PDA

Bekijk Volledige Versie : switch voor of achter in het rack?



jst
28/10/09, 14:34
een achteraan gemonteerde switch zuigt warme lucht de switch in, maakt deze nog wat heter en blaast vervolgens in het rack, richting koude gang.

sinds een oververhitte switch monteren we switches vooraan in het rack.

Wegens plaatsgebrek (en uit gemakzucht, kabeltjes naar voor doorsteken, niet gemerkte kabels volgen, ...) zou ik in ons nieuwe rack de switches liever achteraan plaatsen.

Iemand weet van een switch welke de warme lucht naar de voorzijde blaast (dus voorzijde van de switch, achterzijde/warme kant van het rack)? iemand weet van een switch die de blaasrichting via de setup kan selecteren?

tnx!
jst

WeServIT
28/10/09, 14:39
Wij hebben de switches gewoon achterin hangen en dat gaat al een hele tijd goed. Tevens zie ik bijna bij alle racks in het datacenter de switches achter hangen. Je moet gewoon zorgen voor een switch die ook fans heeft dan moet het wel goed komen.

gjtje
28/10/09, 15:15
De fans van switches zitten vrijwel altijd aan de zij of achterkant dus achter met een vrij gaatje aan de voorkant lijkt het meest efficiënt.

joelski
28/10/09, 15:30
mocht een switch warme lucht in de switch trekken dan kan je ook proberen om de fans te veranderen/verplaatsen/omdraaien,

Piwi-Web
28/10/09, 15:32
Hier plaatsen we de switches ook achteraan.
Lucht wordt van de zijkant aan- en afgevoerd.

Hangt er nu een jaartje en het heeft nog niet gefaald :)

XBL
28/10/09, 15:44
Ik heb nog nooit oververhitte switches meegemaakt. En praktisch alle racks die ik zie hebben hun switches aan de achterzijde hangen (de honderden racks die ik van binnen heb gezien).

Ik weet niet of je daadwerkelijk een oververhitte switch hebt mee gemaakt, maar ik zou me er niet te druk over maken. Hang ze desnoods laag in het rack, dan ontvangen ze alleen koele lucht (vanuit de vloer). Al heb ik zelfs dat nooit gezien (hoogstens switches in het midden, maar dat is meer i.v.m. cable management).

wonko
28/10/09, 16:42
hier hangt ook alles van switches en firewalls "omgekeerd" in de racks. Nog nooit last mee gehad. Wel altijd modellen die eigen fans en zo hebben.

jst
29/10/09, 10:06
Bedankt voor de reacties.
ik heb wel degelijk een defecte switch gehad (emc), opmerking van de technieker daar was dat 'iedereen' de fout maakt de switches achter te hangen, waardoor deze geen optimale koeling krijgen. Als goede informaticus, dus een beetje lui, maak ik de gemakelijkheidsopmerking van 'draai de fan richting' en het probleem is van de baan.
Nu kopen we hp...
have fun!
jst.

Serveo
29/10/09, 17:01
Hier ook alles achterin hangen van HP. Maak je dus geen zorgen ;).

hrodenburg
29/10/09, 18:21
Lang geleden wel een hoop oververhitte switches meegemaakt (niet in server omgeving) maar deze hadden ook geen actieve koeling (dus fans).
Had die van jou wel fans?

-Kevin
29/10/09, 18:37
Al enkele jaren switch achterin...

Nooit problemen gehad... 3com / DLINK / HP

Geen van alle

santema
29/10/09, 19:12
Switches achterin, behalve de core die hangt voor. Niet echt een warmte probleem maar gewoon makkelijker met de fibers etc. Geen oververhitting meegemaakt, maar volgens mij blazen al onze switches naar de zijkant.

Je kunt ook de vraag stellen hang je hem onder of bovenin? Onderin is het een knap stuk koeler dan bovenin.

daveww
29/10/09, 19:50
Wij hebben ook alles achterin behalve de core. We hebben hiermee nog nooit problemen gehad.

Wellicht dat de koeling van je rack door kabel management ofzo niet goed was en dus 'alles' te heet werd en mogelijk voor de switch net té heet??

Bamieater
29/10/09, 20:24
Wij hebben ook alles aan de achterkant.

Heb je ook niet iets aan de voorkant op dezelfde hoogde van de switch geplaatst? Of de boel afgedekt met blindplaten?

