PDA

Bekijk Volledige Versie : Doorverkopen website



anytimeanyplace
28/10/09, 11:06
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik nu een domme fout hebt gemaakt, of er gewoon sprake van handel is, of een strafbaar feit? Wie heeft advies voor mij?

Er is mij gevraagd een website te ontwikkelen voor bedrijf X. Keurig gedaan, scripts gemaakt, template, CMS, hele pakket.

Het contract hiervoor heb ik met een tussenpersoon afgesloten (wist ik ten tijde van aanvraag nog niet). Dus de overeenkomst staat op naam van bedrijf Y. Tot zover geen probleem.

Nu wil het dat ik erachter ben gekomen dat de tussenpersoon van bedrijf Y. De website voor 3x de investering heeft doorverkocht aan bedrijf X. Goede verkoper dus! Maar kan dit zomaar?

Bedankt alvast.

PreServer
28/10/09, 11:08
Nu wil het dat ik erachter ben gekomen dat de tussenpersoon van bedrijf Y. De website voor 3x de investering heeft doorverkocht aan bedrijf X. Goede verkoper dus! Maar kan dit zomaar?

Bedankt alvast.

Ja dat mag, iedereen mag zijn eigen prijs bepalen (met uitzonderingen)

Marin
28/10/09, 11:12
Maar kan dit zomaar?



Ja hoor, als ik een pak melk in de supermarkt kjkoop voor 1 euro, en ik kan dit aan jou doorverkopen voor 20,- ben ik een hele goede verkoper. Maar de supermarkt kan daar toch niks aan doen. Die heeft zijn gevraagde prijs ontvangen.

Ik ga ervanuit dat jij het bedrag hebt gekregen dat je hebt gevraagd, en dit bedrag was dus voor jou voldoende.

Zorg er wel voor dat duidelijk is dat de auterusrechten bij jouw blijven. (dit is trouwens standaard)

Of jij een domme fout hebt gemaakt? Tja, jij zult vast wel een bedrag bepaald hebben dat voor jou voldoende is.. Ik weet niet of dit dan dom te noemen is.

pwwebdev
28/10/09, 11:34
Dit gebeurt ook veel meer dan je denkt. Verder ben ik het eens met Marin dat het geen domme fout is; jij hebt jouw prijs bepaald en dat geld ontvangen.

anytimeanyplace
28/10/09, 11:41
Bedankt voor de reacties dusver. Gewoon handel dus.

-FoX-
28/10/09, 12:28
De enige wijze les die je hieruit kan trekken is om eventueel uw prijs setting te bekijken naar toekomstige projecten. Contractueel zou je ook nog een en ander kunnen uitsluiten, maar in principe heb je daar geen baat bij.

Zowat elk product wordt tegen monster marges verkocht (melk, koffie, etc) en dat "mag" ook gewoon.

ICTRecht
29/10/09, 09:07
Het is inderdaad legaal. Maar elk nadeel heb z'n voordeel; je weet nu dat jouw prijs zo'n 3x te laag was. (Hoewel er natuurlijk altijd wel een stukje opslag in zit voor het zoeken naar en bemiddelen bij klanten.)

kutagh
29/10/09, 17:01
Het enige waar je vraagtekens bij kunt zetten is: Mag het wel dat hij impliceert dat de opdracht van het bedrijf komt (en hij het bedrijf vertegenwoordigt), terwijl hij het dus in feite doorverkoopt, en hoe heeft hij het doorverkocht (inclusief alle rechten, terwijl hij niet bijv. de auteursrecht heeft?).

Tenzij je weet wat precies de overeenkomst is met bedrijf X, kunnen we alleen speculeren dat het legaal is.

Triloxigen
29/10/09, 19:48
Ja hoor, waarom zou dat niet mogen?

KristianT
31/10/09, 11:22
Maar wat zou je nu doen als bedrijf X direct met een vraag of fout naar jou komt ?
Dan zou je eigenlijk gewoon kunnen zeggen dat je ze niet kan helpen omdat bedrijf X geen klant bij jou is.
Ze moeten support vragen dus altijd via bedrijf Y doorspelen.
Of laat bedrijf Y een support contract met jou afsluiten.

pwwebdev
31/10/09, 17:36
Maar wat zou je nu doen als bedrijf X direct met een vraag of fout naar jou komt ?
Dan zou je eigenlijk gewoon kunnen zeggen dat je ze niet kan helpen omdat bedrijf X geen klant bij jou is.
Ze moeten support vragen dus altijd via bedrijf Y doorspelen.
Of laat bedrijf Y een support contract met jou afsluiten.

Exact. Vaak weet bedrijf X niet eens dat het product van jouw komt, die denkt dat het van bedrijf Y komt. Wellicht zal bedrijf Y dan contact met jou opnemen of proberen het zelf op te lossen.

mathijsie
31/10/09, 17:45
Vergelijk het met de volgende situatie.

