PDA

Bekijk Volledige Versie : geen overeenkomst, klant heeft wel jaren betaald



easy2host
14/10/09, 16:23
We hebben een klant waarvoor in 2002 eens een hostingpakket is afgesloten zonder contract, de klant heeft tot dit jaar altijd netjes betaald.

De klant betaald nu de nieuwe factuur niet opdat hij zegt opgezegd te hebben (dit is nergens terug te vinden) Hij beroept zich nu op het feit dat hij nooit schriftelijk heeft ondertekend.

Mijn vraag is, als een klant jaren lang gewoon betaald, kan hij er dan onderuit komen door opeens te zeggen dat hij nooit schriftelijk getekend heeft? Hij weet tenslotte dat er een "overeenkomst" was anders had hij ook nooit betaald neem ik aan.

Piwi-Web
14/10/09, 16:30
We hebben een klant waarvoor in 2002 eens een hostingpakket is afgesloten zonder contract, de klant heeft tot dit jaar altijd netjes betaald.

De klant betaald nu de nieuwe factuur niet opdat hij zegt opgezegd te hebben (dit is nergens terug te vinden) Hij beroept zich nu op het feit dat hij nooit schriftelijk heeft ondertekend.

Mijn vraag is, als een klant jaren lang gewoon betaald, kan hij er dan onderuit komen door opeens te zeggen dat hij nooit schriftelijk getekend heeft? Hij weet tenslotte dat er een "overeenkomst" was anders had hij ook nooit betaald neem ik aan.

Heb hier hetzelfde probleem (zie ander topic in dit forum). Geen contract/overeenkomst en opeens willen opzeggen ->|

chielsen
14/10/09, 16:44
We hebben een klant waarvoor in 2002 eens een hostingpakket is afgesloten zonder contract, de klant heeft tot dit jaar altijd netjes betaald.

De klant betaald nu de nieuwe factuur niet opdat hij zegt opgezegd te hebben (dit is nergens terug te vinden) Hij beroept zich nu op het feit dat hij nooit schriftelijk heeft ondertekend.

Mijn vraag is, als een klant jaren lang gewoon betaald, kan hij er dan onderuit komen door opeens te zeggen dat hij nooit schriftelijk getekend heeft? Hij weet tenslotte dat er een "overeenkomst" was anders had hij ook nooit betaald neem ik aan.

Behalve als hij er al gebruik van heeft gemaakt lijkt me dat ie niet hoeft te betalen. Hij wil niet verlengen, dat is het toch? Ik zie ook niet hoe je iemand kan dwingen om te verlengen.

frankske
14/10/09, 16:47
Ik neem aan dat het een zakelijke klant is? Dan geldt (alvast in België, ik weet niet hoe verschillend de Hollandse wetgeving is):

- er is ooit een bestelling gebeurt (maakt niet uit op welke manier, een mondelinge overeenkomst is even rechtsgeldig)

- je factureert die klant al meerdere jaren. Ik neem aan dat je voorwaarden (waarin opzegprocedure bescheven is) mooi op de achterzijde van je factuur staan?

- je klant heeft nooit een factuur geprotesteerd, dus hij stemt in met de factuur *en* de verkoopsvoorwaarden

Maw: je klant moet zich aan de voorwaarden houden, zelfs al is er nooit een getekende overeenkomst geweest. Je klant heeft nooit een factuur geprotesteerd, meer noch, heeft ze allemaal betaald (en van de dienst gebruik gemaakt?), dus hij stemde in met de voorwaarden.

easy2host
14/10/09, 17:05
Klant heeft nooit geprotesteerd en ook altijd gewoon de dienst afgenomen.
Nu alleen niet opgezegd en hij wil de dienst wel beindigen, hij was te laat met opzeggen

ICTRecht
14/10/09, 21:53
Juridisch gezien is er wel degelijk een overeenkomst, want hij betaalt en jij levert de dienst. Het probleem is dat niet duidelijk vaststaat wat de afspraken precies zijn.

