PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzoek tot bedenktijd bij technische opheffing domeinnamen



Maxes
29/09/09, 14:54
:sneaky2:Dinsdag is vlak na de maandag, dus dat zal de reden van mijn blundertje wel zijn.

Als je een NL-domeinnaam opheft, heb je als deelnemer 2 keuzes: "normaal" opheffen en opheffen om technische redenen (meestal gebruikt bij wanbetalers).

De procedure bij de SIDN is dat als je een normale opheffing aanvraagt, je nog een extra bevestiging moet versturen voordat de domeinnaam daadwerkelijk wordt opgeheven en gedurende 40 dagen in quarantaine verdwijnt.

Wat echter weinig mensen weten, is dat je zowel als domeinnaamhouder, en als deelnemer 3 dagen bedenktijd hebt. Gedurende die drie dagen kun je de domeinnaam "gratis" terughalen, dus zonder de quarantainekosten te betalen.

Als je een domeinnaam echter om technische redenen opheft, dan krijg je én geen bevestigingsmail, noch die drie dagen bedenktijd. Een verkeerde knop indrukken (zoals ik net deed in mijn volautomatische systeem) is dus definitief 50 euro quarantainekosten betalen :sneaky2:

SIDN natuurlijk gebeld, maar uit de houding van de medewerker blijkt al dat ze niet bepaald bereid zijn deze procedure te wijzigen. Tenzij... Iedere deelnemer natuurlijk even het volgende mailt naar support@sidn.nl

Beste Support,

Mij is opgevallen dat de procedure bij het opheffen van een domeinnaam om technische reden niet geheel klant-, of deelnemervriendelijk is: Daar waar bij een normale opheffing zowel om een bevestiging wordt gevraagd én een "bedenktijd" van drie dagen is ingesteld om vergissingen te voorkomen, is het per abuis opheffen om technische redenen direct definitief.

Om die reden verzoek ik u vriendelijk in overweging te nemen de drie dagen bedenktijd tevens in te stellen voor het opheffen om technische reden.
Met vriendelijke groet,

Naam
Deelnemer

Doen hoor!

TCM
29/09/09, 15:16
Tja ik zie het nut niet helemaal.. Jij hebt de fout gemaakt in je systeem dat je technisch opheffen heb geselecteerd ipv opheffen.. Misschien handig een failsafe aan jou kant in te bouwen?
De SIDN geeft zelf duidelijk aan in de DRS en op de site hoe het in elkaar zit:


De deelnemer bevestigt dat de opheffing om technische redenen wordt aangevraagd en dat de nameservers voor bovengenoemde domeinnaam niet meer operationeel zijn waardoor er een lame delegation in de .nl-zonefile ontstaat. Geheel conform artikel 13.4 van het Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen


De deelnemer verklaart zich ervan bewust te zijn dat deze op eigen initiatief handelt en volledig verantwoordelijk is voor alle gevolgen die kunnen ontstaan door de opheffing van de bovengenoemde domeinnaam. Geheel conform artikel 13.4 van het Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen.

Waarom zou SIDN dan iets daar aan gaan aanpassen omdat jij eens een foutje gemaakt hebt?

jandirkse
29/09/09, 15:37
Was het niet zo bij technische opheffing dat je ook de nameservers moet droppen ?
dat hij anders een foutmelding gaf ?



Wat echter weinig mensen weten, is dat je zowel als domeinnaamhouder, en als deelnemer 3 dagen bedenktijd hebt. Gedurende die drie dagen kun je de domeinnaam "gratis" terughalen, dus zonder de quarantainekosten te betalen.

Als je een domeinnaam echter om technische redenen opheft, dan krijg je én geen bevestigingsmail, noch die drie dagen bedenktijd. Een verkeerde knop indrukken (zoals ik net deed in mijn volautomatische systeem) is dus definitief 50 euro quarantainekosten betalen


Ondanks dat het gratis staat dit nergens vermeld, net even gezocht bij de SIDN website
dus opzich een goed punt wat je vermeld.

Als ik technisch ophef krijg ik als houder en sidn lid gewoon een maitlje ?

WH-Tim
29/09/09, 16:28
Het klopt, SIDN kan hier niets aan doen. SIDN stelt zelfs dat je er formulieren voor moet tekenen en het webformulier én het emailformulier zien er totaal anders uit.

Dus dat jij in je drs die 2 knoppen op een manier plaatst dat ze op elkaar lijken, en daarna alles vanzelf gebeurt zonder dat je daar enige controle over hebt, moet je niet SIDN proberen aan te smeren.

Het is lullig, maar zo werkt het nou eenmaal. Jij zou precies hetzelfde tegen jou klant zeggen als je 2000 dezelfde vragen krijgt. Je kunt niet voor de 1 wel en voor de andere niet kosten rekenen.

WH-Tim
29/09/09, 16:30
Ik snap je probleem overigens niet. Opgeheft is opgeheft. Waar maak je je dan druk om?

DutchTSE
29/09/09, 17:23
Inderdaad een beetje raar topic om ons op te roepen jou fouten aan iemand anders te verwijten.

Verder...:


Opgeheft is opgeheft. Waar maak je je dan druk om?


