PDA

Bekijk Volledige Versie : [xen] Pci of USB in gast windows



blieb
15/10/09, 00:05
Hoi,

Ik heb momenteel een XEN server draaien. Geinstalleerd op ubuntu 8.04
heb dit gewoon geïnstalleerd door pakket ubuntu-xen-server te installeren

Hierop heb ik toen windows geïnstalleerd. Nu wil ik dus een PCI kaart aanspreken in windows. maar om 1 of andere reden krijg ik die pc kaart niet in windows.

Ik wil de pci geluidskaart in windows hebben:


root@ubuntu:~# lspci | grep Audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller (rev 02)


Wat ik van verschillende website begreep moest ik deze kaart in de grub config gooien:


module /vmlinuz-2.6.24-24-xen root=/dev/mapper/vol01-root ro console=tty0 pciback.hide=(00:1b.0) noirqdebug


En in de guest config:


pci='00:1b.0'


Echter na reboot van dom0 en domU nog zie ik nog steeds geen geluidskaart verschijnen.

Heb wat ik wil doen al geprobeerd via geluidforward. maar kwaliteit vermindert te veel dus moet echt een PCI of USB geluidskaart forward. naar de windows denk ik. Liefst heb ik dan de PCI geluidskaart.

Hebben mensen hier al ervaring mee en weten hoe ik mijn probleem oplos? ik zie in de qemu log geen melding waarom de forward zou mislukken.

The-BosS
15/10/09, 00:35
Misschien is het ook handig om te vermelden welke xen versie je gebruikt binnen ubuntu. Want ik dacht dat enkel de xen 3.3 rechtstreeks pci devices kon toekennen aan een domU en dat deze functie verbeterd was in de 3.4 reeks.

blieb
15/10/09, 01:08
hmm dan zou dat de reden kunnen zijn waarom het niet werkt. Wat in ubuntu 8.04 zit standaard 3.2.1
als ik 3.3 en 3.4 wil moet ik het dus buiten de packages om installeren. (echt jammer dat die packages zo achter lopen!)

The-BosS
15/10/09, 14:44
Of je kan ook een 3th party repo gebruiken als je deze kan vinden, maar denk dat dit geen probleem mag zijn. Trouwens op ubuntu 8.10 heb je de xen3.3 in de ubuntu repo staan.

blieb
16/10/09, 02:21
Ja op ubuntu 8.10 heb je volgens mij geenx en kernel ?

Maargoed ik heb hem 3.4 gecompiled. Geinstalleerd werkt prima. Kan echter alleen geen pci forwarden naar windows. Aangezien ik ook VT-d moet hebben in m'n chipset. En dat heb ik natuurlijk weer niet :(


Error: failed to assign device: maybe the platform doesn't support VT-d, or VT-d isn't enabled properly?

USB werkt nu wel, alleen ziet windows 2003 om 1 of andere reden de line-in van mijn usb kaart niet.
ook hoor ik geen geluid. terwijl er wel speakers op aangesloten zitten, en zie de device in device manager staan in windows.

Ook werkt audio forwarding niet meer. dacht misschien werkt het beter in 3.4 maar het werkt helemaal niet vanwege bug begrijp ik van google.

hrodenburg
16/10/09, 09:31
Kan het zijn dat pci forwarding alleen werkt met paravirtualized guests en niet met HVM guests? Ik heb het wel gebruikt, maar dan met een paravirtualized guest (Linux).
Weet iemand dat misschien?

blieb
16/10/09, 16:01
Kan het zijn dat pci forwarding alleen werkt met paravirtualized guests en niet met HVM guests? Ik heb het wel gebruikt, maar dan met een paravirtualized guest (Linux).
Weet iemand dat misschien?


Ja klopt, van gegevens die ik heb gelezen heb je VT-d nodig voor HVM guests. voor paravirtualized guests kan het wel.

hrodenburg
16/10/09, 16:45
Is VT-d dan weer iets anders dan "gewoon" VT. Of is dat gewoon hetzelfde

blieb
16/10/09, 18:30
Is VT-d dan weer iets anders dan "gewoon" VT. Of is dat gewoon hetzelfde

Volgens mij is VT ondersteuning van CPU voor virtualisatie. VT-d is ondersteuning van chipset zodat je pci devices kan forwarden naar een vps die via VT draait.

Correct me when I'm wrong :P