PDA

Bekijk Volledige Versie : e-mailprobleem bij webhoster, klant de dupe



a-noniem
22/09/09, 03:23
Hoi,

Ik zit inmiddels al weer enige tijd met een probleem. Het zit ongeveer als volgt:
Enige tijd geleden heb ik bij een niet nader te noemen webhoster een resellerpakket afgesloten. Per jaar betaal ik voor webhosting en domeinnamen zo rond de 600 euro. Dit heeft enkele maanden probleemloos gedraaid, en momenteel werkt het ook nog probleemloos, op één punt na.

Het ip adres van de gedeelde server waar mijn pakket op staat, heeft op een aantal internationale spamlijsten gestaan omdat een andere klant van de webhoster gespamt heeft. Dit was halverwege juni dit jaar. Dit resulteerde erin dat de mail die ik vanaf mijn eigen domeinen verstuurde, niet aankwam bij de bestemming, zelfs niet in de spambox.

Op het moment staat het adres nog steeds op één lijst. Dit betekend dat de mail in ieder geval niet aankomst bij Gmail en Hotmail adressen. Ik krijg inmiddels regelmatig klachten van mijn klanten omdat bij hen de mail al zo lang niet werkt, en ik er in hun ogen niet aan doe. Ik ben echter totaal machteloos en kan niets doen dan mijn webhosting provider mails blijven sturen over het probleem.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Verhuizen wil ik eigenlijk niet, ik ben een halfjaar geleden nog verhuist wat al een investering was. Tevens vind ik het verder een goede webhoster. Hij blijft echter op dit punt wel erg in gebreke..

Randy
22/09/09, 03:49
Voor om en nabij dat geld, kun je een eigen (virtuele) server krijgen en heb je de verantwoordelijkheid volledig zelf en ben je van dit probleem verlost. Nu kun je enkel kijken op welke lijsten je staat en je provider hierop wijzen. Je provider zou (tijdelijk) een extra IP aan de shared server kunnen toevoegen en deze gebruiken om de e-mail te verzenden. Dan zijn alle problemen binnen een dag opgelost.

a-noniem
22/09/09, 04:58
Ik betaal nu 15 euro per maand voor het reseller pakket, een vps is wel een stukje duurder.

Is de webhoster echter niet gewoon verplicht dit probleem op te lossen?

The-BosS
22/09/09, 05:25
Voor om en nabij dat geld, kun je een eigen (virtuele) server krijgen en heb je de verantwoordelijkheid volledig zelf en ben je van dit probleem verlost. Nu kun je enkel kijken op welke lijsten je staat en je provider hierop wijzen. Je provider zou (tijdelijk) een extra IP aan de shared server kunnen toevoegen en deze gebruiken om de e-mail te verzenden. Dan zijn alle problemen binnen een dag opgelost.

Verder gaande op wat Randy verteld zou je ook kunnen vragen aan je hoster om een eigen ip te krijgen op je reseller account. Dan zijn je problemen ook opgelost indien mailserver deftig ingesteld is. Trouwens kun je geen emails meer verzenden en ontvangen of enkel 1 van de 2. Want als het enkel verzenden is zou ik zeggen gebruik de smtp van je isp, dan is je probleem direct opgelost.

a-noniem
22/09/09, 05:37
Verder gaande op wat Randy verteld zou je ook kunnen vragen aan je hoster om een eigen ip te krijgen op je reseller account. Dan zijn je problemen ook opgelost indien mailserver deftig ingesteld is. Trouwens kun je geen emails meer verzenden en ontvangen of enkel 1 van de 2. Want als het enkel verzenden is zou ik zeggen gebruik de smtp van je isp, dan is je probleem direct opgelost.

Hoe verkoop je het aan je klanten dat ze maar de smtp van hun isp moeten gebruiken? Bij mij persoonlijk werkt het trouwens niet, dit schijnt niet van hen te mogen.

Om een eigen IP adres heb ik ook reeds gevraagd, dit was geen mogelijkheid..

Volgens mij betreft het probleem alleen verzenden. Ontvangen lijkt wel weer helemaal goed te werken.

Herbert
22/09/09, 09:20
Om een eigen IP adres heb ik ook reeds gevraagd, dit was geen mogelijkheid..
Heeft je provider geen IP adres over dan, lijkt mij sterk.
Indien je geen extra IP kunt krijgen dan moet je zelf actie ondernemen dat je van de blacklist afkomt.
Op welke blacklist staat je dan nog?
Misschien dat je hier tips kunt krijgen om daar vanaf te komen, vaak lukt dat wel.

Markuz
22/09/09, 09:25
Vraag of je hoster tijdelijk het uitgaande mail ip wilt wijzigen? Meeste blacklists unlisten je trouwens ook na een tijdje, tenzij je blijft spammen. (o.a. die van hotmail.)

Geert-Jan
22/09/09, 15:26
...het riekt ook naar het missen van rDNS op betreffende IP.

a-noniem
23/09/09, 03:46
...het riekt ook naar het missen van rDNS op betreffende IP.

