PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS server op IPv6 adres



hostlogic.nl
15/09/09, 10:44
Wij zijn bezig met het toevoegen van IPv6 adressen op onze DNS servers. Een nameserver heeft op dit moment zowel een IPv4 als een IPv6 adres. Ik zou deze graag zowel een A als een AAAA record geven, zodat de server op beide adressen onder dezelfde hostnaam bereikbaar is (bijvoorbeeld ns3.domein.nl).

Het is echter niet mogelijk om bij de registry (in dit geval een .net domein bij enom) meerdere IP adressen aan een nameserver te koppelen. Dat zou dus betekenen dat ik naast de bestaande ns3.domein.nl (ipv4) een ns4.domein.nl (ipv6) moet maken. En datzelfde ook voor de overige nameservers, zodat we uiteindelijk 6 verschillende nameservers gebruiken.

Is mijn bovenstaande redenering correct? Of moet ik dit anders oplossen?

Ber|Art
15/09/09, 10:45
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, goede vraag!

pvdpf
15/09/09, 11:07
Het is echter niet mogelijk om bij de registry (in dit geval een .net domein bij enom) meerdere IP adressen aan een nameserver te koppelen.

Bij RRPproxy kan dit wel.
Dus het zou wel mogelijk moeten zijn.

Wellicht even contact met Enom opnemen?

Japje
15/09/09, 11:30
Wij zijn bezig met het toevoegen van IPv6 adressen op onze DNS servers. Een nameserver heeft op dit moment zowel een IPv4 als een IPv6 adres. Ik zou deze graag zowel een A als een AAAA record geven, zodat de server op beide adressen onder dezelfde hostnaam bereikbaar is (bijvoorbeeld ns3.domein.nl).

Het is echter niet mogelijk om bij de registry (in dit geval een .net domein bij enom) meerdere IP adressen aan een nameserver te koppelen. Dat zou dus betekenen dat ik naast de bestaande ns3.domein.nl (ipv4) een ns4.domein.nl (ipv6) moet maken. En datzelfde ook voor de overige nameservers, zodat we uiteindelijk 6 verschillende nameservers gebruiken.

Is mijn bovenstaande redenering correct? Of moet ik dit anders oplossen?


Zorgen dat het technisch werkt, dus ns3.domein.nl moet een A en een AAAA hebben, en hij moet netjes antwoorden op beide.

Dan kun je deze al instellen als nameserver adres. Vaak kun je bij domeinen van de zelfde TLD een glue record opgeven. Dit ligt echter wel aan de TLD of deze dit ondersteund, en de betreffende partij.

Om het iets duidelijker te maken:
example.com kan 3 ns records hebben
ns1.example.com, ns2.example.nl en ns3.example.org
dan kun je voor example.com deze instellen inclusief glue record.

Vervolgens kun je voor alle andere domeinen netjes de ns'jes instellen als nameservers. En indien die onder een tld vallen van .com,nl,org welke glue records heeft zal hij deze gebruiken.

Rrpproxy (key-systems) kan dit idd netjes voor een boel tld's en daar heb ik iig voor .net en .eu glue records voor onze nameservers ingesteld.

hostlogic.nl
15/09/09, 11:43
Een zoekactie naar ipv6 in het supportsysteem van enom geeft 0 resultaten...

Ik heb een ticket aangemaakt bij enom, hopelijk is het binnenkort gewoon mogelijk via de webinterface.

Pur
15/09/09, 12:32
Bij Bulkregister gaat het inderdaad ook niet (ik meen onderdeel van Enom)

Bij TransIP kan 't weer wel. Sowieso lijkt het me handig in verband met de eerdere glue problematiek in de .NL zone om meer dan 1 TLD te gebruiken voor je glue records.

Binnen de .nl zone is het wel mogelijk om zowel een IPv4 als IPv6 adres op te geven. Dus het is in ieder geval mogelijk om alle nameservers in de .nl zone onder te brengen.

Daarnaast zou je als (al dan niet tijdelijke) oplossing natuurlijk een TLD kunnen registreren bij bijvoorbeeld TransIP om onder dat domein je overige nameservers onder te brengen.

hostlogic.nl
15/09/09, 13:05
In ieder geval een snelle reactie van Enom. Ik heb de IP adressen doorgegeven en ze gaan handmatig de beide glue records toevoegen.

Valt me wel op de laatste tijd dat met name Amerikaanse providers nauwelijks bezig zijn met IPv6. Van een grote registrar zoals Enom had ik toch wel wat anders verwacht.

frankske
15/09/09, 15:18
Hangt af van:
* tld
* agent

bij .be bv kan het wel.

DutchTSE
19/12/09, 11:44
Ik kick deze even omhoog :)

Onze ns3 is als 1e bereikbaar onder IPv6 en wilde deze alvast toevoegen bij rrpproxy als glue.

Nu is dit wel gelukt, maar zie ik in de whois het volgende:
nameserver: ns1.domein.nl [IPv4]
nameserver: ns2.domein.nl [IPv4]
nameserver: ns3.domein.nl [IPv6]

Rrpproxy geeft als geregistreerde nameserver aan:

ns3.domein.nl IP Address:
1: [IPv6]
2: [IPv4]

Waarom laat hij maar 1 van beide adressen zien in de whois? Als straks alle 3 de NS-en bereikbaar zijn onder IPv6 dan zie je dus enkel IPv6 nog in de whois en zijn de IPv4 onzichtbaar? Ondanks dat je het IPv4 IP niet ziet bij ns3 bestaat deze wel en werkt hij ook gewoon.