PDA

Bekijk Volledige Versie : de Wet Koop op Afstand is die van toepassing op hosting en domeinregistratie ?



nieuwhier
21/09/09, 14:08
Hoi,

Ik vroeg me af of de wet koop-op-afstand(klant mag binnen 7 dagen ontbinden zonder opgaaf van redenen) van toepassing is op hosting en domeinregistratie.

Weet iemand dit, en nog beter heeft iemand er ervaring mee/uit laten zoeken.

groet,
Michel.

martysmarty
21/09/09, 14:12
hosting wel, domeinen niet dacht ik. Maar er zijn vast mensen hier die het beter weten.

Triloxigen
21/09/09, 14:19
Domeinnamen zijn maatwerk waardoor de wet koop of afstand niet van toepassing is. Bij hosting is dit wel het geval, echter mag je de verbruikte eenheden wel in mindering brengen op het te restitueren bedrag.

nieuwhier
21/09/09, 14:46
Ok... Klinkt op zich wel logisch ...
We gaan het niet gebruiken hoor, we geven tot nu toe gewoon volledige restitutie als dat aan de orde is maar was benieuwd wat je nu eigenlijk verplicht was.

daveww
21/09/09, 16:16
Domeinnamen zijn maatwerk waardoor de wet koop of afstand niet van toepassing is. Bij hosting is dit wel het geval, echter mag je de verbruikte eenheden wel in mindering brengen op het te restitueren bedrag.Volgens mij is 'hosting' ook maatwerk, je moet op de wensen van de klant de specificaties maken van het hostingpakket. Hosting is een dienst en geen product, waarbij dus de wet koop-op-afstand niet van toepassing is.

Bij ons wordt een domeinnaam mét webhosting verkocht, en dus is dit maatwerk, eveneens als onze overige diensten zoals dedicated en colocated.

Correct me if i'm wrong..

nieuwhier
21/09/09, 17:39
Correct me if i'm wrong..
Ik snap wat je bedoeld maar als je het anders 'wilt' zien kan dat ook. We, tenministe de meeste hosters, hebben standaardpakketten die we niet speciaal voor 1 klant inkopen maar 'klaar' hebben staan, anders als bij domeinen.

In die zin is het denk ik toch geen maatwerk. Ieder geval is het discutabel vermoed ik.

daveww
21/09/09, 17:45
Volgens mij is het toch een 'op maat' gemaakt pakket? En zijn dit geen 'pakketten' die je overal krijgt.

Voor zover bij mij bekend heb je zelf de specificaties moeten maken, en dus heb je een op maat gemaakt hostingpakket. Echter doet elke hoster dit met eigen specificaties en maken zij dus een op maat gemaakt pakket voor de klanten.

Cakkie
21/09/09, 17:51
In Belgie moet er in ieder geval duidelijk en uitdrukkelijk bij staan dat de bestelling meteen uitgevoerd wordt, en dat de klant geen recht heeft om af te zien van de aankoop.

Alternatief is dat je 7 dagen wacht na de bestelling, en dan pas het order uitvoert, maar daar kan je natuurlijk dan weer 'echte' klanten mee wegjagen.

Triloxigen
21/09/09, 17:53
Hosting is direct wederverkoopbaar.
Bij domeinnamen is die niet het geval gezien dit specifiek voor de klant is aangemaakt en niet aannemelijk voor een ander bruikbaar is.

Het specificaties verhaal is onzin overigens, want voor ieder product bestaan er specificaties.
Voor servers ligt het er volgens mij aan of het op maat samengesteld is of dat het als massaproduct aangeboden wordt (zoals hosting).

Ahmed
21/09/09, 17:54
Volgens mij is het toch een 'op maat' gemaakt pakket? En zijn dit geen 'pakketten' die je overal krijgt.

Voor zover bij mij bekend heb je zelf de specificaties moeten maken, en dus heb je een op maat gemaakt hostingpakket. Echter doet elke hoster dit met eigen specificaties en maken zij dus een op maat gemaakt pakket voor de klanten.

Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft hoe jij het op je website hebt staan. Als een klant om een specifieke hoeveelheid dataverkeer en ruimte vraagt, is dit naar mijn mening maatwerk. Maar als een klant een standaard webhostingpakket koopt, zoals op je site staat aangegeven, met de limieten die ook op de site staan, is dit geen maatwerk meer maar een standaard 'iets' en geldt de wet dus wel.

ivs
21/09/09, 18:18
Ik weet het niet meer precies maar volgens mij staat er in de wet een uitzonderings passage over 'producten' die gelijk na de bestelling een handeling vragen die niet meer terug gedraaid kan worden en/of producten met een beperkte houdbaarheid.

