PDA

Bekijk Volledige Versie : Opslaan van ip adressen



Thunderbite
25/09/09, 12:19
Goedemorgen,

Ik ben druk aan het googlen geweest om meer te weten te komen over de wetgeving in NL en DE met betrekking tot het opslaan van ip adressen maar ik wordt hier helaas niet veel wijzer uit.

De case is dat ik werk aan een statistieken systeem welke website's volgt en daar vervolgens een rapport uit genereerd met handige informatie. Zo kan de gebruiker het verkeer op zijn website bijhouden maar ook leads van het systeem krijgen door het koppellen van ip adresen aan bedrijfs gegevens.

Nu vraag ik mij alleen af of dit bij wet verboden is in NL en/of DE. En indien verboden wat is dan het verboden gedeelte... het opslaan van de ip data of het kopellen van de bedrijfs gegevens hieraan.

Heeft iemand op dit forum misschien een id hoe dit bij wet geregeld kan is?

Alvast dank,
Mark

ICTRecht
25/09/09, 12:32
IP-adressen (in combinatie met een datum/tijdstip) vallen onder de wet bescherming persoonsgegevens net als naam/adres/woonplaats. Je mag ze verwerken, maar je moet aankondigen voor welk doel, en je mag ze niet aan anderen afgeven zonder toestemming van de betrokkenen. Ook moet je ze weggooien zodra je ze niet meer nodig hebt.

Een lead genereren uit een IP-adres dat een bezoek brengt aan een website lijkt mij op het eerste gezicht een verboden verwerking. Je hebt geen toestemming om mensen te gaan bellen omdat hun IP-adres in je server log verschijnt. (Nog even afgezien van de nieuwe antispamwetgeving die het sowieso moeilijk maakt om bedrijven te cold callen.)

gjtje
25/09/09, 13:05
In Duitsland moet je een document hebben waarin beschreven staat wat je doet met die IP adressen, hoe lang je ze nodig hebt en wie er bij kan en waarom, en dan alleen maar voor administratieve doeleinden (dus niet commercieel). Ook zijn er nog regels dat bijvoorbeeld mensen van buiten de EU de IP adressen van EU inwoners niet mogen zien.

Als je een compleet advies wil kan je het beste contact opnemen met de mensen hierboven (ICTRecht). IP policies zijn complex en veranderen nog vrij regelmatig.

Thunderbite
25/09/09, 13:09
Hmm een erg lastige en ingewikkelde situatie dus.

Ik moet er toch maar wat meer tijd in stoppen geloof ik... Bedankt voor het antwoord :D

-Mark