PDA

Bekijk Volledige Versie : Ophalen email vanaf webserver ipv mailserver



dadario
04/10/09, 14:46
Hallo
Ik heb wat hulp nodig bij het volgende:

Ik heb al een tijd een webserver (fictief: mijndomein.nl). Op de webserver heb ik een email account. Thuis heb ik Kerio mailserver draaien en die haalde tot voor kort m'n mail op via pop3 van de webserver.
Nu wilde ik dit veranderen zodat alle email direct naar m'n mailserver gestuurd wordt (ipv dat Kerio de mail ophaalt via pop3). Ik heb hiervoor m'n dns instellingen (transip) aangepast zodat de mail direct op mijn mailserver aankomt. Dit werkt!
Nu komt het probleem: Als ik nu mijn email wil lezen via pop3 of imap (met bijvoorbeeld mijn blackberry telefoon of een externe webclient) dan zie ik dat mijn mailbox op de webserver nog steeds wordt uitgelezen ipv op de mailserver. Dus als ik ga poppen naar mijndomein.nl kom ik op de webserver uit ipv op de mailserver.

Ik gebruik voor het poppen de volgende instellingen:
server: mail.mijndomein.nl
login: adres@mijndomein.nl
passw: <pw>

Ik snap niet waarom de pop client nu niet naar m'n mailserver verwezen wordt.
Heb ik m'n DNS settings niet goed staan? Ik hoef het emailaccount op de webserver toch niet te verwijderen?

Name TTL DnsType Content
@ 1dag A <ip_webserver>
@ 1uur MX 10 mail
@ 1uur MX 20 relay.transip.nl.
mail 1uur A <ip_mailserver>
www 1dag CNAME @

marsipulami
04/10/09, 14:50
hoelang geleden heb je deze wijziging doorgevoerd.... kan een tijd overheen gaan voordat het overal is veranderd he.

dadario
04/10/09, 15:36
Ik heb de dns inst. eergisteravond aangepast. Gisteravond werden de mailtjes dus netjes direct naar m'n mailserver gestuurd. Dus dat betekend dan toch dat de nieuwe DNS inst. overal bekend zijn?

Met http://www.mxtoolbox.com/ kon ik ook zien dat een mx lookup bij m'n mailserver uitkwam.

t.bloo
04/10/09, 15:54
controleer even waar mail.mijndomein.nl naar verwijst op je mobieltje

misschien dat die nog gecached staat

rednas
04/10/09, 16:20
Ik zou hier: @ 1uur MX 10 mail

@ 1uur MX 10 mail.domein.ext verwacht.

Sander

t.bloo
04/10/09, 19:43
dat hoeft niet, het is voldoende om te hebben


mail MX 10
mail A 123.123.123.123

dadario
04/10/09, 21:40
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Ik denk toch dat het probleem veroorzaakt werd doordat de vorige ip adres nog ergens gecached werd. Het probleem is namelijk vanzelf verdwenen.

Ik was ervan overtuigd dat het poppen moest werken zodra smtp werkte, maar blijkbaar hoeft dat niet zo te zijn. Net op het moment dat ik dacht dit soort dingen te snappen, begon ik toch weer even te twijfel.

Nogmaals bedankt.

marsipulami
04/10/09, 21:57
zoals je weet mag het 24uur duren voordat de dns overal geupdate is. Zou best kunnen dat de dns waar je telefoon gebruik van maakt nog niet zover was, maar de server die de mail doorstuurt wel