PDA

Bekijk Volledige Versie : Global-e Datacenter start dienstverlening



rvoermans
18/09/09, 09:15
Global-e Datacenter heeft een nieuw datacentrum geopend in Rijen (Noord-Brabant) dat plaats biedt aan maximaal 146 racks. De eerste klanten betrekken het datacentrum deze week en ook zal het datacentrum een NL-ix PoP worden. Global-e heeft de ambitie om het middelpunt te worden van een grensoverschrijende Brabantse internet exchange, zo stelt Global-e directeur Ronald Voermans tegenover ISPam.nl.

Het nieuwe datacentrum krijgt totaal 300m2 datavloer. In eerste instantie zal er gestart worden met twee rijen met totaal 33 racks die worden opgesteld in één cold corridor. Daar kunnen nog drie cold corridors naast worden geplaatst met respectievelijk twee keer 40 en één keer 33 racks. In de corridor wordt een inlaat temperatuur van 25°C.

Om dat servers telkens langer worden en om kabels goed weg te kunnen werken is gekozen voor racks van 120 cm diep. Elk rack krijgt de beschikking over twee powerfeeds van 32 Ampère. Totaal mogen klanten per rack die powerfeed volledig benutten. Daarnaast is het ook mogelijk om speciale High Density racks met ingebouwde koeling tussen de bestaande racks te plaatsen. Op die manier is het op basis van maatwerk mogelijk om nog hogere vermogens per rack te gebruiken.

Totaal heeft het datacentrum 1 Megawatt aan energievoorziening beschikbaar. Daarnaast ontbreken ook een UPS-systeem en één generator niet. Het volledige datacentrum is redundant (N+1) opgezet. Enkel de generator is niet redundant uitgevoerd. Ook Global-e maakt gebruikt van één UPS-systeem voor beide stroomfeeds, omdat op deze manier een hogere efficiëntie kan worden gehaald tot maximaal 94%.

Dit is niet het eerste datacentrum van Global-e. In Gilze heeft Global-e al een inhouse datacentrum van 50m2. Dit datacentrum was enkel bestemd voor servers van klanten en bood geen ruimte voor colocatie voor bijvoorbeeld hosters. Omdat dit datacentrum vol begon te raken, is men begonnen met de bouw van een tweede datacentrum.

Voor de koeling van het datacentrum wordt gebruik gemaakt van free cooling, wanneer de temperatuur van de buitenlucht maximaal 14°C is, is het mogelijk om gebruik te maken van free cooling. Hiervoor heeft Global-e het datacentrum uitgerust met DX-koelers. Door het gebruik van free cooling anticipeert Global-e op een PUE-waarde van 1.3 of lager.

Het datacentrum is beveiligd met behulp van CCTV-camera bewaking zowel binnen als buiten het pand. Daarnaast is het de bedoeling dat er op termijn, 24 uur per dag bewaking in het datacentrum aanwezig zal zijn. Voermans verwacht dat dit binnen anderhalf jaar zover zal zijn. Klanten in het datacentrum hebben 24/7 toegang tot hun apparatuur. De identiteit van een bezoeker wordt geverifieerd aan de hand van zijn paspoort, ook buiten kantooruren. Pas na verificatie krijgt de bezoeker zijn toegangspas. Deze toegangspas geeft toegang naast toegang tot de datavloer, ook toegang tot de racks van de klant. Deze zijn eveneens met een elektronisch slot uitgerust.

Voor de connectiviteit zijn er glasvezel verbindingen van EuroFiber, KPN, ReliNed en Ziggo aanwezig. Daarnaast krijgt ook internet exchange NL-ix een PoP in het datacentrum. Uiteindelijk is het zelfs de bedoeling dat het Global-e datacentrum het middelpunt wordt van een nieuw op te richten grensoverschrijdende Brabantse internet exhange, stelt Voermans. De afhankelijkheid van internet exchanges van Amsterdam is namelijk te groot. De nieuwe internet exchange zou naast in Noord-Brabant ook PoP’s in België en Duitsland moeten krijgen.

[bron: www.ispam.nl]

DC^
18/09/09, 17:25
Ziet er goed uit! :)

nick@dcoostkamp
18/09/09, 17:52
Veel succes gewenst

Ber|Art
18/09/09, 18:18
Suc6! Das 1 km hiervandaan :) ga snel even kijken daar als het kan...

Jimmy1987
18/09/09, 19:06
Dat is lekker dichtbij :)
Ong een half uur van thuis en 10 min van de camping vandaag :)

marsipulami
18/09/09, 19:32
succes ermee, wel ff een klein puntje, een typo, op de referenties pagina:

De volgende van die klanten maken vanaf [nu] gebruik van het datacenter.

rvoermans
18/09/09, 21:06
Marsipulami: klopt. Dit zijn de klanten welke reeds gehost werden in het andere DC van Global-e Datacenter te Gilze.

Exsilia
30/10/09, 13:54
"Uniek bij ons is dat u bij ons voor de stroom betaalt naar verbruik". Ik weet niet hoor, maar ik ken weinig datacentra die je niet naar verbruik laten betalen.

Daarnaast, als ik 146 racks * 32 ampere uitreken kom ik over de 1 mW heen. Dit is dus al niet genoeg voor de racks. Dan laat ik de koeling (die minimaal evenveel stroom slurpt als de racks) nog achterwege. Klopt 't als ik zeg dat jullie dus nooit alle 146 racks op 32 Amp kunnen leveren?

De zin "Het datacenter is N+1 opgezet" klopt al niet als je slechts 1 generator hebt. Als je slechts 1 generator hebt, wat heb je dan eigenlijk _wel_ N+1? Je stroom niet, je airco niet.. (Je airco is immers niet N+1 als de voeding van de airco's niet N+1 is). Omdat vrijwel alles dat met datacenter te maken heeft stroom nodig heeft zou ik zeggen dat helemaal niets N+1 is?

Ik wil niet al te negatief over komen, maar de informatie op jullie website strookt simpelweg niet met wat er in werkelijkheid geleverd wordt. "Ons hoogwaardige datacenter voldoet dan ook aan de hoogste eisen als het gaat om betrouwbaarheid" lijkt me een lachertje met 1 generator. "De hoogste eisen" zou ik dan eerder zien als 2N en niet als een halve N+1 oplossing die er nu wordt geboden.

Je ziet tegenwoordig veel clubs die lokaal een eigen datacentertje (vaak slechts enkele tientallen m2's) opzetten en die hebben vrijwel allemaal concessies gedaan als het op de ware kostenposten aankomt: Redundantie en beveiliging. Zorgelijke ontwikkeling als je het mij vraagt.

Serveo
30/10/09, 13:58
Exsilia niet te veel in de aannames zitten. ;). Neem eens een kijkje zou ik zeggen.

Wie gaat er naar de opening?

Ber|Art
30/10/09, 13:58
"Uniek bij ons is dat u bij ons voor de stroom betaalt naar verbruik". Ik weet niet hoor, maar ik ken weinig datacentra die je niet naar verbruik laten betalen.Mja wij zitten in 4 verschillende DC's met onze servers en daar wordt nog steeds per Amperé gerekend!

Mss moet je een keer gaan kijken ;) het ziet er erg goed uit allemaal en die 2e generator komt eraan!

Exsilia
30/10/09, 16:11
Per ampere is natuurlijk ook (min of meer) op basis van verbruik. Als je 1 ampere meer verstookt betaal je 1 ampere meer. Het is minder nauwkeurig dan op basis van kWh's, maar nog steeds op basis van verbruik.

Ook kun je je twijfels hebben bij de term "carrier neutral". Er zijn welliswaar meer partijen dan Global-e zelf die bandbreedte leveren, maar zij hebben als het op de pakket verkoop van een rack + Mbits neer komt wel een voordeel t.o.v. andere carriers. Als de rack leverancier en de bandbreedte leverancier 1 en dezelfde BV is dan zit er een dikke kans in dat bv. patches en rackspace gratis worden verstrekt. Je gaat immers niet jezelf factureren.

Verder doe ik geen aannames. Waar ik over val baseer ik op tegenstrijdige informatie uit de website.

Ik heb er helemaal geen moeite mee als je zelf een DC begint, maar wees dan wel eerlijk over wat je op je website vertelt. Andere datacenters zijn namelijk wel daadwerkelijk N+1 (of 2N for that matter) en hebben daar de nodige investeringen voor gedaan. Als Global-e nu een minder product verkoopt en klanten binnen trekt door klanten te misleiden dan is dat niet echt netjes.

Randy
30/10/09, 16:22
Per Ampere is niet altijd interessant. Binnen mijn VMware clusters (2x 8 nodes) kan ik 's nachts 6 van die nodes uitzetten en alles op 1 machine draaien. Noem het groen, noem het efficient. Maar noem het vooral een besparing in mijn portefeuille en dus ook een besparing in de rekening naar klanten. Deze besparing werkt enkel, wanneer je je stroom per kWh kan afrekenen. In een datacentrum waar ik sta is dit niet mogelijk.

Ook voor 'gewone' servers is afrekenen op basis van werkelijk verbruik in KwH goedkoper, zeker wanneer je server grote piek en grote idlemomenten heeft. Enig nadeel is dat het wat extra rekenwerk kost terwijl je bij het stroomverbruik in Amprere snellere prijsberekeningen vooraf kunt maken.

Just my 2 cents.

Exsilia
01/11/09, 20:21
Goed. In dat geval merk je inderdaad geen voordelen. Maar blijft een feit dat je ook bij facturatie van ampere's ipv kwh's geen 'flatfee' tarief hebt. Je betaald nog steeds voor je gebruik, alleen is de meet wijze erg onnauwkeurig. Maar die discussie is verder off topic.

-Kevin
01/11/09, 20:28
Ziet er goed uit, succes!

BDigitinternetdiensten
01/11/09, 20:40
Kreeg vrijdag nog een uitnodiging van jullie. Misschien is het leuk om even te melden dat het woensdag 18 november 15:00 - 18:00 is voor diegene die het niet weten

rvoermans
03/11/09, 15:08
Aan allen,

Woensdag 18 november vanaf 15:00 uur is de officiele opening van het datacenter (zoals door meerdere personen reeds gemeld). Aanmelden voor de opening kan via http://www.global-datacenter.nl/opening!

Ber|Art
03/11/09, 15:10
Ik ben erbij, bedankt voor de uitnodiging!

BDigitinternetdiensten
03/11/09, 16:33
Ik probeer het ook, echter die drukte nu kan het niet garanderen :( Wederom bedankt voor de uitnodiging!

Sorcer
03/11/09, 16:36
Ik ben er ook bij! Ben zéér benieuwd. Bedankt voor de uitnodiging :)

DennisWijnberg
03/11/09, 17:02
Dat is lekker dichtbij :)
Ong een half uur van thuis en 10 min van de camping vandaag :)

Maar morgen kan het meer zijn? Als je de wind tegen hebt? :D:D

Serveo
03/11/09, 18:44
Als Dennis er ook bij is is Milan er ook bij ;)

baahmi
03/11/09, 22:17
Net aangemeld..

Mvgr,
Martin

machit
04/11/09, 00:26
Ik heb me ook even aangemeld! Tot dan Ronald!

Technotop
05/11/09, 14:19
Wij zijn ook zeer benieuwd, aanmelding is hier ook de deur uit!