PDA

Bekijk Volledige Versie : registratie persoonsgegevens



RichardF
08/10/09, 18:36
Een klant van me met webshop (betaling via een paygateway zoals ogone) kwam met deze link naar me toe

http://www.cbpweb.nl/indexen/ind_melden.shtml

Of mijn database daaraan voldoet :S

Weet iemand wat ik zou moeten doen om te voldoen aan de vereisten voor persoonsgegevens en of ik überhaupt ergens aan moet voldoen hiervoor.

marsipulami
08/10/09, 18:40
hier staat alles wat je moet weten voor het houden van een webshop

http://www.kvk.nl/wettenenregels/200_Contracten/verkoopengarantiebijconsumptiegoederen/080verkoopviainternet.asp

Triloxigen
08/10/09, 18:48
Wat is de relatie tussen jouw klant en zijn betalingsmethode, tot jouw database?
Bedoeld hij niet zijn database (die jij host?)?

Denk je dat andere webwinkels iets melden.
Er staat overigens

U dient als verantwoordelijke zelf te beslissen of u een verwerking moet melden.
Ik zou beslissen van niet :p

maxnet
08/10/09, 23:53
Op zich hoef je een standaard klantenadministratie niet aan te melden.
Maar die vrijstelling is wel aan een aantal voorwaarden onderhevig. Zo moet je de gegevens dan 2 jaar na de bestelling verwijderen, en mag je in principe geen persoonsgegevens naar landen buiten de EU versturen.

Hebben daarom voor de zekerheid onze eigen administratie ooit wel aangemeld.
Kost niks, dus kan geen kwaad.

ICTRecht
09/10/09, 08:59
Alle gegevens 2 jaar na de bestelling? Dat kan niet kloppen, dan krijg je ruzie met de Belastingdienst. Je moet je administratie van de afgelopen *zeven* jaar bewaren.

Oh wacht, dat staat er ook in (http://www.cbpweb.nl/HvB_website_1.0/vwc10.htm): je mag dingen langer bewaren als dat nodig is volgens een wettelijke plicht. (En het is 2 jaar nadat de factuur voldaan is, wat subtiel iets anders is dan 2 jaar na de bestelling :) )

maxnet
09/10/09, 13:07
Alle gegevens 2 jaar na de bestelling? Dat kan niet kloppen, dan krijg je ruzie met de Belastingdienst. Je moet je administratie van de afgelopen *zeven* jaar bewaren.

Oh wacht, dat staat er ook in (http://www.cbpweb.nl/HvB_website_1.0/vwc10.htm): je mag dingen langer bewaren als dat nodig is volgens een wettelijke plicht. (En het is 2 jaar nadat de factuur voldaan is, wat subtiel iets anders is dan 2 jaar na de bestelling :) )

Maar is om aan de fiscale bewaarplicht te voldoen het wel noodzakelijk dat de gegevens 7 jaar lang in het online systeem van de webshop blijven zitten?

Denk dan met name aan de situatie dat de webshop software niet als "boekhoudpakket" gebruikt wordt, maar alle facturen ook uitgeprint in een map zitten.

Triloxigen
09/10/09, 13:13
Maar is om aan de fiscale bewaarplicht te voldoen het wel noodzakelijk dat de gegevens 7 jaar lang in het online systeem van de webshop blijven zitten?

Denk dan met name aan de situatie dat de webshop software niet als "boekhoudpakket" gebruikt wordt, maar alle facturen ook uitgeprint in een map zitten.

Facturen uitprinten en in een map bewaren lijkt me niet van deze tijd en daarbij ook niet een vand e meest veilige opslag methode.
(tenzij je papier redundant gaat uitprinten en bewaren :p)

ICTRecht
10/10/09, 10:17
Maar maxnet heeft wel een punt: als je de gegevens in je boekhoudpakket hebt zitten, dan zijn de klantenrecords in je webshop niet meer nodig. En de WBP ("de privacywet") eist dat je dingen weggooit nadat ze niet meer nodig zijn. Overleg dus even met je boekhouder wat hij nodig heeft en zorg ervoor dat je de rest weggooit.

Triloxigen
10/10/09, 23:39
Maar maxnet heeft wel een punt: als je de gegevens in je boekhoudpakket hebt zitten, dan zijn de klantenrecords in je webshop niet meer nodig. En de WBP ("de privacywet") eist dat je dingen weggooit nadat ze niet meer nodig zijn. Overleg dus even met je boekhouder wat hij nodig heeft en zorg ervoor dat je de rest weggooit.

Maar hoe zit het met accounts, het inloggen, facturen terugzoeken, etc?

Rik
10/10/09, 23:56
Dit is zo'n mooi voorbeeld van de regelzucht die elkaar gaat tegenwerken...

Komt bijna neer op het 'keukenvloer' verhaal.

De ene regel bepaald dat je op de vloer ribbels moet hebben omdat men anders kan uitglijden (arbo) de ander zegt: gladde vloeren zijn verplicht (hygiëne)...

Leve Holland! :thumbup:

ICTRecht
11/10/09, 20:19
Maar hoe zit het met accounts, het inloggen, facturen terugzoeken, etc?
Zolang dat nodig is, mag je het bewaren. Maar als iemand opgezegd heeft, dan gooi je toch op zeker moment zijn accountgegevens etcetera weg?