PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting in België



Ctrl-Alt
04/02/03, 23:30
Vaak wordt gezegd dat de Nederlandse hostingmarkt verzadigd is. Daar zijn allerlei voor- en tegenargumenten voor te bedenken, maar m'n vraag is nu of dat ook geldt voor België. Volgens mij is er geen Belgische hostingvergelijksite of toch wel? Ik bedoel dan het deel van België waar Nederlands wordt gesproken.

Hebben jullie als Nederlandse webhosters veel Belgische klanten? Of zou het de moeite waard zijn?

cridea
04/02/03, 23:33
Ik merk dat er veel klanten uit België komen en ze hebben er de transfer kosten van 7 euro graag voor over. Mijn indruk is wel dat de markt in België zeker niet oververzadigd is. Maar vraag het eens aan justonefee, die zitten daar meen ik.

joeri
05/02/03, 14:16
De markt is inderdaad nog niet verzadigd in België. We lopen hier ietsje achter op Nederland wat dit betreft.

Dit heeft wel het voordeel dat er in België minder 'slechte hosters' zijn (ik heb toch die indruk). Grove verhalen die je op Nederlandse websites tegenkomt van gedupeerden, hoor je minder in België.

Wat de Belgische klanten betreft die hosten bij Nederlandse bedrijven:
gezien bovenstaande zaken, lijkt me dit dan ook een voorlopige situatie.

WebBizz
05/02/03, 18:03
Zijn er in Belgie ook websites als webselect.nl en webhosters.nl waar ervaringen met hosts staan en onderlinge vergelijkingen zijn opgenomen??

joeri
05/02/03, 18:48
Niet dat ik weet.

Hier en daar wordt op een forum wel eens over hosting gesproken.

[Elwin]
05/02/03, 21:11
Er is een blad in belgie dat "netwerk" heet. Die doet volgens mij van die testen

WebBizz
05/02/03, 23:19
Origineel geplaatst door joeri
Dit heeft wel het voordeel dat er in België minder 'slechte hosters' zijn (ik heb toch die indruk). Grove verhalen die je op Nederlandse websites tegenkomt van gedupeerden, hoor je minder in België.


Geen wonder dat je deze verhalen over Belgische hosts niet hoort, als er in België geen vergelijkingssites zoals in Nederland zijn.

Domenico
06/02/03, 01:38
Webhostingtalk.nl is er ook voor onze Nederlandstalige zuiderburen. HINT HINT! :)

Ik moet zeggen dat de Belgische markt op vele gebieden veel minder transparant is als die in Nederland dus ook over hosting in Belgie heb ik weinig kaas (of fritten?) gegeten.

Misschien dat een van jullie Belgen hier iets over kan vertellen?

[Elwin]
06/02/03, 01:53
FRIETEN !!!!! geen fritten :p
Ben je Nederlands ofzo ? :D

Domenico
06/02/03, 03:30
Origineel geplaatst door [Elwin]
FRIETEN !!!!! geen fritten :p
Ben je Nederlands ofzo ? :D

BELGISCHE FRITTEN! :)

Chow
08/02/03, 20:12
Ik heb ook helemaal nog geen Belgische webmasterforums gezien om eens te checken wat daar leeft. Ik zoek me suf.... :)

Shr3d
08/02/03, 21:09
Origineel geplaatst door Chow
Ik heb ook helemaal nog geen Belgische webmasterforums gezien om eens te checken wat daar leeft. Ik zoek me suf.... :)
Er zijn een paar webmaster site's die ik heb zien komen, groeien en weggaan.
Voorbeelden:
-computerfreakz.com
-webfreakz.be

In Belgie is er veel te weinig animo voor de webdesign wereld..

In Nederland zijn er hele grote webmaster websites/forums etc.
Zie hier :D

Chow
08/02/03, 22:06
Origineel geplaatst door Shr3d

Er zijn een paar webmaster site's die ik heb zien komen, groeien en weggaan.
Voorbeelden:
-computerfreakz.com
-webfreakz.be

In Belgie is er veel te weinig animo voor de webdesign wereld..