Stel je koopt op het internet een zak appels dan kan je die niet na 8 dagen terug sturen/geven want dan zijn de appels niet meer verkoopbaar.

Naar mijn mening geld voor domeinnamen het zelfde als iemand een domeinnaam besteld dan wordt deze specifiek voor hem gemaakt en kan je die niet aan de volgende klant verkopen want die wil niet dezelfde domeinnaam maar een andere domeinnaam.

Als je dus een domeinnaam aan een hostingpakket koppelt is het volgens mij maatwerk en valt het dus binnen de uitzondering.

Triloxigen
21/09/09, 18:24
Als je dus een domeinnaam aan een hostingpakket koppelt is het volgens mij maatwerk en valt het dus binnen de uitzondering.

Maar aan een hostingpakket kun je dus een andere naam vasthangen, dus is dus juist het punt.
Het is overdraagbaar.

BsHosting
21/09/09, 19:19
Maar aan een hostingpakket kun je dus een andere naam vasthangen, dus is dus juist het punt.
Het is overdraagbaar.

Zo kan je overal wel wat van maken.
Het moet eens afgelopen zijn met consumenten te lopen pamperen in dit land.

Een pakket kan je idd een andere naam aan hangen wat het uiteindelijk weer maatwerk maakt.

Een klant kan ook eerst kijken wat ie afsluit en dan pas akkoord gaan.

Triloxigen
21/09/09, 19:32
Ik zou niet weten waarom voor een hostingpakket andere regels zouden gelden als voor een magnetron?
Een hostingpakket kan net zo goed allerminst bevallen en je weet uiteindelijk zelden maar wat je koopt bij de hoster.

ResellerHosting
09/10/09, 23:46
Hoi,

Ik vroeg me af of de wet koop-op-afstand(klant mag binnen 7 dagen ontbinden zonder opgaaf van redenen) van toepassing is op hosting en domeinregistratie.

Weet iemand dit, en nog beter heeft iemand er ervaring mee/uit laten zoeken.

groet,
Michel.

Alleen als je aan particulieren verkoopt.

Marin
10/10/09, 01:21
Volgens mij is een hostingpakket wederverkoopbaar. Je kunt volgens mij het "gebruikte" ook niet in rekening brengen. Die magnetron verliest ook waarde als een klant er 7 dagen lang kalkoenen in gaat braden, maar dat mag je volgens mij ook niet rekenen?

nieuwhier
12/10/09, 19:39
Die magnetron verliest ook waarde als een klant er 7 dagen lang kalkoenen in gaat braden, maar dat mag je volgens mij ook niet rekenen?
Maar wacht nou ff, die magnetron mag alleen maar terug als hij niet gebruikt is, in originele verpakking toch...

Maar de splitsing domein en hostingpakket is voor mij voldoende. Bij ons krijgt gewoon iedereen zijn geld terug voor de hele factuur als hij niet tevreden is maar het gaat/ging er puur even om hoever we nu verplicht zijn zoiets te doen.

De opmerking over het pamperen van de consument ben ik het helemaal mee eens maar ja... we hebben nu eenmaal met deze pampercultuur te maken in nederland. Dat is niet anders.

marsipulami
12/10/09, 19:54
koop op afstand houd automatisch in dat de consument in NL 7 dagen tijd heeft om het te test/proberen en mag het daarna zonder opgaaf van de reden retourneren.

Voor zover ik weet mag de winkel eventuele gebruiksschade aftrekken van de aankoopsom.

Bron Kvk:
Zichttermijn
Consumenten hebben recht op een bedenktijd van minstens 7 werkdagen. Binnen deze termijn mag de klant het product zonder verdere verplichtingen terugsturen. Voor bepaalde producten geldt deze termijn niet, bijvoorbeeld bij etenswaren, reizen en tijdschriften

nieuwhier
12/10/09, 19:59
Wel een bizarre wet toch he.

Je koopt iets, en na 7 dagen breng je het gewoon terug als het niet meer leuk is. Het wordt tijd dat er in dit land ook weer wat plichten komen voor de burgers zoals nadenken over een aanschaf ...

marsipulami
12/10/09, 20:04
Wel een bizarre wet toch he.

