PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke ergernis in huidig DRS4?



WH-Tim
18/09/09, 00:52
Welke ergernis speelt er voor de SIDN deelnemers/registrars in het huidige DRS4 waarover onvrede is?

Waarmee kan SIDN ons vooruithelpen? Wat missen we nog wat we graag in het nieuwe DRS willen zien?

Wat heb je SIDN al duizend keer gezegd maar wordt niet op gereageerd? Ik hoor het graag in het kader van de ontwikkelingen binnen SIDN, waarbij ik de plaats van de contactpersoon kan innemen!

TCM
18/09/09, 01:00
Tot nu toe niks voor mij... Het is vele malen beter dan Drs2 welke echt traag was..

Dotdns
18/09/09, 02:49
807 Aanvraag vervallen
Het zijn de enige reply van SIDN waar geen domeinnaam vermeld wordt.

Bij bulk aanvraag ben je verplicht te gaan inloggen met het ticket nummer om te weten welke domein het is ...

ju5t
18/09/09, 10:11
Ja inderdaad, het niet vermelden van de domeinnaam in de e-mail is erg vervelend. Volgens mij is er naast de 807 nog wel 1 of ben ik nu in de war?

WH-Tim
18/09/09, 13:19
de 666 duivels reactie?

goudgeel
18/09/09, 21:17
online inzage van facturen ? en evt wat de kosten zijn van dit kwartaal ?

het is toch recessie :)

Kimm

WH-Tim
19/09/09, 14:38
online inzage van facturen ? en evt wat de kosten zijn van dit kwartaal ?

het is toch recessie :)

Kimm

Zit dat niet al in DRS4? Je kunt toch een reportage opvragen van registraties in een bepaalde periode? Of ben ik nu in de war..

De factuur krijg je per email. Die wil je liever ook in het webdrs hebben?

Geert-Jan
19/09/09, 21:08
Welke ergernis speelt er voor de SIDN deelnemers/registrars in het huidige DRS4 waarover onvrede is?

- onderhoudsvensters
- Vlot / eenvoudig opzoeken van handles.
- onderhoudsvernsters
- extra mails beantwoorden alvorens te verhuizen
- onderhoudsvensters

WH-Tim
19/09/09, 21:42
Geert,

Waarom is het opzoeken van handles een ergernis dan? Omdat je ze alleen via de webinterface kunt opvragen?

De extra mail is inderdaad lastig. Gelukkig vervalt de extra mail ter bevestiging van de verhuizing (voor de aanvragende registrar).

Verder nog zaken? Want de bergen stress die al jaren speelt kan niet vergeleken worden met het handjevol ergernissen die in deze thread gepost is geworden..

Geert-Jan
19/09/09, 21:51
Ik heb het louter vergeleken met Key-Systems. In dat CP kan alles in 1 oogopslag gedaan worden.
Handles kunnen daarin online worden opgezocht en toegevoegd bij een nieuwe registratie of aanpassing na verhuizing. Het gaat er dus niet om dat het alleen in de webinterface kan (ik doe het zelf met een whois check buiten de webinterface om) maar de extra handeling die je daarvoor moet een + Ctrl-C / Ctrl-V

Verder is de ergernis niet alleen op technisch vlak. Sterker nog, ik heb in 3 jaar lidmaatschap nog geen 2 support aanvragen gedaan.
Omdat jij naar de DRS4 ervaring vraagt, reageer ik alleen daar op, en niet bashen op....

DutchTSE
19/09/09, 23:19
Het zou wel handig zijn om de inhoud van een (bijv) contact handle te kunnen opvragen, zodat je dit kunt syncen met je eigen systeem. Verder natuurlijk snel en eenvoudig de token kunnen opvragen, zodat je deze realtime in het eigen systeem kunt tonen wanneer de gegevens van een domein geopend worden.

maxnet
20/09/09, 03:34
Een manier om alle gegevens uit het SIDN DRS systeem te exporteren, zodat je deze in je eigen systeem kan importeren zou fijn zijn.


Bijvoorbeeld als een tweetal CSV bestanden die ALLE gegevens van respektievelijk de domeinen en contactpersonen bevatten.
(niet zoals bij de huidige DRS4 rapportages waar alleen maar in staat welke handle bij welk domein hoort. Maar ook de NAWT gegevens van elke handle, etc.)

Of door het aanbieden van een EPP extensie vergelijkbaar met <domain:list> (http://www.nominet.org.uk/registrars/systems/nominetepp/list/) waarmee je een lijst met domeinen kan opvragen.
Vervolgens kan je dan met de standaard <domain:info> en <contact:info> commando's de gegevens stuk voor stuk opvragen.

