PDA

Bekijk Volledige Versie : Catchall webpagina op lan



marsipulami
25/10/09, 23:25
Ik wil graag het volgende scenario bereiken en ik weet niet hoe het heet of hoe dat in zijn werk gaat.

Ik heb een lan(niet verbonden met internet). Op 1 pc draait een webserver.

Nu is het mijn bedoeling dat iedere pc die inplugt op het netwerk een ip krijgt, en wanneer deze een browser opent deze ongeacht de ingestelde startpagina gewoon mijn webpagina krijgt te zien van de webserver.

Ik wil hierbij niets hoeven in te stellen op de werkstations.

De server is een windows 2003 server die ook de dhcp verzorgt.

Ik heb gezocht op internet, maar weet niet zo goed hoe het heet en kan dus ook niet echt gericht zoeken.

Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?

Alvast bedankt

Marin
25/10/09, 23:38
dat is vrij gecompliceerd..

Je kunt ongetwijfeld aan de gateway een pagina hangen. Je ziet dit ook vaak in een hotspot, waar eerst even ingelogt dient te worden..

Maar.. Je wilt niet dat als de bezoeker vervolgens naar google.nl (o.i.d.) gaat je ook weer die landingspagina te zien krijgt.. Echter, als de visitor de eerste keer zn browser opent moet hij altijd de landingspagina krijgen (ook al is google.nl zn startpagina)

Am I right?

pierce
25/10/09, 23:38
een dns server installeren die alles doorverwijst naar je webserver?

Marin
25/10/09, 23:39
een dns server installeren die alles doorverwijst naar je webserver?

Ja precies, dat was ook mijn gedachte.. Maar dan krijg je dus ALTIJD de landingspagina...

pierce
25/10/09, 23:41
Ja precies, dat was ook mijn gedachte.. Maar dan krijg je dus ALTIJD de landingspagina...

Hoezo? Je krijgt toch het ip adres van de webserver retour van je dns, dus daar kom je dan toch vanzelf terecht, ongeacht welk webadres je gebruikt...?

Marin
25/10/09, 23:43
Hoezo? Je krijgt toch het ip adres van de webserver retour van je dns, dus daar kom je dan toch vanzelf terecht, ongeacht welk webadres je gebruikt...?

Ja, daar heb je gelijk in. Je krijgt dan ALTIJD de landingspagina, ongeacht de URL die je ingeeft. Maar ik vraag me dus af of TS dat wil?

pierce
25/10/09, 23:45
Ja, daar heb je gelijk in. Je krijgt dan ALTIJD de landingspagina, ongeacht de URL die je ingeeft. Maar ik vraag me dus af of TS dat wil?


Nu is het mijn bedoeling dat iedere pc die inplugt op het netwerk een ip krijgt, en wanneer deze een browser opent deze ongeacht de ingestelde startpagina gewoon mijn webpagina krijgt te zien van de webserver.

Dat is een kwestie van lezen :cool:

:D

Thijs
25/10/09, 23:47
proxy !

Marin
25/10/09, 23:54
Dat is een kwestie van lezen :cool:

:D

Jawel, maar ik kan me het volgende voorstellen:

Visitor opent de browser, krijgt de vangpagina. Tikt vervolgens een URL in en kan internetten.. En dat is dus niet duidelijk :D

PreServer
25/10/09, 23:55
Zijn lan zit niet op internet, dus denk niet dat het een probleem is

Marin
25/10/09, 23:55
proxy !

TS wil geen instellingen wijzigen op de client pc's

Marin
25/10/09, 23:56
Zijn lan zit niet op internet, dus denk niet dat het een probleem is

Ahhh, sorry het is laat ik heb inderdaad niet goed gelezen.. sorry sorry sorry. Ja, dan gewoon DNS doorverwijzen.

PreServer
25/10/09, 23:59
Dus een dns server die alles naar 1 ip resolved met die webpage.

Maar je wil niks wijzigen, wat doe je dan met de machines zonder start pagina?

Je zou ook nog iets met policies kunnen doen, en iedereen een standaart (niet te wijzigen) homepage geven (werkt dit ook voor alternative browsers?), dan heb je later als je wel internet krijgt niet die problemen

Je zou ook iets met een hidden proxy kunnen doen

marsipulami
26/10/09, 08:19
Bedankt voor alle reacties hier ga ik even mee bezig.
Policies hebben alleen effect als de pc's zich aanmelden bij het domein toch?

Ik denk inderdaad dat het dan een dns server wordt die alles doorverwijst, hoe en wat moet ik dan maar ff uitzoeken. Ik ga ervanuit, aangezien jullie het noemen, dit wel mogelijk is dan.

Lan komt inderdaad niet op internet dus het zal geen probleem opleveren dat ze niet echt kunnen internetten.

Ik ga ermee bezig en wanneer ik iets heb laat ik het weten.

gjtje
26/10/09, 09:06
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc713344.aspx

Windows DHCP + een proxy server (kan van alles zijn) zou genoeg moeten zijn omdat die clients te configureren.

marsipulami
26/10/09, 10:07
Ok dankje, klinkt goed alleen is het nadeel dat het server 2004 moet hebben, maar daar kan ik dan altijd nog op overstappen indien het niet lukt met 2003

pierce
26/10/09, 10:23
Je kan ook een transparante proxy gebruiken hoor, dat is dan tevens je gateway (MS ISA server rings a bell... etc etc) ;)
Mogelijkheden te over.

DJSmiley
28/10/09, 20:58
Toevallig onlangs nog gedaan (onder CentOS, maar het principe blijft hetzelfde)

Idd een dns zone maken voor alles, zodat je het IP doorkrijgt van je vangpaginaserver.

Probleem wat je dan hebt is alleen dat www.google.nl/directelink een 404 zal geven, omdat vangserver/directelink natuurlijk niet bestaat. Je zal dus elke achterliggende url moeten redirecten.

Wat ik heb gedaan is 2 IP's gebruiken: De vangpagina is gewoon een redirect (.htaccess in apache). Op het 2e IP heb ik een vangpagina zelf staan. Wat je ook doet, welk url ook, het .htaccess file redirect het naar het 2e IP met de vangpagina.
Alles redirecten kreeg ik anders niet voor elkaar, met 1 IP creeer je dan een loop.

marsipulami
28/10/09, 22:24
dank je voor je input ik ben er nog niet aan toegekomen maar ga het zeker proberen

marsipulami
14/02/10, 15:43
Een mooie topic kick, maar ik wil toch even vertellen dat het me inmiddels gelukt is. Ik heb het toch op een linux machine(debian) gedaan omdat dat uiteindelijk ook geen licentie problemen oplevert.

ik heb het volgende gedaan:

/etc/resolv.conf

nameserver 127.0.0.1

Vervolgens bind9 geinstalleerd.

in /etc/bind/named.conf

zone "." {
type hint;
file "/etc/bind/db.root";
};


veranderd in


zone "." {
type master;
file "/etc/bind/db.root";
};


vervolgens alles in /etc/bind/db.root weggegooid het weer gevuld met:


$TTL 3H
@ IN SOA ns. root(
2005101100 ; serial (yyyymmddnn)
3H ; refresh
20M ; retry
3H ; expiry
3H ) ; minimum
@ IN NS ns.
ns. IN A 127.0.0.1
* IN A 172.19.3.6


waar 172.19.3.6 het externe ipadres van de webserver is.

vervolgens even bind herstarten:

/etc/init.d/bind9 restart


en zorgen dat alle clients dus deze server als dns server krijgen van de router.
En voila, het werkt :)