PDA

Bekijk Volledige Versie : Home Server Problemen



rdevos
14/10/09, 10:23
Hallo :)

Ik heb een vraagje, ik wil graag iets weten over mijn probleem.
Ik heb gisteravond Ubunutu 9.04 Server geinstalleerd.
Deze server heeft, 2GB Ramgeheugen. Een Pentium 4 3.0Ghz 2x Processor. Nvidia 8800GT GPU. Realtek Audio.

Nu wil ik dus pingen, naar mijn server.
De router heb ik er tussen weggehaald, en er staat niks tussen, je doet bijvoorbeeld een trace, dan krijg ej als het goed is, ga je van, internip, naar het buitenip dus, 92.254.84.209, De server heb ik aangesloten op een, 50/50 Mbit verbinding.
Ik maak gebruik van glasvezel. De glasvezel loopt tot in huis.

Maar pingen lukt niet, en verbinden naar de SSH lukt ook niet, ik heb toch het gevoel dat er iets mis is, maar ik kan dus niet pingen of wat dan ook.

Is dit een configuratie die nog eerst in ubunutu moet veranderd worden?

Zoja hoe en wat moet ik dan doen?

Bijvoorbaat al bedankt voor het helpen!

ichosting
14/10/09, 10:28
En je weet zeker dat dit je externe IP adres is? controleer het eens op www.checkjeip.nl?

Verder: mogelijk firewall settings?

rdevos
14/10/09, 10:34
ja dat weet ik zeker, ik ben zelf nu niet thuis, maar,
firewall settings? is de firewall standaard in linux dat die alle poorten blokeert? weetje dat?
hoe zet ik de firewall in een klap uit, zodat die alle poorten toestaat? of een groot gedeelte?

danku.

Spyder01
14/10/09, 10:35
Lees ik dat goed, dat jij de server rechtstreeks op je buitenverbinding hebt hangen met niks er tussen? Zo ja, welk IP gebruik je voor de server?

rdevos
14/10/09, 10:37
92.254.84.209

( dit krijg ik te zien met de ping)
Ping 92.254.84.209
[209-84-92.ftth.xms.internl.net]

Timed out
Timed out
Timed out
Timed out
Timed out
Timed out
Timed out
Timed out
Timed out
Timed out


Average time over 10 pings: 0 ms

Serveo
14/10/09, 10:39
Bij welke provider zit je? In ieder geval dien je natuurlijk de poorten van ssh en dergelijke te forwarden naar het interne IP van de homeserver.

ichosting
14/10/09, 10:42
Bij welke provider zit je? In ieder geval dien je natuurlijk de poorten van ssh en dergelijke te forwarden naar het interne IP van de homeserver.

Alleen geeft TS aan dat het rechtstreeks is aangesloten. Daarom vraag ik me ook af hoe eea gerouteerd wordt naar de server? waar wordt het IP gecontroleerd?

Kun je bijvoorbeeld vanaf de server wel GOOGLE.NL pingen?

rdevos
14/10/09, 10:44
zoals ik al zei, bij XMSNET.nl 50 Mbit upload en Download
Ongeveer (6,25 MB/s)
Dat si een glasvezel bedrijf van internlnet

waarom portforwarden er zit toch geen router tussen?

Groetjes

Spyder01
14/10/09, 10:45
En natuurlijk de vraag of hij een vast IP van zijn provider heeft dat hij handmatig invoert, of dat hij via DHCP het IP van de provider ophaalt.

In het geval van handmatig zou ik de DNS server instellingen + subnet eens controleren.

rdevos
14/10/09, 10:45
pingen naar google is wel mogelijk, omdat hij rechtstreeks met het internet is verbonden, ik denk dat het ergens in de configuratie van de server licht,
hij is netjes opnieuw geinstaleerd. en nog niks in de config veranderd.

rdevos
14/10/09, 10:46
het rare is, als ik een windows server draai, reageert die wel.
kan ik wel pingen enzevoort.ik moest wel ff de firewall uitzetten maar verder werkte het prima,
ik denk dat de firewall in linux uit moet zetten
weet iemand toevallig de commando`s?

