PDA

Bekijk Volledige Versie : Switch voor in 19" Colo



JCK
04/02/03, 15:05
Ik vraag mij af wat voor switch er vaak in een 19" Colo rack wordt gebruikt. Genereerd deze ook de Dataverkeer statistieken ed?

uFx
04/02/03, 15:20
Allied Telesyn, 3com, HP, etc... Zolang het een managed switch is, kun je inderdaad het dataverkeer zelf meten (bv. via SNMP).

InstantXs
04/02/03, 21:03
Wij gebruiken ProCurve 2524 switches, waar oa snmp op draait om de traffic te meten..

almar
04/02/03, 23:22
Even voor mijn beeldvorming.

Kan je dat dan ook op ip-adres meten?

Gr,

Almar

We Dare
04/02/03, 23:45
Nope voor zover ik weet kan je met SNMP alleen per poort meten

thomas
05/02/03, 03:21
Wij gebruiken meestal 3com Superstack III switches, maar een Superstack II of een cisco 2950 is ook geen uitzondering. Ik ga binnekort ook is een HP bestellen om te zien of het niet beter is dan de 3com's prijs is toch hetzelfde.

[Elwin]
05/02/03, 12:58
Origineel geplaatst door almar
Even voor mijn beeldvorming.

Kan je dat dan ook op ip-adres meten?

Gr,

Almar

Je zou het programma IpacSum daarvoor kunnen installeren.

WebBizz
05/02/03, 13:02
Dataverkeer stats, al dan niet per IP, worden toch vaak gemeten met MRTG? Die zie ik tenminste bij veel providers in gebruik...

thomas
05/02/03, 13:34
Origineel geplaatst door WebBizz
Dataverkeer stats, al dan niet per IP, worden toch vaak gemeten met MRTG? Die zie ik tenminste bij veel providers in gebruik...

Je MRTG haalt zijn dataverkeer stats bij de SNMP van je switch (per poort, vlan etc...) je kan ook mrtg een grafiekje laten maken van je ipac-ng hoor, just RTFM :p

ProServe
06/02/03, 17:15
Origineel geplaatst door WebBizz
Dataverkeer stats, al dan niet per IP, worden toch vaak gemeten met MRTG? Die zie ik tenminste bij veel providers in gebruik...

Nee, ik heb nog geen switch of router gezien die je kan uitlezen per ip met mrtg. Waarschijnlijk komt dat omdat de meeste simpele switches weinig met layer3 doen, behalve management.
Als je toch per ip je traffic wil zien, heb je een aantal colo boeren (zoals wij en bijv. WideXS) die dat standaard leveren.

tom
07/02/03, 02:26
Origineel geplaatst door ProServe


Nee, ik heb nog geen switch of router gezien die je kan uitlezen per ip met mrtg. Waarschijnlijk komt dat omdat de meeste simpele switches weinig met layer3 doen, behalve management.
Als je toch per ip je traffic wil zien, heb je een aantal colo boeren (zoals wij en bijv. WideXS) die dat standaard leveren.

en hoe doen jullie dat ? :)

thomas
07/02/03, 02:47
Origineel geplaatst door tom


en hoe doen jullie dat ? :)

Via de router probbly :)

DennisP
10/02/03, 12:24
Origineel geplaatst door thomas


Via de router probbly :)

Jep vaak via CFLOWD/NETFLOWD zo lees ik uit de router van uit welk ip block verkeer naar welke peering gaat en naar welke transit provider.

Dat is naarlangs geen probleem te noemen maar je moet wel een erg snelle bak hebben :P

Kijk maar eens op http://noc.bit.nl/ en zoek naar een indianen naam met lofgserver erachter bij netwerk. Dan zie je hoeveel een logserver soms moet trekken. (ik ben trouwens niet van bit maar onze stats zijn niet public.) :P

ProServe
10/02/03, 13:49
Bit doet traffic accounting met port mirroring en een eigen geschreven tool, vandaar zoveel verkeer. Netflow is eens stuk minder iig.

thomas
10/02/03, 18:18
Origineel geplaatst door ProServe
Bit doet traffic accounting met port mirroring en een eigen geschreven tool, vandaar zoveel verkeer. Netflow is eens stuk minder iig.

Hmz je hebt ook nog zo een of ander dinkje dat via port mirroring ook per poort meet enz ben ff naam kwijt, straks nog is zoeke

thomas
11/02/03, 02:11
Origineel geplaatst door thomas


Hmz je hebt ook nog zo een of ander dinkje dat via port mirroring ook per poort meet enz ben ff naam kwijt, straks nog is zoeke

NTOP was het dus.

JCK
11/02/03, 14:46
Heb je hier nog extra software voor nodig? En wat voor Switch is hier nu echt geschikt voor?

edit: Ik heb deze gevonden:

Extreme Networks Summit 24E3
Kost zo rond de € 2000,-

Iemand hier ervaring mee?

thomas
11/02/03, 17:36
Origineel geplaatst door JCK
Heb je hier nog extra software voor nodig? En wat voor Switch is hier nu echt geschikt voor?

edit: Ik heb deze gevonden:

Extreme Networks Summit 24E3
Kost zo rond de € 2000,-

Iemand hier ervaring mee?

