PDA

Bekijk Volledige Versie : Spamverbod



munnik
25/09/09, 14:18
Hallo,

Op de website van het Ministerie van Economische Zaken staan vragen en antwoorden (http://www.ez.nl/Onderwerpen/Sterke_consument/Digitale_veiligheid/Spamverbod/Vraag_en_antwoord) over het spamverbod. Een van de vragen is:

Hoe kan OPTA vaststellen of de wet op dit punt al dan niet is overtreden, als het opstellen van een register met door relaties verleende toestemmingen niet verplicht is?
Uit het antwoord blijkt eigenlijk dat bedrijven zelf maar moeten uitzoeken hoe ze dat doen. Mijn vraag is dus, hoe doen collega bedrijven dat? Welke gegevens slaat men op?

Jorem
25/09/09, 14:33
De term vormvrij wekt een beetje vraagtekens op bij me.

Bij het pakket wat ik gebruik kunnen geen lijsten geïmporteerd worden. Alle adressen moeten dus wel door middel van opt-in verkregen worden. Bij iedere inschrijving wordt de datum en tijd van aanmelding in de database opgeslagen.
Het pakket biedt ook de mogelijkheid om bij iedere inschrijving een e-mail te versturen zodat je weet wie zich hebben ingeschreven.
Ik ga er dus maar vanuit dat het voor de vorm goed is op deze manier. Zeker weten doe je dat pas als ze bij je langskomen :D.

Triloxigen
25/09/09, 14:36
Bij het pakket wat ik gebruik kunnen geen lijsten geïmporteerd worden. Alle adressen moeten dus wel door middel van opt-in verkregen worden. Bij iedere inschrijving wordt de datum en tijd van aanmelding in de database opgeslagen.

Dus direct importeren in de database kan wel ;-)

marsipulami
25/09/09, 15:10
ik vind die regeling maar een beetje gebakken lucht. Ze kunnen nooit controleren of het bedrijf zelf die toestemmingen heeft ingevoerd. Leuk scriptje erop, en je hebt ook nog eens random ip adressen en datums

Phu
25/09/09, 15:59
Sinds de invoering
krijgen we hier alleen maar binnen troep binnen.

Opt-in op diverse manieren verkrijgen zoals

controleer uw gegevens naar een link die als "single opt-in" word gebruikt
afmeld voor de ene website en een directe aanmeld voor 10 andere.

Spamcop is het enige die lijkt te werken, om minder spam binnen te krijgen.

Naja wij hebben een aantal bulkmailers als klant zoals
- direct marketing b2b
- geldverdiensites b2c

Hiervan krijgen we wekelijks de lijsten ter controle aangeleverd dubbele opt-in via email.
hiermee voorkomen wij dat wij of onze klanten de wet overtreden.

Ber|Art
25/09/09, 17:24
Idd ik heb nog nooit zoveel spam gehad sinds we weten dat je niet meer mag spammen! :D :D

daveww
25/09/09, 18:41
Idd ik heb nog nooit zoveel spam gehad sinds we weten dat je niet meer mag spammen! :D :D

<knip>

Advertentie bestaat niet

Ber|Art
25/09/09, 18:43
Was een verkeerde Quote :( ik denk dat het tijd wordt voor het weekend ;)

Erik H.
26/09/09, 00:20
Idd ik heb nog nooit zoveel spam gehad sinds we weten dat je niet meer mag spammen! :D :D

In de laatste 2 maanden hier ook echt al honderden. Lijkt wel op ELK bedrijf je nog even graag wil spammen voor 1 oktober. Dat is dan wel heel irritant ...

oehTie
26/09/09, 01:01
al helemaal irritant omdat ze je opnemen in de nieuwsbrief en je expliciet moet uitschrijven. ik dacht dat ze je niet meer mochten mailen tenzij ik akkoord had gegeven, in plaats van opnemen in het bestand voor 1 oktober zodat dat akkoord nog niet nodig is...

Jorem
26/09/09, 01:15
Dus direct importeren in de database kan wel ;-)

Een klant kan niet bij de database, dus importeren gaat niet lukken. Ik kan dat zelf natuurlijk wel :D. Maar doe dit niet meer om niet zelf als aansprakelijk aangewezen te willen worden.

Er moet er altijd 1 een rechtszaak aan de broek gekregen hebben willen de anderen weten waar ze aan toe zijn. Wil alleen niet die eerste worden en neem dus maar wat extra voorzorgsmaatregelen :).

Kost alleen allemaal weer een hoop tijd die je niet direct vergoed krijgt :(.

ICTRecht
26/09/09, 15:35
Er zijn inderdaad veel bedrijven die nu mailen met "wilt u even piepen anders nemen wij uw stilzwijgen als opt-in aan", maar dat is gewoon in strijd met de wet. Die adressen moeten per 1 oktober weer uit de database verwijderd zijn. Alleen met ondubbelzinnige opt-in mag je vanaf 1 oktober nog commerciële mails versturen.

Verder heb je als bedrijf de bewijslast dat je opt-in hebt gekregen van de ontvanger. Dat bewijs mag vormvrij geleverd worden, oftewel alles is mogelijk, maar jij moet het bewijs wel rond krijgen.

Phu
26/09/09, 16:43
Sommige bedrijven reageren niet op unsubscription wel op spamcop.
en actie van hun isp dat wij mailtjes als spam / ongewenste email ervaren.

Onderstaand een mailtje van een provider die wel actie onderneemt.