In Nederland zijn er hele grote webmaster websites/forums etc.
Zie hier :D

Daar gebeurd idd erg weinig :D

NicoV
09/02/03, 01:08
hmm ik heb zo'n idee dat de userbase daar gewoon nieg root enoeg voor is in belgie. Want in nederland spreekt idereen nederlands en nederland heeft ook meer inwoners (tenminste, dat dacht ik en ik zal me erg schamen als ik dat fout heb). En belgie is dan ook nog opgesplitst in 2 talen.

Het lijkt me dus niet vreemd als de belgen die nederlands spreken allemaal naar nederlandse forums/websites komen, en de frans-talige naar franse sites/forums afwijken.

joeri
09/02/03, 16:27
Nico V,

jouw uitleg klopt inderdaad. Er zijn nu eenmaal maar 6 miljoen Vlamingen, het internet is hier trouwens nog aan het groeien.

We hebben wel een heel strategisch voordeel. Zowat heel Vlaanderen is aangesloten op een kabelnetwerk voor TV-zendingen en hierdoor kunnen we heel gemakkelijk breedbandtoegang krijgen tot het internet.

België is trouwens een land met 3 officiële talen: Nederlands, Frans en Duits. In het Oosten hebben we immers nog een hoop mensen wonen die Duits spreken.

Ctrl-Alt
09/02/03, 21:14
Iedereen bedankt voor de reacties. Het lijkt er inderdaad op dat er in België minder vraag is naar webhosting ondanks dat er relatief toch veel Vlamingen wonen. Een website zoals webhosters.nl en/of webhostingtalk.nl voor België lijkt me desondanks zinvol, al is het alleen maar om de markt daar transparanter te maken.

WebBizz
09/02/03, 21:19
Ik heb begrepen dat websites als plugininfo.com en webselect.nl niet echt veel bezoekers uit België krijgen, schijnt dus niet echt een gat in de markt te zijn om daar nu iets voor te gaan maken.

Ctrl-Alt
09/02/03, 22:02
Ik heb toch een overzicht gevonden: http://webhosting.pagina.be

superior-is
09/02/03, 22:29
Dat ze webhostingtalk.be maar eens gaan bezoeken. :)

Domenico
09/02/03, 22:38
Origineel geplaatst door Ctrl-Alt
Iedereen bedankt voor de reacties. Het lijkt er inderdaad op dat er in België minder vraag is naar webhosting ondanks dat er relatief toch veel Vlamingen wonen. Een website zoals webhosters.nl en/of webhostingtalk.nl voor België lijkt me desondanks zinvol, al is het alleen maar om de markt daar transparanter te maken.

Zoals ik al eerder zei is het verstandiger dat alle belgen dit forum gaan bezoeken. Belgie is tenslotte gewoon zuid-brabant. :)

joeri
10/02/03, 11:14
In your dreams buster !

DennisP
10/02/03, 12:19
Nou de laatste tijd zie ik op de BNIX naar verschillende providers alleen maar packet loss op de BNIX hop. Ik vind ten tweede ook dat ze enorm duur zijn daar.

Het is voor mij de vraag of belgie ooit eens meegaat, want als ik hier ga roepen joh als ik gemeen wil zijn kan ik je een mbit aanbieden voor < 80 E dan zit de belgische markt de hosts daar vooral te kijken met hun > 250 E .

Speedesign
07/03/03, 17:19
Origineel geplaatst door [Elwin]
Er is een blad in belgie dat "netwerk" heet. Die doet volgens mij van die testen

Netwerk heeft een enorme blunder gemaakt door het publiceren van dit artikel, de auteur wist er namelijk niets vanaf. Bij een controle zijn er maar liefst 96 fouten gevonden, waarvan één van de grootste: een reseller van een hostingbedrijf had 70/100 als score terwijl het hostingbedrijf zelf maar 35/100 had. Ze wisten dus blijkbaar niet dat de servers niet veranderen wanneer men ze resellt... www.speedesign.be stond niet eens vermeld in de lijst hoewel we de goedkoopste host in België zijn.

peku
08/03/03, 03:05
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe uw niet goed geld terug garantie werkt.

