PDA

Bekijk Volledige Versie : MySQL 5.0 werkt niet met PHP 5.2 ?



xtreme
14/10/09, 15:02
Hallo,

Ik heb een probleem...
Ik ben begonnen met het opzetten van een webservertje onder
Windows server 2003 Enterprise R2.

Ik doe dit voor het eerst en mijn kennis van webservers is dan ook 0,0.
Ik volg wel de opleiding ICT beheerder dus mijn kennis van pc's is dus niet
bepaald slecht.

Ik heb een handleiding gezocht (en gevonden) op internet
waarin PRECIES stap voor stap staat beschreven hoe je
- Apache 2.2
- PHP 5.2
- MySQL 5.0
Installeerd en configureerd.
(linkje naar de handleiding)
http://eccdbimages.phoenixinteractive.mine.nu/

Deze handleiding gebruik ik alleen voor apache, php, mysql, php my admin !!1
Dus NIET voor de beveiliging enz!

Ik heb Apache 2.2 geinstalleerd zoals daar beschreven, poort geforward en de nodige dingen aangepast in de firewall. Apache werkt ook perfect en de website is berijkbaar vanaf een externe locatie.

Toen ben ik verder gegaan met PHP 5.2. Deze heb ik gedownload en uitgepakt. Heb daarna de httpd.conf van apache aangepast en een phpinfo.php in de "web" directory gezet. Deze heb ik via een externe pc bezocht en ik kreeg precies alle info te zien zoals het hoort bij phpinfo. (ook php werkt dus correct)

Eenmaal beland bij MySQL komen de problemen. Ik heb MySQL 5.0 gedownload, geinstalleerd en geconfigureerd zoals beschreven in de handleidinig. en daarna heb ik de php.info aangepast. ; weg gehaald bij extension=php_mysql.dll en en de extension_dir aangepast naar de php/ext map zoals ook beschreven in de handleiding.
De server geherstart en gekeken of ik in phpinfo de MySQL module kon terug vinden maar helaas.

Ik heb toch geprobeerd verder te gaan met phpmyadmin (dacht misschien een foutje in phpinfo????) maar ook daar geeft hij een fout Kan de mysql-extensie niet laden. Controleer de PHP configuratie. - Documentatie dus het blijkt dat mysql wel degelijk niet geladen word. Na uren googlen heb ik het op gegevens en dacht ik plaats hier maar een berichtje.

WIE O WIE KAN EN WILT MIJ HELPEN?

ALVAST BEDANKT!!!!!
Groetjes, Rogé

Ingvald
14/10/09, 21:00
Het nut ontgaat me een beetje waarom je persé Apache op Windows wil gaan draaien als webserver. Dit wordt in de praktijk eigenlijk niet gebruikt (tenzij misschien voor test/ontwikkeldoeleinden).

Als je het toch nog allemaal moet leren, doe het dan ineens deftig en verdiep je ofwel in IIS op het Windows platform ofwel Apache op het *nix platform.

Ik heb eens vlug even naar die 'handleiding' gekeken en het lijkt me allemaal wat amateuristisch. Ik ga ook geen 250 bladzijden doornemen om te kijken wat jij allemaal gedaan hebt.

Als je nu eens de relevante stappen hier op een rijtje zet die je al genomen hebt om het aan te praat te krijgen, kunnen we misschien een oplossing vinden.

Pur
14/10/09, 21:55
Het nut ontgaat me een beetje waarom je persé Apache op Windows wil gaan draaien als webserver. Dit wordt in de praktijk eigenlijk niet gebruikt (tenzij misschien voor test/ontwikkeldoeleinden).


Ik ken toch echt wel (grote) bedrijven die Apache draaien op windows. Al was het alleen al bijvoorbeeld omdat ze maar 1 type webserver willen draaien in het bedrijf.

Triloxigen
14/10/09, 22:59
Het nut ontgaat me een beetje waarom je persé Apache op Windows wil gaan draaien als webserver. Dit wordt in de praktijk eigenlijk niet gebruikt

Onzin, genoeg redenen om Apache boven bijv. IIS te kiezen.


PHP5 bevat inderdaad niet standaard meer de juiste bestanden.
Maar wat he bej al gedaan om het op te lossen? Google heeft 1001 antwoorden op je vraag.

xtreme
15/10/09, 10:07
Ik heb ook niet de hele handleiding doorlopen.....
ik heb alleen apache geinstalleerd zoals daar beschreven,
php geinstalleerd zoals daar beschreven en mysql geinstalleerd zoals daar bescheven.

Ik heb gegoogled naar een oplossing, maar google heeft idd 1001 antwoorden.
Alleen werkt geen van alle, en in 99% van de gevallen waar een antwoord gegeven word (op een forum) komt het er uiteindelijk op neer dat mensen gewoon Xamp moeten installeren. Dus dan hebben ze wel een oplossing, maar niet DE oplossing.

Verder is nergens een speciefiek antwoord op deze vraag te vinden..
Wat ik allemaal geprobeerd heb heb ik hierboven al beschreven.
Meer is het eigenlijk niet, en ik heb dan nog de libmysql.dll gekopieerd naar de system32 (gevonden als "oplossing" op google, maar werkte ook niet!)

php.info aangepast. ; weg gehaald bij extension=php_mysql.dll en en de extension_dir aangepast naar de php/ext map zoals ook beschreven in de handleiding.


Verder waarom ik gekozen heb voor apache ??
Omdat ik ergens moest beginnen en deze handleiding mij een goed begin leek.
Hier werken ze met apache dus ik ook!
Uitbreiden, aanpassen en configureren kan ik later verder uitzoeken.
Maar als je niet begint, kom je ook nooit aan het einde!

Toch alvast bedankt voor de reacties.

Ingvald
15/10/09, 12:02
Onzin, genoeg redenen om Apache boven bijv. IIS te kiezen.

Noem mij er eens een aantal? :) Ik ken geen enkele hoster die Apache aanbiedt op het Windowsplatform. Wellicht komt het in het bedrijfsleven wel hier en daar voor, maar daar zie je wel meer vreemde zaken soms :)

Ingvald
15/10/09, 12:14
Ik heb ook niet de hele handleiding doorlopen.....
ik heb alleen apache geinstalleerd zoals daar beschreven,
php geinstalleerd zoals daar beschreven en mysql geinstalleerd zoals daar bescheven.

Ik heb gegoogled naar een oplossing, maar google heeft idd 1001 antwoorden.
Alleen werkt geen van alle, en in 99% van de gevallen waar een antwoord gegeven word (op een forum) komt het er uiteindelijk op neer dat mensen gewoon Xamp moeten installeren. Dus dan hebben ze wel een oplossing, maar niet DE oplossing.

Verder is nergens een speciefiek antwoord op deze vraag te vinden..
Wat ik allemaal geprobeerd heb heb ik hierboven al beschreven.
Meer is het eigenlijk niet, en ik heb dan nog de libmysql.dll gekopieerd naar de system32 (gevonden als "oplossing" op google, maar werkte ook niet!)


Verder waarom ik gekozen heb voor apache ??
Omdat ik ergens moest beginnen en deze handleiding mij een goed begin leek.
Hier werken ze met apache dus ik ook!
Uitbreiden, aanpassen en configureren kan ik later verder uitzoeken.
Maar als je niet begint, kom je ook nooit aan het einde!

Toch alvast bedankt voor de reacties.
OK, enkele bedenkingen dan:

- Ik veronderstel dat je de recentste 5.2 versie hebt geïnstalleerd (5.2.11)?
- Heb je de gewone versie of the NTS (non-thread-safe) versie geïnstalleerd?
- Heb je de zip package gebruikt of de installer?

Het beste is om altijd de zip package te gebruiken:

- Unzippen in een folder naar keuze
- Het is best practice om geen ini/dll's en dergelijke naar de system32 te kopiëren. Houdt deze gewoon in de installatie folder. Dit geldt zowel voor PHP als MySQL. Als je achteraf updates van PHP/MySQL gaat installeren, kan je hierdoor hopeloos in de knoei geraken.
- Je moet gewoon zorgen dat je zowel de PHP als MySQL installatie folder aan de Path variable toe te voegen. Zo kan Windows altijd de nodige .dll bestanden localiseren. (dit doe je in System > Advanced > Environment Variables > System Variables > Path)
- Kopieer het bestand libmysql.dll van de MySQL installatiefolder naar de PHP installatiefolder. Overschrijf indien nodig de bestaande.
- Enable de MySQL en/of MySQLi extensie in php.ini.
- Maak indien nodig nog de aanpassingen in php.ini voor gebruik van Apache (sorry, weet niet meer exact welke dit zijn, is al een tijdje geleden dat ik nog Apache heb gebruikt)

Heb je verder nog iets specifiek gedaan aan de MySQL installatie/configuratie? Installeer anders eens MySQL Administrator (via de Sun website > GUI tools) en controleer of er geen foutmeldingen zijn. Probeer eens een database aan te maken.

xtreme
15/10/09, 16:03
Ingvald, mij maakt het eigenlijk niet uit wie wel/niet op windows draait met apache, wel alvast bedankt voor je reactie.

Ik gebruik idd
PHP 5.2.11 (normale versie)
Heb de inhoud van de .ZIP file gekopieerd naar C:\webserver_modules\php5
(daar staan al mijn webserver software in zoals php, mysql, apache)

Daarna heb ik de httpd file in apache aangepast en er
LoadModule php5_module [X:]\PHP5\php5apache2_2.dll
PHPiniDir "[X:]\PHP5"
Addtype application/x-httpd-php .php
ingezet zodat php geladen word.
Nog kleine aanpassingen gedaan zodat hij index.php ook laad en de "webdirectory" (waar je site's in staan).

Daarna php getest en werkt!

Vervolgens heb ik mysql ook in de directory C:\webserver_modules\mysql
gezet. Ik heb de Mysql en Mysqli geactiveerd door de ; weg te halen.
en heb de libmysql.dll naar sys32 gezet (nu weer verwijderd naar jou advies)

Ik zal thuis even kijken naar die variablen en naar Kopieer het bestand libmysql.dll van de MySQL installatiefolder naar de PHP installatiefolder. Overschrijf indien nodig de bestaande. (want ben nu niet thuis) zal daarna weer een berichtje posten hoe en wat!

Alvast bedankt, ben benieuwd of ik verder kom nu!

xtreme
16/10/09, 13:13
HeeJ!!!!
Ik heb het aan het lopen gekregen (samen met systeembeheerder op mijn stage)

Het lag aan de strict mode van MySQL (stond ingeschakeld)
# Set the SQL mode to strict
sql-mode="STRICT_TRANS_TABLES,NO_AUTO_CREATE_USER,NO_ENGINE_ SUBSTITUTION"

Veranderd in:
# Set the SQL mode to strict
# sql-mode="STRICT_TRANS_TABLES,NO_AUTO_CREATE_USER,NO_ENGINE_ SUBSTITUTION"

Waardoor deze nu uitgeschakeld is. Nu werkt mij MySQL wel.
Allen nu meteen de volgende vraag...... wat doet die strict mode en heb ik die nodig???? (en gebruiken prof hosting bedrijven deze mode, zo ja waarvoor?)

ALVAST BEDANKT ALLEMAAL!!!