PDA

Bekijk Volledige Versie : webmail instellen



opatinus
29/10/09, 22:08
hallo allemaal,

ik heb vanwege nieuwsgierigheid/leergierigheid een vps server draaien met plesk 8.4

echter ik kan de webmail niet instellen. als ik webmail <domeinnaam> aanklik krijg ik de melding dat de server niet gevonden kan worden. ik kan mijn mailadres wel vinden op webmail <servernaam>
ik kan wel mailtjes verzenden, maar niet ontvangen.
kan iemand mij in begrijpelijke taal uitleggen hoe ik dit moet configureren
( krijg het zelf niet voor elkaar met dns)

bij voorbaat dank
Martin

marsipulami
30/10/09, 12:35
Je moet op de dnsserver van je domein een mx record toevoegen naar het ipadres van je server

opatinus
07/11/09, 21:28
en dat krijg ik nou net niet voor elkaar.
ik heb :
type record: mx
geef mail domein: domeinnaam.nl (staat al ingevuld)
geef mailexchanger: servernaam.stratoserver.net
prioriteit: 10

b.vb.dank, Martin

ps bij invoeren ip adres geeft plesk foutmelding: ongeldige invoer

Triloxigen
07/11/09, 22:22
Je moet ook een A record instellen voor webmail natuurlijk

opatinus
07/11/09, 22:34
bedankt, maar dat heb ik ook al:

type record : A
domeinnaam : webmail.domeinnaam.nl (anders doet webmailicoontje het niet)
ipadres : ip adres van server

martin

marsipulami
07/11/09, 23:56
maar werkt je webmail als "tool" nou niet, of kan je gewoon geen mailverkeer uitwisselen met je server.

En kijk eens in je logs wat deze zeggen

WebXtra
01/12/09, 13:03
Kun je wel met een mail client ( Outlook, Thunderbird) connecten?

NorthIT
17/01/10, 17:03
Als Strato Plesk ook heeft geinstalleerd is het misschien een idee om even contact op te nemen met ze?

ichosting
17/01/10, 17:22
Het is mij ook niet geheel duidelijk wat niet werkt.
Komt de mail niet aan of werkt de link webmail.domeinnaam.nl niet?

Zorg er wel voor dat je A record voor de webmail onder het domeinnaam staat welke er op bereikbaar moet zijn.

opatinus
25/02/10, 23:08
het probleem is dat ik webmail wel via de server kan openen, maar niet via de website, waar het mailadres aan gelinkt is. de berichten die ik naar het mailadres stuur komen niet aan, maar ik kan wel vanuit het mailadres mailtjes versturen

HelderMarketing
04/03/10, 19:16
Het versturen en ontvangen van mail zijn 1 aparte dingen.
Een ieder kan email versturen van een server onder welke domeinnaam dan ook. Voor het ontvangen van de mail dien je een aantal zaken correct in te stellen.

De A en MX records dienen te verwijzen naar het ip adres van de server, dan dien je op de server de email adressen aan te maken. Meestal kan dit in beheerderspanelen als Directadmin en Cpanel erg gemakkelijk. Op deze manier herkent de mailserver het mailadres en de domeinnaam en zou de mail correct moeten ontvangen.

Indien dit nog niet het geval is moet je de route even controleren van de domeinnaam, dus of alle DNS goed doorgevoerd is en de domein wel correct verwijst naar de server.

Het zou eventueel ook nog aan de spamfilter en/of firewall kunnen liggen.

opatinus
13/03/10, 13:27
bedankt allemaal, maar op mijn server was alles goed geconfigureerd. Strato was eerst niet bereid om feedback te geven, maar het domein bleek niet (goed) verhuisd te zijn naar mijn server, de domeinnaam stond nog ergens anders geregistreerd, en was enkel gekoppeld aan mijn server, dus het probleem lag bij Strato.

nogmaals bedankt, het probleem is opgelost!