PDA

Bekijk Volledige Versie : .htaccess



xsizo
04/10/09, 07:27
Hallo, ik vroeg me af of het mogelijk is om een .htaccess file te gebruiken en dan dat elke user een eigen mapje krijgt met eigen username / pass, ik wil niet voor elke user 1 nieuwe htaccess maken maar vanaf 1 centraal punt laten inloggen.

Met vriendelijke groet

ps: mijn server draait linux dus ik weet niet of ik hier goed zit

marsipulami
04/10/09, 09:45
voor zover ik weet moet je per beveiligde directory een aparte .htaccess aanmaken.

iedere keer dat een een oproep aan een nieuwe map doet tijdens een sessie roept apache namelijk eerst de .htaccess van die specifieke map aan om te kijken of er restricties zijn op die map.

xsizo
04/10/09, 11:48
Ik weet dat het kan kijk maar naar cpanel 11 :) die heeft ook deze functie
Tevens is er iets met [files] ofzo maar dat weet ik niet echt zeker.
Bedankt voor je replay

Marin
04/10/09, 12:15
Kun je dan niet beter met een simpel php scriptje en een sql database werken?

The-BosS
04/10/09, 12:25
Indien het over subdirectory's gaat kun je dit wel door het volgende te gebruiken:



<Directory "/home/users/user1">
AuthType Basic
AuthName "In te vullen"
AuthUserFile /home/users/.htpasswrd
require user user1
</Directory>

<Directory "/home/users/user2">
AuthType Basic
AuthName "In te vullen"
AuthUserFile /home/users/.htpasswrd
require user user2
</Directory>

...

<Directory "/home/users/userN">
AuthType Basic
AuthName "In te vullen"
AuthUserFile /home/users/.htpasswrd
require user userN
</Directory>


Hopelijk ben je hier wat mee ;)

vDong
04/10/09, 12:31
Hallo, ik vroeg me af of het mogelijk is om een .htaccess file te gebruiken en dan dat elke user een eigen mapje krijgt met eigen username / pass, ik wil niet voor elke user 1 nieuwe htaccess maken maar vanaf 1 centraal punt laten inloggen.

Met vriendelijke groet

ps: mijn server draait linux dus ik weet niet of ik hier goed zit

Dat kan hoor, dat heet apache config files.
Het idee van .htaccess is juist dat iemand anders dan root het kan.

Wat je denk ik wil is als je webroot /var/webroot is dat je daar de .htaccess file neerzet en fijn alle beveiligde mappen inzet.

xsizo
04/10/09, 14:02
wat ik dus "zou" wil(len) is dat ik zeg maar /var/www/virtual/domain.com/htdocs/dir1 & /var/www/virtual/domain.com/htdocs/dir2 via http://domain.com/login laat lopen d.m.v een htaccess bestand het moet een soort van centraal login punt zijn.

Groeten

xsizo
04/10/09, 14:04
Indien het over subdirectory's gaat kun je dit wel door het volgende te gebruiken:



<Directory "/home/users/user1">
AuthType Basic
AuthName "In te vullen"
AuthUserFile /home/users/.htpasswrd
require user user1
</Directory>

<Directory "/home/users/user2">
AuthType Basic
AuthName "In te vullen"
AuthUserFile /home/users/.htpasswrd
require user user2
</Directory>

...

<Directory "/home/users/userN">
AuthType Basic
AuthName "In te vullen"
AuthUserFile /home/users/.htpasswrd
require user userN
</Directory>


Hopelijk ben je hier wat mee ;)

Hartelijk bedankt, maar zou dit ook werken via een subdomein? zegmaar login.domein.com en dan door sturen naar /var/www/virtual/domain.com/htdocs/dir1 ??

:lovewht:

vDong
04/10/09, 14:16
wat ik dus "zou" wil(len) is dat ik zeg maar /var/www/virtual/domain.com/htdocs/dir1 & /var/www/virtual/domain.com/htdocs/dir2 via http://domain.com/login laat lopen d.m.v een htaccess bestand het moet een soort van centraal login punt zijn.

Groeten
Ik krijg het gevoel dat wat je wil via scripting loopt en niet via htaccess.

htaccess is de server authorisatie laten doen, dat kan niet via een pagina.

xsizo
04/10/09, 16:37
@ vDong, ken je het woord directory? als ik die dichtgooi met een multi htaccess :dots: tadaa :lovewht:

PS: het gaat om het dicht spijkeren van mijn eigen game panel ( word hier waarschijnlijk binnenkort vrij gegeven!!! )

Marin
04/10/09, 18:29
@ vDong, ken je het woord directory? als ik die dichtgooi met een multi htaccess :dots: tadaa :lovewht:

PS: het gaat om het dicht spijkeren van mijn eigen game panel ( word hier waarschijnlijk binnenkort vrij gegeven!!! )

maar nogmaals, waarom geen php scriptje? Zeker als het om een panel gaat...

vDong
04/10/09, 18:54
@ vDong, ken je het woord directory? als ik die dichtgooi met een multi htaccess :dots: tadaa :lovewht:
Ik wel, maar ik beheer dan ook al unix servers sinds 1996 ofzow.
Als je niet geholpen wil worden mag je dat ook best zeggen hoor, dan besteed ik m'n tijd wel aan iemand die zich niet belachelijk wil maken op wht.



PS: het gaat om het dicht spijkeren van mijn eigen game panel ( word hier waarschijnlijk binnenkort vrij gegeven!!! )
Wat je wil is sessies, wat je vraagt is apache permissies, ik denk niet dat je er zo uitkomt.

santema
04/10/09, 19:30
@ vDong, ken je het woord directory? als ik die dichtgooi met een multi htaccess :dots: tadaa :lovewht:

PS: het gaat om het dicht spijkeren van mijn eigen game panel ( word hier waarschijnlijk binnenkort vrij gegeven!!! )

Ik zou dat toch even uitstellen als ik je was. Ik kan natuurlijk niet je andere kwaliteiten zien, maar als je niet weet hoe je een bezoeker moet laten inloggen heb ik toch sterke twijfels bij de rest van het script.

xsizo
05/10/09, 08:34
Het script werkt voledig en is geschikt voor het beheren van meerdere servers,
Enkel hadden wij het "php" login script al gemaakt maar deze gaat bij het redirecten problemen vertonen zoals: Firefox kan het niet doorsturen omdat volgens hun het onmogelijk is naar dat path te komen, vandaar dacht ik een centraal htaccess punt.


Groeten

Marin
05/10/09, 12:05
Het script werkt voledig en is geschikt voor het beheren van meerdere servers,
Enkel hadden wij het "php" login script al gemaakt maar deze gaat bij het redirecten problemen vertonen zoals: Firefox kan het niet doorsturen omdat volgens hun het onmogelijk is naar dat path te komen, vandaar dacht ik een centraal htaccess punt.


Groeten

Tja, ik weet het niet maar een php login scriptje kan ik zelfs in elkaar zetten (en ik ben geen programmeur) Ik zou hier niet met .htaccess bestanden gaan rotzooien. Het toevoegen/verwijderen van een user is dan ook zo'n gedoe.

FF heeft m.i. geen problemen met php scriptjes, ik zou als ik jou was de boel; nog eens goed nakijken.

marsipulami
05/10/09, 15:18
idd, en als het gaat om een javascript forward dan is het probleem waarschijnlijk dat je iets als window.location.href gebruikt wat idd niet werkt in FF. Dan zou je iets als window.location.replace moeten gebruiken