Doen hoor!



Ik zeg DOEN!

maxnet
30/09/09, 11:53
Wat echter weinig mensen weten, is dat je zowel als domeinnaamhouder, en als deelnemer 3 dagen bedenktijd hebt. Gedurende die drie dagen kun je de domeinnaam "gratis" terughalen, dus zonder de quarantainekosten te betalen.

Als je een domeinnaam echter om technische redenen opheft, dan krijg je én geen bevestigingsmail, noch die drie dagen bedenktijd. Een verkeerde knop indrukken (zoals ik net deed in mijn volautomatische systeem) is dus definitief 50 euro quarantainekosten betalen :sneaky2:


I.p.v. de procedure veranderen, zou ik liever zien dat ze de quarantainekosten zelf omlaag brachten.
Dat zou ook in gevallen dat een opzegging wel terecht is, maar het domein later alsnog gereactiveerd moet worden, een stuk prettiger werken.

Bij bijvoorbeeld .eu kost het tegenwoordig slechts 1 EUR meer dan een normale verlenging, om een domein uit de quarantine te vissen.
Hef je daar een domein op, omdat een klant niet aan zijn verplichtingen voldoet, maar komt deze een dag later alsnog over de brug, dan kan je het op een schappelijke wijze oplossen.

Indien we ervoor zouden kiezen om bij .nl de technische opheffing daarvoor in te zetten, en de klant later toch zijn domein terug willen, dan is dat een prijzig grapje.
Voor bedrijven met domeinen waar ze zakelijk afhankelijk van zijn, zijn dergelijke kosten welliswaar geen probleem.
Maar indien ik een particulier vertel dat het reactiveren van de 3 hobby domeintjes van respectievelijk zichzelf, zijn zoontje en zijn cavia hem 178,50 EUR incl. BTW gaat kosten, denkt deze dat ik hem oplicht.

cfmweb
30/09/09, 18:43
Ik snap je probleem overigens niet. Opgeheft is opgeheft. Waar maak je je dan druk om?

Ik zeg altijd opgeheven is opgeheven .. maar dat is mijn mening :lovewht:

Dotdns
30/09/09, 18:43
Indien we ervoor zouden kiezen om bij .nl de technische opheffing daarvoor in te zetten, en de klant later toch zijn domein terug willen, dan is dat een prijzig grapje.
Voor bedrijven met domeinen waar ze zakelijk afhankelijk van zijn, zijn dergelijke kosten welliswaar geen probleem.
Maar indien ik een particulier vertel dat het reactiveren van de 3 hobby domeintjes van respectievelijk zichzelf, zijn zoontje en zijn cavia hem 178,50 EUR incl. BTW gaat kosten, denkt deze dat ik hem oplicht.

Ik neem aan dat je je klant tijdig verwittig dat zijn domeinnaam gaat vervallen.?
Dus, opzich, wist hij ervan.
Hij had dan ook tijdig moeten reageren / verlengen.
Daar moet hij maar voor de kosten draaien.

@TS, ik zie echt het nut niet van in.

Keizer
30/09/09, 19:18
Ik snap je probleem maar de schuld geven aan SIDN is onzin. Zij hebben een systeem waar jij een volautomatisch systeem op hebt aangesloten.

Bouw gewoon zelf een to-delete-delay in van 72 uur en klaar ben je :)

WH-Tim
30/09/09, 19:19
Ik zeg altijd opgeheven is opgeheven .. maar dat is mijn mening :lovewht:

Ik schrijf het juist anders omdat ze het anders mogelijk niet snappen ;)

Paul Jansen
30/09/09, 23:11
@TS: het "gratis" uit quarantaine halen waar je over spreekt is feitelijk niet correct. Bij een verzoek voor opheffing ovv de houder heb je 3 dagen de tijd om te opheffing te annuleren/cancellen, de domeinnaam komt in dit soort gevallen dus niet in quarantaine.

@maxnet; ik maak op uit je bericht dat de houders wiens domeinnaam is opgeheven ineens aan de bel trekken als hun domeinnaam niet meer resolved en dan een probleem hebben met de kosten uit quarantaine halen. Wellicht kan je voordat je een verzoek voor opheffing doet de domeinen in kwestie eerst uit de nameservers halen gedurende bijvoorbeeld 1 week. Dan bouw je dus zelf een soort pre-quarantaine in waarbinnen je de domeinen kosteloos kan reactiveren

@ all: bij lancering van EPP zal er nog maar 1 opheffingsproces zijn; de technische opheffing zonder voorwaarde dat de domein uit de nameservers moet worden gehaald. Ergo; een éénduidige manier van opheffen waarbij de beherende registrar de vrijheid maar tegelijkertijd ook de verantwoordelijkheid krijgt om goed om te gaan met opheffingen.

Mochten julie willen reageren op het opheffingsproces doe dat dan in http://weblog.sidn.nl/2009/07/29/opheffingsproces/

Mvg

Paul Jansen

cfmweb
01/10/09, 18:27
Ik schrijf het juist anders omdat ze het anders mogelijk niet snappen ;)

Aha .. zoiets als bedrijfs buffel ?
Never mind :thumbup: