PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Spam wet, vanaf 1 oktober uitgebreid



Triloxigen
23/09/09, 19:46
Iets wat we ongetwijfeld allemaal al weten is dat de wet op 1 oktober uitgebreid wordt.
Een PDF van de opta is hier te downloaden: https://www.spamklacht.nl/download/Veel%20gestelde%20vragen.pdf
(helaas, je kunt er niks uit copy/pasten........)

Het roept bij mij ook een aantal vragen op;

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht.
Wat als je gebruikers een gratis dienst van je afnemen, valt niet onder kopen lijkt mij. Maar er is wel degelijk sprake van een relatie in dat geval.

pierce
23/09/09, 19:56
In het document staat nadrukkelijk verkocht, een gratis dienst valt hier m.i. dan ook niet onder.

Zie ook vraag 6



6. Aan welke eisen moet een bericht voldoen om geen spam te zijn?
Wanneer u commerciële, charitatieve of ideële berichten verstuurt, moet u aan de volgende eisen voldoen:
-de ontvanger moet toestemming hebben gegeven;
-de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn;
-de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van deze berichten.

Ik zou zeggen dat je dus geen commerciële, charitatieve of ideële berichten mag versturen naar klanten van een gratis dienst.

Kopieerbare versie: https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/e-mailmarketing.asp

Triloxigen
23/09/09, 21:12
In dat geval zou je dus geen bericht mogen sturen dat er nu een betaalde variant is van de gratis dienst zonder banners.

marsipulami
23/09/09, 21:19
In dat geval zou je dus geen bericht mogen sturen dat er nu een betaalde variant is van de gratis dienst zonder banners.

Tenzij je bij het aangaan van de relatie aangeeft als klant/gebruiker dit wel te willen

pierce
23/09/09, 21:19
In dat geval zou je dus geen bericht mogen sturen dat er nu een betaalde variant is van de gratis dienst zonder banners.

Technisch gezien, ja.

The-BosS
24/09/09, 04:26
In dat geval zou je dus geen bericht mogen sturen dat er nu een betaalde variant is van de gratis dienst zonder banners.

Of dan mag je waarschijnlijk ook geen maintenance emails meer zenden of downtime uitleg emails. Lijkt me niet echt handig, dus vanaf nu overal 1 eurocent voor vragen ipv gratis sponsoring :p

pierce
24/09/09, 08:19
Of dan mag je waarschijnlijk ook geen maintenance emails meer zenden of downtime uitleg emails. Lijkt me niet echt handig, dus vanaf nu overal 1 eurocent voor vragen ipv gratis sponsoring :p


Dat mag dus dan weer wel, het heeft immers geen commerciele insteek in de zin dat je wat wilt verkopen. Je stuurt een mededeling dat het product waar de klant gebruik van maakt hinder ondervindt van het een of ander.

thrunx
24/09/09, 09:31
20. De verzender van berichten moet altijd kunnen aantonen dat de ontvanger voorafgaande toestemming aan hem/haar heeft gegeven. Hiervoor moet de verzender dus bewijs bewaren.

Hoe bewaar je bewijs van een geautomatiseerd nieuwsbrieven systeem? Is een kolom in je database met "confirmed" DATETIME voldoende, samen met een applicatie die het niet mogelijk maakt om handmatig adressen in te voeren / importeren?

In theorie kan een gebruiker dat ook faken door zelf adressen in de database te plaatsen en de velden "confirmed" handmatig aan te passen.

Marin
24/09/09, 09:46
Tja, je zou bijna zeggen dat je dan zelfs log bestanden van de mailserver moet bewaren. Zodat men kan zien dat er echt een confirmation mail heen en weer is gegaan.

thrunx
24/09/09, 09:48
Maarja, hoe betrouwbaar is dan weer zo'n "tekst" bestand? Zo blijf je bezig...je kan moeilijk iedere aanmelding opbellen en het gesprek opnemen :P Of een handtekening laten zetten :P

eweps
24/09/09, 10:12
Je kunt je dienst ook verkopen en 100% korting geven, het blijft dan verkopen. De klant betaald er dan alleen niets voor.

