PDA

Bekijk Volledige Versie : Virtual Private Cloud?



ivo0001
22/10/09, 20:35
Er zijn natuurlijk heel veel partijen die Virtual Private Servers (VPS) aanbieden, maar wat ik zoek gaat een stap verder. Ik zou graag in een door een aanbieder beheerde infrastructuur een X aantal VPS'en afnemen, die samen met elkaar in een besloten netwerk segment hangen. Dus wel full access naar elkaar op interne IP's, maar helemaal afgeschermd middels een door mij te bedienen firewall van de buitenwereld. Feitelijk is de Virtual Private Cloud dienst van Amazon AWS precies wat ik zoek, maar aan hun VPS offer (EC2) kleven wel wat nadelen. Dus zoek ik een bij voorkeur nederlandse partij die iets vergelijkbaars zou kunnen aanbieden. Heeft er iemand een idee welke partij hiervoor in aanmerking zou kunnen komen? Oh ja, wel Windows. Dus o.a. Rackcloud komt ook niet in aanmerking.

Uiteraard is het alternatief om "gewoon" zelf een eigen gevirtualiseerde infra in te richten, maar de schaalgrootte om daar voordeel uit te halen hebben we ook weer niet (op dit moment 10+ servers). Bovendien ontbreekt de kennis en ervaring om dat goed te doen en wil ik mij bij wijze van spreken nou juist niet met het infra aspect bezig houden. Alles vanaf het OS is prima, alles daaronder niet. Aan de andere kant vind ik zelf eigenaar zijn van de infra ("ik heb die server betaald, dus ik kom 'm even ophalen") ook wel erg prettig. Wat denken jullie, herkenbaar? Nog tips voor partijen die in zo'n scenario een goede aanvulling zouden kunnen zijn? Het liefst dan XEN, want daar heb ik nog wel een beetje ervaring mee.

Twee richtingen dus. Tips of advies voor beide scenario's zijn zeer welkom.

gjtje
22/10/09, 21:20
Providers met een wat uitgebreidere setup zullen dit kunnen aanbieden. Middels een VLAN kunnen de machines onderling met elkaar communiceren (gescheiden van de rest van het netwerk) en daar kan dan ook een (hardware) firewall in worden opgenomen.
Het is ook mogelijk dat je de beschikking krijgt over een pool, dan kan je daar zelf naar eigen inzicht VPS'en in aanmaken.

oehTie
22/10/09, 21:28
binnen vmware kan een provider een netwerk aanmaken en jouw vpssen daar aan koppelen in plaats van het externe netwerk. Alleen je firewall krijgt dan een verbinding met beide netwerken.

het kost alleen 3 muisklikken extra maar dan ben je ook overal vanaf ook. Binnen het netwerk kan je gewoon zelf de ip's gebruiken die je wilt.

ik kan het leveren, alleen de aanvraag om spla licenties te kunnen gaan leveren loopt nog dus daar zal ik even op moeten wachten. Sowieso, mogen we in dit forumdeel geen aanbiedingen doen.

systemdeveloper
22/10/09, 23:00
Wij leveren regelmatig dedicated vpsplatformen (paar nodes, switch, eventueel firewall, shared storage) maar dat is niet vaak omdat de klant een schalingsprobleem heeft maar meer voor de redundantie, gemak van nieuwe 'servers' uitrollen e.d.
Dus je hoeft echt niet grote plannen te hebben voor zo'n eigen platform.
Denk eraan dat je met 1 fatsoenlijk ingericht vps, in no-time 10 fatsoenlijk ingerichte vpssen hebt, he ;)

ivo0001
23/10/09, 09:30
Ik geloof dat ik het hoofdstuk over VLAN's nog even had moeten lezen, want dan had ik schijnbaar het antwoord al gehad. Jullie geven mij in ieder geval het gevoel dat ik geen vreemde vraag stel en dat is uiteraard positief bedoeld. Gelukkig dat het herkenbaar is.

Systemdeveloper verwoord het goed. We hebben zeker geen schalingsprobleem, maar redundantie en vooral het gemak van uitrollen van extra "servers", is de main motivatie. En wat te denken van resources beter gebruiken. Een aantal servers die we draaien zijn dedicated om veiligheidsredenen (dus 1 app voor 1 klant) en trekken niet of nauwelijks processor capaciteit. Dan is een extra fysieke server bijzonder jammer, zeker als je dan weer deze stroom-beperkingen aan loopt.