Je koopt iets, en na 7 dagen breng je het gewoon terug als het niet meer leuk is. Het wordt tijd dat er in dit land ook weer wat plichten komen voor de burgers zoals nadenken over een aanschaf ...

In duitsland hanteren de meeste webshops 30dagen. ik weet niet of het daar verplicht is, maar dat zie je daar veel gebeuren.

Bevalt mij opzich goed, kan ik tenminste proberen wat ik op een plaatje alleen maar kan zien. Je moet natuurlijk wel netjes blijven en wanneer je het niet bevalt gewoon netjes ingepakt retourneren want anders gaat de lol er gauw af voor een handelaar

nieuwhier
12/10/09, 20:10
kan ik tenminste proberen wat ik op een plaatje alleen maar kan zien, Je moet natuurlijk wel netjes blijven
Is dat de achterliggende gedacht van deze wet ? Ik dacht dat hiermee alleen impulsaankopen voorkomen konden worden en dat het niet bedoeld is/was om 'te proberen'.

Ik ben zelf een echte internet shopper van het 1e uur maar als ik eerst wil kijken, voelen, proberen dan koop ik het toch maar in een 'ouderwetse' winkel.

marsipulami
12/10/09, 20:12
De gedachte erachter weet ik niet ,maar dat is mijn gedachte erover

cfmweb
28/02/10, 13:05
Beste WHT-ers,
Excuses voor het omhoog kicken van een relatief oud topic, dat leek me echter beter dan een nieuw topic openen over hetzelfde onderwerp.
De wet koop op afstand is me in hoofdlijnen duidelijk: De consument heeft herroepingsrecht en kan binnen zeven werkdagen zonder opgaaf van redenen het goed retourneren, of in het geval van een dienst, de overeenkomst ontbinden.

Ik heb hierover enkele vragen, er staat ook: De termijn van zeven werkdagen begint te lopen vanaf het moment dat het goed geleverd is, of in het geval van dienstverlening, bij het sluiten van de overeenkomst.

Mijn vragen:
Is webhosting een goed of is het een dienstverlening?

De levering van een dedicated server? is dat een goed of een dienstverlening?

Verder geldt het herroepingsrecht niet voor goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd. Geldt dat ook voor een dedicated server die door mij is ingekocht volgens de wensen van een klant?

En kan een klant dan even telefonisch melden dat hij er vanaf ziet of mag je een schriftelijke opzegging verlangen?

En last but not least: Als deze wet geldt voor de eindgebruiker versus mij als leverancier, geldt deze wet dan ook voor mij versus mijn leverancier? Ik ben weliswaar geen particulier natuurlijk, maar wel een consument in deze?

Ik hoop dat iemand hierover uitsluitsel kan geven of wellicht eerder met dit bijltje heeft gehakt.

Bron: http://www.mijnwinkel.nl/homepage/pages/wetverkoopopafstand.htm

Trafego
28/02/10, 13:12
b2b (bedrijf naar bedrijf) hebben geen herroepings recht,

Als jij op je website kant en klare hostingpakketjes aanbied (wat veel al geautomatiseerd word aangemaakt) deze vallen voor consumenten onder herroepings recht,

echter bv een domeinnaam weer niet, deze word "uniek" aangevraagd voor de klant namelijk.

Een hostingpakket welke je na persoonlijk overleg "op maat" levert.. is naar mijn mening discutabel.
Een dedicated server valt daar ook onder. Bied je ze "default" aan.. of kan een klant deze compleet "custom" samenstellen.

cfmweb
28/02/10, 13:23
b2b (bedrijf naar bedrijf) hebben geen herroepings recht,

Als jij op je website kant en klare hostingpakketjes aanbied (wat veel al geautomatiseerd word aangemaakt) deze vallen voor consumenten onder herroepings recht,

echter bv een domeinnaam weer niet, deze word "uniek" aangevraagd voor de klant namelijk.

Een hostingpakket welke je na persoonlijk overleg "op maat" levert.. is naar mijn mening discutabel.
Een dedicated server valt daar ook onder. Bied je ze "default" aan.. of kan een klant deze compleet "custom" samenstellen.

Ik bied ze niet default aan, op de website staat: "Een dedicated server wordt speciaal op uw behoefte afgestemd, dit is dan ook de reden waarom we geen kant en klare dedicated servers op onze website aanbieden."