Jorem
24/09/09, 10:32
20. De verzender van berichten moet altijd kunnen aantonen dat de ontvanger voorafgaande toestemming aan hem/haar heeft gegeven. Hiervoor moet de verzender dus bewijs bewaren.

Hoe bewaar je bewijs van een geautomatiseerd nieuwsbrieven systeem? Is een kolom in je database met "confirmed" DATETIME voldoende, samen met een applicatie die het niet mogelijk maakt om handmatig adressen in te voeren / importeren?

In theorie kan een gebruiker dat ook faken door zelf adressen in de database te plaatsen en de velden "confirmed" handmatig aan te passen.

Dit vraag ik me ook af ja. Ik heb nu in mailinglist pakket de tabellen staan met datum van inschrijving. Maar daar staat niet bij of dit via bevestigingmail is gegaan of met de hand de lijst geïmporteerd is.

Ik geef de gebruikers al sinds een aantal maanden niet meer toestemming om lijsten te importeren. Bevestigingmail staat bij alle accounts op aan. Uitschrijf link is verplicht en zodra ze dat niet doen wordt ie eronder gezet.

Ik heb nog wel een ander vraagje. Hoe zit het met het afzender adres. Ik maak nu zelf op de server e-mail adressen aan zodat de bounce mails gefilterd worden. Dat doe ik nu op het domein van de mailinglist (klantnaam@mijndomein.nl). Mag dit eigenlijk volgens de nieuwe regels of moet de afzender altijd het domein van de klant zijn?

thrunx
24/09/09, 11:34
@Jorem: geen idee, ik denk dat het vooral duidelijk moet zijn wie de e-mail heeft gestuurd. Anders zou je ook geen noreply@-adressen meer mogen gebruiken. Ik denk dat ze proberen te voorkomen dat ik mails ga versturen vanaf jorem@domein.nl, terwijl ik dat niet ben. Als ik noreply@domein.nl gebruik met mijn bedrijfsnaam, lijkt me dat geen probleem.

Triloxigen
24/09/09, 11:35
Dat mag dus dan weer wel, het heeft immers geen commerciele insteek in de zin dat je wat wilt verkopen. Je stuurt een mededeling dat het product waar de klant gebruik van maakt hinder ondervindt van het een of ander.

Maar een nieuwe versie van het product lijkt me ook een mededeling van het product, ook al is het betaald?

pierce
24/09/09, 11:41
Maar een nieuwe versie van het product lijkt me ook een mededeling van het product, ook al is het betaald?

Tja, waar trek je de grens....

The-BosS
24/09/09, 17:44
Tja, waar trek je de grens....

En waar trek je de landgrens, is deze wet van toepassing op bedrijven die gehost zijn binnen nederland of ook buiten nederland. En wat doe je met bedrijven die zowel in nederland en belgie en ... actief zijn. Dan kan bvb de nederlandse afdeling stoppen met mailen, maar de belgische afdeling gewoon alles overnemen en vanuit hun hoedanigheid mailen.

Verder denk ik niet dat rechters hier op zitten te wachten om uit te vechten wie nu gelijk heeft over een spam email. Of dat de klant zijn toestemming al dan niet gegeven heeft of dat de verkoper zijn toestemming gefaked heeft. Of er zou een overheids systeem moeten komen waarop leveranciers zich inschrijven en klanten dan kunnen kiezen van wie ze emails wensen te ontvangen. Lijkt me enige oplossing om discussies en problemen te vermijden.

pierce
24/09/09, 17:51
En waar trek je de landgrens, is deze wet van toepassing op bedrijven die gehost zijn binnen nederland of ook buiten nederland. En wat doe je met bedrijven die zowel in nederland en belgie en ... actief zijn. Dan kan bvb de nederlandse afdeling stoppen met mailen, maar de belgische afdeling gewoon alles overnemen en vanuit hun hoedanigheid mailen.