Als ik hier (http://www.suretymail.com/check/revcheck.php) het ip van een van mijn domeinen invul, krijg ik als reactie servernaam.hostingprovider.nl. Dat zal het niet zijn denk ik.

Ze vertelden me dat het ip nog op één lijst stond, en dat het lastig was om daar af te komen omdat de beheerders daarvan niet op hun e-mail reageerden.

Ik zal nog eens mailen voor een extra ip...

The-BosS
23/09/09, 04:11
Hoe verkoop je het aan je klanten dat ze maar de smtp van hun isp moeten gebruiken? Bij mij persoonlijk werkt het trouwens niet, dit schijnt niet van hen te mogen.

Heel simpel eigenlijk, geen idee hoe dat in nerderland zit, maar in belgie laten de meeste isp's zelf niet toe om andere smtp servers te gebruiken dan die van hun. Juist om spam problemen etc te verminderen.

Misschien is het ook een mogelijkheid om rerverse op ip te veranderen of hostname waarmee smtp server verzend aan te passen. Er zijn nl spamfilters die hier op letten ipv op het ip adress en gewoon domeinnamen blocken. Dus daarom zoals al paar keer vermeld is het handig om te weten over welke spamfilter/lijst het gaat. Zodat de juist aanpassingen kunnen gebeuren.

a-noniem
23/09/09, 04:40
Ik vraag het even na

frenkel
23/09/09, 07:40
Ik betaal nu 15 euro per maand voor het reseller pakket, een vps is wel een stukje duurder.

Is de webhoster echter niet gewoon verplicht dit probleem op te lossen?

Eerst beweer je 600 euro te betalen per jaar en nu ineens 180. Ja, voor 180 heb je geen VPS, voor 600 wel...

cwf
23/09/09, 08:34
Eerst beweer je 600 euro te betalen per jaar en nu ineens 180. Ja, voor 180 heb je geen VPS, voor 600 wel...

''Per jaar betaal ik voor webhosting en domeinnamen zo rond de 600 euro'' ;)
Overigens kun je voor +/- 20 euro/maand al een redelijke VPS huren (m.u.v. controlepaneel).

In4mation
23/09/09, 09:11
Hoe verkoop je het aan je klanten dat ze maar de smtp van hun isp moeten gebruiken? Bij mij persoonlijk werkt het trouwens niet, dit schijnt niet van hen te mogen.

Om een eigen IP adres heb ik ook reeds gevraagd, dit was geen mogelijkheid..

Volgens mij betreft het probleem alleen verzenden. Ontvangen lijkt wel weer helemaal goed te werken.

De beste oplossing voor je is ook volgens mij gewoon een eigen ip nemen. Het is inderdaad bijzonder dubieus dat je hoster die mogelijkheid niet aanbiedt...

a-noniem
23/09/09, 09:21
Eerst beweer je 600 euro te betalen per jaar en nu ineens 180. Ja, voor 180 heb je geen VPS, voor 600 wel...

cwf beantwoord je vraag inderdaad al.

Ik krijg nu deze reactie:

"Vanzelfsprekend hebben wij reserve IP adressen maar zo makkelijk is het helaas niet. Ook al zouden wij bijvoorbeeld een nieuw IP adres toewijzen aan uw reseller pakket dan zou dit alleen voor de inkomende e-mail gelden en niet direct voor de uitgaande e-mail. Het betreft de spam lijst SORBS-WEB. Deze lijst is heel erg problematisch om van verwijderd te geraken."

Kunnen jullie hier iets mee?

Geert-Jan
23/09/09, 09:29
Uitgaande mail loopt dus via server ip. Afhankelijk van de gebruikte config kan ook dat aangepast worden naar het (nieuwe) ip zodat ook de uitgaande mail daar over heen gaat.

Tja...

Markuz
23/09/09, 09:33
SORBS is inderdaad een bagger lijst. Dat je geen eigen ip adres op je reseller pakket hebt kan ik nog wel begrijpen, maar hun kunnen vrij eenvoudig het uitgaande mail ip adres tijdelijk wijzigen...

t.bloo
23/09/09, 12:44
Voor exim is het onder andere voor forwarders zo simpel als de volgende regel op de juiste plaats in de exim.conf opnemen:

interface = $received_ip_address

huizinga
28/09/09, 10:37
Misschien wat ver gedacht, maar als je een SSL certificaat aanvraagt op een domeinnaam in je resellerpakket moet je er een eigen IP bij krijgen.. al lost dat het probleem nog niet op..

Wij hebben ooit ook eens met een van onze shared hosting servers op een blacklist gestaan doordat een klant op een pc thuis een virus had die spam verstuurde via onze server waarvan het mailaccount in zijn outlook stond..

We hebben snel het uitgaande ip van de server gewijzigd nadat we de betreffende klant erop gewezen hebben en het was in 10 min. opgelost..