PDA

Bekijk Volledige Versie : Finland legt recht op snel internet vast in nieuwe wet



IT-worX
15/10/09, 14:15
Alle 5,3 miljoen inwoners van Finland krijgen recht op een internetverbinding met een snelheid van 1Mbps; isp's krijgen de verplichting om alle Finnen een dergelijke verbinding te leveren. Vanaf 2015 hebben Finnen zelfs recht op een 100Mbps-lijn.

FinlandIn Finland is een internetverbinding van 1 megabit per seconde vanaf juli 2010 een wettelijk recht, zo heeft het Finse ministerie van Transport en Communicatie besloten. Finland is daarmee het eerste land ter wereld dat zijn inwoners de beschikking over een relatief snelle internetverbinding garandeert. Het ministerie had al besloten dat Finnen vanaf 2015 recht hebben op een breedbandverbinding van 100Mbps. Het recht op een snelheid van 1Mbps is als een tussenstap bedoeld.

Volgens de minister van Transport en Communicatie Suvi Linden is de verplichting nodig, om ervoor te zorgen dat ook de mensen die op het platteland wonen een 'snelle' internetverbinding geleverd kunnen krijgen. Ook moet de 1Mbps-verplichting het bedrijfsleven een boost geven en moet het internetbankieren aanmoedigen. Finland is overigens een van de landen met relatief gezien de meeste internetgebruikers: 96 procent van de Finnen heeft toegang tot internet.

Bron : http://tweakers.net/nieuws/63085/finland-legt-recht-op-snel-internet-vast-in-nieuwe-wet.html

Triloxigen
15/10/09, 14:35
Ik las het inderdaad ook, vroeg me meteen af of die landen ook een 3 strikes out wetgeving hebben of zouden kunnen invoeren.

Domenico
16/10/09, 14:47
Gaan ze dan ook iedereen verplichten een computer te kopen?

MMaI
16/10/09, 15:24
Gaan ze dan ook iedereen verplichten een computer te kopen?

ik denk dat ze eerder vastleggen dat iedereen de mogelijkheid moet hebben een computer te kopen. Een beetje dus de praktijken die ze in Groningen al toepassen, waarbij de lagere inkomens of bijstandsgezinnen geld krijgen voor een pc en televisie.

Het interessante hiervan lijkt eigenlijk de reactie te zijn ten opzichte van de franse three-strikes wet. Dit initiatief lijkt ene directe tegenstand te zijn hiervoor, en als een dergelijke wet in de europese grondwet terecht zou komen zou er nog wel eens een precedent zaak gestart kunnen worden.

Domenico
16/10/09, 17:43
Hahaaha die three strikes out wet is dan ook wel een lachertje hoor. Een zoveelste poging om het internet te regulieren ten gunste van de commercie.

Triloxigen
17/10/09, 13:11
Dat soort wetten worden volgens mij vooral door oudere generaties bedacht die nog niet zo bekend zijn met internet.

Apoc
17/10/09, 14:36
Ik vraag me toch af hoe ze dat willen gaan doen. Iedereen de mogelijkheid bieden een sateliet verbinding af te nemen, is er natuurlijk al. Maar als je over 100mbps gaat praten, wordt het toch een ander verhaal. Vraag me toch af hoe ze dat dan in dunbevolkte gebieden (bijvoorbeeld in de richting van de poolcirkel) gaan doen.

Weet iemand of er een maximale prijs geldt voor zo'n verbinding? In principe heeft iedereen natuurlijk al de mogelijkheid een internet verbinding af te nemen, zo lang je maar genoeg betaalt.

Domenico
18/10/09, 17:13
Ik vraag me toch af hoe ze dat willen gaan doen. Iedereen de mogelijkheid bieden een sateliet verbinding af te nemen, is er natuurlijk al. Maar als je over 100mbps gaat praten, wordt het toch een ander verhaal. Vraag me toch af hoe ze dat dan in dunbevolkte gebieden (bijvoorbeeld in de richting van de poolcirkel) gaan doen.

Weet iemand of er een maximale prijs geldt voor zo'n verbinding? In principe heeft iedereen natuurlijk al de mogelijkheid een internet verbinding af te nemen, zo lang je maar genoeg betaalt.

Een vriend van mijn broer heeft zo'n 'belangrijke' baan dat hij echt overal bereikbaar is op zijn speciale mobiel. In de woestijn of op de poolcirkel maar hij is bereikbaar. Laten we het hier niet hebben over de kosten per minuut want die zijn heel toepasselijk astronomisch. Maar voor die mannen is dat niet zo relevant natuurlijk.

Mijn punt is dat je onderhand overal op deze aardbol bereikbaar (tweeweg) kunt zijn als geld geen probleem is. Wat betreft dunbevolkte gebieden zal het volgens mij altijd behelpen zijn omdat de te maken investeringen nooit terug verdient kunnen gaan worden. Time wil tell...