-----------------------
SpamCop laat geen emailadressen zien ter beveiliging.
Echter volgens onze policy moeten alle mail adressen via confirmed opt-in verkregen
worden.
Dus graag zie ik een bevestiging van uw confirmed opt-in systeem.

Bel of mail gerust als u nog vragen of opmerkingen heeft.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
--------------------

gjtje
01/10/09, 01:26
Jeuj 't is zover. Net nog een flinke lading "u wilt toch wel onze spam mailings blijven ontvangen na 1 oktober?" in de prullenbak gemikt, zou nu rustig moeten worden.

WH-Tim
01/10/09, 04:41
Vind het wel jammer hoor. Beperkt toch wel erg de online mogelijkheden. Zelfde als dat je de tnt post zou verbieden.

oehTie
01/10/09, 04:47
de eerste overtreder is al binnen hier...

althans, is een persbericht sturen waarin overduidelijk een product aangekaart wordt ook een reclame mail? Aangezien ik hier nooit voor ingeschreven ben, althans niet door mijzelf lijkt me dit wel het geval.

gjtje
01/10/09, 08:54
adinca?
Zal je zien dat het een "persbericht" noemen opeens voldoende reden is om het toe te staan...

Merlijn
01/10/09, 10:19
Bekijk even deze presentatie, daarin staat eea zeer duidelijk wat wel en niet mag (bovenstaande "persbericht" mag dus niet, tenzij je dat hebt aangegeven (en de manier waarop moet dan ook nog eens ondubbelzinnig zijn).

http://www.usgcapacity.nl/80386/Presentatie-spamverbod.ppt

marsipulami
01/10/09, 10:26
aangezien het via de mail vragen om toestemming om mailtjes te versturen ook als spam wordt gezien zal dat persbericht ook wel als spam gezien worden.

Pur
01/10/09, 11:13
Interessant artikel over media & pers berichten:

http://www.denieuwereporter.nl/2009/09/wordt-het-versturen-van-persberichten-na-1-oktober-gevaarlijk/

http://www.denieuwereporter.nl/2009/09/spamverbod-gaat-te-ver/

Pur
01/10/09, 11:17
Vind het wel jammer hoor. Beperkt toch wel erg de online mogelijkheden. Zelfde als dat je de tnt post zou verbieden.

Ik ben er best blij mee zelf. Ik wordt een beetje moe van al die aanbiedingen voor radar systemen, auto tracking systemen, web hosting aanbiedingen (....), 1-2-3 websites bouwen (....), sprekers, leuke bedrijfsuitjes en ga zo maar door.

Als nou het merendeel nog enigszins interessant was had ik er wel mee kunnen leven maar 99% gaat gewoon ongelezen de prullenbak in. Laat ze maar wat meer moeite doen en kosten maken want via email is het wel heel makkelijk en goedkoop om (untargeted) reclame te maken.

Ik ben blij dus :-)

gjtje
01/10/09, 11:19
Inderdaad en aangezien het geen spam was komen ze ook door alle filters heen.

Voor je brievenbus heb je al 15 jaar een nee-nee sticker, ik zie dit niet anders. Online blijkt vaak als synoniem gezien te worden voor alles is maar vrij en je doet maar wat je wil.

Japje
01/10/09, 11:30
gewoon vanaf vandaag de volgende mail terug sturen


Beste,

Vanaf 1 oktober is het in Nederland verboden om ongevraagd commerciële mails naar bedrijven te sturen.

Hoewel het verzenden van spam aan consumenten al verboden was, konden bedrijven nog wel ongevraagd worden gemaild. Door een wijziging in de telecomwet komt daar nu ook een einde aan, waardoor in Nederland een algeheel spamverbod geldt. Telecomwaakhond OPTA is belast met het toezicht op de handhaving van de telecomwet en kan voor het versturen van spam boetes tot maximaal 450.000 euro per overtreding opleggen.

Uw e-mail is dus in tegenspraak met de wet die 1 okt is ingegaan. Bij deze is uw e-mail aangemeld bij de OPTA. Wij wensen u nog een fijne voortzetting van uw bedrijfs-activiteiten.

maartenb
01/10/09, 12:04
Hier ook het bericht van adinca, kan het alleen niet indienen aangezien het ticketsysteem de headers heeft gestript. Wel even het bericht van Japje teruggestuurd, bedankt!

Herbert
01/10/09, 12:50
Hier ook het bericht van adinca, kan het alleen niet indienen aangezien het ticketsysteem de headers heeft gestript. Wel even het bericht van Japje teruggestuurd, bedankt!
Hier hetzelfde gedaan, ook dezelfde..
Hieronder de headers:


Return-path: <marcom@vms.marketwinning.nl>
Envelope-to: info@adslnetwerk.com
Delivery-date: Thu, 01 Oct 2009 05:45:03 +0200
Received: from mail by server02.eu with spam-scanned (Exim 4.69)
(envelope-from <marcom@vms.marketwinning.nl>)
id 1MtCbB-0007CM-4I
for info@adslnetwerk.com; Thu, 01 Oct 2009 05:45:03 +0200
X-Spam-Checker-Version: SpamAssassin 3.2.5 (2008-06-10) on srv02.hmnet.nl
X-Spam-Level:
X-Spam-Status: No, score=-0.5 required=10.0 tests=BAYES_00,HTML_MESSAGE,
MIME_HEADER_CTYPE_ONLY,MIME_HTML_ONLY,RDNS_NONE autolearn=no version=3.2.5
Received: from [93.186.179.211] (helo=vms.marketwinning.nl)
by server02.eu with esmtps (TLSv1:AES256-SHA:256)
(Exim 4.69)
(envelope-from <marcom@vms.marketwinning.nl>)
id 1MtCbB-0007CJ-3I
for info@adslnetwerk.com; Thu, 01 Oct 2009 05:44:57 +0200
Received: from marcom by vms.marketwinning.nl with local (Exim 4.69)
(envelope-from <marcom@vms.marketwinning.nl>)
id 1MtCbD-0003b5-00
for info@adslnetwerk.com; Thu, 01 Oct 2009 05:44:59 +0200
To: info@adslnetwerk.com
Subject: Nieuw voor MKB & ZZP Nederland
From: "Adinca Nederland B.V." <info@adinca.nl>
Reply-To: "Adinca Nederland B.V." <info@adinca.nl>
Content-type: text/html
Message-Id: <E1MtCbD-0003b5-00@vms.marketwinning.nl>
Sender: <marcom@vms.marketwinning.nl>
Date: Thu, 01 Oct 2009 05:44:59 +0200

Erik H.
01/10/09, 13:35
gewoon vanaf vandaag de volgende mail terug sturen

Ik SNAP het en je hebt natuurlijk GELIJK maar persoonlijk zou ik toch de eerste keer een mail sturen met het verzoek mij uit de mailing lijst te halen en dit aan mij te bevestigen. Lijkt me iets vriendelijker dan direct met zijn allen de opta te gaan "spammen".

Maar dat is uiteraard mijn subjectieve mening...

t.bloo
01/10/09, 13:41
Erik H heeft blijkbaar tijd over. Je mag de login van onze bedrijfsemail wel even lenen, staan nog 500 mailtjes te wachten op een lieve reactie :)

Herbert
01/10/09, 13:45
Erik er staat vaak wel een (opt-out) onderaan, kost veel minder moeite dan een lieve replay te geven die ze toch nooit lezen.
Maar het is en blijft SPAM en dat begint me ook aardig de keel uit te hangen.

Erik H.
01/10/09, 13:55
@ Herbert : een opt-out zie ik inderdaad als hetzelfde als een mail sturen om niet meer gemaild te worden (komt op hetzelfde neer)

@ t.bloo : 500x het spamformulier invullen bij de OPTA duurt mij langer dan een standaard mail reply-en om niet meer gemaild te worden, maar ik kan me vergissen ....

Japje
01/10/09, 14:07
@ Herbert : een opt-out zie ik inderdaad als hetzelfde als een mail sturen om niet meer gemaild te worden (komt op hetzelfde neer)

@ t.bloo : 500x het spamformulier invullen bij de OPTA duurt mij langer dan een standaard mail reply-en om niet meer gemaild te worden, maar ik kan me vergissen ....

ik mail het wel, doe het niet, tenzij het vaker voorkomt... beetje bangmaken is ook leuk ;)

en als een toko meer van dat soort mailtjes zou krijgen denken ze mss wel 2x

maartenb
01/10/09, 14:35
Hier hetzelfde gedaan, ook dezelfde..
Hieronder de headers:


Return-path: <marcom@vms.marketwinning.nl>
Envelope-to: info@adslnetwerk.com
Delivery-date: Thu, 01 Oct 2009 05:45:03 +0200
Received: from mail by server02.eu with spam-scanned (Exim 4.69)
(envelope-from <marcom@vms.marketwinning.nl>)
id 1MtCbB-0007CM-4I
for info@adslnetwerk.com; Thu, 01 Oct 2009 05:45:03 +0200
X-Spam-Checker-Version: SpamAssassin 3.2.5 (2008-06-10) on srv02.hmnet.nl
X-Spam-Level:
X-Spam-Status: No, score=-0.5 required=10.0 tests=BAYES_00,HTML_MESSAGE,
MIME_HEADER_CTYPE_ONLY,MIME_HTML_ONLY,RDNS_NONE autolearn=no version=3.2.5
Received: from [93.186.179.211] (helo=vms.marketwinning.nl)
by server02.eu with esmtps (TLSv1:AES256-SHA:256)
(Exim 4.69)
(envelope-from <marcom@vms.marketwinning.nl>)
id 1MtCbB-0007CJ-3I
for info@adslnetwerk.com; Thu, 01 Oct 2009 05:44:57 +0200
Received: from marcom by vms.marketwinning.nl with local (Exim 4.69)
(envelope-from <marcom@vms.marketwinning.nl>)
id 1MtCbD-0003b5-00
for info@adslnetwerk.com; Thu, 01 Oct 2009 05:44:59 +0200
To: info@adslnetwerk.com
Subject: Nieuw voor MKB & ZZP Nederland
From: "Adinca Nederland B.V." <info@adinca.nl>
Reply-To: "Adinca Nederland B.V." <info@adinca.nl>
Content-type: text/html
Message-Id: <E1MtCbD-0003b5-00@vms.marketwinning.nl>
Sender: <marcom@vms.marketwinning.nl>
Date: Thu, 01 Oct 2009 05:44:59 +0200


Bedankt dan dien ik hem alsnog even in.

Apoc
01/10/09, 15:24
Hier ook het bericht van adinca, kan het alleen niet indienen aangezien het ticketsysteem de headers heeft gestript. Wel even het bericht van Japje teruggestuurd, bedankt!

Bewaar je originele mails niet dan? Dat zou ik toch zeker aanraden, onder andere i.v.m. juridische kwesties (het al dan niet rechtsgeldig zijn van overeenkomsten per email en dergelijke).

Heel begrijpelijk dat dit gestript wordt in een ticket systeem, maar ik zou toch ook zeker de originele berichten afzonderlijk bewaren.

Herbert
01/10/09, 16:17
Bedankt dan dien ik hem alsnog even in.
Hoe wil je dat verantwoorden dan?
Message-Id: en tijden, en de rest kloppen dan niet.
Doe maar niet met mijn header want dan klopt het voor geen meter meer.

maartenb
01/10/09, 16:31
@Herbert ja daar heb je gelijk in, deze dan maar even laten schieten.

@Apoc in mijn vorige ticketsysteem deed ik dit inderdaad ook. Ik gebruik nu Cerberus Helpdesk en die leest een box uit en verwijderd de mails direct. Ik ga even kijken of toch nog mogelijkheden zijn om een kopie te bewaren. Ook met andere zaken is het inderdaad altijd handig om de headers te hebben.

ICTRecht
01/10/09, 17:22
Het is nog niet helemaal duidelijk of een persbericht onder "commercieel" valt. Het zou goed kunnen, en dan mag je ze inderdaad niet ongevraagd versturen.

Wel is er een uitzondering in de wet: als een adres geadverteerd wordt als bestemd voor bepaalde soort communicatie, dan mag je daar ongevraagd dat soort communicatie heen sturen. Redactie@nu.nl mag je dus persberichten sturen zo veel je wilt. <knip>

Pur
01/10/09, 17:27
Het is nog niet helemaal duidelijk of een persbericht onder "commercieel" valt. Het zou goed kunnen, en dan mag je ze inderdaad niet ongevraagd versturen.

Wel is er een uitzondering in de wet: als een adres geadverteerd wordt als bestemd voor bepaalde soort communicatie, dan mag je daar ongevraagd dat soort communicatie heen sturen. Redactie@nu.nl mag je dus persberichten sturen zo veel je wilt. <knip>

Dat is dan niet helemaal duidelijk bij de PR bureau's en de verschillende redacties gezien de blog artikelen op De Nieuwe Reporter.

Triloxigen
01/10/09, 18:19
Komt net een email binnen;

Op 1 oktober 2009 is de nieuwe OPTA wet van kracht. Dit houdt in dat u geen informatie meer van ons mag ontvangen per e-mail, tenzij u hier expliciet toestemming voor geeft.


En dan toch sturen terwijl je email begint met dat het niet mag! :x


Heeft iemand een mooi standaard tekstje om terug te sturen dat het niet mag enzo? :p

The-BosS
01/10/09, 18:23
Komt net een email binnen;


En dan toch sturen terwijl je email begint met dat het niet mag! :x


Heeft iemand een mooi standaard tekstje om terug te sturen dat het niet mag enzo? :p

Kijk eens naar japje zijn tekst misschien kun je hier wat mee, http://www.webhostingtalk.nl/1089153-post23.html

Dreas
01/10/09, 22:54
<knip>

Gelieve ff contact met me op te nemen hierover ;) Lijkt me goed om dit soort mailers hard aan te pakken.

oehTie
02/10/09, 04:39
@ictrecht,

volgens de site van de opta, spamklacht.nl staat overduidelijk dat een bericht verzonden als "persbericht", maar overduidelijk dus wel een bericht bedoeld om het bedrijf te promoten ook onder commercieel valt. aangezien ik geen redactie@nu.nl achtige adressen heb is dit niet van toepassing en is dit bericht dus gewoon niet toegestaan aldus de nieuwe telecomwet.

een informerend persbericht om duidelijk te maken dat er een nieuw dc geopend is bijvoorbeeld is dan dus geen spam maar een persbericht. Als hetzelfde bericht aangeeft dat u, als u nu een rack afneemt 10% korting krijgt is wel spam.


10. Valt een persbericht onder het spamverbod?



Het is mogelijk dat een persbericht onder het spamverbod valt. De wet verbiedt het versturen van berichten met een commercieel doel. Een commercieel doel is niet alleen het (proberen) verkopen van een product of een dienst maar ook het (in)direct promoten van een bedrijf.

correct me if i'm wrong.

Pur
02/10/09, 11:26
@ictrecht,

volgens de site van de opta, spamklacht.nl staat overduidelijk dat een bericht verzonden als "persbericht", maar overduidelijk dus wel een bericht bedoeld om het bedrijf te promoten ook onder commercieel valt. aangezien ik geen redactie@nu.nl achtige adressen heb is dit niet van toepassing en is dit bericht dus gewoon niet toegestaan aldus de nieuwe telecomwet.

een informerend persbericht om duidelijk te maken dat er een nieuw dc geopend is bijvoorbeeld is dan dus geen spam maar een persbericht. Als hetzelfde bericht aangeeft dat u, als u nu een rack afneemt 10% korting krijgt is wel spam.



correct me if i'm wrong.

Als ik die tekst zo lees dan interpreteer ik toch echt dat een informatief persbericht dat een DC is geopend ook gezien wordt als spam (het heeft tenslotte (in)direct tot doel het bedrijf te promoten).

Lijkt me dat die vlieger alleen opgaat als iemand anders die informatieve mail verstuurd zonder dat de verstuurder er een commercieel belang bij heeft.

The-BosS
02/10/09, 17:14
Als ik die tekst zo lees dan interpreteer ik toch echt dat een informatief persbericht dat een DC is geopend ook gezien wordt als spam (het heeft tenslotte (in)direct tot doel het bedrijf te promoten).

Lijkt me dat die vlieger alleen opgaat als iemand anders die informatieve mail verstuurd zonder dat de verstuurder er een commercieel belang bij heeft.

