PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraag m.b.t. DNS



Danielvm
19/10/09, 22:24
Beste,

Ik had de volgende vraag.

Op het moment heb ik bij DirectNIC een domeinnaam geregistreerd staan, laten we voor de grap eens zeggen lol.com. Nu heb ik een tijdje bij een webhosting gezeten, maar dat beviel mij toch niet zo. Een aantal maanden geleden ben ik dus overgestapt naar een andere webhosting.

Na kort overleg met een medewerker van deze hosting kon ik een pakket aanschaffen met een gratis .nl domeinnaam en daarnaast mijn domeinnaam vanuit DirectNIC laten doorverwijzen naar de nameservers van deze webhosting. Er is op hun server een mapje aangemaakt voor lol.com en zodoende heb ik gebruik gemaakt van hun diensten.

Nu beweert deze webhosting dat mijn domeinnaam (lol.com) in hun DNS staat opgenomen en dat ik daarom een contract met hun moet afsluiten hiervoor.

Mijn vraag is of dit wel klopt. Ik betaal al voor een domeinnaam, nu schijn ik dubbel te moeten betalen omdat ik in hun DNS gegevens sta terwijl alleen het domeinnaam wordt doorverwezen naar hun DNS.

Ter verheldering hieronder bijgevoegde (en gecensureerde) stukjes uit e-mail contact.


Het is inderdaad zo dat de domeinnaam lol.com niet bij ons geregistreerd staat. Echter is het niet zo dat deze domeinnaam bij de door u gebruikte registrator direct doorverwijst naar [gratisdomeinnaam].nl. U hebt bij deze partij onze nameservers opgegeven als bestemming. Hierdoor is het voor ons noodzakelijk om uw domeinnaam op te nemen in onze DNS. Dit zijn de kosten die u op uw factuur vermeld ziet staan.

Om deze kosten in de toekomst te vermijden zult u bij de door u gebruikte registrator dus lol.com verborgen moeten laten doorverwijzen naar [gratisdomeinnaam].nl. En bij ons op server de website, die nu onder de domeinnaam lol.com staat, naar [gratisdomeinnaam].nl moeten verplaatsen.

Wij kunnen op deze manier lol.com uit onze DNS verwijderen en zullen u dan deze kosten niet meer doorberekening. Alternatief hiervoor is uiteraard om de domeinnaam lol.com naar ons te verhuizen, u bespaart dan de kosten van de andere registrant en onze kosten zullen niet toenemen.

Ik heb echter toch een heel ander idee van een DNS. Graag uw meningen!

Met vriendelijke groet,

Daniël

VinceSTM
19/10/09, 22:33
jij verwijst naar hun nameservers en hebt daar het domein 'draaien'. Voor zover klopt het. Echter, als ze hier kosten voor in rekening willen brengen, hadden ze dit van te voren aan moeten geven.

PreServer
19/10/09, 22:39
Opzich zeggen ze geen gekke dingen, maar als je het hebt afgesproken met een mederwerker van hun dan klopt dat stuk niet.
Maar als je toch al betaald voor een pakket zouden ze niet moeilijk moeten doen over een dns entry, dat stelt geen ruk voor

Danielvm
19/10/09, 22:41
Ik heb het volgende bericht ook nog:


Het voorgaande brengt ons tot de conclusie dat het onterecht is om u nu te factureren voor lol.com. Dit heeft echter betrekking op het verleden. Nu de fouten in de verstrekte informatie boven water zijn gekomen zult u hierover alsnog een beslissing moeten nemen.

Met betrekking tot lol.com kunt u kiezen alsnog gebruik te maken van een DNS-verwijzing (bijgaand treft u hiervoor een contract). Wilt u hiervan geen gebruik maken dan zullen wij deze domeinnaam na 1 week van vandaag, dus 25 oktober, verwijderen.

Ik heb dus bewust voor dit hosting pakket gekozen omdat zij mij hebben verteld dat dit allemaal gewoon kosteloos mogelijk was. Ik kon er een gratis .nl domein bij registreren, maar die is te verwaarlozen. De webruimte gebruik ik alleen voor de betreffende website.