Je algemene voorwaarden heb je niet tijdig overhandigd, dus die zijn niet rechtsgeldig. (Kennelijk werkt dat in België anders, maar hier in Nederland moet je ze bij de offerte als PDF of stuk papier meesturen anders tellen ze niet. En nee, deponeren bij de KVK heeft als hoster nul komma nul waarde.)

Wel mag je kijken naar wat gebruikelijk is en hoe jullie in het verleden met deze zaken zijn omgegaan. Als jaarcontracten normaal zijn, dan heeft hij dus ook een jaarcontract. En dat wordt dan kennelijk stilzwijgend verlengd, zodat hij tijdig moet opzeggen. De discussie is dan, wat is tijdig? Een maand opzegtermijn? Twee?

Ook zou het kunnen dat hij een contract voor onbepaalde tijd heeft, en dan geldt dat hij op elk moment mag opzeggen mits hij een redelijke opzegtermijn in acht neemt. Wat dat is, is lastig in het algemeen te zeggen. Maar hoe langer het contract al loopt, hoe langer die opzegtermijn zou worden. Ik ken een geval waarbij men na 50 jaar op wilde zeggen, de opzegtermijn werd toen op 2 jaar gezet.

Bij zeven jaar contractsduur lijkt me een maand of vier, misschien zes echt wel redelijk. Dat zou ik hem dus aanbieden.

Apoc
15/10/09, 15:28
Wat ik uit het verhaal min of meer opmaak, is dat de factuur voor een verlenging is en dat de factuur reeds vervallen is (betalingstermijn overschreden).

Ik zou in dit geval een middenweg kiezen en je klant voorstellen om in ieder geval de termijn tot nu + 1 maand in rekening te brengen.


Bij zeven jaar contractsduur lijkt me een maand of vier, misschien zes echt wel redelijk. Dat zou ik hem dus aanbieden.

Dat is wel heel erg veel. Ik denk dat je hierin ook zou moeten kijken naar het product. Als het om de huur van een gebouw gaat of iets anders waarbij je flinke voorbereidingen moet treffen om een contract te beeindigen, dan is 4-6 maanden inderdaad normaal. Echter gaat dit (zo te horen) om een relatief simpel hostingpakketje. 4-6 maanden opzegtermijn is juridisch gezien in dit geval denk ik absoluut niet redelijk te noemen t.o.v. de klant.

Tenslotte nog een laatste opmerking/advies voor TS: als ik jou was zou ik niet meer vragen dan de kosten die je hieraan hebt. Als je te hoog mikt, zal je klant hoogstwaarschijnlijk simpelweg weigeren en zie je er uiteindelijk niets meer van terug (rechtzaak zal waarschijnlijk de moeite niet waard zijn). Hou er daarnaast ook rekening mee dat je natuurlijk zelf ook niet heel erg sterk staat, en je dus eerder een oplossing zult moeten zoeken gebaseerd op redelijkheid.

frankske
15/10/09, 16:15
Je algemene voorwaarden heb je niet tijdig overhandigd, dus die zijn niet rechtsgeldig. (Kennelijk werkt dat in België anders, maar hier in Nederland moet je ze bij de offerte als PDF of stuk papier meesturen anders tellen ze niet. En nee, deponeren bij de KVK heeft als hoster nul komma nul waarde.)


Geldt dat ook voor zakelijke klanten? (in Nederland)

ICTRecht
15/10/09, 18:41
Geldt dat ook voor zakelijke klanten? (in Nederland)
Ja, dat geldt ook voor zakelijke klanten, tenzij die klanten vennootschappen BV's of NV's zijn (met een gedeponeerde jaarrekening) of minstens 50 medewerkers hebben. Idee is dat die zo groot zijn dat ze zelf wel kunnen controleren of de voorwaarden redelijk zijn.