Verder denk ik niet dat rechters hier op zitten te wachten om uit te vechten wie nu gelijk heeft over een spam email. Of dat de klant zijn toestemming al dan niet gegeven heeft of dat de verkoper zijn toestemming gefaked heeft. Of er zou een overheids systeem moeten komen waarop leveranciers zich inschrijven en klanten dan kunnen kiezen van wie ze emails wensen te ontvangen. Lijkt me enige oplossing om discussies en problemen te vermijden.

Ik zou zeggen lees punt 4 nog eens door...

Grischje
24/09/09, 18:10
stel nieuwsbrieven van een nieuwssite (waar mensen zichzelf voor moeten aanmelden) en dat in het verleden of de toekomst ook doen...

de nieuwssite verkoopt geen dienst of product maar bied slechts informatie (de site is voorzien van banners als verdienmodel)


volgens mij is er dan geen sprake van het direct of indirect verkopen van een product, slechts nieuwsverschaffing aan een persoon die zich heeft aangemeld.

uiteraard is het duidelijk wie de verzender is en moeten mensen zich zelf aanmelden voor de nieuwsbrief (blijft de vraag, hoe bewijs je de aanmelding)

mag dit binnen de nieuwe wet?

Triloxigen
24/09/09, 18:29
Ze hebben in dat geval specifiek aangemeld en aangegeven een nieuwsbrief van je te krijgen, dus dan mag het.

superweb
24/09/09, 22:12
ben benieuwd hoe zit dit met fora zelf heb ik fora met paar duizend leden maar laten we als voorbeeld eens dit forum gebruiken (spam ik niet met mijn sites ;)

wat mag WHT nu wel versturen en wat niet in een bulk mail ?
denk bv aan berichten over onderhoud nieuwe functies of een sponsor

pierce
24/09/09, 22:27
ben benieuwd hoe zit dit met fora zelf heb ik fora met paar duizend leden maar laten we als voorbeeld eens dit forum gebruiken (spam ik niet met mijn sites ;)

wat mag WHT nu wel versturen en wat niet in een bulk mail ?
denk bv aan berichten over onderhoud nieuwe functies of een sponsor

Die sturen gewoon een PM ipv e-mail :innocent:

Triloxigen
24/09/09, 22:37
Die sturen gewoon een PM ipv e-mail :innocent:
Dat mag volgens mij dus ook niet meer :p

The-BosS
24/09/09, 23:18
Dat mag volgens mij dus ook niet meer :p

Opzich wel nog, aangezien je PM kunt uitzetten en je hun systeem gebruikt en je ingeschreven hebt om het te gebruiken (dus heb je toestemming gegeven).

Denk dat de vraag eerder zal worden wat de grens tussen spam en reclame zal worden op forums. Want als dat niet meer zal mogen dan moeten ze reclame op tv ook afschaffen lijkt mij.

superweb
25/09/09, 07:38
ik bedoel dus echt per bulkmail van forum

reclame op het forum kunnen ze niks aan doen je bezoekt zelf forum en zonder reclame geen forum (WHT)

maar mag je een bulkmail sturen met technische info (bv zitten op nieuwe server )
met nieuwtjes en aankondigingen (bv grote ict beurs of iets dergelijks)
met daarin ook reclame van je sponsors

Triloxigen
25/09/09, 11:26
Opzich wel nog, aangezien je PM kunt uitzetten en je hun systeem gebruikt en je ingeschreven hebt om het te gebruiken (dus heb je toestemming gegeven).

Denk dat de vraag eerder zal worden wat de grens tussen spam en reclame zal worden op forums. Want als dat niet meer zal mogen dan moeten ze reclame op tv ook afschaffen lijkt mij.

Als je het zo ziet mag spam per email ook want dat kun je ook uitzetten ;)

thrunx
25/09/09, 11:30
Als je het zo ziet mag spam per email ook want dat kun je ook uitzetten ;)

Haha, scherp :lovewht: