gaat heel veel mensen veel geld kosten, iets wat zeker voorkomen had kunnen worden, ongeacht een verschil van mening met je leverancier.

Pur
30/10/09, 09:34
Wat de reden ook is geweest van deze actie, ik zou het zo niet gedaan hebben. Meer informatie naar je klanten toe om te beginnen, en dan de servers in delen verhuizen.

Je kan pas oordelen wat jij zou hebben gedaan als je in de schoenen van i3d had gestaan. Nu is het gewoon roepen vanaf de zijlijn zonder dat je alle feiten kent.

Zo'n rigide maatregel neem je niet omdat je toevallig zin heb om even te verhuizen lijkt mij.

DeziWeb
30/10/09, 09:40
Daarom vertel ik ook bij:


Ik ga er ook vanuit dat men ingecalculeerd heeft dat x % van alle klanten door deze actie hun contract niet meer verlengt voor men de beslissing nam om te verhuizen.

Omdat dit niet een normale gang van zaken is.

Swiftway-UK
30/10/09, 09:43
Om eerlijk te zijn kan ik me slechts een goede reden bedenken om deze actie zo snel uit te voeren: Als I3D gegronde redenen had om aan te nemen dat DataBarn/Wedare de dienstverlening aan I3D in de zeer nabije toekomst zou staken. (binnen of buiten hun controle).

Serveo
30/10/09, 09:55
Ik ben het helemaal met je eens Derek. Als je een verhuizing doet, dan laat je dit TIJDIG aan je klanten weten.

frankske
30/10/09, 10:33
TBH, denk ik niet dat (kleine) individuele klantjes heel belangrijk zijn voor I3D. Ik denk dat ze pak meer centjes verdienen met de game-servers, Die zijn als hyves, netlog of facebook: het kan de gebruikers weinig schelen als ze eens verhuizen van datacenter.

Jorem
30/10/09, 10:34
@Derek-Jan: Bedankt voor het zo goed onder woorden brengen wat ik ook al dagen in mijn hoofd heb :).

Naar mijn mening is er geen enkele reden om zo'n verhuizing te doen. Ook al zou de boel gegijzeld worden of wat dan ook dan kan je aantonen dat We Dare hiervoor verantwoordelijk is en er stappen tegen ondernemen. Ik denk dat je klanten een downtime dan ook beter zouden begrijpen als in dit geval.
Nu maken ze zelf de keuze om iedereen offline te gooien zonder enige informatie vooraf. En is de enige die je het kwalijk kan nemen i3D zelf.
Was dit niet gewoon een poging om hun eigen hardware zo snel mogelijk over te krijgen ten koste van de andere klanten?

Je punt over lopende reclame campagnes e.d. vind ik zeker belangrijk. Ik ben zelf een kleine hoster en bied alleen hosting aan klanten aan waar ik design werk voor doe. Maar dit zijn dan 75% reclame campagnes, actie-mailingen, downloads e.d.. Ik Ben dan ook blij dat ik niet bij i3D stond, want ik was mijn grootste klanten zeker kwijtgeraakt. Iets waar je jaren mee bezig bent kan dan in 2 dagen downtime weg zijn.
Een redundante opstelling met meerdere servers zoals ik nu heb om de downtime bij problemen te minimaliseren heeft dan ook geen enkele nut namelijk.

Klanten die begrip voor de situatie op kunnen brengen en nog bemoedigende woorden spreken in het i3D topic daar vraag ik me dan ook eigenlijk bij af hoe serieus ze de server gebruiken. Als het een backup server is zou ik er ook minder wakker van liggen. Is het een productie server en draai je er websites voor je klanten op dan reageer je toch heel anders lijkt me.

xserve
30/10/09, 10:40
Ik vind het op zich behoorlijk sterk wat I3D doet. Als je leverancier je probeert uit te knijpen omdat die denkt dat je toch niet weg kan omdat je te groot bent, dan laat je toch gewoon zien dat je echt wel weg kan?

In sommige situaties kun je niet anders. En wat ik er zo van zie loopt I3D niet weg voor hun verantwoordelijkheid en willen ze het goed oplossen voor iedereen. Het is nou eenmaal wat anders als je 3000 servers hebt dan wanneer je een reselleraccountje beheerd. Soms moet je als ondernemer even je verlies nemen en een gedeelte van je klanten verliezen om juist daarna verder te kunnen gaan met je onderneming.

Heel vervelend dat de netwerkproblemen erbij komen. Als dat smooth was verlopen was de downtime veel minder geweest. IP's switchen van AS naar AS is niet altijd even makkelijk. I3D had uiteraard ook gehoopt op minder problemen.

Tot slot vind ik het onbegrijpelijk dat zo veel mensen roepen over sites met 100k omzet per dag die onmogelijk down kunnen zijn. In dat soort gevallen heb je gewoon een uitvalslocatie en ben je binnen 2 uur weer online, ongeacht wat er met de hostinglocatie gebeurd. Als je dat niet hebt of niet wil betalen dan kan het gebeuren dat je omzet misloopt doordat je hostingpartij een probleem heeft. Dan moet je gewoon niet zeuren. En of dat nu een echte brand is of een geschil tussen leveranciers, downtime = downtime en omzet missen = omzet missen.

Ik heb niets met I3D of WeDare te maken, maar kon het echt even niet laten om te reageren. Mensen die I3D zo afvallen om hun 'bedrijfsvoering' weten gewoon niet wat echt ondernemen is!

Serveo
30/10/09, 10:53
Ik vind het op zich behoorlijk sterk wat I3D doet. Als je leverancier je probeert uit te knijpen omdat die denkt dat je toch niet weg kan omdat je te groot bent, dan laat je toch gewoon zien dat je echt wel weg kan?

In sommige situaties kun je niet anders. En wat ik er zo van zie loopt I3D niet weg voor hun verantwoordelijkheid en willen ze het goed oplossen voor iedereen. Het is nou eenmaal wat anders als je 3000 servers hebt dan wanneer je een reselleraccountje beheerd. Soms moet je als ondernemer even je verlies nemen en een gedeelte van je klanten verliezen om juist daarna verder te kunnen gaan met je onderneming.

Heel vervelend dat de netwerkproblemen erbij komen. Als dat smooth was verlopen was de downtime veel minder geweest. IP's switchen van AS naar AS is niet altijd even makkelijk. I3D had uiteraard ook gehoopt op minder problemen.

Tot slot vind ik het onbegrijpelijk dat zo veel mensen roepen over sites met 100k omzet per dag die onmogelijk down kunnen zijn. In dat soort gevallen heb je gewoon een uitvalslocatie en ben je binnen 2 uur weer online, ongeacht wat er met de hostinglocatie gebeurd. Als je dat niet hebt of niet wil betalen dan kan het gebeuren dat je omzet misloopt doordat je hostingpartij een probleem heeft. Dan moet je gewoon niet zeuren. En of dat nu een echte brand is of een geschil tussen leveranciers, downtime = downtime en omzet missen = omzet missen.

Ik heb niets met I3D of WeDare te maken, maar kon het echt even niet laten om te reageren. Mensen die I3D zo afvallen om hun 'bedrijfsvoering' weten gewoon niet wat echt ondernemen is!

Wow... Dus als je pas echt kan ondernemen mag je je toko 48 uur down laten zijn? Ik weet niet precies wat er tussen we dare en i3d aan de gang was (je hebt het over uitknijpen). Dan kun je alsnog een verhuizing op een nette manier doen. Wat I3D heeft gedaan noem ik niet ondernemen, maar onkunde.

baahmi
30/10/09, 11:00
Kan me wel aansluiten bij wat Xserve zegt.

Iedereen weet natuurlijk diep van binnen hoe het gaat : een ambitieus plan opzetten voor zo'n move in de nacht (=minste hinder), strakke planning. Er valt 1 schakel om, de volgende schakel valt om en voor je het weet ben je de controle kwijt over de situatie.

Ik geloof zeker dat I3d het "goed" bedoeld heeft. In de strekking van : stiekem (niet iedereen was op de hoogte) alles verhuizen en een paar uur later een mail de deur uit met de rede van de plotselinge verhuizing. Ik ga er dan ook vanuit dat er behoorlijk wat gevloekt is en afgevraagd "waar zijn we aan begonnen". De andere kant van de medaille zou zijn dat als ze het wel hadden gehaald iedereen wel zou reageren met "cool gedaan en bedankt" (ken niet het hele verhaal, dus dit is ook een gok)

Met zulke lange downtijden is het uiteraard niet cool meer, maar dat weten we denk ik met zijn alle al...

Dat overigens WeDare niets van een verhuizing zou weten, lijkt me overigens onwaarschijnlijk. Einde maand, contract niet getekend, klant is met eigen datacentrum bezig (wat ik heb op kunnen maken uit de posts van de 2 partijen), dan ben je redelijk naief als zo'n verhuizing als een verassing komt. Als je niet weet dat er 800 meter van je vandaan een datacentrum wordt gebouwd, moet je je serieus afvragen of je wel goed met je vak bezig bent !

Ik heb overigens ook niks met I3D of wedare te maken (ken ze eigenlijk alleen vanwege dit voorval)

Mvgr,
Martin

Ijsbox
30/10/09, 11:01
Het genoemde aantal servers verhuis je niet in 1 nacht, zelfs niet in 48 uur met x man personeel en een *professioneel* verhuis bedrijf...zo blijkt.

bij het faillisement van KPNQwest was door iig een van de providers die daar stond op vrij korte termijn een verhuizing geregeld en dat is toen met een downtime van zo'n 4uur heel snel geregeld (was wel binnen Amsterdam), kortom zonder meer informatie over waar wat verkeerd is gegaan kan je nu niet zeggen dat I3D het verkeerd heeft gedaan, misschien heeft hun verhuizer wel gegarandeerd dat alles binnen X uur weer aangesloten zou zijn.

Wat je wel kunt zeggen is dat de communicatie met klanten beter had gekund.

Swiftway-UK
30/10/09, 11:30
Heel vervelend dat de netwerkproblemen erbij komen. Als dat smooth was verlopen was de downtime veel minder geweest. IP's switchen van AS naar AS is niet altijd even makkelijk. I3D had uiteraard ook gehoopt op minder problemen.


Vervelend?
Ze hadden dit ook kunnen testen hoor. Vooraf alle vlans aanmaken, switches hangen, kabels hangen, routers instellen en in een 'sandbox' omgeving testen. Het kan.

Wedare natuurlijk direct sommeren om te stoppen met IPs announcen en/of direct more specific routeren. etc.



Dat overigens WeDare niets van een verhuizing zou weten, lijkt me overigens onwaarschijnlijk. Einde maand, contract niet getekend, klant is met eigen datacentrum bezig (wat ik heb op kunnen maken uit de posts van de 2 partijen), dan ben je redelijk naief als zo'n verhuizing als een verassing komt. Als je niet weet dat er 800 meter van je vandaan een datacentrum wordt gebouwd, moet je je serieus afvragen of je wel goed met je vak bezig bent !


Wedare wist volgens zijn posts niet dat I3D met een DC bezig was.

I3D werkt met modulaire units van 34 racks. Ze hebben twee van die modules gebouwd. Dat kun je ook op de foto's zien. Erg slim concept, maar je bent er geen 15 maanden mee bezig hoor.

Ik denk dat 12 maanden voorbereiding/planning was, 3 maanden vooraf bestellen van fibers en stroom, opbouwen modules. etc. 15 maanden ermee bezig zijn staat niet gelijk aan 15 maanden bouwen.

---

Alles terzijde, ik denk niet dat I3D verwacht had om zo lang offline te zijn. Ik denk dat ze inderdaad gerkeend hadden op 4 uurtjes.

Maar persoonlijk denk ik dat ze dit beter hadden kunnen organiseren, kleine dingen maar heel belangrijk:

1. Nagios - laat nagios al je hosts monitoren voor verhuizing, na opbouw weet je exact wat er nog down is.
2. Eerst website en mail systeem en primaire DNS paar dagen eerder verhuizen, eventueel naar tijdelijke locatie.
3. Mailling list laten draaien tijdens de verhuizing, zodat klanten op de hoogte worden gesteld. En ook op de hoogte kunnen worden gehouden van verloop van de verhuizing.

Kleine dingen, maar toch bepalend hoe zo een verhuizing gaat en ervaren wordt door klanten.

Jorem
30/10/09, 11:34
Ik vind het op zich behoorlijk sterk wat I3D doet. Als je leverancier je probeert uit te knijpen omdat die denkt dat je toch niet weg kan omdat je te groot bent, dan laat je toch gewoon zien dat je echt wel weg kan?


Leuk om te laten zien dat je weg kunt, maar je maakt de bedrijfjes van je eigen klanten dus bewust kapot.
Als server beheerder begrijp je nog wat er aan de hand is en waarom het even duurt voordat de server weer up is. Maar zie dit maar is aan een klant te verkopen. Die heeft daar echt geen begrip voor hoor. Die denken ook niet in datacenters e.d.. Die zien gewoon een site die offline en is en dat er geen mail doorkomt en die kunnen 2 dagen niet werken en dus geen geld verdienen.

Ik neem aan dat iedere hoster wel in zijn voorwaarden een regeltje over overmacht heeft staan. Maar valt dit onder overmacht van i3D?
Er is tenslotte niks kapot gegaan, ze hebben bewust de stekkers eruit getrokken.

Pur
30/10/09, 11:36
bij het faillisement van KPNQwest was door iig een van de providers die daar stond op vrij korte termijn een verhuizing geregeld en dat is toen met een downtime van zo'n 4uur heel snel geregeld (was wel binnen Amsterdam), kortom zonder meer informatie over waar wat verkeerd is gegaan kan je nu niet zeggen dat I3D het verkeerd heeft gedaan, misschien heeft hun verhuizer wel gegarandeerd dat alles binnen X uur weer aangesloten zou zijn.

Wat je wel kunt zeggen is dat de communicatie met klanten beter had gekund.

De verhuizing van de ISD Holland klanten naar Realhosting (geloof ik) ging ook verre van soepel. Ook daar was het niet binnen een dag geregeld. Iets andere oorzaak natuurlijk, maar wellicht ook een andere orde van grote.

Van de buitenkant lijkt het erg onprofessioneel wat ze hebben gedaan door de lange downtime van klanten. Maar ik ga er toch vanuit dat i3d niet zo onprofessioneel is dat ze "maar wat aanrommelen" en dat er dus redenen zijn om het op deze manier te doen. Maar daar moeten we toch echt de ins en outs weten van i3d versus we-dare. En dat zal ongetwijfeld niet bekend worden :-)

De 1e grote verhuizing waar ik bij betrokken was liep ook niet geweldig. Was wel gefaseerd maar net iets te weinig tijd voor alle tegenslagen. Dus dat was soms nog wat downtime in de ochtend.

De volgende grote verhuizing hebben we anders ingestoken. Daar hebben we gekozen voor minder machines per nacht verhuizen en dan liever dat je om 4-5 uur klaar bent omdat het allemaal mee zit dan dat het tegen zit en je pas om 10uur de machines up & running hebt.

Maar ja, om echt te kunnen beoordelen of het verstandig is wat i3d heeft gedaan moet je dus in de schoenen van i3d staan mijn inziens....

xserve
30/10/09, 11:37
Wow... Dus als je pas echt kan ondernemen mag je je toko 48 uur down laten zijn? Ik weet niet precies wat er tussen we dare en i3d aan de gang was (je hebt het over uitknijpen). Dan kun je alsnog een verhuizing op een nette manier doen. Wat I3D heeft gedaan noem ik niet ondernemen, maar onkunde.
Dat zeg ik niet. De 48 uur downtime heeft niemand bij I3D gewenst en niemand zal daar tevreden mee zijn. Als ze dit van te voren hadden geweten hadden ze het anders aangepakt. Zo veel servers verhuizen is volgens mij wel mogelijk, als alles in één keer goed gaat kun je best alles afbreken en vervolgens precies zo weer terug plaatsen.

Mij gaat het om de beslissing om te zeggen we verhuizen de boel en dat ze aangeven dat ze zo hun redenen hebben om dat niet ver van te voren aan te kondigen. Als zij denken dat het op een andere manier onmogelijk was geweest, dan zullen ze daar wel hun redenen voor hebben. Er zit wel het ondernemerschap in dat je zegt: zo als het nu gaat kan het niet meer, we moeten nu iets doen waar we niet iedereen blij mee maken, maar dan hebben we het vanaf nu voor de toekomst in ieder geval voor elkaar.

Niemand geniet er van om downtime te hebben. Het gaat om de beslissingen die ze genomen hebben in hun situatie. Er zijn jammer genoeg te veel ondernemers die dan toch maar door blijven tekenen bij hun leverancier ondanks dat ze liever niet zouden blijven.

Jorem
30/10/09, 11:42
Dat overigens WeDare niets van een verhuizing zou weten, lijkt me overigens onwaarschijnlijk. Einde maand, contract niet getekend, klant is met eigen datacentrum bezig (wat ik heb op kunnen maken uit de posts van de 2 partijen), dan ben je redelijk naief als zo'n verhuizing als een verassing komt. Als je niet weet dat er 800 meter van je vandaan een datacentrum wordt gebouwd, moet je je serieus afvragen of je wel goed met je vak bezig bent !


Ik begrijp hieruit dat het dus nog even snel voor het einde van de maand verhuist moest worden. Als je dan toch een spoed verhuizing uit gaat voeren doe het dan van vrijdag op zaterdag zodat je de zondag als uitloop hebt en iedereen maandag weer gewoon aan het werk kan.

Hadden ze dus beter een maandje extra kunnen betalen, al word je "uitgeknepen" en betaal je iets meer. Tegenover de klanten wel vriendelijker en staat wat professioneler.

xserve
30/10/09, 11:42
De reacties van Swiftway en daarna waren van na het beginnen met typen van mij bericht, maar:

Jullie hebben natuurlijk gelijk in wat je zegt dat de downtime veel minder had kunnen zijn als er zaken en wellicht ook voorbereiding beter was gegaan. 48 uur downtime is te lang en zou niet mogen gebeuren. Het is toch gebeurd (wat I3D ook niet had voorzien lijkt me) en dan moet je daar als afnemer naar handelen. Daarbij gaat het mij om dat mensen zeggen dat ze niet zonder internet kunnen, dat ze moeten zorgen dat ze hun eigen spullen redundant hebben... Dat hebben we volgens mij sowieso de laatste jaren wel gezien met alle stroom- en aircostoringen.

Nogmaals, I3D zal nooit klanten en klanten van klanten doelbewust benadelen.

baahmi
30/10/09, 11:49
Ik begrijp hieruit dat het dus nog even snel voor het einde van de maand verhuist moest worden.

Dat is een aanname die ik heb gedaan op basis van i3d en wedare berichten in de diverse forums.

Mvgr,
Martin

Jorem
30/10/09, 11:55
Nogmaals, I3D zal nooit klanten en klanten van klanten doelbewust benadelen.

Als je zonder vooraf je klanten in te lichten alles gaat verhuizen dan is dat toch aardig bewust benadelen van je klanten. Je klanten hebben geen mogelijkheid gehad om hun klanten in te lichten en kunnen ze dus in veel gevallen ook niet meer mailen. Je hangt dus de hele dag met bellende klanten aan de telefoon en je werk planning loopt 2 dagen achter en je verliest klanten.

Ik begrijp je opmerkingen dan ook echt niet. Tenzij je aandelen in i3D hebt natuurlijk ;).

Serve-xs
30/10/09, 13:28
Ik heb dus absoluut respect voor I3D. Het is jammer dat de klanten zo lang offline zijn geweest. Maar dat 'jou' hardware gegijzeld zou kunnen worden door We-Dare is helemaal vervelend.

Ik heb het zelf een keer mee gemaakt. Ik had gewoon alle facturen betaald en had toestemming om te vertrekken. Bij aankomst aan de deur vertelde de bewaker mij gewoon dat ik niet binnen mocht voordat ik een xxx bedrag betaalde..

Sta je dan..

Daarbij had I3D zeker weten gehoopt op minder downtime. Zulke dingen kunnen gewoon mislopen. Er gebeuren altijd wel dingen die je niet verwacht.

Jorem
30/10/09, 13:42
Er gebeuren altijd wel dingen die je niet verwacht.

Moet je daarom niet juist je klanten van tevoren inlichten dan?

Triloxigen
30/10/09, 14:16
Maar wat is nu precies de discussie van dit topic, ik zie enkel een post om een mening te geven maar dat kon ook in het andere I3D topic lijkt mij?

Stewie
30/10/09, 14:18
Ik vind het op zich behoorlijk sterk wat I3D doet. Als je leverancier je probeert uit te knijpen omdat die denkt dat je toch niet weg kan omdat je te groot bent, dan laat je toch gewoon zien dat je echt wel weg kan?

In sommige situaties kun je niet anders. En wat ik er zo van zie loopt I3D niet weg voor hun verantwoordelijkheid en willen ze het goed oplossen voor iedereen. Het is nou eenmaal wat anders als je 3000 servers hebt dan wanneer je een reselleraccountje beheerd. Soms moet je als ondernemer even je verlies nemen en een gedeelte van je klanten verliezen om juist daarna verder te kunnen gaan met je onderneming.

Heel vervelend dat de netwerkproblemen erbij komen. Als dat smooth was verlopen was de downtime veel minder geweest. IP's switchen van AS naar AS is niet altijd even makkelijk. I3D had uiteraard ook gehoopt op minder problemen.

Tot slot vind ik het onbegrijpelijk dat zo veel mensen roepen over sites met 100k omzet per dag die onmogelijk down kunnen zijn. In dat soort gevallen heb je gewoon een uitvalslocatie en ben je binnen 2 uur weer online, ongeacht wat er met de hostinglocatie gebeurd. Als je dat niet hebt of niet wil betalen dan kan het gebeuren dat je omzet misloopt doordat je hostingpartij een probleem heeft. Dan moet je gewoon niet zeuren. En of dat nu een echte brand is of een geschil tussen leveranciers, downtime = downtime en omzet missen = omzet missen.

Ik heb niets met I3D of WeDare te maken, maar kon het echt even niet laten om te reageren. Mensen die I3D zo afvallen om hun 'bedrijfsvoering' weten gewoon niet wat echt ondernemen is!Dankjewel voor deze post.

Ontopic: ik lees her en der iets over 48 uur downtime; deze was er niet. De eerste klanten waren na twee uur downtime weer online (fysieke verhuizing Amsterdam naar pre-cabled racks in Rotterdam).
Alle klanten met een netwerk SLA hoger dan "best effort" waren eerder online (hardware issues daargelaten). Wij hebben ook klanten die 99,99% uptime SLA hebben, en dat halen wij makkelijk. Dit kost wat meer, maar daarvoor hebben wij eigen racks in London, Parijs en Frankfurt. Ik denk dat het grootste deel van onze dedicated servers al weer snel online was - de echte vertraging zat in de netwerk issues bij de colocatie klanten, de vertraging in de fysieke verhuizing zelf en de individuele issues bij de laatste dedicated servers zonder SLA. En let op: een colocatie SLA met een netwerk uptime staat los van de dedicated servers die wij aanbieden. Ik zie meerdere reacties over uptime garanties en dergelijke, maar uiteindelijk krijgt een klant met een 99,99% uptime SLA over 5 lokaties voorrang op een klant zonder SLA. Wij zijn ons ervan bewust dat elke minuut telt, downtime is voor niemand leuk, maar de volgorde en prioriteiten moge duidelijk zijn.

Wij hebben een risico inschatting gemaakt en hebben de optie gekozen waarbij wij de meeste garanties (naar ons eigen inzicht) aan klanten konden geven. De situatie was delicaat en de behoefte om deze op een publiek forum uit te leggen bestaat niet, maar uit de vele gesprekken die de afgelopen dagen gevoerd zijn weten wij wel dat er veel begrip voor de situatie is, vooral van colocatie klanten, en daarvoor zijn wij zeer dankbaar.

Wij hebben heel sterk het gevoel dat wij onze verantwoordelijkheid (hebben) moeten nemen. Een situatie waarbij de uitkomst (duur, planning, downtime, lokatie) niet vast staat wilden wij kosten wat kost voorkomen.

De communicatie had hier beter moeten zijn - daarvoor onze excuses.

DeziWeb
30/10/09, 14:22
Maar wat is nu precies de discussie van dit topic, ik zie enkel een post om een mening te geven maar dat kon ook in het andere I3D topic lijkt mij?

Nee dat mocht niet

martysmarty
30/10/09, 14:43
Ik zie meerdere reacties over uptime garanties en dergelijke, maar uiteindelijk krijgt een klant met een 99,99% uptime SLA over 5 lokaties voorrang op een klant zonder SLA.



En daar heb je helemaal gelijk in. Echter zijn er vaak klanten die denken: Nee, ik wil niet extra betalen voor die SLA, er zal toch nooit wat gebeuren.
En nu er dus wel wat aan de hand is, zijn ze boos op jullie, terwijl ze dat beter op zichzelf kunnen richten.

Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Niks gaat perfect in deze wereld

Derek-Jan
30/10/09, 15:04
Maar wat is nu precies de discussie van dit topic, ik zie enkel een post om een mening te geven maar dat kon ook in het andere I3D topic lijkt mij?

Dat mocht inderdaad niet in het andere topic. Hier gaat het over de bedrijfsvoering van een hostingbedrijf en daar is het duidelijk goed fout gegaan.

Het is ook totaal irrelevant wat de reden is geweest voor deze actie, uiteindelijk is en blijft I3D verantwoordelijk.

Het verhaal van de sla's gaat ook niet op als je doelbewust de stekker eruit trekt en de boel vervolgens fout loopt.

Als je dit soort acties uitvoert maak je een planning met daarin een aantal mogelijke scenarios, ook een plan Z. Je kunt vandaag de dag alles huren en inhuren. Dan denk ik bv alleen nog maar aan een fatsoenlijk callcenter om de eerste vragen op te vangen.

Dat zelfs je eigen website offline gaat hier vind ik ook erg knullig.

Al met al blijf ik bij mijn standpunt : x=ongeschikt.

Serve-xs
30/10/09, 15:20
Moet je daarom niet juist je klanten van tevoren inlichten dan?

En wat als we-dare er dan iets van mee krijgt en alsnog de hardware gijzelt?

Derek-Jan
30/10/09, 15:29
En wat als we-dare er dan iets van mee krijgt en alsnog de hardware gijzelt?

Onwetend vraag ik dan : wat merk ik als klant (lees:webmaster) hiervan als het datacenter de hardware van de coloboer gijzelt?

Triloxigen
30/10/09, 15:48
Dat mocht inderdaad niet in het andere topic. Hier gaat het over de bedrijfsvoering van een hostingbedrijf en daar is het duidelijk goed fout gegaan.

Het is ook totaal irrelevant wat de reden is geweest voor deze actie, uiteindelijk is en blijft I3D verantwoordelijk.

Het verhaal van de sla's gaat ook niet op als je doelbewust de stekker eruit trekt en de boel vervolgens fout loopt.

Als je dit soort acties uitvoert maak je een planning met daarin een aantal mogelijke scenarios, ook een plan Z. Je kunt vandaag de dag alles huren en inhuren. Dan denk ik bv alleen nog maar aan een fatsoenlijk callcenter om de eerste vragen op te vangen.

Dat zelfs je eigen website offline gaat hier vind ik ook erg knullig.

Al met al blijf ik bij mijn standpunt : x=ongeschikt.

Maar wat is nu het nut van dit topic?

WebMeso
30/10/09, 16:02
En wat als we-dare er dan iets van mee krijgt en alsnog de hardware gijzelt?

Het is sowieso frapant om zo snel te verhuizen zonder dit van te voren te melden als er al een voorbereidingsperiode van meer dan een jaar is. Ik snap totaal niet waarom het zo'n groot probleem zou zijn als We Dare wel een paar servers een paar dagen of weken had "gegijzeld". Dan had je alleen meer tijd gehad voor het verhuizen en dit ook in stapjes kunnen doen. Ook als er niet "gegijzeld" zou zijn snap ik niet waarom de servers/racks niet in stappen zijn overgezet. Zo heb je dan ook niet het probleem dat iedereen meteen offline is, dat je alles in 1x over moet zetten en dat alles in 1x aangesloten zou moeten worden op de nieuwe locatie.

Daarnaast loop je nu een vertraging op, omdat We Dare denkt wat gebeurd hier nou. Als dit van te voren was gecommuniceerd was dat probleem van het blokkeren van de verhuiswagens er ook niet geweest.

Derek-Jan
30/10/09, 16:33
Maar wat is nu het nut van dit topic?

Ik verbaas mij als ondernemer over het feit dat dit zo uit de hand loopt. Op dat nivo mag dat niet gebeuren. Er word hier regelmatig met de term 'zolderkamerhoster' gegooid. Nu gaat het eens echt heel goed fout met een blijkbaar grote jongen en dan mag daar niet over gesproken worden?

Denk dat deze firma in omzet blijkbaar hard gegroeid is maar de mentaliteit is een beetje blijven hangen op het nivo 'zolderkamerhoster'.

Slecht voorbereid
Slecht uitgevoerd
En ik vrees voor de afwikkeling.

Een beetje ondernemer had het zover niet laten komen. Wat gaat er straks gebeuren als het contract met de electriciteitsleverancier afloopt? Gaat men dan ook overschakelen op noodaggregraten omdat de nieuwe electroboer z'n kabel blijkbaar niet tot de deur komt. En dan alles onder het mom van 'de klanten worden er uiteindelijk alleen maar beter van'.

Technische storingen zijn calculeerbaar, als het allemaal echt dringend is stem je daar je hardware op af. Maar iemand die de stekker er uit trekt en hem er vervolgens niet goed insteekt daar is toch geen rekening mee te houden?

En ik ga er helemaal vanuit dat dit nog een aardig financieel staartje kan krijgen. Want de genoemde SLA's zijn totaal nutteloos als de hoster zelf de stekker er uit haalt. Ben benieuwd wat de rechter hier van gaat zeggen.

Hoor trouwens graag een antwoord op de vraag wat het uitmaakt voor voor de klant als er hardware gegijzelt word. Blijft de server dan wel gewoon in de lucht?? Zoja dan zie ik dat gebruikte argument ook als flauwekul.

Als je 1 servertje verhuist dan kan ik me voorstellen dat je dat zo even doet, maar als je een half datacenter gaat verhuizen mag je er toch van uitgaan dat er ergens nagedacht is.

Stewie
30/10/09, 16:50
Derek-Jan, het is duidelijk dat je geen kennis hebt van de situatie, omvang, regelingen, voorbereidingen en uitvoering en puur afgaat op de enge spookverhalen. Jammer, al die aannames.

daveww
30/10/09, 17:04
nvm, kan weg..

Derek-Jan
30/10/09, 17:12
@stewie,

Ik heb inderdaad geen kennis van de situatie maar ik concludeer alleen als buitenstaander dat ik niet met jullie in zee zou gaan. En ik ben vast niet de enige.

Een plan B + een goede communicatie (hallo we leven in 2009!!!) had een hoop schade kunnen voorkomen.

Je (jullie) roept nu een bepaald beeld over je heen die niet past bij het nivo waar je je op richt.

WebMeso
30/10/09, 17:15
.......

* Ook werd het verhuistraject nog vetraagd door We-Dare.. dus dat het 'langer' onbereikbaar was dan gepland kwam niet (alleen) door I3D.. neem ik aan?

Zo raar is het niet dat We Dare het verhuistraject vertraagt en blokkert als er 's avonds opeens een heel datacentre wordt leeggetrokken door 10+ man met vrachtwagens. Dit mede omdat I3D We Dare niet op de hoogte heeft gesteld over de verhuis situatie.

DutchTSE
30/10/09, 17:16
Zo raar is het niet dat We Dare het verhuistraject vertraagd en blokkert als er 's avonds opeens een heel datacentre wordt leeggetrokken door 10+ man met vrachtwagens. Dit omdat I3D niet We Dare van de verhuis situatie op de hoogte heeft gesteld.

Het is voor daveww te hopen dat zijn buren de politie bellen als er plots 3 mannen zijn huis aan het leeghalen zijn ;) Verhuizing of niet...

sander3
30/10/09, 17:19
Wat mij opvalt is dat iedereen zo makkelijk over het feit heen stapt dat I3D hun eigen contract geschonden heeft, waarin staat dat ze 2 maanden van tevoren een verhuizing moet melden.

Wat is dan het volgende dat ze gaan schenden?:huh:

daveww
30/10/09, 17:19
Het is voor daveww te hopen dat zijn buren de politie bellen als er plots 3 mannen zijn huis aan het leeghalen zijn ;) Verhuizing of niet...Ik heb net het storings-topic gelezen (36 pagina's inmiddels) en heb net het verhaal gelezen van WeDare zelf.

Nu begrijp ik hun standpunt volkomen, een logische zet dus van de collega die besloot het te blokkeren.

Ik trek daarom ook mijn vorige 'reactie' in!

MathijsK
30/10/09, 17:21
Het is een moeilijke kwestie, nu weggaan betekent voor velen weer een verhuizing en daardoor kans op downtime.

Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat iedereen nu direct afneemt zonder tussenpersonen. De kans dat dit nog eens zal gebeuren is dus nihil.

Nu hoop ik voor i3d wel dat ze niet het eerste half jaar allerlei routing issues en bokkende core routers gaan hebben door kinderziektes, iets wat bij een nieuw dc een verhoogde kans heeft.

Het zal liggen aan de tegemoetkoming neem ik aan en het klantenverlies dat optreed bij de klanten van i3d hierdoor. Nu weet ik uit ervaring dat wanneer je jarenlang een prima service levert aan je klanten en ze tevreden zijn, je wel een keer een megafuckup kunt krijgen die je door het merendeel vergeven wordt.
Maargoed, daardoor is het wel belangrijk dat het netwerk het goed doet vanaf nu, want de emmertjes van de vergevende klanten zijn wel tot het randje gevuld.

We Dare
30/10/09, 17:40
En wat als we-dare er dan iets van mee krijgt en alsnog de hardware gijzelt?

Misschien dat zowel Serve-xs als Xserve even mijn post in het andere topic willen lezen.
http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/154675-i3d-net-storing-32.html#post1096556

Dat Xserve er ook nog eens een beschuldiging van uitknijpen uitgooit is nog kwalijker.
Om precies te zijn verliep het contract met I3D op 1 oktober 2009, dit contract is door I3D netjes 3 maanden van te voren opgezegd.
Ik ga geen letterlijke weergave maken van de redenen die I3D in die opzegging mee gaf maar deze waren geheel andere dan men bij I3D nu met de buitenwereld communiceert.
Vanaf de dag dat het contract is opgezegd zijn wij in onderhandeling geweest met I3D om een vervolg contract samen te stellen daar I3D duidelijk had aangegeven te willen blijven binnen onze faciliteiten.
Mede daarom hebben wij ook geen actie ondernomen na het verstrijken van de datum waarop in feite de ruimte leeg opgeleverd zou moeten zijn.
Dus We Dare aanrekenen dat wij er sowieso wel iets van af zouden moeten weten is dan ook totaal ongefundeerd.

Ik blijf erbij dat het voor beide bedrijven beter is om er geen moddergevecht van te maken echter moet het niet zo zijn dat er onwaarheden direct of in-direct verspreid worden.

Ber|Art
30/10/09, 17:46
Als dit een wellus/nietus spelletjes wordt gaat deze ook dicht voor de WHT leden is het niet te bepalen wie er gelijk heeft en wie niet....

Swiftway-UK
30/10/09, 17:55
Nu hoop ik voor i3d wel dat ze niet het eerste half jaar allerlei routing issues en bokkende core routers gaan hebben door kinderziektes, iets wat bij een nieuw dc een verhoogde kans heeft.


Daar heb je een goed punt. De klanten staan nu in een nieuw, zover bekend ongetest datacentrum en in een nieuw netwerk.

MathijsK
30/10/09, 17:56
Mede daarom hebben wij ook geen actie ondernomen na het verstrijken van de datum waarop in feite de ruimte leeg opgeleverd zou moeten zijn.

En wanneer er verteld was dat ze niet ingingen op het nieuwe contractvoorstel maar gingen verhuizen? Wat voor stappen hadden jullie dan ondernomen?
Daar zijn ze schijnbaar bang genoeg voor geweest om deze stunt uit te halen.

Dat is ook precies de vraag waar iedereen antwoord op zou willen hebben.
Nu komt dat antwoord er nooit 100% natuurlijk, want nu reageren jullie terwijl ze al weg zijn. Dat de verstandhouding goed was is een ding, was deze ook goed gebleven na de mededeling dat ze weg zouden gaan?
Was de angst van i3d ook echt geheel ongegrond zoals we-dare zegt, of had we-dare ze wel degelijk een hak gezet? De mogelijkheid hadden ze dus wel, want de ruimte had feitelijk al leeg opgeleverd moeten zijn.

Dat dit altijd een welles/nietes spelletje zal blijven is voor de hand liggend.
Op dit moment proberen beide partijen de imagoschade zo beperkt mogelijk te houden en blijven het balletje dus op en neer gooien.
Ik zie niet in hoe dat anders zou kunnen.

santema
30/10/09, 17:57
Daar heb je een goed punt. De klanten staan nu in een nieuw, zover bekend ongetest datacentrum en in een nieuw netwerk.

Volgens mij is er al een maand of 5 getest hoor ;). Nieuw wil sowieso niet zeggen dat het slecht is.

Randy
30/10/09, 18:00
Daar heb je een goed punt. De klanten staan nu in een nieuw, zover bekend ongetest datacentrum en in een nieuw netwerk.

Het netwerk is dan ook reputatievrij, dat kan ook niet iedereen weer zeggen. Je moet alles wel een kans geven. Er is een goed routingplatform gekozen en er zijn goede netwerkbeheerders met jaren hands-on ervaring aangenomen. Dat zal dus wel goed komen. Een defecte switch kan iedereen gebeuren. Als netwerkman weet je dat dit niet altijd even makkelijk op te sporen is. Gister heb ik gezien dat er binnen enkele uren een complete core vervengen is. Gezien alle drukte waarin i3D verkeerde, is dit zeer goed opgepakt.

Groot voordeel was natuurlijk, dat alle IP's al omgenummerd waren naar eigen space enkele maanden terug. ALs je dat ook nog eens tijdens een verhuizing gedaan zou hebben, had ik wel ernstige twijfels gehad over voorbereidingen. Als kleine provider kom je hier mee weg, maar bij dergelijke volumes niet meer.

@Stewie, alle BF2 servers weer online? Ga ik mijn weekend eens beginnen door wat frustraties weg te schieten. :lovewht:

MathijsK
30/10/09, 18:05
@Randy: Ik zeg ook niet dat het slecht is, ik bekijk het geheel juist zo objectief mogelijk.

MikeN
30/10/09, 18:07
Gezien het contract op 1 oktober verlopen was en er feitelijk geen contract meer was klinkt eea al iets logischer. Dan heeft i3d namelijk veel minder om op te staan als We Dare zou besluiten het zaakje maar uit te zetten wanneer aangegeven wordt dat ze niet bij We Dare doorgaan. Als er een contract is kan er nog sprake zijn van wanprestatie, zonder contract kun je er misschien een onrechtmatige daad van klussen, maar denk dat het lastig wordt (zijn d'r nog juristen in de zaal?).

Om dat soort geintjes dan te voorkomen moet je verhuizen zonder dat je leverancier dat weet. Wel heeft i3d dat allemaal zelf veroorzaakt door het contract op te zeggen maar tegelijk geen contract of nieuwe locatie te hebben op de afloopdatum.

[edit]
Dit allemaal even los van de discussie _of_ We Dare het zaakje uit zou zetten. Zelf zeggen ze van niet, i3d dacht blijkbaar wat anders, en wat het echt geworden zou zijn komen we toch niet achter ;)

Swiftway-UK
30/10/09, 18:17
Er is een goed routingplatform gekozen

Welk routing platform is dat?

santema
30/10/09, 18:21
Sweex ;)


Foundry RX8 als ik t goed heb.

We Dare
30/10/09, 18:22
Ik vraag in mijn post op het andere forum niet voor niets om te proberen je te verdiepen in de situatie.
Welk voordeel (if any) zou We Dare hebben bij een hak zetten van I3D?
I3D was een klant ons maar opereert hoofdzakelijk op vlakken waar We Dare niet actief is dus klantjes pikken om wat voor reden dan ook zou niet mogelijk zijn.
De slechte publiciteit zou ook dan niet van de lucht geweest zijn.
En een klant die aangeeft te willen vertrekken tegenhouden, op welke grond, wat hebben wij er wederom aan?
Stroom uitzetten, alsjeblieft zeg, een betalende klant afsluiten?!
Zoals BerArt al aangaf stop nu eens met de speculatie en baseer je op de feiten zoals ze er liggen.

DutchTSE
30/10/09, 18:40
Gezien het contract op 1 oktober verlopen was en er feitelijk geen contract meer was klinkt eea al iets logischer. Dan heeft i3d namelijk veel minder om op te staan als We Dare zou besluiten het zaakje maar uit te zetten wanneer aangegeven wordt dat ze niet bij We Dare doorgaan. Als er een contract is kan er nog sprake zijn van wanprestatie, zonder contract kun je er misschien een onrechtmatige daad van klussen, maar denk dat het lastig wordt (zijn d'r nog juristen in de zaal?).

Om dat soort geintjes dan te voorkomen moet je verhuizen zonder dat je leverancier dat weet. Wel heeft i3d dat allemaal zelf veroorzaakt door het contract op te zeggen maar tegelijk geen contract of nieuwe locatie te hebben op de afloopdatum.

[edit]
Dit allemaal even los van de discussie _of_ We Dare het zaakje uit zou zetten. Zelf zeggen ze van niet, i3d dacht blijkbaar wat anders, en wat het echt geworden zou zijn komen we toch niet achter ;)
Wat is dit nou weer voor onzin.. i3d had gewoon moeten overleggen met We Dare en vragen of ze een maandje langer mochten blijven, geen enkele reden om dat niet te doen:
- i3d blijft een maand langer en is blij
- We Dare wordt 1 maand langer betaald voor ruimte die anders leeg had gestaan (als er al een nieuwe huurder was geweest dan hadden ze i3d er 1 oktober wel uit geschopt?).

Tevens zijn de meeste hier geen kleine kinderen en kan er ook als volwassenen gepraat worden (that is: tussen i3d en We Dare), als de relatie zo goed was als beide beweren dan was open kaart spelen met elkaar het beste geweest en door beide partijen op prijs gestelt. Immers is een klant die weg gaat niet meteen een vijand van je.

Edit: Meneer We Dare hierboven vat het mooi samen: "Stroom uitzetten, alsjeblieft zeg, een betalende klant afsluiten?!"

servernotalive
30/10/09, 18:42
<knip>
Contact your provider. Webhostingtalk.nl is no support desk for them!

MathijsK
30/10/09, 18:49
Zoals BerArt al aangaf stop nu eens met de speculatie en baseer je op de feiten zoals ze er liggen.

Dat is dus onmogelijk, want het is nu eenmaal gegaan zoals het gegaan is.
Het is niet meer mogelijk de andere opties te analyseren.
Nu klinkt het vanuit we-dare allemaal heel aannemelijk, maar de vraag blijft dus waarom i3d zo bang was. Daar hebben ze een reden voor gehad anders doe je zoiets niet.

Niet speculeren is dus ondoenlijk, iedereen die deze threads volgt speculeert, het kan niet anders.
Dat het voor jullie duidelijk is en jullie zelf niet hoeven te speculeren is logisch, maar de gemiddelde lezer hier heeft enkel beschikking over de info die we-dare en i3d loslaten. Als je dat onpartijdig analyseert, speculeer je automatisch.

Wat we-dare zegt is dan duidelijk, maar je blijft met de vraag zitten waardoor i3d zo bang was, deze emmer stront over zichzelf af te roepen. Dat i3d bang was voor iets dat kon gebeuren als ze dit op een meer gangbare manier hadden gedaan, is namelijk ook een feit.

®on
30/10/09, 18:53
Niet speculeren is dus ondoenlijk, iedereen die deze threads volgt speculeert, het kan niet anders.
Daarom kan je je ook afvragen wat het nut van een topic als deze is. Het is volkomen gissen naar wat er zich heeft afgespeeld tussen beide partijen. Alleen insiders zullen exact weten wat er speelt Naar buiten zal men een vrij algemeen verhaal bekend maken, met her en der wat zaken die niet matchen in beide verklaringen. Toch een klein beetje modder gooien :)

BsHosting
30/10/09, 18:56
Feit blijft dan nog wie geloof je.

1 partij die openheid van zaken geeft.
of de partij die zich in zwijgen verhult.

De waarheid zal in het midden liggen en de insiders zullen dat zelf openbaar moeten maken lijkt mij zo.

Door het binnenskamers te houden blijf je speculaties krijgen.

Ik zou in zo'n situatie dan toch erg duidelijk een persbericht doen uitgaan waarin e.e.a. toch uitgelegd word.
Je zelf verhullen in stilzwijgen maakt de situatie alleen maar erger.

Stewie
30/10/09, 19:00
Het persbericht waarom gevraagd wordt is al eerder op deze site geplaatst, op andere fora, op onze site. Ook de opvolging daarop is al bekend gemaakt. Volgens mij wordt er nergens gezwegen. Misschien dat de info moeilijk te vinden is in de overload aan posts.

MathijsK
30/10/09, 19:02
Tuurlijk, het valt me nog mee dat het moddergooien beperkt blijft tussen de twee, ook al heeft i3d daar ook weinig tijd voor nu natuurlijk.
Het nut van een topic als dit is er wel degelijk. Mensen praten nu eenmaal graag met elkaar tijdens het vormen van een mening.
Het voordeel wanneer dat op een forum als dit gebeurt, is dat het nog enigzins gestuurd kan worden voordat het zou ontsporen.

Vragen niet te speculeren is dus wat mij betreft teveel gevraagd, zorgen dat er geen tonnen modder heen en weer gaan, is dan weer wel op zijn plek.

Benson
30/10/09, 19:28
Can anyone explain me what i3d is doing right now? My server is still offline; 2,5 DAYS already (5 more hours to 3 full days offline). i3d says "all servers online" - I don't see that. I don't care, and I'm not realy interested to listen any "crap" they say anymore.

And finaly my first and only message here was removed and my account was banned with "spammer" info... What can I say...

Randy
30/10/09, 19:37
Can anyone explain me what i3d is doing right now? My server is still offline; 2,5 DAYS already (5 more hours to 3 full days offline). i3d says "all servers online" - I don't see that. I don't care, and I'm not realy interested to listen any "crap" they say anymore.

And finaly my first and only message here was removed and my account was banned with "spammer" info... What can I say...

Log in to your customer-account and check your server number and IP-adres. Without these credentials, I don't think anyone can help you.

Pantsy
30/10/09, 19:41
Can anyone explain me what i3d is doing right now? My server is still offline; 2,5 DAYS already (5 more hours to 3 full days offline). i3d says "all servers online" - I don't see that. I don't care, and I'm not realy interested to listen any "crap" they say anymore.

And finaly my first and only message here was removed and my account was banned with "spammer" info... What can I say...

Yes you were banned by me cause you acted like a spambot which posted, so if you posted like this before, there would have been no problem at all.

Benson
30/10/09, 20:00
Log in to your customer-account and check your server number and IP-adres. Without these credentials, I don't think anyone can help you.

Server 215
ticket num - T29478-13118

I realy want to know any reliable information about what's going on... It would be realy nice to see answer here.

BlueAngel
30/10/09, 20:13
Ontopic: ik lees her en der iets over 48 uur downtime; deze was er niet.
De communicatie had hier beter moeten zijn - daarvoor onze excuses.

Meen je dit nu serieus??
mijn server is 47 uur niet bereikbaar geweest...
toen hij eindelijk donderdag avond 0m 22,30 u bereikbaar was, kon ik idd zien dat de server 1 dag en 13 uur aanstond.
Wat dus betekend dat de verhuizing op zich...nog wel meeviel.. aangezien woensdag morgen 8.30u de stroom er weer op ging.
Ik snap werkelijk niet waarom het van woensdagmorgen 8,30u tot donderdagavond 22.30u moet duren voor dat een server op het netwerk ingeplugged word.
Dit valt jullie wel degelijk aan te rekenen.

Als woensdag morgen idd mijn server weer bereikbaar was geweest had je mij niet gehoort hier, ondanks de belofte van jullie dat er MAX 4 uur downtime zou zijn.
Ja ik ben 1 van die figuren die direct snachts aan de bel hing omdat ik zelf uit bed gebelt werd door klanten.
Je moet waar maken wat je beloofd, ik ben de afgelopen dagen in 10 telefoon gesprekken met je medewerkers gewoon keihard voorgelogen!
Elke keer werd er weer een bepaalde termijn beloofd waarin mijn server weer online zou zijn...wat gewoon niet gebeurde.
Ik ben natuurlijk ook maar een kleine huurder met 1 dedibox maar is dat dan een reden om je klanten zo aan het leintje te houden?
Die ene box is voor mij net zo belangerijk als voor jou je serverpark!
En nu ga jij als eigenaar hier keihard zeggen dat die downtime er niet was???
geen wonder dat je medewerkers in hun telefoon gesprekken tegen klanten zitten te lullen , want hun werkgever doet hetzelfde.
sorry stein maar dit verhaal van jou maakt het hele gebeuren aleen nog maar meer ongeloofwaardig.
Ik heb 47 uur lang mijn server niet kunnen bereiken en heb dit om het half uur geprobeert.
"communicatie" ? zie bovenstaand
gewoon een aanfluiting die communicatie, had idd VEEL beter gekunt.
Rest mij niks anders dan te zeggen dat ik hoop dat alle ellende nu voorbij is en dat er in de toekomst idd een 24 x7 service is en dat ik niet weer zoals eerder 2 x dit jaar 48 uur down ben door een hhd crash.(nee ik heb geen raid 1)
Jou reacties lezend zo her en der zou wat meer waardering voor de kleine afnemer ook op zijn plaats zijn, want die heb ik de afgelopen dagen met alle leugens nergens gemerkt.

Gerard

Swiftway-UK
30/10/09, 20:24
en er zijn goede netwerkbeheerders met jaren hands-on ervaring aangenomen.

Wie zijn die netwerkbeheerders?



Ik ben natuurlijk ook maar een kleine huurder met 1 dedibox maar is dat dan een reden om je klanten zo aan het leintje te houden?
Die ene box is voor mij net zo belangerijk als voor jou je serverpark!

Dat is de kern van het hele verhaal.

Ik denk echt, dat I3D het beste voorheeft gehad met haar klanten, maar dat het behoorlijk mis is gelopen. het is duidelijk dat er meer voorbereiding nodig was, dat de verhuizing een paniekactie is geweest, die weliswaar niet nodig was. Dat is geen speculatie meer, dat ligt als een 'bijna' feit open en bloot op tafel. Nederland is geen bananenrepubliek waar iedereen vanalles kan gijzelen. Met mijn mening maak ik me vast niet populair met de incrowd, maar de klant gaat voor. Dat is zowieso in deze hele verhuizing misgegaan. Ik begrijp best dat een aantal partijen hier dit goed willen praten, want de volgende barbecue doen ze wel weer mooi met Stewie.

No offense Stewie, maar iedereen moet aangekeken kunnen worden op zijn vergissingen.
Dat veel klanten snel online waren, mooi. Maar 20% van je klanten is nog steeds 540 servers die niet op tijd online waren.

Ik vraag me af of I3D zo een actie overwogen had, als zij niet de primaire gameserver provider in de Benelux zouden zijn. De 'core' groep van klanten heeft op dit moment niet veel opties om te verhuizen natuurlijk.

Ik wens I3D en haar team veel sterkte, maar ik spreek wel de hoop uit, dat er hierdoor wat meer concurrentie gaat komen in de GSP markt in de Benelux. Daardoor zou iedereen weer wat meer op zijn tenen gaan lopen.

EDIT: En je kan je op zijn minst openbaar verontschuldigen aan je klanten. Dat hebben ze toch wel verdiend. Loyale klanten zijn je business, vergeet dat niet!

MikeN
30/10/09, 20:37
Wie zijn die netwerkbeheerders?

Ben jij klant van ze? Volgens mij niet, wat boeit je dat dan ;-)

En We Dare / DutchTSE (tnx, posts voor onzin uitmaken, komen we ver mee (Y)): ik som slechts de feiten zo op als ze er liggen.
Feit is dat i3d stilletjes is vertrokken en dat zij aangeven dat ze anders de touwtjes niet meer in handen zouden hebben. Klanten spontaan afsluiten of servers gijzelen terwijl ze betalen zou ik ook wat vreemd vinden, maar blijkbaar is dat wel een scenario waar i3d vanuit ging. Zelfs als dat zo zou zijn, zou dat normaal gesproken nog geen reden zijn om al je spullen meteen te verhuizen, gezien levering en toegang tot je spullen gegarandeerd is via je contract met je hostingpartij. Dit was echter bij i3d al verlopen.

Natuurlijk zou het nog steeds raar zijn, heel veel slechte publiciteit opleveren etc. etc. als je klanten zomaar afsluit of servers gijzelt, maar dat is ook waarom nog niemand in dit topic (muv i3d zelf misschien) snapt waarom het allemaal zo gelopen is...

Trafego
30/10/09, 20:46
Er is in elk geval een reden waardoor i3d deze actie uitgevoerd heeft.
Alle ins en outs zullen we nooit weten wat er tussen wedare en i3d afgespeeld heeft.
We-Dare zal hier ook enkel reputatie control willen uitvoeren (zo komen zijn posts bij mij over)

Doch, even een vraag aan i3d welke ik wel beantwoord zou willen zien.

Jullie hebben ook colocatie klanten,
Hiervan hebben jullie ook de hardware verhuisd.

Is dit opgenomen in een overeenkomst waardoor jullie gerechtigd zijn dit te doen?
Anders pleeg je zelfs in mijn ogen een diefstal (ondanks jullie goede bedoelingen)
Het is immers eigendom van iemand anders welke jullie zonder voorafkondiging van lokatie verplaatsen zonder toestemming.

De servers/hardware van de colo klanten hebben jullie ook niet ingericht en hebben jullie mijn inzien ook geen toegang tot de root.. Hoe hebben jullie deze down gebracht? Gewoon stekkertje trekken met eventuele gevolgen van dien?

Swiftway-UK
30/10/09, 20:51
Is dit opgenomen in een overeenkomst waardoor jullie gerechtigd zijn dit te doen?
Anders pleeg je zelfs in mijn ogen een diefstal (ondanks jullie goede bedoelingen)

Elke colocatie provider heeft zoiets standaard in de overeenkomst. Dus ik ga ervanuit dat I3D dat ook had. Als jullie dit niet opgenomen hebben, zou ik je AV vandaag nog wijzigen en je klanten ervan op de hoogte stellen.

Er kunnen altijd situaties ontstaan waardoor je moet verhuizen. Zelfs als je eigenaar bent van het DC. Situaties waar je geen enkele invloed over hebt. Dus jezelf indekken is absoluut een vereiste.
Je moet natuurlijk wel een redelijke termijn aanhouden waarop je klanten ingelicht moeten worden. Uit diverse reacties in het andere topic, merk ik op dat I3D deze termijn had gesteld op 2 maanden vantevoren.



De servers/hardware van de colo klanten hebben jullie ook niet ingericht en hebben jullie mijn inzien ook geen toegang tot de root.. Hoe hebben jullie deze down gebracht? Gewoon stekkertje trekken met eventuele gevolgen van dien?

ctrl-alt-del werkt prima in de meeste gevallen hoor. try it.

phreak
30/10/09, 20:53
Wie zijn die netwerkbeheerders?


That would be me.




Dat is de kern van het hele verhaal.


De hele kern is dat een hele hoop mensen gaan lopen speculeren terwijl er persberichten op de site staan en het is aan wedare om er een officiele persverklaring over uit te geven. Enige wat we nu doen is moddergooien. Zijn er problemen, ben je klant neem contact op en dan kunnen we wel tot een oplossing komen, ben je geen klant, move along.



EDIT: En je kan je op zijn minst openbaar verontschuldigen aan je klanten. Dat hebben ze toch wel verdiend. Loyale klanten zijn je business, vergeet dat niet!

Dat heeft Stijn toch al een aantal keer gedaan.

De discussie gaat raakt kant noch wal meer.

My 2 cents.

Swiftway-UK
30/10/09, 21:08
That would be me.


Ik neem aan dat je ook nog een collega netwerkbeheerder of twee hebt?
-----

Ik heb Stijn nog geen excuses zien maken aan zijn klanten, misschien heb ik dat gemist, daarvoor dan mijn excuses hierbij.

-----

Ik denk dat het persbericht nog heel veel aan de speculatie overlaat. Misschien is er een communicatieprobleem en zou je dit persbericht nog een moeten bekijken, zodat iedereen na het lezen van het persbericht overtuigd zal zijn of dat tenminste wat meer twijfels weg genomen zullen zijn.

easy2host
30/10/09, 21:10
het is aan wedare om er een officiele persverklaring over uit te geven.

volgens mij zou die toch vandaag komen? of heb ik hem gemist?
onderstaande quote was van 29 okt.



We Dare zal morgen met een volledige reactie van haar kant komen op dit verhaal.
Onderstaande is op persoonlijke titel van Jordy Dost.
http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/154675-i3d-net-storing-32.html#post1096556

Trafego
30/10/09, 21:11
ctrl-alt-del werkt prima in de meeste gevallen hoor. try it

Sure, maar kan meer processen aan vast hangen die men niet ziet.. Het is simpelweg niet de manier..


en wat betreft overeenkomst/ algemene voorwaarden,
onaangekondigd verhuizen/wijzigen naar eigen inzicht?
Krijg je voor geen enkele rechter voor elkaar.

Jij uiteraard wel...? Ik vraag me dan ook af wat je met je quotes daadwerkelijk duidelijk wilt maken ipv herhalend om excuses te vragen etc.. je bent er niet eens klant..

Excuses en inzet is er wel degelijk vanuit i3d geweest, Ik begrijp ook de actie van i3d zoals reeds eerder aangegeven. Ze ontlopen ook op geen enkele wijze hun verantwoordelijkheid. (waarvoor was jij ook alweer weg uit NL??)

ju5t
30/10/09, 21:13
ctrl-alt-del werkt prima in de meeste gevallen hoor. try it.

Maar niet voor Windows. Dit kun je niet serieus als optie overwegen om servers al dan niet tijdelijk af te sluiten.

Wat mij eigenlijk een beetje verbaast is dat er achteraf excuses worden aangeboden voor de slechte communicatie. Niet de excuses an sich, maar dat communicatie blijkbaar niet of in mindere mate lijkt te zijn meegenomen in het plan. Alles draait immers om het informeren van je klant, dat zullen de meeste ondernemers in deze branche toch ondertussen moeten weten.

Downtime is vervelend, maar informeren is zo ontzettend belangrijk. Leg snel uit wat er aan de hand is en geef geen ruimte tot speculatie. Het is niet de eerste keer dat er zoveel gespeculeerd wordt over het onbereikbaar zijn van een provider.

Of dit echt zo is, het in mindere mate meenemen van communicatie in het plan van aanpak, kan ik natuurlijk niet zeggen. Maar ik durf wel met zekerheid te zeggen dat ze hier van zullen leren. Maar de klanten ook. Want ook hier is het nu eenmaal zo dat als je betaald voor een SLA, je ook hoger op het lijstje komt te staan. Als 1 server zo belangrijk voor je is, kost dit nu eenmaal geld. Wil je gebeld worden? Prima, dat kost geld. Voor niets gaat de zon op. Verwacht je dat wel moet je als klant toch echt je verwachtingspatroon bijstellen.

Swiftway-UK
30/10/09, 21:18
waarvoor was jij ook alweer weg uit NL

Prachtig en geweldig voorbeeld van speculatie. Ik was het slachtoffer van algemene speculatie en aannames zonder enige bescherming. Dit was voordat dit forum eindelijk wat serieuzer werd.

Ik zie vooruitgang.

Waarom ik weg ben uit Nederland, is omdat ik een vriendin (inmiddels vrouw) en kinderen heb in het buitenland. Daarom ben ik weg uit NL. Alles wat je verder leest zijn aannames, speculaties en ronduit leugens van allerlei onzinvertellers. Ik was daarentegen behoorlijk OPEN en COMMUNICATIEF over het hele gebeuren. Dat terzijde.



en wat betreft overeenkomst/ algemene voorwaarden,
onaangekondigd verhuizen/wijzigen naar eigen inzicht?
Krijg je voor geen enkele rechter voor elkaar.

Jij uiteraard wel...?

Ik uiteraard wel? lees mijn quote.


Elke colocatie provider heeft zoiets standaard in de overeenkomst. Dus ik ga ervanuit dat I3D dat ook had. Als jullie dit niet opgenomen hebben, zou ik je AV vandaag nog wijzigen en je klanten ervan op de hoogte stellen.

phreak
30/10/09, 21:22
Ik neem aan dat je ook nog een collega netwerkbeheerder of twee hebt?


Ik heb in eerste instantie het netwerk opgebouwd maar we beheren het met meerdere mensen.

Swiftway-UK
30/10/09, 21:25
Ik heb in eerste instantie het netwerk opgebouwd maar we beheren het met meerdere mensen.

Dat is duidelijk genoeg, dank je. Het is belangrijk dat een productie netwerk niet afhankelijk word/is van 1 persoon.

Trafego
30/10/09, 21:32
Prachtig en geweldig voorbeeld van speculatie

Waar speculeer ik? Ik stel vragen om ze beantwoord te krijgen..
assumptions are the mother off all f*ckups zeg ik dan altijd maar...


Alles wat je verder leest zijn aannames, speculaties en ronduit leugens van allerlei onzinvertellers. Ik was daarentegen behoorlijk OPEN en COMMUNICATIEF over het hele gebeuren. Dat terzijde.

Stewie is ook open geweest, enkel wat later als verwacht word en als normaal gezien word. Dat jij nu gelijk zo hapt zegt me in elk geval genoeg of jouw gemoedsrust :)

Ik heb een vraag gesteld aan i3d omdat ze ook hardware zonder kennisstelling hebben verhuisd. Dat ze dedicateds en eigen hardware verhuizen is hun goed recht, (al doen ze dat elke maand)

Pantsy
30/10/09, 21:33
Houden we het wel netjes heren? Persoonlijke vetes vechten jullie maar per pm uit!

BlueAngel
30/10/09, 21:34
Maar ik durf wel met zekerheid te zeggen dat ze hier van zullen leren. Maar de klanten ook. Want ook hier is het nu eenmaal zo dat als je betaald voor een SLA, je ook hoger op het lijstje komt te staan. Als 1 server zo belangrijk voor je is, kost dit nu eenmaal geld. Wil je gebeld worden? Prima, dat kost geld. Voor niets gaat de zon op. Verwacht je dat wel moet je als klant toch echt je verwachtingspatroon bijstellen.

SLA......ooit bedacht om meer inkomsten te generen..
Er zijn er ook die net zo als ik met een groepje mensen 1 dedi server huren(voor een gezamelijke hobby) en simelweg de fondsen niet hebben voor een SLA.
Die zijn al blij al ze met mekaar een server aan de draai kunnen houden.
Maar het feit dat providers SLA hanteren(wat inmiddels overal ingebakken zit)
en gewoon de klant met die ene box gewoon achteraan gooien, tja its all about the money.
mischien moet ik zelf maar provider worden, en oog hebben voor de kleine afnemer...zijn er uberhaupt zulke providers over??
SLA...ik kan er niks mee, die kleine klant hoort ook koning te zijn.
maarja das mijn mening.
.

Derek-Jan
30/10/09, 21:47
SLA ? Staat daar ook in hoe het geregeld is als de provider zelf de stekker er uit trekt?

Daar heb ik nog van niemand antwoord op gekregen.

En de vraag of een server online blijft als deze gegijzeld is door het datacenter zou ik ook graag beantwoord zien.

Dit zijn namelijk 2 argumenten die ik in het hele verhaal diverse keren voorbij zie komen die mijnsinsziens kant nog wal raken.

phreak
30/10/09, 21:49
SLA ? Staat daar ook in hoe het geregeld is als de provider zelf de stekker er uit trekt?

Daar heb ik nog van niemand antwoord op gekregen.

En de vraag of een server online blijft als deze gegijzeld is door het datacenter zou ik ook graag beantwoord zien.

Dit zijn namelijk 2 argumenten die ik in het hele verhaal diverse keren voorbij zie komen die mijnsinsziens kant nog wal raken.



Waarschijnlijk als apparatuur gegijzeld wordt zal de server opgeborgen worden in opslag, dus verlies je je connectiviteit ook.

Swiftway-UK
30/10/09, 21:54
SLA...ik kan er niks mee, die kleine klant hoort ook koning te zijn.
maarja das mijn mening.
.

Zeker, maar SLA zijn ook belangrijk. Het is voor de branche juist belangrijk om SLA in te voeren, zodat de providers van goede kwaliteit ook de kleinere klanten kunnen bedienen.

Als je groeit, als provider, dan ontkom je niet aan procedures en efficient inzetten van de tijd van je Collegas / staff. Om de prijzen van je standaard (core) dienstverlening betaalbaar te houden voor klanten groot en klein, moet je werken met SLA.

Ik denk dat de meeste grote providers met de laagste SLA vorm vaak nog een betere dienst wegzetten qua kwaliteit/prijs verhuoding dan de kleine providers, maar dat is een apart discussie.

--------

I3D mag zich, naar mijn mening, niet verschuilen achter het een SLA. Ik begrijp wel dat ze de high prio klanten eerst geholpen hebben, maar naar de kleine klanten hebben ze een wanprestatie geleverd. Ik denk dat je ze daarvoor best kan aanspreken.

Ik adviseer je om eerst met hen te onderhandelen voor een redelijke compensatie. Mocht je er niet uitkomen, contacteer je advocaat of juridisch adviseur.

JMB
30/10/09, 22:48
Swiftway je zou haast gaan denken dat je aandelen hebt bij de grotere advocatenbureau's. Je hebt er geen zak mee te maken en zit enkel te stoken....

Dezo
30/10/09, 23:04
Maar wat is nu het nut van dit topic?

Dit is tenslotte een forum ... bedoeling is dat je over dingen kan discussiëren en naar andere meningen luisteren dan die van jezelf. Als het topic je niet aanstaat hoef je het niet te volgen. Elke vraag of opmerking heeft zijn nut.

Swiftway-UK
30/10/09, 23:11
Je hebt er geen zak mee te maken en zit enkel te stoken....

Als iedereen die geen direct belang zou hebben in een onderwerp op het Internet opeens zijn mening niet meer mag uiten, dan zou het opeens zeer stil worden op fora denk ik zo. Jij hebt bijvoorbeeld ook geen enkel belang om deze opmerking te maken. Ik geef maar een voorbeeld.


Swiftway je zou haast gaan denken dat je aandelen hebt bij de grotere advocatenbureau's.

Heb je toevallig aandelen in I3D? ik bedoel maar.... speculaties, aannames. Ze slaan nergens op.
Feit is dat sommige van de I3D klanten rechtbijstand nodig hebben - als ze er niet uitkomen met I3D - dat is een feit. Het is allemaal vervelend voor alle betrokken partijen. Maar zaken blijven zaken.

--------

Zou je niet hetzelfde advies gegeven hebben als het niet I3D betrof maar.... Swiftway? KPN ? Leaseweb?.


Dit is tenslotte een forum ... bedoeling is dat je over dingen kan discussiëren en naar andere meningen luisteren dan die van jezelf. Als het topic je niet aanstaat hoef je het niet te volgen. Elke vraag of opmerking heeft zijn nut.

Ja min of meer. Het moet wel redelijk blijven. Sommige mensen speculeren zo diep dat er dingen bij verzonnen worden. Er zijn grenzen natuurlijk. Je mag neem ik aan wel vragen stellen, je mening geven indien dit niet al de radicaal is en de feiten noemen. Daardoor ontstaat de discussie.

Wynand
30/10/09, 23:22
Elke colocatie provider heeft zoiets standaard in de overeenkomst. Dus ik ga ervanuit dat I3D dat ook had. Als jullie dit niet opgenomen hebben, zou ik je AV vandaag nog wijzigen en je klanten ervan op de hoogte stellen.Je hebt standaard in je voorwaarden opgenomen dat je colo dozen van datacenter naar datacenter naar (ruwweg dan) believen mag verhuizen?
Ben ik even blij dat dat er bij mij niet in staat, straks mag ik 200 kilometer verder gaan rijden van de ene op de andere nacht. Heb ik liever dat ze bellen en vragen wat ze er mee moeten doen, ook al is dat om 3 uur 's nachts.

marsipulami
30/10/09, 23:26
Het spijt me wel dat ik even wat ga zeggen hoor maar ik snap helemaal niets van dit topic.

Dat er fouten zijn gemaakt weet iedereen, dat er getracht word deze op te lossen en te compenseren is ook bekend gemaakt.

Leert men ervan, dat is aan een ieder voor zich.

Het topic is nu continu een beschuldiging en dan weer een verdediging, totaal zinloos als je het mij vraagt.

Laten we hopen dat van de fouten (door wie ook gemaakt) geleerd wordt

Swiftway-UK
30/10/09, 23:31
Je hebt standaard in je voorwaarden opgenomen dat je colo dozen van datacenter naar datacenter naar (ruwweg dan) believen mag verhuizen?
Ben ik even blij dat dat er bij mij niet in staat, straks mag ik 200 kilometer verder gaan rijden van de ene op de andere nacht. Heb ik liever dat ze bellen en vragen wat ze er mee moeten doen, ook al is dat om 3 uur 's nachts.

Natuurlijk niet van de ene op de andere dag, zoals hier gedaan is. Dat is ook het hele probleem. Maar als je een colocatie provider bent, kun je zo een clausule beter toevoegen aan je MSA of TOS.

Ik geef je paar (extreme) voorbeelden:

- Gemeente besluit een weg te bouwen door je DC en start een onteigeningsprocedure.
- De stroom leverancier heeft problemen en kan enkele weken geen stroom leveren
- Er is door omstandigheden een groter gevaar op overstroming.

Er zijn er echter genoeg voorbeelden te noemen, die minder extreem zijn, maar de noodzaak op verhuizing niet minder maken.
----

Je wil als colocatie provider de mogelijkheid openhouden om apparatuur van klanten te verhuizen indien nodig. Dit moet dus opgenomen worden in je overeenkomst.

Wynand
30/10/09, 23:34
Zelfs dan nog wens ik graag door mijn provider op de hoogte gesteld te worden daarvan, wat in het geval van i3D naar wat ik zo lees ook gebeurt is voor de colo klanten.

Overstroming is dan weer wat anders vind ik, omdat er dan blijvende/permanente schade aan je apparatuur blijft. Denk dat iedereen bij zijn gezond verstand er dan wel voor zorgt dat alles droog komt de staan, en dat geen enkele klant zal komen klagen dat zijn hardware gered is van de verdrinkingsdood.

Swiftway-UK
30/10/09, 23:38
Zelfs dan nog wens ik graag door mijn provider op de hoogte gesteld te worden daarvan, wat in het geval van i3D naar wat ik zo lees ook gebeurt is voor de colo klanten.

Nee. Dat heb je verkeerd gelezen volgens mij. Enkele klanten zijn op de hoogte gebracht ~ 30 minuten voor verhuizing. Niet alle colo klanten waren op de hoogte van de verhuizing.



Overstroming is dan weer wat anders vind ik, omdat er dan blijvende/permanente schade aan je apparatuur blijft. Denk dat iedereen bij zijn gezond verstand er dan wel voor zorgt dat alles droog komt de staan, en dat geen enkele klant zal komen klagen dat zijn hardware gered is van de verdrinkingsdood.

Natuurlijk, maar zaken blijven zaken. Dus je moet dit opnemen in je overeenkomst of Algemene Voorwaarden.
Overmachtsclausule (force majeure) zou veel schade moeten beperken, maar de dienstverlening kunnen voorzetten op een andere locatie is in zo een clausule niet geregeld.

Derek-Jan
30/10/09, 23:39
Het spijt me wel dat ik even wat ga zeggen hoor maar ik snap helemaal niets van dit topic.

Dat er fouten zijn gemaakt weet iedereen, dat er getracht word deze op te lossen en te compenseren is ook bekend gemaakt.

Leert men ervan, dat is aan een ieder voor zich.

Het topic is nu continu een beschuldiging en dan weer een verdediging, totaal zinloos als je het mij vraagt.

Laten we hopen dat van de fouten (door wie ook gemaakt) geleerd wordt

Punt is een beetje dat de één het op de ander schuift en dat de kleine klant er de dupe van is, want zeg nou eerlijk, tig uur offline is niet leuk.

Als het dan komt door hardware falen of overmacht dan is daar weinig aan te doen. Maar dit had absoluut voorkomen kunnen worden. En dat is wat ik niet begrijp, dat je op dit nivo zulke missers maakt.

Eenvoudig de stekker eruit halen en dan later doodleuk roepen van sorry maar het is niet anders? Nee dan denk ik niet dat je thuis hoort in de dienstverlenende sector. En dat je het dan vreemd vind dat je op de diverse forums afgemaakt word? Dan heb je het helemaal niet begrepen.

Het nut van dit topic? Ik heb in ieder geval weer aardig wat bij geleerd de laatste dagen. Ik heb zelf mijn activiteiten over 6 hosters verspreid waarbij ik er voor probeer te waken dat ze ook alle 6 in verschillende datacenters zitten. Het blijkt nu geen overbodige luxe te zijn om jezelf in te dekken.

marsipulami
31/10/09, 00:01
Zeker is het geen overbodige luxe dat je je "kansen spreid". En tig uur offline is ook geen strakke actie.

Maar om nou eindeloos door te gaan met een discussie als dit, ik weet het niet. Ik snap het punt ondertussen wel

Dannik4U
31/10/09, 00:18
Zeker is het geen overbodige luxe dat je je "kansen spreid". En tig uur offline is ook geen strakke actie.

Maar om nou eindeloos door te gaan met een discussie als dit, ik weet het niet. Ik snap het punt ondertussen wel
Voor de kleine klant is spreiden niet altijd een optie. Ik had het graag willen spreiden zodat ik de klap kon opvangen. Zo vol is mijn dedi-server echter bij lange na nog niet dat dat ook een verantwoorde investering is (alhoewel ik nu wel een VPS ter backup overweeg).

Met deze discussie doorgaan op deze manier schiet ook volgens mij niet op, ik zie ondertussen steeds meer dezelfde punten voorbij komen als in de reeds afgesloten thread.

2 dingen wil ik nog wel kwijt: ondanks alle vertragingen heb ik er wel het volste vertrouwen in gehad dat het team van i3d zijn best deed om alles weer z.s.m. online te krijgen, maar als techniek en/of andere partijen je in de steek laten kan dat wel eens voor vertraging zorgen (maar juiste communicatie daarover scheelt wel in de ergernis bij velen!).
Daarnaast bied ik Sander mijn excuses aan: ik was aan de telefoon niet altijd even vriendelijk tegen hem, terwijl hij zelf ook niets kon en wist (en hele dagen door waarschijnlijk veel lelijke telefoontjes mocht afhandelen).

Dezo
31/10/09, 08:53
Is iedereen nu eigenlijk online geraakt ? Vond het een beetje raar dat het andere topic werd gesloten onder het mom van 'iedereen is online' terwijl dat toch niet helemaal duidelijk was of dat zo wel was op dat moment ?

Ber|Art
31/10/09, 08:59
http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/154775-bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf-new-post.htmlDat was wel duidelijk anders had ik het topic niet gesloten!!

Trafego
31/10/09, 09:03
Swiftdude

- Gemeente besluit een weg te bouwen door je DC en start een onteigeningsprocedure.

Dat is een onderhandeling van enkele jaren (been there done that) daar kun je dus ruim op tijd op inspelen.

- De stroom leverancier heeft problemen en kan enkele weken geen stroom leveren

Een goed DC heeft hier een fallback voor.

- Er is door omstandigheden een groter gevaar op overstroming.
Ook bij de bouw van een DC houd je hier rekening mee

Dus deze voorbeelden zijn wel heeeeeel extreem te noemen.


Wat betreft verhuizen, ja uiteraard mag dat. Ik heb circa 19 maanden geleden ook bijna alles verkast van versatel datacenter naar 2 andere.
Echter waren de klanten wel op tijd op de hoogte, er is geen enkele klant die een opzegging gedaan heeft :) (ondanks dat het voor enkele hun machine nu 100km verschil is)

Swiftway-UK
31/10/09, 09:27
Dus deze voorbeelden zijn wel heeeeeel extreem te noemen.


Klopt ook. Maar er zijn genoeg andere redenen te bedenken die verhuizing noodzakelijk maken. Natuurlijk met vooruit tijdig melding naar klanten, dat is dan ook vaak helemaal uitgewerkt in zo een clausule. Maar de clausule is nodig, daar ging het om.

Als klanten tevreden zijn en je service op een gelijk niveau blijft of op een beter niveau komt door een verhuizing, dan hebben de klanten vaak ook begrip voor een verhuizing. Mits dat tijdig gecommuniceerd word natuurlijk.

In de praktijk zien wij colocatie klanten vooral de eerste keer in het DC, om hun apparatuur op te hangen. Hierna sturen ze het vaak naar het DC en laten ze ons de apparatuur inhangen. De klant komt zelden of nooit naar het DC.

Triloxigen
31/10/09, 13:51
Dit is tenslotte een forum ... bedoeling is dat je over dingen kan discussiëren en naar andere meningen luisteren dan die van jezelf. Als het topic je niet aanstaat hoef je het niet te volgen. Elke vraag of opmerking heeft zijn nut.

Maar de tpicstart vond ik niet echt discussiewaarde hebben, er was niet echt een stelling gemaakt waarom meningen gevraagd werden.
De topicstart leek eerder een blogpost ofzo waar iemand even zijn mening gaf meer niet.

Er wordt in dit topic niet constructief en onderbouwend gediscussieerd, het komt niet verder dan moddergooien en stoken. Dit is toch geen niveau.

Dezo
31/10/09, 14:02
Dat was wel duidelijk anders had ik het topic niet gesloten!!

Leek me niet zo duidelijk, want op het moment dat het topic gesloten werd waren er blijkbaar toch nog problemen ...

http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=900893

baahmi
31/10/09, 14:02
Ik denk dat het interessant is te horen wat Stewie anders gedaan zou hebben bij het verhuizen met de kennis die hij nu heeft.. (technisch, organisatorisch, etc).
Ik neem aan dat de volledige impact van de verhuizing nog niet bekend is (mogelijk verlies aan klanten ed), dus zo'n analyse kan even op zich laten wachten denk ik..

Mvgr,
Martin

Dezo
31/10/09, 14:03
Er wordt in dit topic niet constructief en onderbouwend gediscussieerd, het komt niet verder dan moddergooien en stoken. Dit is toch geen niveau.

Ik vind persoonlijk dat het nogal meevalt wat betreft het moddergooien en stoken. Je mag niet iedereen veroordelen omdat er is eentje tussen zit.

®on
31/10/09, 14:13
Ik vind persoonlijk dat het nogal meevalt wat betreft het moddergooien en stoken. Je mag niet iedereen veroordelen omdat er is eentje tussen zit.
Toch heeft Meneer de Directeur het bij het rechte eind. In dit topic zie je niet veel meer voorbij komen dan:
* aagjes die graag de sappige details van de bitchfight tussen I3D en Wedare willen weten
* concurrenten die her en der wat steken onder water uitdelen, en wel even komen zeggen hoe zij het zouden doen
* klanten die problemen hebben, waar ze gewoon bij I3D moeten zijn

Er zullen enkele uitzonderingen zijn :)

Het topic kan wat mij betreft open blijven, mits men zich normaal blijft uiten. Ik zie er geen meerwaarde in (en nee, dat is niet omdat het Stijn/I3D betreft, voordat ik zure PM's over "hand boven het hoofd houden" ontvang).

Derek-Jan
31/10/09, 14:49
Maar de tpicstart vond ik niet echt discussiewaarde hebben, er was niet echt een stelling gemaakt waarom meningen gevraagd werden.
De topicstart leek eerder een blogpost ofzo waar iemand even zijn mening gaf meer niet.

De bedoeling van mijn post inderdaad mijn mening geven maar ook een discussie uitlokken over de gang van zaken. Primair doel van een hostingprovider is toch wel je klanten online houden. Iets wat hier gewoon gefaald heeft.

Ik hoef helemaal niet te weten wat er de reden van was dat men ging verhuizen maar zou wel willen weten waar het in de verhuizing fout gelopen is. Dat is namelijk iets waar iedere hoster van kan leren.

De argumenten die gebruikt worden als excuus vind ik erg mager. Die 2,5 uur vertraging bij het inladen van de hardware kan en mag niet resulteren in 48 uur offline blijven van een server.


Er wordt in dit topic niet constructief en onderbouwend gediscussieerd, het komt niet verder dan moddergooien en stoken. Dit is toch geen niveau.
Ik heb 2 vragen gesteld waarvan het antwoord wel degelijk een rol speelt in het hele verhaal. Helaas heb ik maar een half antwoord gehad en dan ook nog van één van de partijen.

Men stelt dat klanten met een SLA voorrang hebben en als eerste online moeten gaan. Volgens mij geld een SLA alleen bij storingen en niet bij een actie met voorbedachte rade die door falen van de zijde van de leverancier fout loopt. En ik denk dat dit punt wel degelijk uitmaakt bij de afwikkeling van de eventuele schade.

ju5t
31/10/09, 14:59
Men stelt dat klanten met een SLA voorrang hebben en als eerste online moeten gaan. Volgens mij geld een SLA alleen bij storingen en niet bij een actie met voorbedachte rade die door falen van de zijde van de leverancier fout loopt. En ik denk dat dit punt wel degelijk uitmaakt bij de afwikkeling van de eventuele schade.

Een SLA is er natuurlijk niet alleen voor storingen. Het is een contract wat normaliter garanties biedt op het service niveau wat je mag verwachten, dit kan heel ruim zijn. Dat staat verder los van of een klant zonder SLA wel of geen schadevergoeding mag eisen of misschien zelfs verwachten. Er zijn immers grenzen.

Maar je kunt het onmogelijk vreemd vinden dat klanten met een hoge SLA sneller worden ingelicht of sneller online gaan. Hier betalen ze voor. Als jij betaald voor economy class verwacht je ook dat je gratis champagne krijgt in het vliegtuig? Of dat je als eerste het vliegtuig uit mag? Wat is anders de waarde van een SLA? Volgens jou is die er blijkbaar niet.

Derek-Jan
31/10/09, 15:20
Een SLA is er natuurlijk niet alleen voor storingen. Het is een contract wat normaliter garanties biedt op het service niveau wat je mag verwachten, dit kan heel ruim zijn. Dat staat verder los van of een klant zonder SLA wel of geen schadevergoeding mag eisen of misschien zelfs verwachten. Er zijn immers grenzen.

Maar je kunt het onmogelijk vreemd vinden dat klanten met een hoge SLA sneller worden ingelicht of sneller online gaan. Hier betalen ze voor. Als jij betaald voor economy class verwacht je ook dat je gratis champagne krijgt in het vliegtuig? Of dat je als eerste het vliegtuig uit mag? Wat is anders de waarde van een SLA? Volgens jou is die er blijkbaar niet.

In dit geval vind ik dat inderdaad vreemd. Er is geen sprake van een storing. Ook zonder SLA mag ik toch minimaal verwachten dat mijn server online blijft?

Naar mijn weten is een SLA voor het geval er een storing voordoet : hoe snel word je dan geholpen, dat is dan afhankelijk van je sla.

Maar als de stekker eruit getrokken word en dan ook nog eens zonder kennisgeving vooraf dan vind ik niet dat dat onder de voorwaarden van de SLA valt.

baahmi
31/10/09, 15:32
In dit geval vind ik dat inderdaad vreemd. Er is geen sprake van een storing. Ook zonder SLA mag ik toch minimaal verwachten dat mijn server online blijft?

Naar mijn weten is een SLA voor het geval er een storing voordoet : hoe snel word je dan geholpen, dat is dan afhankelijk van je sla.

Maar als de stekker eruit getrokken word en dan ook nog eens zonder kennisgeving vooraf dan vind ik niet dat dat onder de voorwaarden van de SLA valt.

SLA = Service Level Agreement, waarin je afspraken maakt over het geleverde service niveau en kan met storingen te maken hebben, maar hoeft geenszins. Kan ook zijn dat als ik hulp nodig heb, ze dat tegen een bepaald tarief doen en deze hulp leveren binnen een bepaalde tijd. Met een SLA verwerf je over het algemeen (tegen betaling) extra rechten in vergelijking met de algemene/inkoop/verkoop voorwaarden.

Misschien zijn SLA's in de hosting branch alleen maar gericht op up-time, maar daar ben ik niet echt van op de hoogte.

Als hosting bedrijf kan ik in ieder geval mijn klanten geen hogere SLA aanbieden als mijn upstream providers dat ook niet aanbieden. Mijn vermoeden is dat veel partijen dat *wel* hebben gedaan en ik hoop dat ze daar geen schade van ondervinden en over dit onderwerp gaan nadenken.

Mvgr,
Martin

ju5t
31/10/09, 16:11
In dit geval vind ik dat inderdaad vreemd. Er is geen sprake van een storing. Ook zonder SLA mag ik toch minimaal verwachten dat mijn server online blijft?

Naar mijn weten is een SLA voor het geval er een storing voordoet : hoe snel word je dan geholpen, dat is dan afhankelijk van je sla.

Maar als de stekker eruit getrokken word en dan ook nog eens zonder kennisgeving vooraf dan vind ik niet dat dat onder de voorwaarden van de SLA valt.

Volgens mij heb je niet gelezen wat ik zojuist zei. Een SLA is er NIET alleen voor storingen maar ook voor het algemene service niveau. Onze SLA's bevatten een stuk meer informatie dan alleen beschikbaarheid en hoe te handelen bij storingen.

Nogmaals: je kunt op basis van de leveringsvoorwaarden waarschijnlijk aanspraak maken op eventuele schadevergoedingen. Daar gaat mijn hele bericht niet om. Het gaat er om dat klanten die betalen voor extra service, dit ook mogen en kunnen verwachten. Dat staat helemaal los van dat ook jij mag verwachten dat je server beschikbaar is en van wat er nu gebeurd is, maar als jij niet binnen een uur geholpen wordt; en een andere klant wel omdat hij 4x zoveel betaald, is dat normaal.

pluiz
31/10/09, 23:37
Wat een SLA is staat hier helder uitgelegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Service_level_agreement

Er zijn dus heel veel levels mogelijk en het is maar net wat je voor een bepaald service level over hebt ...

Triloxigen
31/10/09, 23:45
Een SLA kan ook bepalen dat er geen S is.

Randy
01/11/09, 00:00
Wat een SLA is staat hier helder uitgelegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Service_level_agreement

Er zijn dus heel veel levels mogelijk en het is maar net wat je voor een bepaald service level over hebt ...

En jij noemt Wikipedia een betrouwbare bron? :lovewht:

Dezo
01/11/09, 00:05
en jij noemt wikipedia een betrouwbare bron? :lovewht:

lol :)

Dezo
01/11/09, 00:06
Leek me niet zo duidelijk, want op het moment dat het topic gesloten werd waren er blijkbaar toch nog problemen ...

http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=900893

En blijkbaar zijn er nog steeds servers offline ?

Stewie
01/11/09, 00:23
En blijkbaar zijn er nog steeds servers offline ?
Een klant met een server issue die eerder wel online was, claimt dat hij al 5-6 dagen op een antwoord van een ticket wacht en een Remon Akkermans die zijn eigen toko weer zit te sig-spammen en te pluggen in hetzelfde topic - geloof je het zelf? Die claim van tickets 5-6 dagen open roept al genoeg hoax. 1) tickets staan nooit zo lang open en 2) de verhuizing was 5-6 dagen terug niet eens begonnen.

Sensatie! Complimenten Dezo :thumbup:

santema
01/11/09, 00:25
Remon Akkermans die zijn eigen toko weer zit te sig-spammen en te pluggen in hetzelfde topic

Remon heeft personeel wat reageerd in alle dedicated-server-topics op wht.com, didn't you know?

Stewie
01/11/09, 00:26
Ik denk dat het interessant is te horen wat Stewie anders gedaan zou hebben bij het verhuizen met de kennis die hij nu heeft.. (technisch, organisatorisch, etc).
Ik neem aan dat de volledige impact van de verhuizing nog niet bekend is (mogelijk verlies aan klanten ed), dus zo'n analyse kan even op zich laten wachten denk ik..