Je moet gewoon op de switch waar je rack's en de uplink van je provider op toekomt 1 poort nemen waarop je de andere mirrort (nog nooit zelf gedaan :)) Een switch die dus port mirroring aankan heb je nodig.

Desmond
11/02/03, 18:39
http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3C16985B-US

3Com 3C16985B 24 Ports, 10/100, SNMP, Web admin, Console etc.

Gewoon nieuw in doos, 1 jaar garantie, factuur erbij ect. Nederlandse handleiding... Niet van de vrachtauto gevallen :)

Ik kan deze leveren voor € 649.00 ex BTW

De goedkoopste op tweakers.net staat hij voor € 790.00 als goedkoopste
http://www.tweakers.net/pricewatch/28170

cridea
11/02/03, 18:43
http://www.buyitdirect.com/Product/ProductSpreadsheet.aspx?Match='3C16985B'

JCK
11/02/03, 20:18
Die 3Com, daar kun je dus mooie dataverkeer statistieken mee genereren per poort? Is daar nog extra software voor nodig?

thomas
12/02/03, 01:12
3com (3C16985B-ME)
SUPERSTACK 3 SWITCH 3300XM
SUPERSTACK 3 SWITCH 3300XM 24 10 100 PORTS ML (PC)
Excl: € 650.98
Incl: € 774.67

thomas
12/02/03, 01:14
Origineel geplaatst door JCK
Die 3Com, daar kun je dus mooie dataverkeer statistieken mee genereren per poort? Is daar nog extra software voor nodig?

MRTG en dan nog een of ander tooltje dat datatraffic berekent uit je mrtg, alles gratis online te vinden :)

JCK
12/02/03, 11:11
Dat MRTG, als ik dat op een W2k bak wil draaien, moet het dan continue draaien? En wat gebeurd er wanneer die bak bijv. een uur uit staat, zijn er dan geen stats?

JCK
12/02/03, 17:01
Is er niemand die mij dit kan vertellen? Er werd mij vandaag verteld dat ik wellicht een Packetseeker nodig had:
http://www.packeteer.com/products/packetseeker/

Dit apparaat kost eventjes 12.000 pleuro's...

Kan iemand mij uit ervaring vertellen hoe MRTG + SNMP werkt en hoe betrouwbaar dit is? (bij.v als de server waar MRTG op draait een uurtje down is)

thomas
12/02/03, 17:26
Zo iets heb je niet echt nodig voor wat prive gebruik, denk zelf niet dat enige colo bedrijven in NL dit hebben.

Als die server waarop MRTG staat down is voor 1 uur mis je wat dinkjes en krijg je een time-jump, dus geen betrouwbare data meer.

JCK
12/02/03, 17:52
Is dat MRTG real time en draait dat continue? Of worden die logfiles tijdelijk opgeslagen op de switch?

Hoe doen Colo bedrijven deze zaken? Die meten het traffic toch ook om door te berekenen aan hun klanten?

superior-is
12/02/03, 20:39
De meeste colo bedrijven doen dat ook via MRTG. Dat draait inderdaad continue en neemt elke 5 minuten een steekproef van het in- en uitgaand verkeer op de switch (per poort).

Kheb MRTG werkend gezien op een Windows bak, hetzij het iets moeilijker te configgen is dan op een *nix bak, maar dat ligt waarschijnlijk aan m'n Windows kennis. :)

JCK
12/02/03, 22:09
Ik heb MRTG nu aan de gang op mijn W2k bak, was vrij makkelijk te configgen. :)
Rest mij nog 1 vraag:

Is het moeilijk om van elke poort op een 3com superstack III 3300 zo'n grafiekje te genereren? Of krijg ik 'm er standaard van de hele switch uit?

(wil iemand met zo'n switch het anders even voor mij proberen? Ik heb al gezien dat met sommige routers/switches die aan het internet hangen en hun community name nog standaard hebben je met de config maker van MRTG zo alle poorten appart te zien krijgt)

Geven jullie zo'n switch die voor een colo rack wordt gebruikt een publiek IP adres?

[Elwin]
14/02/03, 10:40
Origineel geplaatst door JCK

Geven jullie zo'n switch die voor een colo rack wordt gebruikt een publiek IP adres?

Jup want anders kun je een beetje moeilijk je managment functie gebruiken :p

thomas
14/02/03, 19:50
geen public, je verandert het ip naar iets wat jij alleen weet en de community verander je ook door iets dan vinden ze het meestal niet zo direkt :)

tom
14/02/03, 22:31
weet er iemand een demo staan van 3com superstack III 3300 ?

JCK
15/02/03, 00:41
Zijn er demo's van switches dan? Ik zou ook wel een demo van een superstack III 3300 en 4400 willen zien.

De adviseur van 3com vertelde mij dat de 3300 gebaseerd is op een 4jaar oude technology, en de 4400 is krap een jaar oud. Hij adviseerde mij dan ook om voor de 4400 te gaan.

Een demo oid zou helemaal top zijn!!

tom
20/02/03, 04:11
blijkbaar geen demo :d

JCK
21/02/03, 20:43
De 3Com superstack III 4400 is besteld en afgeleverd, nog geen tijd gehad om er mee te spelen maar volgende week ga ik 'm zeker uitproberen!

Bedankt voor het advies allemaal