DutchTSE
20/09/09, 09:17
nog een ding vergeten: wanneer er een uitgaande transfer binnen komt dan wordt de nieuwe registrar enkel in de body van de email vermeld terwijl alle andere emails de benodigde gegevens in de header hebben.

oplossing voor epp: het kunnen opvragen van de whois van een domein, en daaruit de gegevens op een eenvoudige manier kunnen parsen. Dus niet zoals het nu is (html terug geven en dat moeten parsen)

Geert-Jan
21/09/09, 15:52
Nieuwe domeinnamen dienen direct actief te zien, i.p.v. om de twee een update_je.

WH-Tim
21/09/09, 16:21
Gelukkig zijn er al oplossingen voor gemaakt in EPP voor vele van deze problemen:

@DutchTSE: er zijn geen emails meer, dus ook geen headers of bodys. Je hoeft de whois niet meer te parsen, dat zou waanzin zijn. De bedoeling is om een INFO command los te laten op het EPP systeem en daar alle houderdata vandaan te toveren. De whois wordt ook dichtgezet, dus dat zal gewoon helemaal niet meer gaan. Sowieso html parsen vind ik toch wel erg vreemd hoor, waarom gebruik je niet gewoon de commandline die je automatiseert?? Het synchen lijkt ook mij enorm handig, en daarom heb ik ook die op de lijst erbij gezet. Daar wordt aan gewerkt!

Het info commando moet er gewoon in komen te zitten. Ik heb even de volledige specificatie opgevraagd bij de procesmanager binnen SIDN zodat ik daar meer over kan vertellen.

@Geert: het is ook niet als commentaar bedoeld, maar ik wil duidelijk maken wat allemaal mogelijk is via mij en daarom wil ik graag je helemaal uithoren zodat ik niet als een kip zonder kop praat (niet goed weten wat nou eigenlijk het probleem is) ;)
De whois sneller updaten gaat er ook aankomen, maar dat heeft echter niets met EPP te maken. Dat komt later.

@Maxnet: heel erg goede info! Ik heb het zojuist met de SIDN besproken en deze wordt momenteel bekeken. SIDN wilt graag de lanceringsdatum garanderen en daar ook deze daarom niet meer in de eerste release steken (vooral gezien de benodigde performance), maar hij blijft wel op de lijst staan!

Tevens nog een ++ voor goudgeel die online facturen schreef: ook die komen eraan! Er is enorm veel animo voor dus ook dat onderdeel gaat er komend jaar nog bijkomen!

WH-Tim
21/09/09, 17:20
Ik heb wederom een reactie van SIDN:

Er komt in de EPP interface een command te zitten waarmee de volledige contacthandle data opgevraagd kan worden. Daarmee kun je dus sowieso je hele handle administratie synchroniseren! (@max e.a.)

DutchTSE
21/09/09, 18:11
@DutchTSE: er zijn geen emails meer, dus ook geen headers of bodys. Je hoeft de whois niet meer te parsen, dat zou waanzin zijn. De bedoeling is om een INFO command los te laten op het EPP systeem en daar alle houderdata vandaan te toveren. De whois wordt ook dichtgezet, dus dat zal gewoon helemaal niet meer gaan. Sowieso html parsen vind ik toch wel erg vreemd hoor, waarom gebruik je niet gewoon de commandline die je automatiseert?? Het synchen lijkt ook mij enorm handig, en daarom heb ik ook die op de lijst erbij gezet. Daar wordt aan gewerkt!

Het info commando moet er gewoon in komen te zitten. Ik heb even de volledige specificatie opgevraagd bij de procesmanager binnen SIDN zodat ik daar meer over kan vertellen.

Tuurlijk doen we het via de commandline whois, maar ook daar moet je eerst alles boven het woord Registrar weg knippen en alles onder het woord Administratief contact, daarna elke regel breken zodat het in een array komt, daarna .. je snapt het wel :p

WH-Tim
21/09/09, 18:15
Ik durf geen concreet antwoord daarop te geven, maar ik ben er vrijwel zeker van dat je dat in de toekomst niet meer hoeft te parsen maar dat het in mooie array elementen zit.

DutchTSE
21/09/09, 19:26
Ik durf geen concreet antwoord daarop te geven, maar ik ben er vrijwel zeker van dat je dat in de toekomst niet meer hoeft te parsen maar dat het in mooie array elementen zit.

Als je de whois op kunt vragen voor alle domeinen (dus niet alleen die van jezelf) dan zou het prima zijn. Je wilt je klant tenslotte wel vertellen naar welke deelnemer een domein wordt verhuist wanneer er een aanvraag binnen komt.

WH-Tim
21/09/09, 22:51
Als je de whois op kunt vragen voor alle domeinen (dus niet alleen die van jezelf) dan zou het prima zijn. Je wilt je klant tenslotte wel vertellen naar welke deelnemer een domein wordt verhuist wanneer er een aanvraag binnen komt.