Mvgr,
Martin
En dat is een hele interessante vraag die wij ook op kantoor komende week intern willen gaan beantwoorden. Al zal "de volgende keer" er niet meer zijn gezien wij eigenaar van het DC zijn. Ik kan wel zeggen dat er volop aandacht is besteed aan een risico analyse. Het is niet zo dat wij klanten zomaar opzij zetten of hun belang wegschuiven, zoals enkele klanten hun situatie beschrijven. Wij hebben onze verantwoordelijkheid in deze genomen en dan ontlopen wij onze verantwoordelijkheid van de afloop ook niet.

Een vraag zoals jij stelt vind ik zeer reeel en daar komen wij ook op terug richting onze klanten. Vragen zoals Derek Jan ze neerzet niet. Ik vind het zo onzinnig om een publiek welles nietes spel te beginnen met een partij die geen beeld heeft van de verantwoordelijkheid en het volume waarover het gaat. De achtergrond van deze move is geheel onbekend voor jou en de indruk wordt gewekt dat wij op dinsdag ochtend gezellig aan de koffie de Dr. Evil lach aan het oefenen waren toen we op het ingenieuze idee kwamen voor een verhuizing die nacht. Nee zo ging dat niet. ;)

Ik wil de vriendelijke concullega's die hulp aanboden enorm bedanken. Ook alle klanten die enorm hebben geholpen: top!
Een opsteker kwam van de vele steunbetuigingen per email en die heerlijke taart die vandaag op kantoor was bezorgd door een ex-klant uit het verleden van de Kubus, een hele verrassing! Dankjewel!

Stewie
01/11/09, 00:28
Remon heeft personeel wat reageerd in alle dedicated-server-topics op wht.com, didn't you know?
Ja ik lees mee, Remon Akkermans heeft toch die sales boys die 200 dedi's in 48 uur wegzetten op WHT.com. Letterlijk op WHT.com gepost. No offence maar die jongen is al onsterfelijk belachelijk.

Swiftway-UK
01/11/09, 14:51
Ja ik lees mee, Remon Akkermans heeft toch die sales boys die 200 dedi's in 48 uur wegzetten op WHT.com. Letterlijk op WHT.com gepost.

Ik denk niet dat ze 200 dedi's in 48 uur hebben weg gezet op WHT. Wat voorkomt is dat een reselller een partij ineens wil reserveren.



No offence maar die jongen is al onsterfelijk belachelijk.

No offence taken. Er was een tijd dat ik met om dit onzinnige opmerkingen enorm kon opwinden, die tijd heb ik achter me gelaten.

Stijn Koster, mocht je denken dat wij achter je klanten aan zitten, dan kan ik bij deze melden dat het tegendeel waar is. Ik zal deze opmerking toelichten in een PB.

baahmi
01/11/09, 16:20
Een vraag zoals jij stelt vind ik zeer reeel en daar komen wij ook op terug richting onze klanten.

Ben geen klant, maar zeker interesse in een paar van die conclusies :) Zaken die mislopen zitten vaak in hele kleine dingetjes die je alleen in de toekomst kan voorkomen door het probleem te zijn tegengekomen, dat die voor iedereen super interessant kunnen zijn.
Even een voorbeeld ter illustratie : Je hebt 500 kabels nodig, je besteld er 800 ivm uitval en blijkt dat je er alsnog 100 zelf hebt moeten maken, omdat er toch wel veel kapotte kabels waren geleverd, de spares voor dedicated machines lagen niet op een slimme plek, etc, etc..

Mvgr,
Martin

Dezo
01/11/09, 19:02
de verhuizing was 5-6 dagen terug niet eens begonnen.

Tellen was nooit mijn sterkste kant ... LOL :drunk:

Remon Akkermans = Swiftway ?

MMaI
01/11/09, 19:43
Tellen was nooit mijn sterkste kant ... LOL :drunk:

Remon Akkermans = Swiftway ?

welkom op WHT :lovewht:

Dezo
01/11/09, 22:23
welkom op WHT :lovewht:

offtopic/ Als het echt WHT zou zijn komt er nu een slotje :lovewht:

//Ron edit: of je doet een zinvolle bijdrage aan het topic....

Marin
01/11/09, 22:39
Ik ben geen klant van I3D, maar ik ga jullie toch lastig vallen met hoe ik het zie.

I3D geeft aan dat de verhuizing met gegronde redenen is gebeurt, ook geven ze aan dit niet publiekelijk te zullen uiteenzetten. Ik persoonlijk denk dat ze het echt niet "voor de lol" hebben gedaan. Over de manier van informeren kan ik geen uitspraken doen aangezien ik geen klant ben.

Nu zijn er een paar opties:

1. Je bent klant, je vind dat I3D alles netjes heeft gedaan. Blijf er dan en geniet van de service
2. Je bent klant en baalt enorm op dit moment, pak dan je spullen en ga naar een ander.
3. Je bent geen klant, je vind dat I3D alles netjes heeft gedaan. Wordt dan klant.
4. Je bent geen klant en baalt enorm op dit moment. Zorg dan dat je ook geen klant wordt.

Maar dit welles/nietes spel schiet niet erg op. Het zijn alleen speculaties over wat wel en niet is gebeurt. We kunnen ook heel lang dicussieren over wat er wel/niet had moeten gebeuren. Maar je kunt ook (als klant zijnde) je ongenoegen in een mail naar Stijn sturen. Een goede partij neemt eea mee.

Just my 2 cents 2day.

Swiftway-UK
02/11/09, 07:46
Remon Akkermans = Swiftway ?

Nee, Remon Akkermans werkt voor Swiftway.

lmp
02/11/09, 17:24
Doch, even een vraag aan i3d welke ik wel beantwoord zou willen zien.

Jullie hebben ook colocatie klanten,
Hiervan hebben jullie ook de hardware verhuisd.
Ja die hebben ze, en ook die hardware hebben ze verhuist.



Is dit opgenomen in een overeenkomst waardoor jullie gerechtigd zijn dit te doen?
Anders pleeg je zelfs in mijn ogen een diefstal (ondanks jullie goede bedoelingen)
Het is immers eigendom van iemand anders welke jullie zonder voorafkondiging van lokatie verplaatsen zonder toestemming.
In de contracten staan geen locatie vermeld waar de dienst aangeboden wordt.





Nu zijn er een paar opties:
1. Je bent klant, je vind dat I3D alles netjes heeft gedaan. Blijf er dan en geniet van de service
2. Je bent klant en baalt enorm op dit moment, pak dan je spullen en ga naar een ander.
3. Je bent geen klant, je vind dat I3D alles netjes heeft gedaan. Wordt dan klant.
4. Je bent geen klant en baalt enorm op dit moment. Zorg dan dat je ook geen klant wordt.

Voor mezelf hou ik het op een combinatie van 1 en 2. Ik ben er niet geheel blij mee hoe de verhuis actie is gegaan. Dit heb ik ook meerdere keren aangegeven bij I3D.
Echter blijf ik wel. In de Kubes was er ook geen ruimte meer om te groeien. Stroom per pack moest naar beneden. Geen B feed te krijgen, Een hell om binnen te komen in de avond uren (3x beveiliging nodig, die 2x deden alsof ze je niet kenden, ook al had je bij de vorige intercom ze ook al aan de lijn gehad (en dat allemaal binnen 5 minuten)) en zo nog een paar (voor mij) belemmerende punten. Mijn huidige ervaring tot op heden, dat dit alles nu al een stuk beter is (al nog niet compleet).

ResellerHosting
03/11/09, 01:31
De verhuizing van de ISD Holland klanten naar Realhosting (geloof ik) ging ook verre van soepel. Ook daar was het niet binnen een dag geregeld. Iets andere oorzaak natuurlijk, maar wellicht ook een andere orde van grote.

Los van grote, andere situatie, curator heeft de boel verkocht aan Realhosting na faillissement.

In dat specifieke geval hadden klanten er ondanks de overlast baat bij, omdat indien de curator het niet kon/had kunnen verkopen, velen mensen op juridische kosten waren gejaagd om achter hun data en domeinnaam aan te gaan.

In deze context vraag ik mij af of je vanuit perspectief van curator strafbaar bezig bent indien je ruim op tijd (laten we zeggen een week) al je klanten informeert dat je een faillissement gaat aanvragen. Zonder uiteraard ze te verzoeken te verhuizen naar een bevriend (of ander eigen) bedrijf.

ResellerHosting
03/11/09, 01:54
Al zal "de volgende keer" er niet meer zijn gezien wij eigenaar van het DC zijn. Ik kan wel zeggen dat er volop aandacht is besteed aan een risico analyse. Het is niet zo dat wij klanten zomaar opzij zetten of hun belang wegschuiven, zoals enkele klanten hun situatie beschrijven. Wij hebben onze verantwoordelijkheid in deze genomen en dan ontlopen wij onze verantwoordelijkheid van de afloop ook niet.


Wat ik mij afvraag (en ik denk velen met mij) hoe die afweging tot stand is gekomen.

Er zijn een paar suggesties zoals een mogelijk faillissement databarn/wedare, wat voor de meesten onder ons genoeg aanleiding zou kunnen zijn, nadat we er een bericht even van te voren een bericht hebben verzonden, om gang van zaken niet te frustreren, tenminste in hoeverre een faillissement van een maatschappelijk niet belangrijk bedrijf na 17:00 uitgesproken zal worden en derhalve een posting van een klant op b.v. webhostingtalk.nl de fysieke toegang tot de hardware zou kunnen belemmeren.

Maar ook uit deze reactie blijkt dat jullie al enige tijd weten dat jullie een eigen DC hebben. En uit andere communicatie blijkt dat jullie al maanden aan het onderhandelen waren. (tot op de middag van de verhuizing, schijnt).

Leaseweb heeft waarschijnlijk 25% tot 50% van haar klanten niet in haar "nieuwe" datacentrum staan. Ook zijn er geen plannen om klanten over te hevelen, iets wat ik vreemd vond maar na beantwoording van vragen hierna, was dat logisch. (lange contracten, amper voordeel met verhuizen).

In jullie geval is het mogelijk rendabel geweest om klanten naar nieuwe DC over te zetten, maar dat had (uitgaande dat er geen urgentie aanwezig was) ook druppelsgewijs en in overleg met de klant kunnen plaatsvinden.

Dan waren de netwerkproblemen in een vroeg stadia ontdekt en waar nodig had je middels tunnel naar oude locatie down time tot minimum kunnen beperken.

Als databarn/wedare over een paar jaar nog niet failliet is, zullen klanten bij elke (kleine) storing wederom vragen gaan stellen, wat bij onbevredigende antwoorden dan nog tot klanten verlies kan gaan leiden. Zeker indien verstoringen frequenter plaatsvinden.

Je geeft aan dat er veel aandacht is geweest voor risico analyse. Maar de perceptie van je klant zal dit niet kunnen bevatten. Die heeft het idee dat je mogelijk uit eigen belang, en mogelijk zonder directe aanleiding (want dat is nu eenmaal niet gecommuniceerd) zijn dienst ondergeschikt vind aan je eigen belang en handelt daar ook naar. (onvoorspelbaarheid is funest voor elke onderneming)

Hier kom je alleen mee weg indien je markt monopolist bent (zoals een KPN), maar als je honderden directe concurrenten hebt is de drempel vele malen lager.

Nu las ik dat er klanten waren die klaagden over defecte hardware en over hardware dat verdwenen is. Als je die compenseert, in combinatie met b.v. tegemoetkoming voor overlast (maand gratis?) en (aankomend) verlies aan klanten, is de derving die er geleden is kleiner dan het netto rendement de komende 12 maanden die door deze actie is bewerkstelligd?

Zo ja, dan hebben jullie risico's goed ingecalculeerd, maar zullen jullie mogelijk ook "duurder" dan de concurrentie zijn, gezien de marges.

Zo niet, zou je het indien je nogmaals had kunnen beslissen nogmaals op deze manier doen?

Ik hoop dat er ooit eens een duidelijk antwoord komt om deze vraag.

Had onderstaande tot zojuist niet gezien:


Verhuizing al 15 maanden in de planning

Hij zegt geen verklaring te hebben gehad van Koster over het vertrek. Wel heeft hij gehoord dat Koster bang zou zijn dat de uittocht geblokkeerd zou worden door We Dare. Ook op geldgebied zit het goed: "We hebben de laatste betaling vannacht binnen gekregen."

"Klopt helemaal", beaamt Koster op de vraag of alle servers vannacht bij We Dare zijn weggehaald. Maar de vork zit wat hem betreft wel iets anders in de steel dan hoe Dost het belicht. i3D is al ruim 15 maanden bezig met de bouw van een eigen datacenter. "De verhuizing zat er al geruime tijd aan te komen want het contract met We Dare is gewoon opgezegd. Zij weten dat het contract niet verlengd werd."
bron: http://webwereld.nl/nieuws/64115/hostingruzie-ontaardt-in-serverrazzia.html

Dus mogelijk een sprake van enige urgentie ?