Dat lijkt me inderdaad ook zo te zijn, een persbericht heeft ook PERS in het woord. Dus als DC op zijn beurt bericht over opening naar bvb online magazine of krant is het geen spam. Als die online magazine's of kranten het verder verdelen is het geen spam. Als bedrijf het rechtstreeks doet is het dan wel spam.

Randy
02/10/09, 17:20
Telefonische spam nog toegestaan? Ik kreeg een pipo van Networking4all aan de telefoon die me wist te vertellen dat mijn SSL certificaat binnenkort verloopt. (WTF, over een half jaar is binnenkort?!)
Ben een *beetje* onvolwassen geweest met mijn reactie, maar ik haat telefonische spam. Zeker op mijn mobiel en als ik ook nog eens een keer bij de kassa wat sta af te rekenen.
Er is geen commerciele relatie met N4A, en die is er ook nooit geweest. Ik haal mijn certs ergens anders.

t.bloo
02/10/09, 17:49
LOL, die Networking4all spammert had ik ook. Eerst mijn klanten bellen, die massaal naar mij verwijzen. Vervolgens mailen ze me een ongevraagd voorstel en als ik daar dan op reageer met een simpele vraag hoor je nooit meer iets van ze. Fail.

maxnet
02/10/09, 19:22
Telefonische spam nog toegestaan? Ik kreeg een pipo van Networking4all aan de telefoon die me wist te vertellen dat mijn SSL certificaat binnenkort verloopt.

Die zijn al jaren aan het spammen, en vroeger ook per e-mail.

Ooit een keer de SSL site check functie op hun website uitgeprobeert.
Aantal dagen later:



Geachte X,

Uw SSL Certificaat voor X zal op zaterdag 25 augustus 2007
verlopen, wij willen u als organisatie graag verwijzen naar onze website
http://X voor het aanvragen van een nieuw SSL Certificaat. Het Lite,
Basic of Pro 1 SSL Certificaat kan binnen 15 tot 60 minuten worden uitgegeven.

LET OP: Als u geen nieuw SSL Certificaat installeert zal bij elke connectie een
foutmelding worden weergegeven!


Met vriendelijke groeten,


Sales Department Networking4all


Dat terwijl het versturen van spam naar een EZ (=natuurlijk persoon) al sinds 2004 verboden is.

Herbert
06/10/09, 13:50
Vandaag zag ik het onderstaande bericht:


Met onze nieuwsbrief houden wij u graag op de hoogte van de ontwikkelingen en mogelijkheden op het gebied van outdoor LED-screens.

De Opta-wet bepaalt dat men per ingang van 1 oktober
de ontvanger toestemming moet hebben gegeven voor verzending van dergelijke communicatie.

Wilt u op de hoogte blijven van onze nieuwe producten en mogelijkheden en zeker ook de gang van zaken omtrent de vergunningen, meld u zich dan aan voor onze "nieuwsbrief".

Ik meld me aan voor deze "nieuwsbrief".

<KNIP> (telefoon nummers en adressen)

Wilt u geen mail meer ontvangen van xxxxx klik dan hier.

Ze schrijven iets over een product en als je meer wilt weten dan moet je je aanmelden.
Onderaan de mail staat weer een afmeld adres.

Volgens mij valt dit ook onder SPAM
Als dit de nieuwe manier wordt dan heeft het hele SPAM verbod geen nut volgens mij.

VinceSTM
06/10/09, 13:57
hop richting opta

oehTie
06/10/09, 14:32
Vandaag zag ik het onderstaande bericht:

Ze schrijven iets over een product en als je meer wilt weten dan moet je je aanmelden.
Onderaan de mail staat weer een afmeld adres.

Volgens mij valt dit ook onder SPAM
Als dit de nieuwe manier wordt dan heeft het hele SPAM verbod geen nut volgens mij.

valt voor mij ook gewoon onder spam. Ze proberen je die tv aan te smeren, alleen voor meer info moet je eerst even registreren zodat ze het volledige bericht wel legaal naar je toe kunnen sturen.

het bericht is uiteindelijk gewoon bedoeld om je die tv aan te smeren. Dat is al genoeg om het spam te noemen.

Herbert
06/10/09, 17:16
Ik kreeg er weer één over kantoorkeukens.
Deze werden alle twee verstuurd door bounce@dmmail.nl
Zijn er nog meer mensen die deze ontvangen hebben?

Derek-Jan
07/10/09, 00:38
Gisteren heb ik zelf een aantal mails verstuurd, 22 in totaal.

Ik ben op zoek naar een aantal webshops die een produkt voor mij willen verkopen wat ik zelf importeer. Ik heb op internet mijn doelgroep opgezocht en vervolgens op hun website een mailadres opgezocht, niet zomaar lukraak maar wel waar expliciet bijstond dat ik mocht mailen met vragen etc. (heb tenslotte ook een vraag).

Vervolgens heb ik hun mijn 'standaard' mail gestuurd met de vraag of ze mijn produkt in hun assortiment willen opnemen.

Valt dit nu volgens jullie gevoel onder het spamverbod ?

Zoja waarom vind je dat?

Als dit voorbeeld namelijk wettelijk onder het spamverbod valt voel ik mij als ondernemer beperkt in mijn vrije handelen. De wet zegt namelijk in heel veel gevallen dat een e-mail net zo rechtsgeldig is als een brief, echter in dit geval had ik dan maar een brief moeten sturen?