Gelukkig zal die situatie niet meer voor komen. Ik zal je uitleggen waarom. Ik neem aan dat je doelt op een situatie van een ongewenste wegverhuizing. Dat kan enkel gebeuren als JIJ als huidige deelnemer de EPP code daarvoor hebt gegeven. JIJ bent dus in ieder geval altijd een schakel in dat proces. En of jouw klant dan het zwarte schaap is die zijn code weggeeft, doorverkoopt of kwijtraakt ben jij niet echt een partij in.

Mocht je klant de code kwijtraken dan zou de taskforce graag zien dat JIJ als deelnemer de eppcode kunt resetten naar iets anders.

Mocht iemand anders toch de code bemachtigen hoe dan ook en de verhuizing inzetten dan heb je vijf dagen om het met SIDN te regelen, mits jij niet bevestigd als latende deelnemer. Ik zal erop wijzen dat in het verhuisbericht de nieuwe deelnemer genoemd wordt. Dan is dit probleem tenminste ook alweer opgelost. (De nieuwe registrant data zul je tijdens een verhuizing niet achter komen, dat is nu ook niet.)

Pur
21/09/09, 23:18
Mocht iemand anders toch de code bemachtigen hoe dan ook en de verhuizing inzetten dan heb je vijf dagen om het met SIDN te regelen, mits jij niet bevestigd als latende deelnemer. Ik zal erop wijzen dat in het verhuisbericht de nieuwe deelnemer genoemd wordt. Dan is dit probleem tenminste ook alweer opgelost. (De nieuwe registrant data zul je tijdens een verhuizing niet achter komen, dat is nu ook niet.)

Wordt het proces van 3 dagen wachten als je latende deelnemer niet bevestigd ook nog op de een of andere manier versneld? Het is namelijk voor mij vanuit consument perspectief erg vervelend dat ik 3 dagen moet wachten omdat mijn registrar te lui is om te bevestigen.

WH-Tim
21/09/09, 23:20
Dat blijft helaas wel de situatie. Sorry, sommigen verzetten zich ertegen maar het zo naast zijn nadelen ook zijn voordelen. Het blijft een lastige situatie :(

Pur
21/09/09, 23:27
Bummer, maar wat zijn de tegen argumenten voor een systeem zoals voor .com / .org dan eigenlijk? Het lijkt mij logischer dat de eigenaar van een een domein het zelf kan bevestigen dan dat je die verantwoordelijkheid bij de registrar legt.

Op zich het enige fijne wat ik me daaraan kan bedenken is dat je semi-verplicht wordt als domein eigenaar het domein ook netjes op te zeggen. Maar dit blijkt uiteindelijk toch vaak een wassen neus gezien "klant heeft niet opgezegd" geen geldige bezwaar reden is.

Overigens :thumbup: voor jouw participatie.

WH-Tim
22/09/09, 00:18
Ik snap niet je hele reactie (waarschijnlijk geschreven in dialect ;)) maar ik reageer erop zoals ik het lees (na 3 keer lezen overigens..):

Het grote verschil van de Nederlandse markt met de buitenlandse markt is dat de buitenlands markt veel volwassener lijkt. Daar is men al eeuwenlang gewend aan de traditie om zelf de transfers te doen als user. In Nederland blijkt dat je een gebruiker nooit een dergelijke email moet sturen want dan zijn er m.i. 3 opties:
- hij gooit het weg als zijnde spam
- hij belt in grote angst de SIDN op (de bevestiging komt van sidn of staat haar gehost)
- hij denkt: klikken maar, het zal wel goed zijn

Daarbij komt dat de emailadressen in de contacthandles amper kloppen. Die zijn nooit bedoeld voor transacties en zijn vrijwel allemaal postmaster@ email aliassen waarvan je standaard al (voor het te proberen) ervan uit kunt gaan dat een dergelijk e-mail adres toch niet werkt. En in praktijk is dat dan ook heel vaak het geval (mijn ervaring, en die van vele anderen). Wellicht is het een stap voor de toekomst om wanneer alle contact handles gemigreerd zijn en netjes zijn aangevuld door de registrars het alsnog in te voeren (lees: een 10 jaren plan). Momenteel zou dat alleen enorm veel problemen en vertragingen opleveren door het ontbreken van deze technische eisen in het verleden.

Overigens wil ik er nog bij zeggen dat je van een ICANN registrar amper nog iets kunt verwachten tegenwoordig. Je hebt als gebruiker alles zelf in de hand, maar daar blijft het dan ook bij. Zoek eens op WHT naar alle drama verhalen als je de supportdesk van Enom wilt contacteren bijvoorbeeld, of 1 van de andere grote registrars. Doordat ze nergens meer in betrokken zijn is het ook lastig in contact te komen (al is het alleen maar al de taalbarrière) en nog lastiger is om een probleem op te lossen met 1 van je domeinen. SIDN wilt dit gewoon niet en wilt dat Registrars dé contactpersoon blijven voor alle transacties en communicatie naar de klant. Dat vind ik zelf ook een veel prettigere situatie.