Een grote supermarkt - zeg, Albert Heijn - koopt 100.000 pakken melk bij de Campina, de Friesche Vlag of whatever. Vervolgens plakt appie een sticker met hun eigen naam op het melkpak en verkoopt dit weer door aan een klant. Dit mag gewoon, aangezien AH gewoon betaalt heeft aan zijn leverancier.
Echter, op het moment dat een klant een klacht heeft over z'n net gekochte pak melk, dan moet hij of zij daarmee terug naar Albert Heijn, en niet naar de echte leverancier van de melk.

Ofwel:
Jouw klant mag jouw product doorverkopen, maar het is jouw recht om support aan de eindgebruiker te weigeren. Die is immers geen klant bij jou, maar bij jouw klant (volg je 't nog?).:clown:

baahmi
31/10/09, 17:46
Je kan natuurlijk doorverkoop afvangen door een contract op te stellen dat het daarvoor niet is gemaakt en dat je alleen het exclusieve recht geeft aan bedrijf Y om het te gebruiken.
Vermoedelijk was bedrijf Y dan wel naar een andere partij op zoek gegaan, maar dat terzijde.

Mvgr,
Martin

Spyder01
31/10/09, 18:00
Tja, het is nu eenmaal handel. De een koopt iets voor bedrag x in en verkoopt het met winst al bedrag y. Niet meer dan normaal.

anytimeanyplace
02/11/09, 14:17
Super alle reacties. Dan neem ik mijn verlies als een man ;) Maarrr.. dan eigenlijk direct mijn volgende vraag: Hoe voorkom ik, in het vervolg, dat iemand met mijn werk aan de haal gaat?

In mijn algemene voorwaarden is dit artikel al opgenomen:

De Wederpartij verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten en bevoegdheden die bij deze voorwaarden of anderszins uitdrukkelijk worden toegekend en voor het overige zal
hij de programmatuur, websites, databestanden of andere materialen niet verveelvoudigen of daarvan kopieën vervaardigen. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, is een aan de Wederpartij toekomend recht tot gebruik niet-exclusief en niet overdraagbaar aan derden.

Is dit voldoende? Ik zie dat websites zoals templatemonster.com een expliciete licentieverklaring hebben, om dit soort zaken te voorkomen. Hoe doen jullie dit?

Marin
02/11/09, 14:18
Op alles wat je maakt rust automatisch auteursrecht. Dit hoeft niet specifiek te worden opgenomen.

anytimeanyplace
02/11/09, 16:07
Hoe voorkom ik dan (behalve heel goed opletten in de toekomst) dat iemand mijn product (een design of een logo bijvoorbeeld) kan doorverkopen?

Triloxigen
02/11/09, 16:15
Hoe voorkom ik dan (behalve heel goed opletten in de toekomst) dat iemand mijn product (een design of een logo bijvoorbeeld) kan doorverkopen?

Contractueel vastleggen dat die persoon geen doorverkopen rechten heeft.

Moet je wel rekening houden dat een tussenpersoon je dan geen werk meer gaat leveren, wat toch een groot deel van je werk kan/zal zijn.

kutagh
02/11/09, 17:44
Contractueel vastleggen dat die persoon geen doorverkopen rechten heeft.

Moet je wel rekening houden dat een tussenpersoon je dan geen werk meer gaat leveren, wat toch een groot deel van je werk kan/zal zijn.

Je kunt echter wel gaan werken met een provisie systeem, waar je dus het zelf in de hand kunt houden. Bijvoorbeeld dat die persoon 30% krijgt over het bedrag minus €100 (aan ontwikkelkosten) waarvoor de website wordt verkocht.
Moet je wel oppassen dat je geen DSB-achtige praktijken krijgt....

Triloxigen
02/11/09, 19:13
Je kunt echter wel gaan werken met een provisie systeem, waar je dus het zelf in de hand kunt houden. Bijvoorbeeld dat die persoon 30% krijgt over het bedrag minus €100 (aan ontwikkelkosten) waarvoor de website wordt verkocht.
Moet je wel oppassen dat je geen DSB-achtige praktijken krijgt....

Maar de meeste willen de krachten intern inhuren en dat de klant niks te maken heeft met personeel of ingehuurde krachten.
Is ook geen vreemde manier van werken, de helft van mijn werkzaamheden is dat ik ingehuurd wordt als derde partij.
Wat de 2e partij er op legt voor zichzelf moeten ze zelf weten, zolang ze mij mijn vraagprijs maar betalen.

chielsen
02/11/09, 19:27
Heb ik ook, maar wat als ze meerdere malen je werk gaan verkopen?