De grote vraag is dan eigenlijk hoe ik mijn klanten cq leveranciers cq wie ik ook wil bereiken nog op een normale manier kan bereiken. Bellen ?

Ik denk dat veel webshop-eigenaren niet zitten te wachten op telefoon. Schrijven? Als ik een mail met produktfoto's en url's naar technische informatie als brief moet versturen is dit voor beide partijen niet zo gemakkelijk denk ik.

Ik ben best creatief en wil best wat uitgeven aan mijn marketing, maar het moet ook praktisch en werkbaar blijven.

kutagh
07/10/09, 09:35
Gisteren heb ik zelf een aantal mails verstuurd, 22 in totaal.

Ik ben op zoek naar een aantal webshops die een produkt voor mij willen verkopen wat ik zelf importeer. Ik heb op internet mijn doelgroep opgezocht en vervolgens op hun website een mailadres opgezocht, niet zomaar lukraak maar wel waar expliciet bijstond dat ik mocht mailen met vragen etc. (heb tenslotte ook een vraag).

Vervolgens heb ik hun mijn 'standaard' mail gestuurd met de vraag of ze mijn produkt in hun assortiment willen opnemen.

Valt dit nu volgens jullie gevoel onder het spamverbod ?

Zoja waarom vind je dat?

Als dit voorbeeld namelijk wettelijk onder het spamverbod valt voel ik mij als ondernemer beperkt in mijn vrije handelen. De wet zegt namelijk in heel veel gevallen dat een e-mail net zo rechtsgeldig is als een brief, echter in dit geval had ik dan maar een brief moeten sturen?

De grote vraag is dan eigenlijk hoe ik mijn klanten cq leveranciers cq wie ik ook wil bereiken nog op een normale manier kan bereiken. Bellen ?

Ik denk dat veel webshop-eigenaren niet zitten te wachten op telefoon. Schrijven? Als ik een mail met produktfoto's en url's naar technische informatie als brief moet versturen is dit voor beide partijen niet zo gemakkelijk denk ik.

Ik ben best creatief en wil best wat uitgeven aan mijn marketing, maar het moet ook praktisch en werkbaar blijven.


info@, redactie@, admin@ adressen en dergelijke vallen niet onder het spamverbod, dus als je je emails naar zulke adressen stuurt is het gewoon toegestaan. Bij adressen zoals jonathangaim@hotmail.com mag het volgens mij niet, want je hebt er een commercieel belang bij.

Pur
07/10/09, 10:06
info@, redactie@, admin@ adressen en dergelijke vallen niet onder het spamverbod, dus als je je emails naar zulke adressen stuurt is het gewoon toegestaan. Bij adressen zoals jonathangaim@hotmail.com mag het volgens mij niet, want je hebt er een commercieel belang bij.

Volgens mij vallen alle mail adressen waar je (bulk)mail heen stuurt per definitie onder het spam verbod als er een commercieel belang bij is. Alleen persberichten sturen met een duidelijk commerciële boodschap mag naar een adres dat duidelijk aangegeven staat als adres waar persberichten heen gestuurd kunnen worden.

@Derek-Jan: Volgens mij kun je het prima oplossen door een brochure te maken van de producten die je verkoopt en die op te sturen.

Wat jij ziet als 'beperking in je vrije handelen' zien anderen wellicht gewoon als ongevraagde benadering met commerciële motieven.

Merlijn
07/10/09, 10:42
info@, redactie@, admin@ adressen en dergelijke vallen niet onder het spamverbod.....

Zeer zeker wel. Alleen in het geval dat er expliciet staat dat ze bepaalde informatie willen ontvangen en je dat naar het genoemde adres mag sturen, valt het niet onder het spam-verbod.

Als een e-mail adres op een website staat houdt dat dus nog niet in dat je daar iets heen mag sturen.

Derek-Jan
07/10/09, 11:07
@Derek-Jan: Volgens mij kun je het prima oplossen door een brochure te maken van de producten die je verkoopt en die op te sturen.

Wat jij ziet als 'beperking in je vrije handelen' zien anderen wellicht gewoon als ongevraagde benadering met commerciële motieven.

Heb ik al aan gedacht om een leuke brochure te maken maar dan valt het in de brievenbus en dat is in mijn ogen dan toch hetzelfde? Dat is ook wat mij stoort aan het verbod.

Aan de ene kant worden mails gelijk gesteld met brieven (opzeggingen,aanmaningen,etc) aan de andere kant is mail wel spam en een brief niet?

Pur
07/10/09, 13:43
Heb ik al aan gedacht om een leuke brochure te maken maar dan valt het in de brievenbus en dat is in mijn ogen dan toch hetzelfde? Dat is ook wat mij stoort aan het verbod.


Nee hoor dat is zeker niet hetzelfde. Bij email denkt men vaak we sturen het maar naar iedereen bij wijze van spreken want het kost 'niks' en ach als je mis schiet dan kost het tenminste ook niet al te veel.

Bij een brochure sturen mag ik hopen dat je (en dan bedoel ik het even niet persoonlijk) beter nadenkt aan wie je het wil sturen omdat je er kosten voor moet maken.

Email == gemakkelijk om iedereen te sturen, en toont over 't algemeen niet dat je je hebt verdiept in het bedrijf waar je je mail naar toe stuurt. En dat je je bedient van gemakkelijke (=lui) en goedkope marketing.

Brochure toont dat je er moeite voor wil doen om je target te overtuigen.

