PDA

Bekijk Volledige Versie : Share internet windows 2003



marsipulami
22/10/09, 19:47
ik ben niet heel bekend met microsoft hosting etc, maar nu ben ik een beetje aan het leren:)

ik heb in vmware een server2003 machine, en een xppro machine. server2003 heeft twee network connections, 1 met de router, en 1 naar een virtuele switch.
De xp machine zit ook op de virtuele switch.

Nou kan ik wel inloggen op het domein van de server met de xpmachine, alleen lukt het me niet om internet te krijgen op de xp machine.
Nou vraag ik me af of in mijn opbouw een logische fout zit of dat ik iets over het hoofd zie.

Het is iets met internet connection sharing, alleen wanneer ik dit wil aanzetten bij de advanced tab en dan internet delen staat alleen de knop van de firewall daar.

Het maakt geen verschil of die nou uit of aan staat.
Iemand ideeën?

pierce
22/10/09, 19:51
Gateway (= in dit geval ip van w2k3 server) ingesteld op xp?
DNS functioneert goed op je w2k3 server? Root servers aanwezig?

marsipulami
22/10/09, 20:19
De gateway is ingesteld op de xpmachine. wanneer ik hier een domeinnaam intype krijg ik wel het ipadres. wanneer ik dan ga pingen krijg ik een timeout.

Rootservers, hoe kan ik dit zien?

pierce
22/10/09, 20:24
De gateway is ingesteld op de xpmachine. wanneer ik hier een domeinnaam intype krijg ik wel het ipadres. wanneer ik dan ga pingen krijg ik een timeout.

Rootservers, hoe kan ik dit zien?

Begin eens met de firewall uit te zetten, mits deze server weer achter een nat router/firewall hangt. Rootservers stel je op je dns server in, maar als je een ip terug krijgt zal dit wel goed staan. Je kan met w2k3 op twee manieren i'net delen, via routing & remote access en via de optie internet connection sharing bij je netwerk instellingen. Mocht je op deze manier willen werken, dan zou ik voor de eerste optie kiezen. Als je via internet connection sharing wil werken kan je net zo goed xp gebruiken ;)

marsipulami
22/10/09, 20:26
firewall staat uit, en kan de server wel pingen, alleen een website niet.

ARKO
22/10/09, 20:41
Op Windows Server versies gebruik je 'routing and remote access' om je server als gateway te gebruiken. Bij het installeren krijg je wizard en als je goed leest kom je er wel uit. Om deze service te draaien moet de Windows firewall (Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) service disabled worden.

EDIT: Zojuist deze kleine tut voor je gevonden: http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/NAT_Windows_2003_Setup_Configuration.html

marsipulami
22/10/09, 20:45
Bedankt voor jullie reacties, het was inderdaad zo dat de firewall (Windows Firewall/Internet Connection Sharing (ICS) even gedisabled moest worden, en dat routing en remote access ingesteld moest worden