PDA

Bekijk Volledige Versie : AMS-IX tikt 2Gbps aan met ipv6-verkeer



pierce
13/10/09, 13:53
Maandagavond werd er op de AMS-IX kortstondig ipv6-verkeer verwerkt met een snelheid van 2Gbps. Het ipv6-verkeer op de AMS-IX zou sinds begin dit jaar met 225 procent zijn toegenomen. Toch is het ipv4-verkeer nog altijd zeer veel groter.

Het ipv6-verkeer op de Amsterdam Internet Exchange heeft voor het eerst de 2Gbps aangetikt, zo meldt de website Fix6. Een woordvoerster van de AMS-IX bevestigt dat het ipv6-verkeer maandagavond voor het eerst die snelheid heeft gehaald. Overigens gaat het om een zeer kortstondige piek, die op de grafiek niet eens zichtbaar is. Gemiddeld lag de ipv6-traffic tussen maandagmorgen en dinsdagmorgen op 1,2Gbps.

Volgens de woordvoerster is het ipv6-verkeer sinds begin dit jaar met 225 procent toegenomen. In mei meldde het internetknooppunt nog dat het voor dit jaar een minder sterke groei van ipv6-verkeer verwachtte; of de piek van 2 gigabit per seconde wel in de lijn der verwachtingen lag, wilde de zegsvrouw niet kwijt. Vorig jaar groeide het ipv6-verkeer met maar liefst duizend procent.

Ondanks de groei maakt het ipv6-verkeer op dit moment nog slechts een klein deel van het totale verkeer op het peeringpunt uit. Op moment dat het ipv6-verkeer de 2Gbps bereikte, verwerkte het knooppunt circa 700Gbps aan ipv4-verkeer.


bron (http://tweakers.net/nieuws/63036/ams-ix-tikt-2gbps-aan-met-ipv6-verkeer.html)

Dat is natuurlijk goed nieuws, en een teken dat ipv6 wel degelijk alive and kicking is! Een groei van 225% is immers niet niks, hoewel dat nog steeds in schril contrast staat met de 700Gbps die ipv4 dagelijks verstookt...

Japje
13/10/09, 14:11
En een linkje naar het originele artikel ;)
http://www.fix6.net/archives/2009/10/13/ams-ix-hits-2-gbps-ipv6-traffic/
<shamelessplug>

Als je kijkt dat in Mei het 1.2Gbps was en nu 2.0Gbps, das toch even 800mbit in ~5 maanden er bij.. Niet slecht.

Wido
13/10/09, 14:17
Sorry, mijn schuld... Ik was wat Ubuntu ISO's aan het mirroren bij BIT vandaan en deed dat over IPv6 :)

Al is het goed om te zien dat er steeds meer en meer mensen gebruik maken van IPv6!

Rob77
13/10/09, 14:47
bron (http://tweakers.net/nieuws/63036/ams-ix-tikt-2gbps-aan-met-ipv6-verkeer.html)

Dat is natuurlijk goed nieuws, en een teken dat ipv6 wel degelijk alive and kicking is! Een groei van 225% is immers niet niks, hoewel dat nog steeds in schril contrast staat met de 700Gbps die ipv4 dagelijks verstookt...



Oow, dan zitten we al op zo'n 0,28% :P

davhog
13/10/09, 15:56
Sorry, mijn schuld... Ik was wat Ubuntu ISO's aan het mirroren bij BIT vandaan en deed dat over IPv6 :)

Al is het goed om te zien dat er steeds meer en meer mensen gebruik maken van IPv6!

En dat deed je met 2 Gbps, dat noem ik nou asociaal :nono:

Japje
01/03/10, 10:21
En de DE-CIX tikte gister ook de 2Gbps aan!
(http://www.fix6.net/archives/2010/02/28/de-cix-also-hits-2-gbps-ipv6-traffic/)

8593

Bart L
01/03/10, 10:59
Ik begin ook meer AAAA requests te zien op onze DNS omgeving, dus wordt tijd dat er meer colo's ook echt IPV6 gaan aanbieden

Piwi-Web
01/03/10, 11:03
Ik begin ook meer AAAA requests te zien op onze DNS omgeving, dus wordt tijd dat er meer colo's ook echt IPV6 gaan aanbieden

Ik geloof dat de meeste dat wel doen als het netwerk het ondersteund ;)
Hier komen ook steeds meer aanvragen voor IPv6 adressen binnen dus het gaat de goede kant op :thumbup:

Lite-On
01/03/10, 11:15
Komt grotendeels ook doordat XS4ALL met IPv6 is.

Toch is het nog een groot verschil;
2Gbps @ IPv6 vs "bijna" ~900Gbps @ IPv4

Zal de komende jaren alleen maar harder en harder gaan stijgen, positief teken ;-)

Japje
01/03/10, 11:16
Hier komen ook steeds meer aanvragen voor IPv6 adressen binnen dus het gaat de goede kant op :thumbup:

Het begint eindelijk een beetje de goede kant op te gaan! Ik merk in de directe omgeving (isp/hosting gebied) dat het steeds meer begint te leven. Een beetje bewust wording, het besef dat als concurenten het wel aanbieden dat ze dan klanten mis (kunnen) lopen.

Nu nog de software kant.. zowel web als desktop software kan een stuk beter IPv6 aware worden. Vooral software die p2p achtige trekjes hebben kunnen enorm veel voordeel halen uit IPv6.. en dat lijkten ze langzaam te beseffen.

Het enige wachten is nog op een ISP die het standaard aanbied.

Stewie
01/03/10, 13:18
Overigens ook opvallend dat de DECIX zo hard groeit kwa IPv4 vergeleken met de AMS-IX.

ichosting
01/03/10, 14:22
Edit: Never mind, heb oogjes nog dicht, hahaha.

Paulewk
01/03/10, 14:33
Ehm, dit topic is ook van 13 oktober 2009, dat van DECIX is van vandaag hoor

ichosting
01/03/10, 14:48
Ehm, dit topic is ook van 13 oktober 2009, dat van DECIX is van vandaag hoor

Lol ik zag het ook te laat idd ;)
Oogjes nog dicht schijnbaar

Japje
01/03/10, 14:55
Ja vond het een te klein nieuwtje er een heel nieuw topic aan te besteden ;) Als we eindelijk eens aan de 5Gbps zitten zal ik een nieuwe openen ;)