Peter

Chow
08/03/03, 03:08
Origineel geplaatst door DennisP
Nou de laatste tijd zie ik op de BNIX naar verschillende providers alleen maar packet loss op de BNIX hop. Ik vind ten tweede ook dat ze enorm duur zijn daar.

Het is voor mij de vraag of belgie ooit eens meegaat, want als ik hier ga roepen joh als ik gemeen wil zijn kan ik je een mbit aanbieden voor < 80 E dan zit de belgische markt de hosts daar vooral te kijken met hun > 250 E .

< 80 E :huh: Da's wel heel gemeen :D

thomas
08/03/03, 08:38
Origineel geplaatst door Speedesign


Netwerk heeft een enorme blunder gemaakt door het publiceren van dit artikel, de auteur wist er namelijk niets vanaf. Bij een controle zijn er maar liefst 96 fouten gevonden, waarvan één van de grootste: een reseller van een hostingbedrijf had 70/100 als score terwijl het hostingbedrijf zelf maar 35/100 had. Ze wisten dus blijkbaar niet dat de servers niet veranderen wanneer men ze resellt... www.speedesign.be stond niet eens vermeld in de lijst hoewel we de goedkoopste host in België zijn.

Web-services is er zeer mooi uitgekomen maar dan toch vol fouten, die journalist had wel ff mailtje met wat vraagjes gestuurt maar dan zaten er nog fouten in. Bv hadden we bij snelheid een mindere score dan BASM, verschil is dat BASM nog altijd tijdens de piekuren niet bereikbaar is maar wij gewoon lekker verder trokken met ons 2 servertjes. Swat boel is verkocht en wij beginnen niet meer met budget hosting alleen high qualitie hosting.

edo
14/03/03, 13:18
Ik was geïnteresseerd in die "speedesign" van hierboven.

Maar ik vind het maar raar dat een bedrijf al na enkele weken met het hele "support-team" op vakantie vertrekt daar. Dit komt letterlijk van hun website :

"(start quote)

NIEUWS & UPDATES

Maandag 3/10/2003
Onze support dienst zal van dinsdag 4 maart tot vrijdag 7 maart niet beschikbaar zijn wegens buitenlandse reis. U kunt nog altijd bestelling plaatsen, deze zullen alleen wat vertraging oplopen.

Maandag 17/02/2003
Speedesign is gelanceerd.

(end quote)"

Web123.nl
14/03/03, 20:25
Vreemd, wij zijn ook weleens afwezig... echter hebben wij een 24x7 noodnummer, wat ten alletijden op aarde bereikt kan worden. (een maanreisje kan er dus helaas niet vanaf :) )

Deimos
14/03/03, 22:57
Geen mensen zwart maken aub, want daar kan ik ook wat van.....

tom
15/03/03, 00:01
Origineel geplaatst door Speedesign


Netwerk heeft een enorme blunder gemaakt door het publiceren van dit artikel, de auteur wist er namelijk niets vanaf. Bij een controle zijn er maar liefst 96 fouten gevonden, waarvan één van de grootste: een reseller van een hostingbedrijf had 70/100 als score terwijl het hostingbedrijf zelf maar 35/100 had. Ze wisten dus blijkbaar niet dat de servers niet veranderen wanneer men ze resellt... www.speedesign.be stond niet eens vermeld in de lijst hoewel we de goedkoopste host in België zijn.

A)
Het artikel is op 22 Januari uitgekomen.
Als ik je domein whois;
WHOIS speedesign
Domain: speedesign
Status: Registered
Registered: Thu Feb 27 2003

Dus je bent nog geen Maand bezig ;-)

B)
Je website is niet conform de Belgische webgeving;
1) Adres ?
2) Bankrekening ?
3) BTW nr ?
4) HR nr ?

ddepuydt
18/03/03, 13:36
In ons apenland kan dat blijkbaar allemaal, ik heb al verschillende keren melding gemaakt bij de economische inspectie van "onbestaande" bedrijven, maar zonder veel resultaat.