Ik heb hem ingekocht naar behoefte van de klant en lever hem slechts door aan mijn klant. Wat moet ik ermee als mijn klant ervan af ziet? In dat opzicht is hij speciaal voor hem besteld. Misschien is hij wel wederverkoopbaar maar voorlopig zit ik met zo'n ding in mijn maag waar ik geen klant voor heb.

Okee, ik weet het: niet huilie huilie doen en dat had ik maar moeten bedenken voordat ik dat aan hem aanbood enz enz, maar het is wel mooi kl*te natuurlijk.

Yourwebhoster
28/02/10, 13:26
Enkel bij de hosting die je standaard aanbied is deze wet van toepassing, pakketten die je niet standaard aanbied (en dus echt op maat zijn) vallen niet onder de wettelijke verplichting. Of 10GB meer dataverkeer bijvb dan bij een standaard pakket als custom of als standaard met uitbreiding gezien zal worden weet ik niet.

Bart L
28/02/10, 14:24
Zover ik weet is er ook nog niet echt een proef proces geweest, dan weet je meestal meer.
Tot die tijd sluit ik me aan bij de meeste hier. Domeinnaam -> Wet niet van toepassing, bij standaard hosting pakketten weer wel.

Dedicated hosting is een twijfel geval, maar in ons geval mag een klant daar gewoon vanaf als het de 1e 30 dagen niet bevalt, en ik gok dat dit bij de meeste zo is.

cfmweb
28/02/10, 14:48
Okee, dus als ik het goed begrijp: ik ga naar een fietsenwinkel en bestel een leuke MTB, ik wil er graag wel spatbordjes op en verlichting. Ik doe een aanbetaling en spreek af dat ze hem komen bezorgen.
Vervolgens komen ze dat ding brengen, maar zeg ik dat ik hem niet meer hoef?


Zover ik weet is er ook nog niet echt een proef proces geweest, dan weet je meestal meer.


O.. maar dat proefproces zit er nu wel aan te komen hoor.. ik wil wel eens zien hoever ik kom ;)

Derek-Jan
28/02/10, 15:02
Ik denk dat het voornamelijk ook zit in de manier waarop je iets aanbiedt. Als jij op je website meld dat je een partij servers goedkoop hebt ingekocht en deze ook goedkoop aan kan bieden dan is het geen maatwerk.

Maar als jij een kale kast aanbied voor een standaard prijs met daarbij de mogelijkheid om er allerlei opties op te nemen is het mijn insziens toch wel maatwerk. Tenslotte word deze op maat (en uitdrukkelijk verzoek van de klant) samengesteld.

Dus ik denk dat je daar al rekening mee moet houden op het moment dat je iets aanbied.

Derek-Jan
28/02/10, 15:03
Okee, dus als ik het goed begrijp: ik ga naar een fietsenwinkel en bestel een leuke MTB, ik wil er graag wel spatbordjes op en verlichting. Ik doe een aanbetaling en spreek af dat ze hem komen bezorgen.
Vervolgens komen ze dat ding brengen, maar zeg ik dat ik hem niet meer hoef?

Gaat hier niet op, dit valt niet onder de wet koop op afstand. Je hebt hem tenslotte in de fietsenwinkel besteld.

cfmweb
28/02/10, 15:13
Gaat hier niet op, dit valt niet onder de wet koop op afstand. Je hebt hem tenslotte in de fietsenwinkel besteld.

:oops: Oh jaaaa ->|

Bwog.. het idee is duidelijk, bestel ik hem via wehkamp ofzo..

Marin
28/02/10, 15:20
:oops: Oh jaaaa ->|

Bwog.. het idee is duidelijk, bestel ik hem via wehkamp ofzo..

Zou die fiets dan helemaal maatwerk zijn? Ervanuitgaande dat ze die spatbordjes ook los kunnen wederverkopen?

Derek-Jan
28/02/10, 15:33
Zou die fiets dan helemaal maatwerk zijn? Ervanuitgaande dat ze die spatbordjes ook los kunnen wederverkopen?

Als je zo gaat redeneren is een op maat gemaakte server ook geen maatwerk meer : geheugen, harddisks, processor etc worden ook gewoon los verkocht. Ook aan particulieren...

Ik denk dat in deze wet met maatwerk word bedoeld iets wat niet standaard af fabriek geleverd is.

