PDA

Bekijk Volledige Versie : Iemand ervaring met Moodle?



cyberbootje
23/09/09, 20:14
Hoi

Heeft er iemand ervaring met Moodle?

Er is een basisschool die moodle gebruikt en ze kunnen naar eigen zeggen maar maximaal 15 gebruikers aan die tegelijkertijd ingelogd zijn.
Nou denk ik ach dat zal wel aan de hardware liggen dus heb ik als test een vpsje opgezet met Moodle welke 20GB disk, 4GB ram, 2 x cpu 2.7Ghz en hun dit laten testen.
Nu wordt er beweerd dat na de 40e aangemelde gebruiker de server vast loopt.

Heb wat lopen googelen en ik word niet veel wijzer helaas, ik kan gewoon niet geloven dat Moodle maar zo'n kleine aantal gebruikers tegelijkertijd kan serveren.

Dus de vraag, wie kan mij vertellen of 250 gebruikers tegelijkertijd ingelogd op Moodle mogelijk is en zo ja wat de hardware specs dienen te zijn?

mathijsie
23/09/09, 20:31
Ik ken Moodle niet vanuit de beheerderskant, enkel vanaf de gebruikerskant (mijn school gebruikt Moodle ook).
Het is een school met zo'n 1600 leerlingen en soms moeten hele klassen tegelijk op de ELO en dat gaat altijd probleemloos.
Lijkt me ook sterk dat genoemde specs te zwak zijn voor Moodle? Voor zover ik weet is het gewoon web-based, dus lijkt me vreemd als hij dicht slaat na 40 aanmeldingen :huh:

Phu
23/09/09, 21:04
We hebben hier voor een aantal scholen dit draaien
200+ gebruikers is geen probleem op een simpele p4 moet gewoon werken.
Je moet wel wat dingen in de configs aanpassen.
php.ini en dergelijke.

Specs zijn niet zo super maar het werkt zonder problemen.
en 40 users is net 1 klas die online kan werken.... lijkt mij niet ideal

server1 oudere server
intel pentium 4 3000 mhz (single core)
2 gb
sharedhosting
200+ zonder problemen

server2 nieuwere server
x3220 (quad core 2400 mhz)
8 gb
dedicated moodle bak.
500+ gebruikers zonder problemen

cyberbootje
23/09/09, 21:23
Maar een standaard install, geen cursussen etc gewoon leeg kan toch nooit 40 pc's zijn max:thumbdown:
Mis ik iets?

Phu
23/09/09, 21:43
Maar een standaard install, geen cursussen etc gewoon leeg kan toch nooit 40 pc's zijn max:thumbdown:
Mis ik iets?

Dat is idd vreemd als het leeg is.
Kijk eens waarop het blijft hangen kan van alles zijn.
cpu zal het em niet aan liggen.

logbestanden.

Wynand
23/09/09, 22:40
Nu wordt er beweerd dat na de 40e aangemelde gebruiker de server vast looptSja, hou ook'ns in de gaten wat de effectieve load op die server is.
Scholen=+50% youtube, netlog, hyves,.. aan verkeer. Bij ons dan toch. Voor hetzelfde geld zit er gewoon iemand de verbinding dicht te trekken, of loopt de les af en slaan alle leerlingen eventjes hun powerpoint op op moodle.

Je kan moodle ook laten hosten door moodle-parner alikes.

gjtje
24/09/09, 13:56
Max aantal concurrent gebruikers: RAM geheugen in GB * 50
Max aantal gebruikers: max aantal concurrent gebruikers * 5


Dit is het handvat dat Moodle aangeeft. Natuurlijk zit er meer in een server dan alleen RAM maar het is een begin punt. Zelf heb ik gemerkt dat een PHP accelerator (Moodle beschrijft hier ook de mitsen en maren van) enorm kan helpen om de load te drukken.