En dan kan het best zo zijn dat jij je niet bedient van bulk mail maar dat jij ook heel specifiek je targets uitzoekt. Maar dan mag je dus iedereen bedanken die dat niet heeft gedaan. Want ik wordt echt ziek van bedrijven die mij hetzelfde aanbieden als wat ik zelf al lever of die me dingen aanbieden waar ik totaal geen behoefte aan heb omdat het niet logisch is dat ze binnen mijin bedrijf gebruikt gaan worden.

Voor mij was het altijd policy om nooit maar dan ook nooit bij bedrijven te kopen die zich bediend hebben van gemakkelijke methodieken zoals email marketing. Ook al zou het bedrijf voor iets heel anders dan waar ik een aanbieding voor kreeg de goedkoopste of de beste of whatever zijn dan stond ie alsnog op de zwarte lijst.

Bedrijven die mij fysieke folders sturen heb ik dat weer niet bij.

Maar goed als jij je targets perfect uit zoekt en je niet bediend van bulk mail kun je het er altijd nog op wagen om de mail te versturen, of wellicht eerst even bellen of ze geïnteresseerd zijn.

kutagh
07/10/09, 17:30
Zeer zeker wel. Alleen in het geval dat er expliciet staat dat ze bepaalde informatie willen ontvangen en je dat naar het genoemde adres mag sturen, valt het niet onder het spam-verbod.

Als een e-mail adres op een website staat houdt dat dus nog niet in dat je daar iets heen mag sturen.

Ik herlees de post van Derek-Jan, en op de websites staat volgens hem "Voor vragen, stuur een email naar <adres>". Dus, wel of niet onder spamverbod?

Pur
07/10/09, 18:27
Ik herlees de post van Derek-Jan, en op de websites staat volgens hem "Voor vragen, stuur een email naar <adres>". Dus, wel of niet onder spamverbod?

Ik denk niet dat ze daarmee 'zulke vragen' bedoelen. Zal eerder gaan om vragen over een product of een bestelling of het bedrijf etc.

Merlijn
07/10/09, 18:41
Niet. Er wordt geen expliciete specifieke toestemming gegeven. Er had dan moeten staan iets van "Naar dit adres (iets@domein.nl) mogen vragen mbt nieuwe reselling van uw producten worden verstuurd".

Domenico
07/10/09, 19:10
Brochure toont dat je er moeite voor wil doen om je target te overtuigen.

Een brochure verteld mij enkel dat het weer enkel de grote bedrijven zijn die voordeel halen uit deze maatregel als deze al niet voor hun ingevoerd is.

Moeite? Dit valt allemaal binnen de marketingafdeling dus wat nou moeite, het is gewoon een betaalde baan en heeft niets te maken met persoonlijke aandacht en is gewoon bulk en gaat volledig automatisch.

Bedankt KPN voor die mooie full color brochure gisteren met daarop slechts een fijne url. En nee ik heb NIET gekeken dus jammer voor de 'aandacht'. Dit was overigens geadresseerd dus niet te blocken met een wazige stikker op de deur.

Derek-Jan
07/10/09, 19:24
Ik denk niet dat ze daarmee 'zulke vragen' bedoelen. Zal eerder gaan om vragen over een product of een bestelling of het bedrijf etc.

In eerste instantie heb ik alleen die bedrijven geselecteerd waarvan ik vind dat mijn produkt in hun assortiment valt.

Dan heb ik op hun website gezocht naar een mailadres waar ik de meeste kans heb dat ik in de richting van de juiste persoon kom.

Er waren een aantal grote webshops bij die meerdere adressen op hun site hadden staan. Ik heb zowieso geen mailadressen gebruikt waarbij stond dat het expliciet voor klanten was of dat ik een vermoeden had dat het expliciet voor klanten was (zoals klantenservice@..... of klachten@..... )

Even het kostenplaatje buiten beschouwing gelaten is een e-mail met bijlagen gewoon het meest efficiente middel om te communiceren.

Heb overigens nog geen klachten ontvangen en dat verwacht ik eerlijk gezegd ook niet gezien de aard van mijn mail.

Triloxigen
07/10/09, 19:38
Ik heb zelf overigens het idee dat de Nederlandse spam wel degelijk is afgenomen? Nog meer mensen met die ervaring?

marsipulami
07/10/09, 20:08
kan er moeilijk wat van zeggen, ik had er al niet veel last van.

Japje
07/10/09, 20:29
Ik heb zelf overigens het idee dat de Nederlandse spam wel degelijk is afgenomen? Nog meer mensen met die ervaring?

nadat deze eerst was gestegen? :P

Het is idd minder dan de afgelopen weken... Mss zelfs minder als daarvoor.. eens de week afwachten.

Triloxigen
08/10/09, 00:11
nadat deze eerst was gestegen? :P

Het is idd minder dan de afgelopen weken... Mss zelfs minder als daarvoor.. eens de week afwachten.

Ja, daarvoor werd nog even de kans gegrepen. Vooral met smeekbedes of ik 'pwetty pwease' mij even in wou schrijven.
Of zaken als "als u niks doet bent u ingeschreven" ben benieuwd of dat ze er mee denken weg te komen.

oehTie
08/10/09, 09:50
info@, redactie@, admin@ adressen en dergelijke vallen niet onder het spamverbod, dus als je je emails naar zulke adressen stuurt is het gewoon toegestaan. Bij adressen zoals jonathangaim@hotmail.com mag het volgens mij niet, want je hebt er een commercieel belang bij.

dat is niet juist. Alleen adressen waarbij vermeld is dat deze dergelijke mailings mogen ontvangen vallen buiten het spamverbod.