BV : je besteld bij fabriek A een kast en gaat dan met componenten van leverancier B, C en D een configuratie samenstellen naar wens van jouw opdrachtgever.

Geen maatwerk is : jij koopt bij leverancier F een partij complete servers en bied die onder mom van 'grote partij ingekocht' aan.

cfmweb
28/02/10, 15:41
Is een server niet altijd speciaal samengesteld met componenten van verschillende leveranciers?
Of maakt bijvoorbeeld Supermicro zelf geheugen modules en harde schijven?

En dan nog wordt hij geassembleerd volgens de bestelling, in een rack geplaatst de besproken uplinks worden aangelegd de ip adressen worden toegewezen, het besturingssysteem is geïnstalleerd enz enz..

Aangezien de server geen deel uitmaakt van onze standaard leveringen ga ik er vanuit dat dit maatwerk is.
Sterker nog, ik heb de klant er zelfs op gewezen dat we deze speciaal voor hem moesten inkopen.

Derek-Jan
28/02/10, 15:52
Is een server niet altijd speciaal samengesteld met componenten van verschillende leveranciers?
Of maakt bijvoorbeeld Supermicro zelf geheugen modules en harde schijven?
Maar dan nog wordt hij geassembleerd volgens de bestelling.

Zo is een auto ook samengesteld uit diverse componenten van diverse leveranciers.

Het gaat om het punt wanneer het word samengesteld en op wie zijn verzoek.

Bij 2 identieke servers kan het toch zijn dat de één maatwerk is en de ander niet. Als ik bij Dell een server in hun prijslijst zie staan en ik bestel hem daar is het geen maatwerk. Maar vraag ik jouw om voor mij een server samen te stellen met exact dezelfde componenten als Dell z'n specificaties dan is dat wel maatwerk. Resultaat is wel 2 exact dezelfde servers.

let wel : dit is mijn gedacht erover he, ik ben geen wetskenner.

cfmweb
28/02/10, 16:00
let wel : dit is mijn gedacht erover he, ik ben geen wetskenner.

Mijn gedachte hierover is vrijwel hetzelfde, voor mij is het geen maatwerk maar voor een serverboer misschien wel. Alle afspraken, mails en overeenkomsten gaan komende week naar ictrecht. Ik ben nog in afwachting van de schriftelijke opzegging. Naast een vaag telefoontje van de een of andere wetswinkel heb ik geen opzegging ontvangen van de betreffende klant, dus voor zover ik weet loopt de overeenkomst gewoon nog door.

Marin
28/02/10, 16:03
Succes, het probleem blijft wel dat jij geen particulier bent.. Dus m.i. gaat die hele wet dan niet op. Stuur even een mailtje richting Arnoud (ICTRecht) die kan vrij snel uitsluitsel geven...

cfmweb
28/02/10, 16:04
Succes, het probleem blijft wel dat jij geen particulier bent.. Dus m.i. gaat die hele wet dan niet op. Stuur even een mailtje richting Arnout (ICTRecht) die kan vrij snel uitsluitsel geven...

Mijn klant wel, het is tussen mij en de klant :)

Apoc
28/02/10, 16:08
Is een server niet altijd speciaal samengesteld met componenten van verschillende leveranciers?
Of maakt bijvoorbeeld Supermicro zelf geheugen modules en harde schijven?

En dan nog wordt hij geassembleerd volgens de bestelling, in een rack geplaatst de besproken uplinks worden aangelegd de ip adressen worden toegewezen, het besturingssysteem is geïnstalleerd enz enz..

Aangezien de server geen deel uitmaakt van onze standaard leveringen ga ik er vanuit dat dit maatwerk is.
Sterker nog, ik heb de klant er zelfs op gewezen dat we deze speciaal voor hem moesten inkopen.

Maatwerk is een bestelling die is gemaakt overeenkomstig specificaties van de consument, waarbij het dus geen 'standaardproduct' is. Als jij op je website een server aanbiedt met een optie voor een extra HDD bijvoorbeeld, dan is dat nog geen maatwerk. Het is pas maatwerk op het moment dat je iets samenstelt wat niet tot je standaardproducten behoort. Zo te horen gaat het daar wel om.

Je moet om het herroepingsrecht uit te sluiten, wel voordat de overeenkomst tot stand komt, aan de klant meedelen dat het om maatwerk gaat. Zo te horen heb je dat ook gedaan.