Ik bedoel hiermee, tieners die een website opzetten waarin ze beweren "het state of the art hosting BEDRIJF" te zijn, terwijl ze eigenlijk gewoon hosting verkopen voor een echt hosting bedrijf. Waarschijnlijk krijgen ze in ruil 10% van het bedrag als zakgeld. Voor de duidelijkheid het gaat over tieners ZONDER HR, ZONDER BTW nummer.

Misschien moet Testaankoop zich hier eens mee bezighouden ?

tom
18/03/03, 13:42
niks testaankoop, ineens economische inspectie :)
mama & papa zullen lachen :D

Domenico
18/03/03, 15:50
Wat is testaankoop?
Zoiets als de ombudsman of de consumentenbond?

tom
18/03/03, 15:54
jup

RobbertC
18/03/03, 17:39
en HR nr is een Handelsregister inschrijving?

Hier in Nederland is dat niet persé verplicht, er zijn een aantal manieren om daar onderuit te komen, alhoewel je natuurlijk wel belasting over je winst mag blijven betalen ;)

tom
18/03/03, 18:18
HR ? = KVK zoals in NL
Bv HRA is HandelsRegister Antwerpen, HRM HandelsRegister Mechelen enz...

Verder moet je in Belgie vestigingsattest voorleggen als je een zaakje wil opendoen of de nodige kennis/ervaring bewijzen.

vestigingsattest = cursus Bedrijfsbeheer + Boekhouden voor de KMO
Verplicht sinds "99 d8 ik

In NL stap je gewoon naar de KVK en je hebt een zaak bij wijze van spreken ;)

Mensen die het spel niet netjes spelen(zonder btw/hr) en je hebt er echt MASSA in Belgie, verzieken de markt.
Wij betalen ons blauw aan belasting/rsz en zij niet!

Wil je meedraaien in de hostingwereld, doe het dan volgens de regels.
Iedereen ziet het licht tegenwoordig, huurt ff een dedicated/colo
apache erop en website en ze noemen zich "ISP/ASP"

Gewoon de rotte appels eruithalen en zwaar straffen voor een voorbeeld te stellen.

viepie
09/04/03, 16:18
Ik denk dat er in België voldoende goede hostingbedrijven zijn.

De prijzen waren vroeger in Nederland een pak goedkoper, maar België is duidelijk aan een inhaalmaneuver bezig.

Zeker op datacenter niveau...

Ik blijf er toch wel sterk van overtuigd dat Belgische sites beter op een Belgische backbone geconnecteerd zitten...

tom
09/04/03, 17:25
Origineel geplaatst door viepie

Ik blijf er toch wel sterk van overtuigd dat Belgische sites beter op een Belgische backbone geconnecteerd zitten...

Zou ik ook zeggen als ik servers verhuurde in belgie :p

Beyonder
10/04/03, 16:45
Qua datacenters is Belgie gewoon een vaag lang. Je hebt 1 carrier neutral provider (InterXion). Dit is gelijk zowat de slechtste Carrier Neutral provider die er rondloopt.

Met diverse andere carrier neutrals (Telecity, Redbus, GlobalSwitch) heb ik betere ervaringen.

WebBizz
10/04/03, 17:11
Origineel geplaatst door Beyonder
Qua datacenters is Belgie gewoon een vaag lang. Je hebt 1 carrier neutral provider (InterXion). Dit is gelijk zowat de slechtste Carrier Neutral provider die er rondloopt.

Een vaag land neem ik aan dat je bedoelde?

WebBizz
10/04/03, 17:11
Origineel geplaatst door tom
Mensen die het spel niet netjes spelen(zonder btw/hr) en je hebt er echt MASSA in Belgie, verzieken de markt.
Wij betalen ons blauw aan belasting/rsz en zij niet!

In NL zijn er ook genoeg van dit soort lui hoor...