Zouden ze het kunnen maken om mij nu nog te factureren voor het volgende jaar?

PreServer
19/10/09, 22:43
Ik heb het volgende bericht ook nog:



Ik heb dus bewust voor dit hosting pakket gekozen omdat zij mij hebben verteld dat dit allemaal gewoon kosteloos mogelijk was. Ik kon er een gratis .nl domein bij registreren, maar die is te verwaarlozen. De webruimte gebruik ik alleen voor de betreffende website.

Zouden ze het kunnen maken om mij nu nog te factureren voor het volgende jaar?

Volgens mij kost hun het emailen veel meer geld in tijd dan dat dns account ooit gaat opbrengen.

mdvz0r
19/10/09, 22:46
Beste,

Ik had de volgende vraag.

Op het moment heb ik bij DirectNIC een domeinnaam geregistreerd staan, laten we voor de grap eens zeggen lol.com. Nu heb ik een tijdje bij een webhosting gezeten, maar dat beviel mij toch niet zo. Een aantal maanden geleden ben ik dus overgestapt naar een andere webhosting.

Na kort overleg met een medewerker van deze hosting kon ik een pakket aanschaffen met een gratis .nl domeinnaam en daarnaast mijn domeinnaam vanuit DirectNIC laten doorverwijzen naar de nameservers van deze webhosting. Er is op hun server een mapje aangemaakt voor lol.com en zodoende heb ik gebruik gemaakt van hun diensten.

Nu beweert deze webhosting dat mijn domeinnaam (lol.com) in hun DNS staat opgenomen en dat ik daarom een contract met hun moet afsluiten hiervoor.

Mijn vraag is of dit wel klopt. Ik betaal al voor een domeinnaam, nu schijn ik dubbel te moeten betalen omdat ik in hun DNS gegevens sta terwijl alleen het domeinnaam wordt doorverwezen naar hun DNS.

Ter verheldering hieronder bijgevoegde (en gecensureerde) stukjes uit e-mail contact.



Ik heb echter toch een heel ander idee van een DNS. Graag uw meningen!

Met vriendelijke groet,

Daniël

Opzich lijkt me dit wel redelijk kloppend. Je kunt namelijk ook je eigen DNS server gebruiken (of die van een andere partij) en via deze DNS server naar de juist webserver van jouw nieuwe webhoster verwijzen. De partij waar je nu bij zit, had niet op voorhand kunnen weten dat jij geen eigen DNS server had en kan je hiervoor dus kosten in rekening brengen (wat nogal overdreven is in mijn ogen, maar goed) :)

Danielvm
19/10/09, 22:49
De kosten die ze mij in rekening willen brengen bedraagt: €14,95 (incl. btw).
Als het werkelijk zo'n kleine moeite is, klopt dit bedrag dan wel?

PreServer
19/10/09, 22:54
De kosten die ze mij in rekening willen brengen bedraagt: €14,95 (incl. btw).
Als het werkelijk zo'n kleine moeite is, klopt dit bedrag dan wel?

Het bedrag zelf valt weinig over te zeggen, daar zit veel meer in: control-panel, resources, email conversaties met wanbetalers ;)

Maar afgesproken dat het niks kost en er later op terug komen zou voor mij een rede zijn om weg te gaan, zeker op zo manier

Danielvm
19/10/09, 22:56
Het bedrag zelf valt weinig over te zeggen, daar zit veel meer in: control-panel, resources, email conversaties met wanbetalers ;)
Daarvoor hebben wij dat .nl domein, onder dat .nl domein staat lol.com zeg maar. Enige wat er op de server staat is een mapje lol.com in de virtualhost lijkt me. De rest staat beheerd onder het .nl domein.

systemdeveloper
19/10/09, 23:00
Een contract is puur om te weten wanneer die dns entries weer uit de nameservers gedonderd moeten worden en dat de hoster straks geen 1000 domeinen in zijn dns heeft staan die al lang verhuist zijn. Contract -> laten staan, geen contract -> deleten. Simpel.
En als die 14,95 teveel is, kun je beter het domein daar ook onderbrengen. Spaar je dat al uit... maar een contract, een administratieve handeling en de nodige emails kost nu eenmaal een paar euro ;)

Danielvm
19/10/09, 23:03
Bij een andere hosting heb ik een cPanel control-panel en daar kan ik gewoon ook domeinen in toevoegen en ze vanuit DirectNIC daar naar toe laten verwijzen. Hier sluit ik ook geen contracten voor af???

PreServer
19/10/09, 23:07
Bij een andere hosting heb ik een cPanel control-panel en daar kan ik gewoon ook domeinen in toevoegen en ze vanuit DirectNIC daar naar toe laten verwijzen. Hier sluit ik ook geen contracten voor af???

kan je daarvan niet gewoon de dns gebruiken?
ff je dns servers naar hun server zetten en het ip naar het ip van de webserver waar het spul nu staat

mdvz0r
20/10/09, 01:32
De kosten die ze mij in rekening willen brengen bedraagt: €14,95 (incl. btw).
Als het werkelijk zo'n kleine moeite is, klopt dit bedrag dan wel?

Is dat bedrag per maand of per jaar? Of wellicht eenmalig? Als het eenmalig is, is het wellicht setup kosten. Als het per jaar is, is het veel, als het per maand is, is het belachelijk veel..

vDong
20/10/09, 06:54
Is dat bedrag per maand of per jaar? Of wellicht eenmalig? Als het eenmalig is, is het wellicht setup kosten. Als het per jaar is, is het veel, als het per maand is, is het belachelijk veel..

Voor eenmalig vind ik het eigenlijk al veel.... Het probleem waar het bedrijf mee zit is een mondelinge overeenkomst dat het extra domein (wat dat is je com in hun ogen) gratis zou zijn.

Als het eenmalig is, zou ik als klant voorstellen om het bedrag te delen en niet meer te zeuren. Is het jaarlijks zou ik het aanvechten bij ze. Is het maandelijks, dan gaan ze denk ik sowieso een klant verliezen.

vDong
20/10/09, 06:55
kan je daarvan niet gewoon de dns gebruiken?
ff je dns servers naar hun server zetten en het ip naar het ip van de webserver waar het spul nu staat

Dat is ook een goed idee, mocht de TS er niet uitkomen kunnen wij vast op basis van een paar screenshots de entries helpen overzetten.

Danielvm
20/10/09, 13:28
Bedankt voor de reacties tot zover!

Het gaat om een jaarlijks bedrag. Ik heb een aantal screenshots gemaakt:

http://www.imgdumper.nl/uploads2/4add92aa52b97/4add92aa385c1-directNIC_-_Dns_1256034013584.png
http://www.imgdumper.nl/uploads2/4add92c7d4f73/4add92c7bc10b-directNIC_-_Manager_1256033914487.png
http://www.imgdumper.nl/uploads2/4add92d95f6fa/4add92d946c7d-directNIC_-_Nameservers_1256033934764.png

Zou ik een directDNS Pro erbij moeten nemen?

Danielvm
20/10/09, 13:30
Ik heb nu gebruik gemaakt van censuur omdat ik de betreffende hosting niet in een slecht daglicht wil stellen. Als de informatie toch nodig is hoor ik het wel.

Danielvm
22/10/09, 16:02
Zou iemand kunnen helpen met de juiste gegevens in te voeren etc?

PreServer
22/10/09, 16:13
je moet de gegevens van je huidige host dan in de name servers zetten van direct nic, dit zal waarschijnlijk alleen www en email zijn en het domain zelf (zonder subdomain)
deze zijn makkelijk op te vragen

PreServer
22/10/09, 16:14
Let wel op of de prijs per domain is (dus 3x 5$ voor 3 domainen) of per account is
maar 15$ is nog steeds minder dan 14.95 Euro met de huidige dollar koers