Tenslotte is het ook nog van belang om in je contract en/of AV te vermelden dat maatwerk uitgesloten is van het herroepingsrecht van de klant.

Heb je hier aan voldaan, dan zou ik voet bij stuk houden. Het is natuurlijk wel raadzaam om te proberen tot een redelijke oplossing te komen.

Marin
28/02/10, 16:12
Mijn klant wel, het is tussen mij en de klant :)

Sorry, my bad.. Ja dan sta je in je recht m.i. zeker als je aan de voorwaarden voldoet die Apoc noemt.

cfmweb
28/02/10, 16:17
Tja, ik voldoe wel aan die voorwaarden muv de laatste:

Tenslotte is het ook nog van belang om in je contract en/of AV te vermelden dat maatwerk uitgesloten is van het herroepingsrecht van de klant.

Maar eigenlijk is dat een hele rare.. je mag met AV geen rechten beperken die in de wet zijn vastgelegd voor zover ik weet.. Dus als het al zo is dat maatwerk, volgens de wet verkoop op afstand, uitgesloten is van het herroepingsrecht lijkt het me onnodig deze apart te vermelden.

Apoc
28/02/10, 16:23
Tja, ik voldoe wel aan die voorwaarden

Is dat wel zo? Je zegt dat je de klant hebt duidelijk gemaakt dat je de server voor hem moest inkopen, maar dat maakt het nog niet (per se) maatwerk. Een aanbieder kan ook een standaardproduct voor de klant moeten inkopen, omdat deze bijvoorbeeld niet op voorraad is. De vraag is dus; heb je de klant expliciet duidelijk gemaakt dat het om maatwerk gaat? Het feit dat je het voor de klant hebt moeten inkopen staat daar los van.


muv de laatste:


Maar eigenlijk is dat een hele rare.. je mag met AV geen rechten beperken die in de wet zijn vastgelegd voor zover ik weet.. Dus als het al zo is dat maatwerk, volgens de wet verkoop op afstand, uitgesloten is van het herroepingsrecht lijkt het me onnodig deze apart te vermelden.

Daar gaat het niet om. Het gaat om de informatieplicht; het feit dat jij de klant op zijn rechten (of de beperking daarvan) moet wijzen. Het is ook niet alsof je hiermee rechten beperkt die in de wet anders zijn vastgelegd; het is precies hetzelfde als wat in de wet is vastgelegd.

cfmweb
28/02/10, 17:26
Ach ik stort de hele zooi wel bij ictrecht in de mailbox, dan moeten ze maar even kijken :)

MartinM
28/02/10, 19:00
Je bent als ondernemer verplicht de particuliere consument uitdrukkelijk te wijzen op zijn herroepingsrecht bij Koop op Afstand, indien je dat achterwege laat, wordt deze termijn automatisch verhoogd naar 30 dagen.

Yourwebhoster
28/02/10, 19:02
Je bent als ondernemer verplicht de particuliere consument uitdrukkelijk te wijzen op zijn herroepingsrecht bij Koop op Afstand, indien je dat achterwege laat, wordt deze termijn automatisch verhoogd naar 30 dagen.
Je moet het in je voorwaarden opnemen en bijvb op je factuur, maar uitdrukkelijk tijdens bijvb een bestel proces hoeft niet direct (kom het iig niet tegen bij de grotere internet shops).

cfmweb
28/02/10, 19:20
Staat in mij AV..

®on
01/03/10, 03:31
Een particulier die een dedicated machine aanschaft? Is dit niet gewoon B2B waarmee het herroepingsrecht uitgesloten is?

groenleer
01/03/10, 09:31
Een particulier die een dedicated machine aanschaft? Is dit niet gewoon B2B waarmee het herroepingsrecht uitgesloten is?

Ron, waarom zou dat meteen B2B zijn? Een groep vrienden kan ook een dedicated server afnemen. en zij opereren toch echt als particulier/consument.
Dus is dat B2C.

Als de klant bij de bestelling een KVK nummer of BTW nummer heeft opgegeven, mag je er m.i. vanuit gaan dat het een B2B dienst is.

Triloxigen
01/03/10, 11:39
Een particulier die een dedicated machine aanschaft? Is dit niet gewoon B2B waarmee het herroepingsrecht uitgesloten is?

Veel leveranciers hebben maar 1 AV, vaak staat er dan wel in over de wet Koop op Afstand en als niet uitgesloten is dat het voor B2B niet geld dan natuurlijk niet.