PDA

Bekijk Volledige Versie : mx2 belangrijk?



timon
30/09/09, 14:26
Kleine vraag over een MX2 (of een tweede MX record met een lagere prio). Is dit echt een vereiste bij mailhosting? Is het niet zo dat als de primaire mailserver tijdelijk niet beschikbaar is de verzende mailserver het later nog eens zal proberen?

Ik krijg namelijk klachten van een klant met maar 1 MX record. Hij geeft aan dat er onregelmatig mails niet aankomen.

pierce
30/09/09, 14:31
Een tweede mx is niet noodzakelijk. Je kan beter een goede dns setup hebben(dns servers in verschillende netwerken).
Een goed ingestelde mailserver zal het inderdaad op een later tijdstip nogmaals proberen indien de ontvangende mailserver niet bereikbaar is.

Kan je in de logbestanden niets terugvinden? Zijn deze e-mail niet geblokkeerd door een anti-spam oplossing?

timon
30/09/09, 14:47
Bedankt voor je reply!

Een goed ingestelde mailserver is alleen wel iets waar je geen controle over hebt helaas :S

Ik kan het wel terugvinden in de logs maar de klant kan niet terughalen welke dag en tijd, dus dan houdt het een beetje op.... De spamberichten heb ik inderdaad ook al gecontroleerd.

pierce
30/09/09, 14:52
Een goed ingestelde mailserver is alleen wel iets waar je geen controle over hebt helaas :S

.

De standaard configuratie van vrijwel elke mailserver zal het op een later tijdstip nogmaals proberen. Maar je hebt er inderdaad geen controle op.
Persoonlijk ben ik nog nooit een mailserver tegengekomen die niet voor een herkansing gaat ;)

t.bloo
30/09/09, 14:56
Persoonlijk ben ik nog nooit een mailserver tegengekomen die niet voor een herkansing gaat ;)

Maar de standaard 5 dagen van sommige services heb ik op onze servers toch echt wel teruggebracht naar een paar uur. Dan geef je de verzender de kans om bij langdurige storing even te bellen :)

gjtje
30/09/09, 15:02
't Antwoord is dus ja, aangezien je geen controle hebt over externe partijen maar wel over het aantal mailservers dat je zelf hebt draaien. Ook des te langer een mailtje ergens halfverwege blijft hangen, des te groter de kans dat er iets fout mee gaat.

The-BosS
30/09/09, 15:41
Ik draai 3 mail servers waarvan voor sommige domeins deze 3 mx'en gebruiken. Echter heb ik op 1 jaar tijd nog maar 10 emails ontvangen op de overige 2 secondaire mail servers en dit was dan nog tijdens serververhuis van datacenter. Dus hangt er volgens mij een beetje vanaf hoe stabiel je netwerk en servers zijn. Maar een backup kan nooit geen kwaad voor in het geval dat. Zorg er dan wel voor dat je secondaire mail server dan wel in ander datacenter; regio; netwerk staat dan je primaire, zodat je minder afhankelijk bent van zelfde factoren.

Geert-Jan
30/09/09, 15:43
Moraal van het verhaal, je bent een rund, als je met MX stunt?

Wido
30/09/09, 15:45
Vergeet niet, spammers gaan vaak hun spam naar je MX 20 toe sturen :)

Cakkie
30/09/09, 15:51
MX 30 toevoegen die niet resolved? ;)

Meeste spammers gaan bij een failure gewoon verder met het volgende emailadres op hun lijst, niet met de volgende MX van het falende adres. (maar anti-spam op je MX 20 is geen overbodige luxe)

In hetzelfde kader ook nooit je secondary toevoegen aan de whitelist van je primary, hoogstens er voor zorgen dat hij niet automatisch bij op de blacklist komt.

feniks
30/09/09, 16:27
Beste,

In mijn ervaring kan het vooral bij grote hoeveelheiden klanten het wel een hoop klachten schelen wanneer je mailserver eruit ligt. Wanneer iemand naar jouw klant een mailtje stuurt en een bericht terugkrijgt dat deze niet meteen kon worden afgeleverd en het op een later tijdstip nogmaals wordt bezorgd jouw klant gaat bellen en die daarna jou. Met een backup MX wordt mail in ieder geval aangenomen en wanneer de mailserver weer up komt sneller bezorgd en je bent instellingen van anderen, daar zal je als serieuze hoster toch naar streven.

MvG,
Feniks

jinxedworld
30/09/09, 16:36
een mailtje stuurt en een bericht terugkrijgt dat deze niet meteen kon worden afgeleverd en het op een later tijdstip nogmaals wordt bezorgd Feniks

Mailserver van TNT Post of de Wehkamp mag ik aannemen?
"U was niet thuis, we proberen het morgen nogmaals!"

Ik ben nog geen publieke mailserver tegengekomen die dit op deze manier uitvoert... (behalve oude Postfix bakken onder een oude Debian :) )

feniks
30/09/09, 16:42
Hehehe, ok jinxedworld, funny.

Maar ik heb zelf wel gezien hoor :)

mastermind
30/09/09, 17:14
Yup, ik heb het ook wel eens gezien.
Iets als: Het bericht is de afgelopen x tijd nog niet afgeleverd, maar ik probeer het nog 24 uur. Je hoeft geen actie te ondernemen.

Uiteraard is dit geen mail die naar de ontvanger gaat, maar naar de verzender.

timon
30/09/09, 17:14
MX2 antispam is idd wel belangrijk heb ik gemerkt. Dat heeft me ook even geduurd maar goed.

Ik heb ook wel eens een truukje ergens gelezen dat als anti-spam maatregel er een extra niet werkende MX wordt toegevoegd met een lage prio. Spambots zouden de mails namelijk sturen naar de MX met de laagste prio. Fabel of feit?

t.bloo
30/09/09, 17:40
Ik ben nog geen publieke mailserver tegengekomen die dit op deze manier uitvoert...



Van: postmaster@cpsmtpm-eml104.kpnxchange.com
Datum: 24 september 2009 01:38:08 GMT+02:00
Aan: ###@hetnet.nl
Onderwerp: Delivery Status Notification (Delay)

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

t.bloo@###.nl



Reporting-MTA: dns;CPSMTPM-EML104.kpnxchange.com
Received-From-MTA: dns;[10.0.0.150]
Arrival-Date: Wed, 23 Sep 2009 21:31:55 +0200

Final-Recipient: rfc822;t.bloo@###.nl
Action: delayed
Status: 4.4.7
Will-Retry-Until: Thu, 24 Sep 2009 05:31:50 +0200


Geen idee waarom iemand dit laatst kreeg (niets aan de hand met server of netwerk op dat moment) maar het gebeurt.