Serveo
14/10/09, 10:46
pingen naar google is wel mogelijk, omdat hij rechtstreeks met het internet is verbonden, ik denk dat het ergens in de configuratie van de server licht,
hij is netjes opnieuw geinstaleerd. en nog niks in de config veranderd.

wat is het resultaat van ifconfig?

Serveo
14/10/09, 10:48
weet iemand toevallig de commando`s?


sudo ufw disable

Meer info over de ubuntu firewall kunt je vinden op de wiki: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuFirewall

rdevos
14/10/09, 10:52
oke ik ga het straks thuis proberen ik ben nu niet thuis, maar denken jullie dat het dan wel werkt?
mocht het niet werken, wat zouden de problemen dan nog meer kunnen zijn?
het is wel de eerste keer dat iik echt met linux aan de gang ga, want ik wil eigelijk een soort server opzetten met bestanden zoals muziek en van alles, dat ik dan vanaf mijn server kan afspelen, en gewoon als fileserver kan gebruiken ;)
en gewoon een beetje kloten op de server beetje uitzoeken enzevoor, misschien een voice servertje draaien, of zo ;) dat moet toch makkelijk lukkken op een 50 mbit verbinding die helemaal voor de server word gebruikt? we hebben ook nog een normale adsl verbinding die gebruik ik voor mijn laptop en me vaders laptop.

Serveo
14/10/09, 11:05
eigelijk een soort server opzetten met bestanden zoals muziek en van alles, dat ik dan vanaf mijn server kan afspelen, en gewoon als fileserver kan gebruiken ;)


Dan kun je beter voor Windows Home Server gaan ;). Die heb ik thuis ook draaien met 6 TB voor al mijn files en werkt prima in combinatie met Media Portal.

rdevos
14/10/09, 11:18
ja klopt, maar windows, heb ik echt een hekel aan, al die extra software, zoals virusscanners, en dingetjes, het loopt altijd vast, enzevoort, vet irritant in linux comannd heb je dat nauwelijks. of gewoon niet.

Spyder01
14/10/09, 11:26
ja klopt, maar windows, heb ik echt een hekel aan, al die extra software, zoals virusscanners, en dingetjes, het loopt altijd vast, enzevoort

Dat valt wel mee. Hier draaien een aantal Windows servers en die zijn nog nooit vastgelopen in de afgelopen 4 jaar. De XP systemen hier draaien ook zonder echt vastlopers. Ligt een hoop aan wat je exact installeert en hoe je het onderhoud. Dus die vlieger gaat niet op.

rdevos
14/10/09, 11:59
ja oke, maar windows kost weer geld, linux niet?

rdevos
14/10/09, 12:46
of weten jullie een makkelijke besturings systeem voor servers die gratis is,? zou ik dan beter ubuntu desktop kunnen pakken?
iemand enig idee?

Marin
14/10/09, 13:34
Ik zou dan toch Ubuntu server pakken (als het geen geld mag kosten) Maar je zult dan wel wat kennis op moeten doen. Op internet zijn er veel tutorials te vinden waar je mee kunt spelen. Wellicht kom je eruit als je zo'n tutorial helemaal volgt.

Piwi-Web
14/10/09, 14:23
Ubuntu is bij mijn weten het meest gebruikte en werkt lekker snel (draait hier op een testbak)

daveww
14/10/09, 14:25
Als je bovenstaande te lastig vind kun je wellicht eens kijken op http://linuxh0st.net/howto/centos5/. Daar wordt uitgelegd hoe je CentOS 5.x kunt installeren.

DC^
14/10/09, 18:42
Heb ook een paar servers op Ubuntu draaien, werkt perfect.
Als je hulp nodig hebt bij het installeren van Ubuntu kijk op https://help.ubuntu.com/