Serveo
08/10/09, 14:43
Ik heb zelf overigens het idee dat de Nederlandse spam wel degelijk is afgenomen? Nog meer mensen met die ervaring?

Het is hier enorm rustig (qua spam). Vlak voor 1 oktober niet ;).

TCM
08/10/09, 15:19
Hier is het redelijk afgenomen.. krijg alleen soms nog een ongewenst nieuwsbriefje door... maar om ze nou te rapporteren lijkt me een beetje overbodig..

Piwi-Web
08/10/09, 15:37
Hier is het redelijk afgenomen.. krijg alleen soms nog een ongewenst nieuwsbriefje door... maar om ze nou te rapporteren lijkt me een beetje overbodig..

Op wat nieuwsbrieven na zie ik hier nog weinig spam langskomen.

Herbert
09/10/09, 12:34
Ik zit nu met hetzelfde probleem als Derek-Jan
Er is een nieuw product uitgekomen en ik wil de import gaan doen uit China
Ik kan nu geen enkele dealer mailen over dat product wat uitstekend in hun assortiment past.
Nu ben ik al 2 dagen aan het bellen om overal de juiste personen te pakken zien te krijgen.
Voorheen stuurde je een mailtje naar sales@ en je was klaar, dit kan nu ook niet meer.
Hoe lossen jullie dat op, gaan jullie ook uren aan de telefoon zitten nu?

Triloxigen
09/10/09, 13:17
Ik zit nu met hetzelfde probleem als Derek-Jan
Er is een nieuw product uitgekomen en ik wil de import gaan doen uit China
Ik kan nu geen enkele dealer mailen over dat product wat uitstekend in hun assortiment past.
Nu ben ik al 2 dagen aan het bellen om overal de juiste personen te pakken zien te krijgen.
Voorheen stuurde je een mailtje naar sales@ en je was klaar, dit kan nu ook niet meer.
Hoe lossen jullie dat op, gaan jullie ook uren aan de telefoon zitten nu?

Maar dit klinkt eerlijk gezegd ook echt als normale ordinaire spam?
Of heb je ooit toestemming gekregen om de mailing voort te zetten. Of anders, dan vraag je toch even toestemming aan ze?

Herbert
09/10/09, 13:36
Maar dit klinkt eerlijk gezegd ook echt als normale ordinaire spam?
Of heb je ooit toestemming gekregen om de mailing voort te zetten. Of anders, dan vraag je toch even toestemming aan ze?
Het gaat voornamelijk om het benaderen naar nieuwe dealers toe, en of ze interesse hebben in het product.
Als je toestemming per email gaat vragen of ik een mail daarover mag sturen dan valt dat weer onder spam.
Je moet nu volgens mij eerst telefonisch contact opnemen en dan vragen of je het mag mailen.
Het is nog niet helemaal duidelijk voor mij :)

ICTRecht
10/10/09, 10:20
Je mag ongevraagd mailen naar zakelijke adressen die daarvoor opengesteld zijn. Wil je een webhostingpakket nemen, dan mag je mailen naar sales@ bij elke provider die je overweegt. Daar is een sales adres voor. Wil je een persbericht sturen, dan mag dat naar redactie@ alle nieuwssites die je kunt bedenken.

Bij dealers moet je dus zoeken naar een adres waar je nieuwe producten mag pitchen. Dat adres mag je mailen met je aanbod. Maar vind je toevallig ergens henk.jansen@ diedealer.nl, dan mag je Henk niet mailen want zijn adres is daar niet voor aangemeld.

Herbert
10/10/09, 11:32
Bedankt ICTRecht ik ben al weer wat verder.
Toch heb ik nog een vraag hierover..
Naar adressen zoals sales@domein.tld en inkoop@domein.tld is het toegestaan.
Als er nu alleen maar info@domein.tld dan zou het ook mogen?

Pur
10/10/09, 12:22
Bedankt ICTRecht ik ben al weer wat verder.
Toch heb ik nog een vraag hierover..
Naar adressen zoals sales@domein.tld en inkoop@domein.tld is het toegestaan.
Als er nu alleen maar info@domein.tld dan zou het ook mogen?

sales lijkt me ook niet mogen, je wil tenslotte niet iets kopen van bedrijf X maar iets verkopen.

info idem dito. Dat is zo'n algemeen adres dat het bij wijze van spreken altijd raak is.

@ICTrecht: Nog even de lokatie aanpassen gezien dat jullie verhuisd zijn? :-)

Pur
10/10/09, 12:24
Je mag ongevraagd mailen naar zakelijke adressen die daarvoor opengesteld zijn. Wil je een webhostingpakket nemen, dan mag je mailen naar sales@ bij elke provider die je overweegt.

Het lijkt me niet dat een vraag over een colo pakket of webhosting pakket aan een sales adres als een ongevraagde commerciële boodschap wordt gezien. Je biedt tenslotte niks aan.

Anders wordt het misschien als je een mail stuurt "Ik ben geinteresseerd in xxxx kunnen jullie daar iets meer over vertellen en oh ja ik bied dit en dat aan wellicht is dat voor jullie ook interessant?"

ICTRecht
10/10/09, 15:05
Ik vind info@ een twijfelachtige. Aan de ene kant klinkt het als "informatie opvragen over ons bedrijf", aan de andere kant is het ondertussen wel de catch-all geworden voor alle vragen, inlichtingen en dergelijke. Ik ken bedrijven die al hun zaken doen vanaf info@.

En ik zal even onze plaatsnaam aanpassen. :)