Ik herinner dat ik wel eens in de management interface van een switch of router heb gezien dat de draairichting van de fans was in te stellen, maar ik heb geen idee welk merk of type dat zou moeten zijn geweest. Cisco wellicht, maar daar kun je vaak de fans ook gemakkelijk hardwarematig omdraaien.

Piwi-Web
30/10/09, 00:21
Wij hebben ook alles aan de achterkant.

Heb je ook niet iets aan de voorkant op dezelfde hoogde van de switch geplaatst? Of de boel afgedekt met blindplaten?

Ik herinner dat ik wel eens in de management interface van een switch of router heb gezien dat de draairichting van de fans was in te stellen, maar ik heb geen idee welk merk of type dat zou moeten zijn geweest. Cisco wellicht, maar daar kun je vaak de fans ook gemakkelijk hardwarematig omdraaien.

Bij mijn weten heeft Cisco dat niet... Tenminste niet met de switches waar ik tot nu toe mee gewerkt heb en dat zijn niet echt oude beestjes.
En dan nog, lucht moet ergens in en ergens uit en meestal is dat beide aan de zijkant dus hoe de draairichting is maakt eigenlijk weinig uit (of de fans zitten aan de achterkant dan kan het degelijk wat uitmaken).

Zie in sommige racks de switches wel eens vooraan hangen maar ik vind het persoonlijk dan moeilijker om nieuwe netwerkkabels te trekken zou dat nodig zijn. (Just my 2 cents btw...)

mdf
30/10/09, 09:07
De nieuwe Nexus switches van Cisco zuigen de koude lucht aan de achterkant in en blazen de warme lucht aan de voorkant uit. De kun je dus 'verkeerd om' in het rack hangen.
Naar mijn weten zijn dit ook de enige switches die dit doen.

WIPANederland
03/11/09, 14:54
Ik heb nog nooit oververhitte switches meegemaakt. En praktisch alle racks die ik zie hebben hun switches aan de achterzijde hangen (de honderden racks die ik van binnen heb gezien).

Ik weet niet of je daadwerkelijk een oververhitte switch hebt mee gemaakt, maar ik zou me er niet te druk over maken. Hang ze desnoods laag in het rack, dan ontvangen ze alleen koele lucht (vanuit de vloer). Al heb ik zelfs dat nooit gezien (hoogstens switches in het midden, maar dat is meer i.v.m. cable management).
ik heb het wel meegemaakt maar niet in een 'normale' omgeving zoals de meeste gewend zijn van redbus/telecity/eunetworks.

Wij hangen ze zelf ook achterin.

BDigitinternetdiensten
03/11/09, 16:41
In ons rack liggen er zelf over 1 u 2 x HP ProCurve 2626 tegen over elkaar(1 voor en 1 achter dus).. Ze blazen dus tegen elkaar. Gaat ook al tijden goed :) Klant wou denk optimaal benut maken van zijn ruimte

santema
03/11/09, 16:45
In ons rack liggen er zelf over 1 u 2 x HP ProCurve 2626 tegen over elkaar(1 voor en 1 achter dus).. Ze blazen dus tegen elkaar. Gaat ook al tijden goed :) Klant wou denk optimaal benut maken van zijn ruimte

Hp switches blazen half naar beneden, en ik denk ook niet dat ze echt in elkaar blazen als ze beide blazen, als één dat wel deed en de ander niet zou het nog kunnen. Het valt best mee, ik denk dat 90% van de switches die hier op wht gebruikt worden hooguit een paar mbit doet, daar wordt zo'n ding niet anders van.

Cybafish
03/11/09, 17:53
Het hangt er inderdaad helemaal vanaf wat voor een switch het is. Huis/tuin/keuken-edge switches van 1U kun je inderdaad mooi aan de achterkant hangen, evenals APC's. Je kunt dan alles met een 1,5m kabel wegwerken.

Voor core-switches, waarbij het chassis gevuld is met mooie blades en grote fans de boel koel houden is het natuurlijk een ander verhaal.

rida
16/11/09, 14:49
Net wat cybafish zegt, hangt af van type switch. Per definitie is het gebruikelijk om de switch achter te hangen. Is erg onpraktisch als de bekabeling van achter naar voren getrokken moet worden :)

Apoc
16/11/09, 15:05
De meeste (relatief simpele) edge switches hebben een fan aan de zijkant, dus in dat opzicht maakt het niet uit het voor of achter hangt. Daarnaast wordt een doorsnee switch ook niet zo warm, dus ook dat maakt niet veel uit.

Ik zou zelf switches ook zeker aan de achterkant hangen, tenzij daar geen mogelijkheid toe is.

rida
16/11/09, 15:08
behalve als je een kings-size foundry hebt, maar goed dan kan je ook niets anders meer in je kast hangen :)

jst
20/11/09, 20:58
Bedankt voor de vele reacties.

mvg,
jst.

Nitraat
16/12/09, 15:25
Wij adviseren onze klanten in altijd het volgende;

"Koeling geschiet vanaf de voorkant van het rack. Het is af te raden om apparatuur (zoals switches) aan de achterkant van het rack te monteren, tenzij deze tegen temperaturen tot maximaal 60 graden kan. Wij raden aan om deze apparatuur (alle apparatuur die lucht via de zijkanten verplaatst) te groeperen en hier een APC rack side air distribution unit boven te monteren. Indien u deze unit gebruikt, kan de apparatuur aan de voor- en achterkant van het rack worden geplaatst, gezien deze unit aan de linker- of rechterkant kan koelen.
(http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=ACF201BLK&tab=models) "

Wij hebben enkele cold-corridors, hierbij is de niet gebruikte rackspace afgedekt met blindplates. Koude lucht kan dus niet bij de switches komen.

wbakker-letsgoonline
16/12/09, 15:37
Wij hebben onze switch aan de voorkant hangen. Het leggen van UTP kabels geen probleem we leggen er standaard al 24 in het rack zodat we niet elke keer de kabels opnieuw moet leggen.

Apoc
16/12/09, 15:42
Switches die lucht van de zijkant aanzuigen, produceren doorgaand dusdanig weinig warmte dat er ook niet echt koele lucht bij hoeft te komen om goed te functioneren.

Die APC oplossing is dusdanig duur, dat je dan beter gewoon een wat duurdere switch kan kopen die de lucht gewoon van de voorkant aanzuigt

Jesperw
16/12/09, 15:45
Vooraan is vast efficienter, maar al je netwerk aansluitingen zitten achter dus het lijkt me woest onhandig. ;)

Lite-On
16/12/09, 16:19
Ik heb mijn switches gewoon aan de achterkant van het rack zitten. Temps zijn in orde, dus ik zie geen reden om de switch aan de voorkant te plaatsen.
Overigens vind ik het persoonlijk erg onhandig om een switch aan de voorkant te plaatsen, plus dat er ook langere kabels nodig zijn.

wbakker-letsgoonline
16/12/09, 16:33
Ik heb mijn switches gewoon aan de achterkant van het rack zitten. Temps zijn in orde, dus ik zie geen reden om de switch aan de voorkant te plaatsen.
Overigens vind ik het persoonlijk erg onhandig om een switch aan de voorkant te plaatsen, plus dat er ook langere kabels nodig zijn.

Die paar extra CMs UTP vallen ook mee.

Jesperw
16/12/09, 16:41
Die paar extra CMs UTP vallen ook mee.
Sure, maar waarom zou je kabels van de voorkant van je rack naar achteren trekken en ze daar aansluiten. Ik kan alleen bedenken dat 't leuk is voor op de foto. :stuart:

Lite-On
16/12/09, 17:18
Enigste nuttige reden die ik zo 1,2,3 kan bedenken is wanneer je Supermicro server hebt met NIC aan de voorkant. Dan kan het handig zijn om een switch aan de voorkant te plaatsen.

@wbakker;
Ik heb zelf een enorme hekel aan kabels die langs het rack lopen. Maakt alles zeer lastig als er ooit wat gedaan moet worden.
Het liefst heb ik zo min mogelijk bekabeling in het rack.

ju5t
16/12/09, 17:24
@wbakker;
Ik heb zelf een enorme hekel aan kabels die langs het rack lopen. Maakt alles zeer lastig als er ooit wat gedaan moet worden.
Het liefst heb ik zo min mogelijk bekabeling in het rack.

Wifi!

Anyway, hier ook achter in het rack. Nog nooit problemen gehad.

Lite-On
16/12/09, 20:14
Wifi!

Anyway, hier ook achter in het rack. Nog nooit problemen gehad.

Wifi voor de server, no thanks. Kan me niet voorstellen dat iemand dat gebruikt in het datacenter:r

Marinus
16/12/09, 21:13
Wifi voor de server, no thanks. Kan me niet voorstellen dat iemand dat gebruikt in het datacenter:r

ik mag hopen dat ie sarcastisch was ;-)

BDigitinternetdiensten
16/12/09, 22:22
Sowieso valt voor de meeste de warmte mee omdat ze naar zeer waarschijnlijkheid niet al tevele verkeer doen. Bij groot verkeer zou het wel handig zijn :)

Magus
18/12/09, 12:18
wifi is wel nuttig voor laptoppies natuurlijk :)

BDigitinternetdiensten
18/12/09, 13:36
Dat wordt ook steeds minder. Vroeg vond ik er 25/30 over een DC, waarvan er veel open stonden. Nu nog maar een handvol

santema
18/12/09, 14:04
Gewoon een rackconsole met alles op kvm :).

XBL
18/12/09, 14:54
Overigens zie ik steeds meer servers met alle aansluitingen (los van stroom) aan de voorzijde. Best handig, zeker als je een console karretje moet aansluiten. Beetje lastig alleen dat stroom doorgaans alleen maar aan de achterkant te vinden is...

verdonn
20/12/09, 00:09
Achteraan werkt nog steeds prima voor ons...

KristianT
20/12/09, 11:19
Ik heb mijn switch en router ook achterin het rack hangen.
Aan de voorkant komt een 2U 19" rack lade waar ik dan wat kabels en cd's in kan gooien.
Zo gebruik je toch de 2U rackspace optimaal.

Bij mij zitten trouwens ook alle kabels achteraan, is wel lekker warm als je DC gebruik maakt van een cold-corridor.

Basic-ict
20/12/09, 14:12
Wij hebben onze switchen ook achteraan de servers hangen. Gemakkelijk, en overzichtelijk om snel een kabeltje te kunnen volgen.

Jethro
30/12/09, 16:45
Wij hebben altijd de switches al achter in het rack gehad.
Nooit problemen gehad eigenlijk met de koeling of dat ze te warm werden.

De switch voor in het rack ziet er ook niet uit. Ook zit je dat je met de kabels naar achter moet op een manier. ( Blindplate er uit laten? ) Niet echt handig.

Wij gebruiken voornamelijk HP Procurve switches.

Piwi-Web
30/12/09, 17:19
De switch voor in het rack ziet er ook niet uit. Ook zit je dat je met de kabels naar achter moet op een manier. ( Blindplate er uit laten? ) Niet echt handig.

Via de zijkant? :p

Hier ook gewoon alles achteraan hangen =)

santema
30/12/09, 17:27
Zijkant kan, je kunt hem ook bovenin hangen en over de switch heen, je hebt van die brievenbus blindplaten etc. Tal van mogelijkheden, feit blijft dat je voor elke kabel aan 2 kanten moet zijn en moeilijk moet doen. We hebben de netwerk-, power- en kvmswitches achter in het rack, mooi makkelijk bij het aansluiten van kabels.

Jethro
30/12/09, 17:29
Via de zijkant? :p

Hier ook gewoon alles achteraan hangen =)

Uhm hier geen ruimte aan de zijkant. Als je vanaf voorkant kijkt is alles dicht dus er kan alleen lucht via de servers van de koude naar de warme kant toe.

Piwi-Web
30/12/09, 17:53
Uhm hier geen ruimte aan de zijkant. Als je vanaf voorkant kijkt is alles dicht dus er kan alleen lucht via de servers van de koude naar de warme kant toe.

Zoals Peter zegt via zo'n brievenbusbindplaten of gewoon achteraan hangen :yes:

vne
31/12/09, 05:16
best grappig wat voor een discussie zoiets banaals kan opwerpen :D
Ik ga zo'n 1U cooling unit uitvinden die je vooraan in je rack hangt waarbij zo'n 6tal fans de koude lucht naar achter blazen tegen de switch lol

Niels L
05/01/10, 21:10
Achterin hangen gaat gewoon goed zoals de meeste heren hierboven melden. Heb je misschien net ongeluk gehad. Kapotte voeding oid? Anyways, probeer 'm, zoals al eerder gezegd dus onderin te hangen.

Succes!