PDA

Bekijk Volledige Versie : peer 2 peer



lobster
29/10/09, 19:01
Beste iedereen,

Ik was een beetje aan het brainstormen over het concept hosting en begon wat paralellen te trekken tussen hosting en torrents.

Hoe intressant is de gedachte van een server die meer een tracker gaat worden en de content van de website die (in ieder geval deels) bij actieve gebruikers vandaan komt.

Er is momenteel al wat webbased spul wat peer to peer verbindingen ondersteunt.

Hoe intressant zou een proof of concept zijn waar kleine delen van een website al onderling tussen gebruikers zou worden uitgewisseld en daarmee welicht minder werk voor een server oplevert?

Plus, zou hier geld mee te verdienen zijn, mocht het zo zijn wanneer ik een dergelijke configuratie zou hebben liggen :innocent:


Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Ben zelf geen webhoster dus ook weer niet al teveel verstand van dit soort zaken.

Gr,

R

Triloxigen
29/10/09, 21:15
Ligt aan je content.
Een website afhankelijk maken van de gebruikers lijkt me geen goed plan, een enkele website gebruikt niet zoveel.
(en als het wel veel is is het vaak te belangrijk om de risico's te verplaatsen)

wimg
06/02/10, 21:15
Facebook heeft dit ontwikkeld : http://en.wikipedia.org/wiki/Cassandra_(database)
Het is een eventual consistency database op basis van P2P. Niet helemaal wat je zoekt, maar het bereikt een zekere vorm van redundantie op content-vlak, zonder real-time redundantie te eisen (wat de load te hoog zou doen oplopen op piekmomenten).

SebastiaanStok
07/02/10, 11:16
Dit principe bestaat eigenlijk al in vorm Content Delivery network en mirror servers :)

Het idee is leuk, maar enkel haalbaar voor static inhoud.
En je moet een vorm van authenticiteit inbouwen, want anders kan een end-point de inhoud aanpassen.

Zelf zie ik het nog niet echt gebruikt worden, maar je weet maar nooit.

Tim G
07/02/10, 12:53
Website's zijn meestal maar een paar kilobyte, misschien net 1 mb. Om dat te verspreiden met p2p ben je al bijna meer kwijt aan meta/info data dan aan de pagina zelf.

1Ago
07/02/10, 19:24
Inderdaad, het heeft enkel nut voor grote websites/databases denk ik. Een gemiddelde website heeft hier geen baat bij aangezien de overhead te groot is.