PDA

Bekijk Volledige Versie : Plesk op MS Windows Server 2003 Small Business Server installeren?



Blusion
20/10/09, 13:32
Beste mensen van Webhostingtalk.nl,

Ik wil wat vragen aan jullie, ik kom er zelf niet uit.
Kan Plesk 9.2 op een Windows Server 2003 for Small Business Server installeren? Heeft iemand ervaring mee? Of heb ik toch een andere OS voor nodig om plesk te installeren? En beschikt Plesk over een eigen email hosting, mailserver (dat begreep ik van iemand)? Want ik kom op verschillende websites tegen dat plesk niet SBS ondersteund, en andere zeggen weer van wel. Raak ik beetje in de war van. Vandaar dat ik hierop mij geregistreerd ben, ik ben namelijk voor het eerst op deze forum.

Ik ben zelf van plan om ; MySQL en myPhpAdmin en PHP te installeren. Ik ga IIS gebruiken als webserver.

Indien deze vraag is eerder gesteld op het forum, mijn excuses hiervoor.

Wat is jullie advies?

Gr. Bas

Randy
20/10/09, 18:19
Bas,

Plesk op SBS gaat niet (goed) werken. Verder is er geen eigen mailserver. Er wordt gebruik gemaakt van externe services zoals Hmailserver of Mailenable.

Blusion
20/10/09, 18:36
Dank U wel voor uw reactie, Randy.

Wat zou U aanraden als ik voor een andere Microsoft OS doe? Ik zag dat Windows Server 2003 Standard Edition wel wordt ondersteund van Plesk for Windows. Enterprise is voor mij te duur. Ik ben zelf niet erg thuis in Linux distro's. Dan moet ik een andere MS OS bestellen bij m'n server leverancier. En m'n server formatteren en opnieuw herinstalleren, denk ik.

Ik hoeft dus geen speciale mailserver te installeren, als ik het zo lees. Omdat het gebruikt maakt van externe services zoals Hmailserver of MailEnable?

In elk geval, bedankt voor uw antwoord, Randy!

Groet,
Bas.

Randy
20/10/09, 19:42
Correct. Windows Webserver edition is voldoende (~500 euro, OEM). Let wel op, dat Windows Webserver 2008 geen DNS services biedt. Al kun je dit met Plesk oplossen door BIND te bebruiken, hetgeen persoonlijk mijn voorkeur heeft. Plesk werkt _niet_ samen met Exchange.

Wanneer je zelf diensten zoals hosting aan derden aan gaat bieden, moet je even naar je licenties kijken. Volgens de kleine letters van Microsoft mag je geen kooplicenties hiervoor gebruiken, maar moet je partneren en een SPLA contract afsluiten. Vervolgens kun je de software huren en betaal je per CPU of per user per maand. Windows Webserver 2008 zit bijvoorbeeld op 10,69 per CPU/maand.

Elke Plesk versie vanaf 8.6 zal werken met Windows Server 2008. Ik zou persoonlijk niet meer voor 2003 gaan, omdat 2008 toch een stuk veiliger is. Kijk wel even uit met de R2 versie van Windows 2008. Ik weet zo niet of Plesk 9.2 deze al (volledig) ondersteund.

Als je geen MS-SQL of ASP (.NET) gebruikt, waarom kies je dan wel voor het Windows platform?