Hoe dan ook, mijn logische volgende vraag is, wie zou dit kunnen leveren? Maar dat mag niet hier. Dus zal ik die vraag even verplaatsen naar het daarvoor bestemde deel van het forum. Als iemand van hierboven denkt, ja dat lukt ons wel, stuur dan even een PM. Thanks.

lmp
23/10/09, 09:32
Uiteraard is het alternatief om "gewoon" zelf een eigen gevirtualiseerde infra in te richten, maar de schaalgrootte om daar voordeel uit te halen hebben we ook weer niet (op dit moment 10+ servers). Bovendien ontbreekt de kennis en ervaring om dat goed te doen en wil ik mij bij wijze van spreken nou juist niet met het infra aspect bezig houden. Alles vanaf het OS is prima, alles daaronder niet.

Het is ook mogelijk om een deel de cloud af te nemen. Ik bied dit aan binnen een VMware omgeving. Je krijgt dat toegang tot de console waar binnen je zelf nieuwe virtuele machines kunt aanmaken en configuren binnen de afgenomen (gereserveerde) resources. Of Ik maak de machines aan en plaats er een basis installatie van een gewenst besturings systeem op, vanaf daar hoef je je alleen nog bezig te houden vanaf het OS.


Aan de andere kant vind ik zelf eigenaar zijn van de infra ("ik heb die server betaald, dus ik kom 'm even ophalen") ook wel erg prettig. Wat denken jullie, herkenbaar?

Bij een cloud ben je dus niet meer eigennaar van de fysieke hardware, ophalen wordt dus wat lastig. Zeker omdat bij een cloud je niet meer weet op welke fysieke stuk hardware jou virtuele machine aan het draaien is. En juist dat stukje voordeel wil je hebben.

ivo0001
23/10/09, 09:59
Imp, uiteraard kan je geen eigenaar zijn als je meedraait in een grotere infra. Dat is natuurlijk prima. Die opmerking hoorde ook alleen maar bij het alternatief dat we dit zelf moesten inrichten en dan koop ik liever dan dat ik lease. De reacties hier hebben we echter enthiousiast gemaakt voor het eerste alternatief en dat daar geen eigendom bij hoort is prima.

Aangezien er volgens mij best veel mensen zijn die zouden willen reageren met "ja, dat kunnen wij", heb ik dit maar even verplaatst naar http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/154521-gezocht-aanbieders-van-vlan-vpsen-op-eigen-gevirtualiseerde-infra.html. Lees het eens. Spreekt het nog steeds aan, dan hoor ik graag van je.

lmp
23/10/09, 10:05
Spreekt het nog steeds aan, dan hoor ik graag van je.
Het spreekt nog steeds aan, maar met de eisen die je stelt, val ik af.

mikeh
23/10/09, 10:07
Feitelijk is de Virtual Private Cloud dienst van Amazon AWS precies wat ik zoek, maar aan hun VPS offer (EC2) kleven wel wat nadelen.

Wat heeft u nadeling bevonden als ik vragen mag?

gjtje
23/10/09, 10:15
De performance is vrij dramatisch, zeker gezien de prijs. :)

ivo0001
23/10/09, 10:18
Mikeh, mag je natuurlijk vragen. Goede toevoeging aan deze discussie. Ik ben bijzonder onder de indruk zelfs van EC2, maar er zijn twee punten die voor mij blocking zijn:

- Once the instance is terminated (on your command, or due to a hardware or system software failure), your data is gone. Oftewel, netjes stop <> start kan je vergeten. Terminate is je hele VPS foetsie.
- An Amazon EC2 instance is limited to only one public IP address for external use from outside the Amazon EC2 network. Lachen als je apps hebt met 6 frontends met SSL certificaten.

De nadelen van EC2 worden perfect neergezet door de concurrentie, hoe kan het ook anders: http://www.rackspacecloud.com/cloud_hosting_products/servers/compare.

Dat vond ik dus nadelig.

wonko
23/10/09, 14:42
De kost van de amazon storage is ook vrij heftig te noemen, eens je aanzienlijke hoeveelheden data hebt...