PDA

Bekijk Volledige Versie : PHP compileren voor beginners



Judokes
28/10/09, 12:56
Ik heb een server met Centos 4.1 geinstalleerd. Nu moet de PHP extensie PDO_mysql toegevoegd worden aan PHP.
Ik wil graag leren hoe je voor zoiets PHP compileert op de server.
Heeft iemand een aanwijzing of link waar ik heel simpel uitgelegd krijg hoe ik zondr gevaar dit zelf kan doen.
Bedankt alvast.

mdvz0r
28/10/09, 13:02
Ik heb een server met Centos 4.1 geinstalleerd. Nu moet de PHP extensie PDO_mysql toegevoegd worden aan PHP.
Ik wil graag leren hoe je voor zoiets PHP compileert op de server.
Heeft iemand een aanwijzing of link waar ik heel simpel uitgelegd krijg hoe ik zondr gevaar dit zelf kan doen.
Bedankt alvast.

volgens mij wordt PDO niet meer onderhouden.. niet dat het verder uit maakt hoor :)

http://74.125.77.132/search?q=cache:Us1BfxEJTpkJ:hickit.com/2009/02/01/mac-os-x-10-4-compile-php-5-with-pdo/+compile+php5+pdo&cd=9&hl=nl&ct=clnk&gl=nl hier staat wel een howto, is wel voor OSx, maar kan je wel een eindje mee komen denk ik.

Judokes
28/10/09, 13:52
Zo, een heel verhaal voor een kleine aanpassing.
PHP 5 staat al op de server.

PDO is vereist voor installatie van Magento vandaar.

Marin
28/10/09, 14:24
Ja, maar je kunt hem er niet "even" bijzetten. Je moet PHP opnieuw compileren.

En je vroeg een linkje? Probeer deze (http://google.nl) eens!

daveww
28/10/09, 15:44
PDO / PDO_MySQL heb ik destijds geïnstalleerd via;


pecl install pdo
pecl install pdo_mysqlvervolgens moest je in de php.ini het volgende toevoegen
extension=pdo.so
extension=pdo_mysql.soDaarna heb ik HTTPd gerestarted en stond hij erbij in het lijstje 'php -m'.

Wellicht heb je hier wat aan, tevens ter informatie er is al versie 5.4 van CentOS beschikbaar.

dwlnetnl
04/11/09, 22:58
Wil je weten hoe je de source compileerd?

Marin
04/11/09, 23:29
Ik wil graag leren hoe je voor zoiets PHP compileert op de server.




Wil je weten hoe je de source compileerd?

uuuuh? :lovewht:

Judokes
05/11/09, 09:34
Bedankt voor de info zover.
Het gaat idd om het compileren van de source.

ju5t
05/11/09, 10:36
PDO / PDO_MySQL heb ik destijds geïnstalleerd via;

vervolgens moest je in de php.ini het volgende toevoegenDaarna heb ik HTTPd gerestarted en stond hij erbij in het lijstje 'php -m'.

Wellicht heb je hier wat aan, tevens ter informatie er is al versie 5.4 van CentOS beschikbaar.

pdo_mysql zit tegenwoordig in de source van PHP5. Normaal gesproken moet het volstaan om --with-pdo-mysql aan je configure regel toe te voegen.

De pecl package is oud. Sterker nog, het kan voor conflicten zorgen als je pdo niet uitschakeld tijdens configure

dwlnetnl
05/11/09, 11:56
Wat je eerst moet controleren is of je make en gcc hebt geinstalleerd. Als dat het geval is, kun je de php sources van de php site afhalen. Dan type je in je terminal "./configure --help" om te zien wat alle configuratie mogelijkheden zijn. Als je dit hebt gezien, doe je vervolgens "./configure --with-mysql-pdo" bijvoorbeeld en als dit een juiste configuratie optie is.

Nu gaat configure voor je uitzoeken of je omgeving goed is zodat je php kan compileren. Het kan zijn dat je dingen als automake en bepaalde libs moet installeren om succesvol hier door heen te komen.

Als je dat hebt gedaan type je "make", nu wordt php gecompileerd. Als dit klaar is heb je ergens in je source een directory waar je gecompileerde spullen staan. Deze kan je zelf kopiëren naar de juiste plekken, maar je kan dit ook doen als super user (root) via "make install". Als je sudo gebruikt om tijdelijk root te worden type je "sudo make install". Dan zie je allerlei commando's langs komen die zorgen dat de gecompileerde php bestanden naar de juiste plek worden gekopieerd en de juiste rechten hebben.

Als dat gelukt is ben je klaar.