Pur
22/09/09, 00:44
Het grote verschil van de Nederlandse markt met de buitenlandse markt is dat de buitenlands markt veel volwassener lijkt. Daar is men al eeuwenlang gewend aan de traditie om zelf de transfers te doen als user. In Nederland blijkt dat je een gebruiker nooit een dergelijke email moet sturen want dan zijn er m.i. 3 opties:
- hij gooit het weg als zijnde spam
- hij belt in grote angst de SIDN op (de bevestiging komt van sidn of staat haar gehost)
- hij denkt: klikken maar, het zal wel goed zijn

Daarbij komt dat de emailadressen in de contacthandles amper kloppen. Die zijn nooit bedoeld voor transacties en zijn vrijwel allemaal postmaster@ email aliassen waarvan je standaard al (voor het te proberen) ervan uit gaat dat dat adres toch niet werkt. En in praktijk is dat dan ook heel vaak het geval (mijn ervaring, en die van vele anderen). Wellicht is het een stap voor de toekomst als alle contacthandles gemigreerd zijn en netjes zijn aangevuld voor de nieuwe situatie. Momenteel zou dat alleen enorm grote problemen en vertragingen opleveren door de ontbrekende technische eisen in het verleden.

Ongetwijfeld waar dat de mail adressen niet kloppen. Hoewel het me lijkt dat andere TLD's daar ook mee te maken zullen hebben dus in zekere zin is dat geen argument. Al zal het inderdaad waar zijn dat - voornamelijk oude domeinen - geen juiste contact gegevens zullen hebben. Aan de andere kant die zullen waarschijnlijk ook niet zo snel verhuisd worden.

Ik kan niet direct in de hoofden van de andere eind gebruikers kijken maar het lijkt me dat diegene die een verhuizing aanvraagt een mail over een verhuizing niet zo snel zal verwijderen als spam of op andere manieren zoals jij aangeeft zal behandelen. Misschien ijdele hoop overigens. Maar het lijkt me niet dat we 2 miljoen idioten rond hebben lopen :-)

Daarnaast als ik een ander TLD verhuis (.com, .org of .net) krijg ik soms een mail namens mijn latende registrar. Met hun gegevens, vanaf hun mail adres. Dat lijkt me een redelijke oplossing voor onduidelijke mails waarvoor men wellicht dan SIDN gaat benaderen. Ik ga er toch eerlijk gezegd wel vanuit dat iemand een duidelijk, helder mailtje kan samenstellen die niet voor spam aangezien wordt en waarbij duidelijk is welke actie moet worden ondernomen.

Met betrekking tot het het zorgen voor geldige contact adressen kan het mijn inziens geen kwaad om 1 keer per jaar een mail te versturen (wederom kan vanuit de contact gegevens van de registrant) met een vraag om de contact gegevens te bekijken en eventueel met de registrant contact op te nemen indien er wijzigingen zijn. Lastig wellicht voor bijv. de klanten van TransIP klanten omdat die mail krijgen vanaf TransIP of hun whitelabel merknaam maar op zich mag dat geen show stopper zijn.

Maar mede vanuit mijn rol als eind gebruiker vind ik die 3 dagen wachten heel heel erg irritant. Het zorgt er voor dat ik niet precies kan voorspellen wanneer een domein verhuisd wordt (voor hetzelfde geld besluit de latende registrar na 1.5 dag op een vrije avond alsnog een bevestiging te sturen). En dat forceert me dan min of meer de dns gegevens te blijven verwijzen naar mijn oude hosting omdat ik dan zelf het migratie punt beter kan bepalen.

Nog maar afgezien dat je soms spoed hebt omdat je hosting bij provider X down is en je zo snel mogelijk weer up & running wil zijn. Provider X heeft wel wat beters te doen dan domein verhuizingen te bevestigen en dus zit je effectief soms met een downtime van 3 dagen.

Dat is dus mjn grootste irritatie als eind gebruiker van een domein of als vertegenwoordiger van eind gebruikers. Maar goed dat is wellicht typisch mijn ervaring, mijn hulp wordt regelmatig ingeroepen als er iets goed mis gaat en bijvoorbeeld DNS wijzigingen geen opties zijn.

Als daadwerkelijk gebruiker van DRS zelf heb ik niet zoveel irritaties al kijk ik wel met enthousiasme uit naar het hele EPP verhaal en ben benieuw naar hoe dat uit gaat pakken. Heb het nieuws daaromtrent al even niet meer in de gaten gehouden dus weet niet of er al een release datum/maand/kwartaal is gecommuniceerd..

WH-Tim
22/09/09, 01:24
Opschoonactie +1

Migraties doe ik zelf ook regelmatig, daar heb je ook gelijk in. Ik los het op precies dezelfde manier op. Maar ik kan helaas niets meer aan dat punt wijzigen, je wilt niet weten hoeveel man-dagen al in die verhuisprocedure gestopt zijn. Echt iedereen heeft daar een andere mening over..

De release gaat gebeuren zoals gepland: binnen 2009. De enige optie om het in 2010 te laten vallen is omdat niemand in de kerstvakantie de migratie wilt (SIDN, maar vooral ook registrars) meemaken. Daarnaast vragen de deelnemers voor een langere testperiode en dat is gewoon niet haalbaar meer in 2009, dus ook dat is een reden om het te verplaatsen naar januari 2010. Ik zelf vind dat je het niet moet migreren een week voor het einde van het kwartaal, dan wil ik de vrijheid hebben om registraties te annuleren en velen met mij ook. Dus januari 2010 issie uiterlijk in de lucht. Daar kun je op vertrouwen ;)

edit: ik tuinde er bijna in! Zie hier:



Met betrekking tot het het zorgen voor geldige contact adressen kan het mijn inziens geen kwaad om 1 keer per jaar een mail te versturen (wederom kan vanuit de contact gegevens van de registrant) met een vraag om de contact gegevens te bekijken en eventueel met de registrant contact op te nemen indien er wijzigingen zijn.


Hoe ga je precies die mensen e-mailen als hun postmaster@emailadr.es niet kloppend is? ;-)

t.bloo
22/09/09, 01:35
Nog maar afgezien dat je soms spoed hebt omdat je hosting bij provider X down is en je zo snel mogelijk weer up & running wil zijn. Provider X heeft wel wat beters te doen dan domein verhuizingen te bevestigen en dus zit je effectief soms met een downtime van 3 dagen.

dat hoeft niet in het DRS geregeld te worden, maar kan de klant zelf faciliteren door domeinen en hosting niet bij dezelfde deelnemer onder te brengen

DutchTSE
22/09/09, 10:38
Uitleg
Alsnog gewenst dat wij de nieuwe deelnemer ergens kunnen vermelden.. de klant is de enige die 100% zeker weet waar hij heen gaat verhuizen, op die manier voorkom je man-in-the-middle praktijken waarbij klant een verhuizing aanvraagt bij deelnemer A maar de verhuismail deelnemer Z vermeld (of juist niet en de klant akkoord geeft aannemende dat hij naar A wordt verhuist).

Maar goed dat het erin komt! (ook voor de deelnemer dus neem ik aan :P)

Pur
22/09/09, 11:50
dat hoeft niet in het DRS geregeld te worden, maar kan de klant zelf faciliteren door domeinen en hosting niet bij dezelfde deelnemer onder te brengen

Tsja klanten vinden het meestal handiger om 1 partij te hebben die ze kunnen aanspreken. Afgezien van dat het vaak alleen mogelijk is om domein + hosting ruimte af te nemen.

We hebben het niet alleen over de grotere bedrijven, maar juist vaak over de motorzaak om de hoek die er weinig kaas van heeft gegeten maar zich bedreigd ziet in omzet op het moment dat hoster Y z'n site niet in de lucht houdt natuurlijk.

Als iedereen een DNS beheer panel zou hebben dan zou het ook niet zo'n groot probleem zijn. Maar die is vaak ook niet aanwezig. En soms vraagt men zelfs geld voor het wijzigen van DNS records of nameservers.

Het is helaas geen ideale wereld :-)

Pur
22/09/09, 11:57
edit: ik tuinde er bijna in! Zie hier:

Hoe ga je precies die mensen e-mailen als hun postmaster@emailadr.es niet kloppend is? ;-)

Dat sloeg meer op de toekomst nadat de adressen zoveel mogelijk kloppend zijn gemaakt. :-) Want die mails hebben volgens mij wel degelijk nut.

In 1e instantie kun je wellicht een dringend beroep doen op de registrars al zullen veel registrars dat ook naast zich neer leggen vermoed ik.

Als last resort kun je altijd nog postmaster door info veranderen natuurlijk. Gok dat er gemiddeld meer info adressen bestaan dan het postmaster alias :-)

WH-Tim
22/09/09, 14:27
Als iedereen een DNS beheer panel zou hebben dan zou het ook niet zo'n groot probleem zijn. Maar die is vaak ook niet aanwezig. En soms vraagt men zelfs geld voor het wijzigen van DNS records of nameservers.

Het is helaas geen ideale wereld :-)

Als powerdns nou eens standaard in DirectAdmin en andere panels zou komen dan zou het enorm simpel zijn om die hele situatie op te lossen. Maar dat is helaas niet zo. De Bind configuratie heeft veel moeilijkheden om te automatiseren die ook nog eens per systeem verschillen.

WH-Tim
22/09/09, 14:30
Als last resort kun je altijd nog postmaster door info veranderen natuurlijk. Gok dat er gemiddeld meer info adressen bestaan dan het postmaster alias :-)

Daar geef ik je gelijk in, maar ik weet zeker dat SIDN dat niet zal uitvoeren. Helaas!

DutchTSE
22/09/09, 18:07
Nog een ergernis:
Wanneer je Den Haag invult als woonplaats voor een domeinregistrant dan krijg je een error, dit moet 'S Gravehagen zijn volgens het postcode boek.. heel Nederland gebruikt Den Haag, dus maak maar een alias aan :clown:

ivs
22/09/09, 21:16
Performance!

Als je een paar duizend requests wil doen krijg je een belletje van de SIDN of je de volgende keer alsjeblieft 4 seconden wil wachten tussen iedere request. Toch wel erg slecht voor een dergelijk systeem.

WH-Tim
23/09/09, 13:17
Nog een ergernis:
Wanneer je Den Haag invult als woonplaats voor een domeinregistrant dan krijg je een error, dit moet 'S Gravehagen zijn volgens het postcode boek.. heel Nederland gebruikt Den Haag, dus maak maar een alias aan :clown:

Die vind ik strak! Ga ik zeker even noteren!


Performance!

Als je een paar duizend requests wil doen krijg je een belletje van de SIDN of je de volgende keer alsjeblieft 4 seconden wil wachten tussen iedere request. Toch wel erg slecht voor een dergelijk systeem.

Je mag nog maar een X aantal verbindingen tegelijk hebben in het nieuwe systeem, dus om meer te programmeren lijkt me zinloos en vrij logisch dat je dan een belletje krijgt. Ik wil er wel nog eens navraag over doen hoe het nu geregeld is om beter de situatie zelf in te kunnen schatten en indien nodig mijn advies aan te passen.

WH-Tim
23/09/09, 13:45
Antwoorden van SIDN!

Bij een uitgaande verhuizing is het mogelijk om zowel via EPP en via de webinterface de status daarvan op te vragen, en daarin staat ook de deelnemernaam verwerkt van de deelnemer waarnaar hij verhuisd wordt.

Ook in de emailberichten die naar de gebruiker verzonden worden blijft de deelnemernaam staan zoals dat momenteel in het DRS geregeld is!

Ik heb ook het voorstel ingevoerd om de contacthandle gegevens aan te vullen na de migratie, en hoe dat snel te realiseren is. Daarover wordt komende maand verder gepraat in de volgende drs-epp taskforce meeting!

WH-Tim
23/09/09, 20:20
Antwoorden van SIDN:

Het plaatsnaam probleem bestaat al een jaar niet meer. Graag zou ik overleg van foutmeldingen en screenshots van je ontvangen op info@directwebsolutions.nl om dit aan te tonen.

Er komt een apart nieuw blogitem op http://weblog.sidn.nl/ over de kwestie van de performance. ALLEMAAL MEE COMMENTEN! LAAT JE STEM HOREN!

WH-Tim
27/09/09, 12:57
Toch wil ik hier nog even verder over kletsen, want ik weet zeker dat we pas het begin hebben aangeboord van een grote berg narigheid.

Wie schiet overigens aanvragen nog allemaal handmatig in via het webdrs, of stelt handmatig een emailtje voor het aanvragen samen? En welke problemen komen daar vaak voor waar in het nieuwe DRS op gelet moet worden?

Wie doet hier aan bulk registraties/opzeggingen en voorziet daar nog problemen in?

Wie heeft nog nameserver incidenten (hostname creation/update)?

DutchTSE
27/09/09, 14:32
Antwoorden van SIDN:

Het plaatsnaam probleem bestaat al een jaar niet meer. Graag zou ik overleg van foutmeldingen en screenshots van je ontvangen op info@directwebsolutions.nl om dit aan te tonen.

ZUCHT (het ging zo goed, en toch durven tegenspreken):

[blabla]

Als u een fout adres heeft opgegeven,kan dat aanleiding zijn voor handhavingsmaatregelen en het uiteindelijk doorhalen van de domeinnaam. Wij adviseren u dan ook eventuele onjuistheden te corrigeren.

[blabla]

De status van het houder-bezoekadres is: CONTAINS_ERRORS

Door u opgegeven adres:
[Straatnaam] [nummer], [Postcode] DEN HAAG

Het gevonden adres bij postcode / huisnummer:
[Straatnaam] 'S-GRAVENHAGE

De status van het postadres is: CONTAINS_ERRORS

Door u opgegeven postadres:
[Straatnaam] [nummer], [Postcode] DEN HAAG

Het gevonden postadres bij postcode / huisnummer:
[Straatnaam] 'S-GRAVENHAGE

WH-Tim
27/09/09, 15:54
De vraag is: staat er CONTAINS_ERRORS en wordt hij toch gewoon geregd, of gebeurt er dan helemaal niks qua reggen/transactie?

Ik heb van SIDN namelijk een overzicht van hun direct uitgevoerde test ontvangen die zij voor mij gedaan hebben:



Onderstaand adres:

houder-bezoekadres-straat...........: Pipostraat
houder-bezoekadres-huisnr...........: 1600
houder-bezoekadres-huisnr-toev......:
houder-bezoekadres-postcode.........: 4711OO
houder-bezoekadres-plaats...........: Duckstad
houder-bezoekadres-landcode.........: nl
houder-bezoekadres-nietnl-1.........:
houder-bezoekadres-nietnl-2.........:
houder-bezoekadres-nietnl-3.........:




Geeft onderstaande melding, maar de aanvraag komt niet te vervallen, dat is al ruim één jaar niet meer.




De status van het houder-bezoekadres is: DOES_NOT_EXIST

Door u opgegeven adres:
Pipostraat 1600, 4711OO Duckstad

Het gevonden adres bij postcode / huisnummer:
De status van het postadres is: IS_EMPTY


Samen komen we er wel! Keep pushing forward DutchTSE!

DutchTSE
27/09/09, 16:55
De vraag is: staat er CONTAINS_ERRORS en wordt hij toch gewoon geregd, of gebeurt er dan helemaal niks qua reggen/transactie?

Ik heb van SIDN namelijk een overzicht van hun direct uitgevoerde test ontvangen die zij voor mij gedaan hebben:

Samen komen we er wel! Keep pushing forward DutchTSE!
Hij wordt inderdaad geregistreerd (zei ik ergens dat dat niet zo was?), met de opmerking/foutmeldingen die ik gaf in mijn vorige post.

De waarschuwing van de SIDN in andere woorden: zorg dat de gegevens kloppen anders droppen we je domein als het ons uit komt (geen idee waarom ik in ons DRS heb staan dat dit binnen 7 dagen moet gebeuren, dat zal ik wel ergens gelezen hebben).

Heb de handleiding van DRS er maar even bij gepakt:
CONTAINS_ERRORS: het opgegeven adres is gedeeltelijk onjuist en moet gecorrigeerd worden

Lijkt me dat de SIDN niet voor niets X-DRS-Bezoekadres-status: CONTAINS_ERRORS in de headers opneemt, blijkbaar is het toch enigszins belangrijk ;)

WH-Tim
27/09/09, 18:16
Jep, dat het onjuist *lijkt* te zijn.
Misschien gewoon in je drs-je inbouwen dan dat je dat als niet ingelezen beschouwt bij schravenhage ;)

Ik dacht dat je dat wel gezegd had, mijn fout dan deels! :D

DutchTSE
27/09/09, 20:21
Jep, dat het onjuist *lijkt* te zijn.
Misschien gewoon in je drs-je inbouwen dan dat je dat als niet ingelezen beschouwt bij schravenhage ;)

Ik dacht dat je dat wel gezegd had, mijn fout dan deels! :D

Tuurlijk, de "fouten" die in het SIDN systeem zitten moet je maar workarounden in je eigen DRS.. ;)

WH-Tim
27/09/09, 21:37
Lijkt mij niet een fout. Hij regt gewoon. Goed toch :)
Jij parst gewoon teveel! ;)

M.C.
03/11/09, 16:48
Er zijn zeer veel ergernissen die per definitie verholpen zullen worden door epp en de plannen die ik heb gezien van de implementatie.

Aantal goede suggesties ook hier.

Ik hoop dat onze scripts ook niet meer akkoord hoeven te gaan met elke registratie aanvraag en zelfs 2x met elke verhuizing.

In de huidige webinterface moet je voor een verhuizing zelfs 3 of 4x iets bevestigen.

Ook hoop ik op een permanente afwezigheid van woonboten / woonwagens en de "rechtsvorm onbekend" in het registratieproces.

En natuurlijk het belangrijkste: een succesvolle epp implementatie die beduidend zal verschillen van de implementatie van drs2/3/4 :)

WH-Tim
03/11/09, 18:50
akkoord gaan met registratie bestaat niet, maar het akkoord gaan met de dns gaat eruit.
een verhuizing is 2 x bevestigen. Dit verandert naar een epp code. om te versnellen kan de latende deelnemer bevestigen. De duur van de verhuistijd wordt nog besproken, momenteel staat deze vast op 5 dagen zoals .com die heeft.

de vreemde details gaan verdwijnen. alleen het kvknr en de rechtsvorm blijven erin zitten, echter volledig optioneel.

Het zal beduidend gaan verschillen. Er komen ook verwijzingen naar epp clients die gebruikt kunnen worden.

DutchTSE
03/11/09, 19:09
In de huidige webinterface moet je voor een verhuizing zelfs 3 of 4x iets bevestigen.
Is dat uberhaupt mogelijk dan? Ik stuur altijd handmatig een mailtje terug als ik het even niet via ons eigen DRS doe :) Net als het bevestigen van een opzegging.. kan dat dan? :cool:

(dit kan ook als ergernis opgepakt worden!)


akkoord gaan met registratie bestaat niet, maar het akkoord gaan met de dns gaat eruit.
een verhuizing is 2 x bevestigen. Dit verandert naar een epp code. om te versnellen kan de latende deelnemer bevestigen. De duur van de verhuistijd wordt nog besproken, momenteel staat deze vast op 5 dagen zoals .com die heeft.

de vreemde details gaan verdwijnen. alleen het kvknr en de rechtsvorm blijven erin zitten, echter volledig optioneel.

Het zal beduidend gaan verschillen. Er komen ook verwijzingen naar epp clients die gebruikt kunnen worden.

Als we dan toch .com gaan naapen.. gaat er ook een mail naar het admin contact die kan bevestigen? Of kan alleen nog steeds de deelnemer dat? Nu is 3 dagen wachten al lang zat, dat wordt straks dus 5 dagen wachten :(

WH-Tim
03/11/09, 19:35
Er gaat naar mijn weten geen mail uit. En al helemaal niks om te bevestigen. Normaal wil ik het wel uitleggen maar ik heb vandaag al 2 uur replies op een ander besloten forum daarover geschreven waarom het niet mogelijk is. Het heeft te maken met de migratie naar drs4 en omdat het emailadres nooit een triviale rol heeft gespeeld in het registratie/verhuizingsproces.

Het is geen 3 dagen momenteel. Het is 3 werkdagen. Zoveel verschil maakt het dus niet.

WH-Tim
03/11/09, 19:39
Alle communicatie zal synchroon verlopen. Dus je krijgt direct antwoord. Een opheffing wordt dus ook direct doorgevoerd. Een verhuizing is 1 van de weinig asynchrone processen erin.

M.C.
11/11/09, 13:03
akkoord gaan met registratie bestaat niet

Hehe, ik bedoelde de enigszins loze regeltjes in de huidige e-mail formulieren:

"Akkoord met registratiecotract:............... ja / nee"
"Akkoord met verhuisformulier:.................. ja / nee"

Alsof er ooit iemand een mailtje heeft ingestuurd met "nee" in het antwoord.

Verder niet zo boeiend, gewoon hardcoded 'ja' in je scripts opnemen ;)

Maar het gaf mij altijd de indruk dat de e-mail formulieren in eerste instantie waren ontworpen door een jurist.

Dat lijkt overigens al enige tijd beter te gaan. Ik vond het zelf ook positief om te horen dat er nu op een Agile manier ontwikkeld wordt. Kortom, ik heb goede hoop dat DRS5 mijn ergernissen rondom het registreren van .nl domeinnamen vrijwel volledig zal laten verdwijnen.

Overigens bedankt WH-Tim voor de tijd die je investeert om andere deelnemers te informeren en assisteren! Dat wordt zeker op prijs gesteld.

WH-Tim
11/11/09, 23:03
:cool:

Tijd ben ik er in ieder geval wel genoeg mee kwijt. Heel veel uren aan e-mails lezen en schrijven, bellen, ontmoetingen, documentatie doorlezen en beoordelen c.q. aanvechten, het SIDN weblog blijven voorzien van commentaar, webhostingtalk.nl blijven voorzien van reacties, klanten en partners informeren en hele doelgroepen aanspreken.

Zolang het leuk blijft en er blijven verbeter punten zichtbaar worden zal ik me er in ieder geval volledig voor inzetten.

Om op je vraag te antwoorden: die twee zullen er zeker uit gaan. Ik kan me niet voorstellen waarom die erin zouden zitten, en zover ik de (nu nog vertrouwelijke helaas) technische documentatie heb doorgelezen heb ik dat niet kunnen terugvinden. Het zou immers ook totaal in strijd zijn met de EPP-specificatie. Ik durf met zekerheid te zeggen dat die vragen door een jurist zijn opgesteld en wel met de reden om SIDN te vrijwaren van stommiteiten van registrars.

WH-Tim
11/11/09, 23:06
http://www.webhostingtalk.nl/sidn/155204-datum-livegang-drs5-bekend.html

http://www.webhostingtalk.nl/sidn/155203-bouw-en-test-update.html

Lees de handleiding allemaal door voor de punten die voor jullie zelf het meest van toepassing zijn en plaats alle commentaar hier op WHT. Dan kan ik alles uitleggen en problemen alsnog vroegtijdig oplossen!

http://weblog.sidn.nl/wp-content/uploads/2009/11/Handleiding_Domeinregistratie_DRS5_v2-0_rc1.pdf

Voor de mensen die interesse hebben in een standaard EPP-implementatie in de vorm van een tastbaar registrar beheerpaneel (domeinen registreren, wijzigen, verhuizen, bijhouden, etc.) kan ik vanaf Januari overigens ook een standaard bieden. Laat me je emailadres weten zodat ik die mensen op de hoogte kan houden.