PDA

Bekijk Volledige Versie : loadbalanceclusters?



marcussmit
29/09/09, 17:30
Hallo,

Erg benieuwd wat jullie mening is: om sites HA beschikbaar te maken, gebruik je een hardware load-balancer (bijvoorbeeld de Barracuda 340) of gebruik je een softwarematige oplossing als Pound?

Als je het geld beschikbaar hebt is het natuurlijk duidelijk dat je voor de hardwareoplossing gaat, maar redelijk lowbudget zou het met een Pound-cluster kunnen ?

Marcus

marcussmit
29/09/09, 17:32
misschien nog als toevoeging dat de sites achter de loadbalancer gezamelijk hooguit tot 100mbit pieken.

Randy
29/09/09, 17:33
misschien nog als toevoeging dat de sites achter de loadbalancer gezamelijk hooguit tot 100mbit pieken.

Ik weet niet welke hardware jij gebruikt, maar mijn F5's kunnen toch wel iets meer aan. (Je praat dan ook over een 40K aan hardwarekosten, maar dit terzijde). Al is enkel traffic niet voldoende, het gaat meer om het aantal aanvragen. Een 'kleine' site, zoals TS vroeg, zal echter geen 100 Mbit/sec doen.

Heb je al eens op deze (http://www.howtoforge.com/howtos/high-availability) site gekeken? Daar staan leuke HA voorbeelden.

marcussmit
29/09/09, 17:39
hm, lang geleden had ik hier al eens naar gekeken. voor clustering algemeen kan dat een hele leuke optie zijn. maar voor simpel balanceerwerk is denk ik geen compleet opgetuigd cluster nodig. Pound heeft zelf ook HA-functies.

Overigens gaat de vraag niet echt over hoge bandbreedte-sites. Deze sites vragen bij 'normaal' gebruik 5MBit, en pieken bij campagnes naar 100MBit in korte bursts.

ARKO
29/09/09, 17:47
Je zal hier ook een firewall appliance voor kunnen gebruiken in combinatie met een stukje leuke hardware. PFsense kan je internet verkeer firewallen en loadbalancen naar je interne servers. Dan heb je twee opties in één: Firewall & loadballancing.

mikeh
29/09/09, 18:56
Je zult dan ook willen kijken naar DRBD en OCFS2 :)

Jesperw
29/09/09, 19:24
Je zult dan ook willen kijken naar DRBD en OCFS2 :)
DRDB is een distributed filesystem en OCFS2 een cluster filesystem. Daar kun je niet mee loadbalancen?! Wel je data centraal houden.

Wij gebruiken - net als veel grote websites - HAproxy http://haproxy.1wt.eu/

Handelt met groot gemak duizenden simultane requests af, heeft een goede web interface, kan ook MySQL loadbalancen, enzovoort.

pvdpf
29/09/09, 19:38
web interface

Alleen statistieken neem ik aan?
Of ben je een controlpanel tegengekomen toevallig?

mikeh
29/09/09, 20:13
DRDB is een distributed filesystem en OCFS2 een cluster filesystem. Daar kun je niet mee loadbalancen?! Wel je data centraal houden.

Wij gebruiken - net als veel grote websites - HAproxy http://haproxy.1wt.eu/

Handelt met groot gemak duizenden simultane requests af, heeft een goede web interface, kan ook MySQL loadbalancen, enzovoort.

Daar heb je gelijk in, maar icm. met HAproxy werkt het uitstekend (headbang)

Jesperw
29/09/09, 22:21
Alleen statistieken neem ik aan?
Of ben je een controlpanel tegengekomen toevallig?
Nee statistieken inderdaad, maar de configuratie is ook behoorlijk eenvoudig.

Daar heb je gelijk in, maar icm. met HAproxy werkt het uitstekend (headbang)
Yup! Zo gebruiken we het ook. Ocfs2 moet je alleen niet gebruiken om je apache sessionfiles op op te slaan, maar verder werkt het uitstekend.

pvdpf
29/09/09, 22:28
Nee statistieken inderdaad, maar de configuratie is ook behoorlijk eenvoudig.


Klopt.
Prettig en makkelijk systeem.

Wido
29/09/09, 22:38
Als je het geld beschikbaar hebt is het natuurlijk duidelijk dat je voor de hardwareoplossing gaat, maar redelijk lowbudget zou het met een Pound-cluster kunnen ?Explain?

Waarom zou je? Ik loadbalance hier ruim 50.000 sites op basis van Linux Virtual Server (ipvs) met een twee-tal SuperMicro machines, gaat super! Gaat ruim een gigabit aan verkeer doorheen, geen enkel probleem.

Een hardware-oplossing bevat ook nog steeds software, vergeet dat niet!

wonko
29/09/09, 23:38
haproxy is een prima keuze, werkt super en is ongelooflijk stabiel (nog nooit weten onderuit gaan).

luser
30/09/09, 01:57
Wij draaien zowel hardware (Cisco CSS,ACE & F5 bigip) als software bij klanten afh van de eisen, bv hebben we een klant met een redundant ultramonkey (icm heartbeat) en die doet er zo een 500mbps over zonder ook maar 1 probleem het laatste jaar.

Alles hangt beetje af van het featureset dat nodig is.

jeffrey
30/09/09, 11:37
Paar grote sites waarop vooral in piek momenten heel veel traffic op afkomt handelen we af met HAproxy tot nu toe zeer stabiel gebleken!

pvdpf
30/09/09, 12:53
Ik loadbalance hier ruim 50.000 sites

Wido,
Hoe doe je dat met je webservers?
Ik neem aan dat je webserver geen 50.000 virtualhostfiles hoeft in te laden?

Ik heb bakken gehad die bij 700+ vhost files dat apache dat niet leuk vind.

Wido
30/09/09, 12:56
Wido,
Hoe doe je dat met je webservers?
Ik neem aan dat je webserver geen 50.000 virtualhostfiles hoeft in te laden?

Ik heb bakken gehad die bij 700+ vhost files dat apache dat niet leuk vind.Meerdere kleine clusters, maar ik heb tests gedaan met 100.000 virtualhosts in Apache 2.2, gaat prima, als je maar genoeg ram hebt!

frankske
30/09/09, 21:10
haproxy kan een 10GE lijn satureren. De BW maakt dus weinig uit :)