PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk maken tussen Linux en Windows



hvr1985
04/02/03, 18:07
Hallo,

Dit is niet echt een webhostingvraag, maar ik bezoek dit forum al een aardig tijdje en ik heb ontdekt dat hier veel netwerkkennis aanwezig is ;-). Ikzelf weet helemaal niets van netwerken. Dit is waar ik mee zit:

Ik heb hier 2 computers. Een Linux computer (Redhat 8.0 geinstalleerd in de shell mode) en een Windows 98 computer. Even voor de duidelijkheid: van Linux heb ik ook maar weinig verstand. Ik wil graag een netwerkverbinding maken tussen deze 2 computers. Beide computers hebben een netwerkkaart (die voor zover ik weet goed geconfigureerd zijn) en ze zijn met elkaar verbonden via een Crosscable. Alleen ik heb geen idee waar ik moet beginnen om een netwerkverbinding te maken. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedant,
Henk

superior-is
04/02/03, 20:42
Op een van de twee machine's iets van dhcp draaien? Op windows kan je dat doen via "internetdelen" en dan via de RH machine een dhcp request laten uitvoeren. Of andersom natuurlijk.

ric0
05/02/03, 10:40
Origineel geplaatst door hvr1985
Ik wil graag een netwerkverbinding maken tussen deze 2 computers. Beide computers hebben een netwerkkaart (die voor zover ik weet goed geconfigureerd zijn) en ze zijn met elkaar verbonden via een Crosscable. Alleen ik heb geen idee waar ik moet beginnen om een netwerkverbinding te maken. Kan iemand mij helpen?


Weet je uberhaupt iets van ip-nummers, netmasks e.d.?!
Dat is namenlijk wel essentiele kennis. Zorg dat je daar een beetje wegwijs in wordt.

Wat jij onder "netwerkverbinding" verstaat zal wel zijn dat de computers elkaar "zien" en bij gedeelde mappen en bestanden kunnen. Het toverwoord dat hier het snelst en makkelijkst resultaat biedt is SMB (een protocol). Windows heeft dat standaard in huis, terwijl Linux dit krijgt in de vorm van Samba.

Maar goed... als het je al begint te duizelen bij ip-nummers, dan denk ik dat je echt eens concreet iemand moet zoeken die het je face2face uit kan/wil leggen.

WebBizz
05/02/03, 18:02
Of gewoon een routertje kopen met ingebouwde firewall / DHCP server. Dan is het een kwestie van aansluiten en klaar is HVR!