PDA

Bekijk Volledige Versie : Server 2008 x64 SNMP werkt niet meer



Polderdijk
22/10/09, 20:51
Ik ben van het weekend gestart met testen van Cacti om op een grafische manier al mijn servers te controleren. Nu ging de installatie correct, alles werkt.

Ik had één van de 2008 bakken aangesloten, ging perfect, netjes statistieken gekregen, toppie. Echter heb ik vanmiddag de machine herstart, en sinds dien krijg ik geen SNMP berichten meer uitgelezen.
Bij een andere 2008 bak werkte het al niet tijdens het koppelen aan Cacti.

In Cacti krijg ik nu alleen de fout: SNMP error

Met snmpwalk, krijg ik: Timeout: No Response from x.x.x.x

Uiteraard services opnieuw starten, met netstat gekeken of UDP 161 wel gebound was, ook correct, firewall dubbel gechecked, en daarna nog uitgeschakeld, werkt ook niet. En zojuist nogmaals maar een herstart geprobeerd, maar ook dit werkt niet.
Nu zelf nog geprobeerd de SNMP Features te deinstalleren, reboot, en weer installeren. Ook allemaal zonder succes.
Logfiles bekeken, ook hier staat niets over SNMP in wat mogelijk fout kan gaan.

Helaas is Google erg karig met dit soort zaken, en ik kan dus geen oplossing meer bedenken hoe ik dit probleem kan oplossen.

Heeft iemand nog ideeen wat ik nog kan proberen?

pierce
22/10/09, 20:58
mogelijke oorzaken:
firewall
snmp service uberhaupt wel gestart?
snmp community goed ingesteld?
optie Accept SNMP packets from any host aangezet?

Polderdijk
22/10/09, 21:01
Firewall dubbel gechecked en volledig uitgeschakeld, was geen oplossing zoals hierboven aangegeven.

SNMP service staat uiteraard aan, ook diverse malen geherstart. Community ook diverse malen gecontroleerd en laat ik accepteren voor any host, daar ik dit in de firewall regel.

Heel vaag dus, en zeker vreemd dat hij het voor de reboot wel werkte!

pierce
22/10/09, 21:03
SNMP service staat uiteraard aan, ook diverse malen geherstart. Community ook diverse malen gecontroleerd en laat ik accepteren voor any host, daar ik dit in de firewall regel.



Als ik me niet vergis staat deze standaard op "locahost", een andere server kan dan nooit verbinding maken met de snmp service op die machine.... Die dus ook gedubbel checked??

Polderdijk
22/10/09, 21:10
Ja dat klopt, maar deze staat op "Accept SNMP packets from any host".

Ook het tabblad Agent heb ik alle vinkjes aangezet, en zo werkte hij wel, en ook m'n 2003 machine. Helaas is er toch iets gebeurd tijdens de reboot?

pierce
22/10/09, 21:13
Download eens getif, kun je daar wel een snmp verbinding mee opzetten?
http://www.wtcs.org/snmp4tpc/getif.htm

Polderdijk
22/10/09, 21:58
Ik heb zojuist getif gedownload, maar ook deze geeft een 'No SNMP Response from x.x.x.x'.

Ik snap er echt helemaal niets meer van?

JanSmit
22/10/09, 22:03
ik heb dit ook gehad op mij win2008 server 64 bit. Ging om de standaard mail server van plesk die zomaar de registry files aangepast had. In plaats van "program files (x64)" (Uit mijn hoofd) stond in de registry overal "program files" bij de bestandslokatie. wellicht de moeite waard om het register te checken van de mailserver software.

ps na aanpassen naar de goede dir werkte het allemaal weer.

su6

Jan

Polderdijk
22/10/09, 22:28
Ik gebruik geen Plex, en op deze server staat alleen de IIS7 role aan, voor de rest weinig spannends, het is dan ook een testomgeving.

Echter op de andere 2008 machine die niet werkt, gaat het wel om een productie machine met MailEnable en Helm Control Server.

Bedoel je met de verkeerde registry settings puur de mailserver van Plex, of ook aanverwante registry's?

JanSmit
22/10/09, 23:07
puur de registry settings van mail enable. Niet van Plesk

in de registry zoeken naar de mail enable keys en dan even controleren of de lokatie van de verschillende mappen (zijn er een hoop en bent even bezig) klopt. Ik heb ook gebruik gemaakt van de "dos" afkorting (progra~2).

gr

Jan

DutchTSE
24/10/09, 11:53
Wij hebben hier ook problemen met Windows 2008 en Cacti. Hij leest dataverkeer/processen enz. wel uit, maar schijfruimte weer niet.

Zijn er verder nooit achteraan gegaan, gaat om 1 server die er last van heeft, was niet zo boeiend :)

pierce
24/10/09, 12:52
Wij hebben hier ook problemen met Windows 2008 en Cacti. Hij leest dataverkeer/processen enz. wel uit, maar schijfruimte weer niet.

Zijn er verder nooit achteraan gegaan, gaat om 1 server die er last van heeft, was niet zo boeiend :)

Al eens snmp informant (http://www.snmp-informant.com/) geprobeerd?
http://www.snmp-informant.com/

DutchTSE
24/10/09, 14:46
Al eens snmp informant (http://www.snmp-informant.com/) geprobeerd?
http://www.snmp-informant.com/
Nee, maar zit niet te wachten op nog een tool, tis maar 1 server die er last van heeft. Schijfruimte monitoren we ook met Nagios, dus krijgen het sowieso wel te horen, enkel voor debugging is cacti handig.

pierce
24/10/09, 16:46
Nee, maar zit niet te wachten op nog een tool, tis maar 1 server die er last van heeft. Schijfruimte monitoren we ook met Nagios, dus krijgen het sowieso wel te horen, enkel voor debugging is cacti handig.

Het is geen tool op zich hoor, maar een add on die je snmp functionaliteit uitbreid.


SNMP Informant products are Simple Network Management Protocol (SNMP) extension agents
that provide the capability to access Microsoft Windows Operating System and Application
Server Performance Counters, WMI classes and other server information through the SNMP
protocol. SNMP Informant agent information can be accessed using either SNMPv1 or
SNMPv2 protocols from an SNMP Network Management System (NMS).